Gå til innhold

Har du vært meddommer/lekdommer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ok. Har alltid hatt lyst til å være jurymedlem/lekdommer da jeg har stor interesse for strafferett, kriminologi, etterforskning,  psykologi osv. Jeg var usikker på om den "vanlige" nordmann kunne bli oppnevnt til lekdommer da det vel krever at en setter seg dypere inn i jussen. 

Anonymkode: 33b37...250

Det krever ikke at man setter seg dypere inn i jussen, krever absolutt ingenting. På din kommunes hjemmeside står det kanskje noe om dette, i flere kommuner er det slik at man kan melde seg på en liste, altså hvem som helst, og så velger kommunen det nødvendige antall de er nødt til å stille med ut fra den. Man velges for fire år av gangen, neste gang blir vel etter neste kommunestyrevalg.

Endret av Hamhamham
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

ok. Har alltid hatt lyst til å være jurymedlem/lekdommer da jeg har stor interesse for strafferett, kriminologi, etterforskning,  psykologi osv. Jeg var usikker på om den "vanlige" nordmann kunne bli oppnevnt til lekdommer da det vel krever at en setter seg dypere inn i jussen. 

Anonymkode: 33b37...250

Meddommer/lekdommer er det samme. Jury har vi ikke lenger i Norge i følge et annet innlegg her. 

Ingen av delene krever noe ekstra, det er meningen man skal være en av folket da man har rett på å bli dømt av en likemann. 

Anonymkode: f0c8b...9fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er meddommer i tingretten. Har vært med på to saker til nå, og de har begge vart i en halv dag. En narkotikasak og en voldssak. Traff ikke tiltalte eller tiltaltes advokat andre steder enn i rettssalen. Det kreves ikke så mye mer enn at du følger med i rettssaken og stiler spørsmål dersom noe er uklart for deg. Og så kan det komme god med med litt sunn fornuft. I de sakene jeg har vært med på, har det vært lite tvil involvert, da bevisene har vært gode.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Er det slik at man skal få tilsendt alle saksdokumenter på forhånd? Eller skal man som meddommer stå med blanke ark fra start?

Anonymkode: 7f40f...b52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det slik at man skal få tilsendt alle saksdokumenter på forhånd? Eller skal man som meddommer stå med blanke ark fra start?

Anonymkode: 7f40f...b52

Det eneste man får tilsendt på forhånd er navn på tiltalte, forsvarer, aktor og slike ting. Svært lite informasjon. Resten får man når saken starter. 

Anonymkode: 20b6c...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det eneste man får tilsendt på forhånd er navn på tiltalte, forsvarer, aktor og slike ting. Svært lite informasjon. Resten får man når saken starter. 

Anonymkode: 20b6c...6c4

Dette gjelder ikke om du sitter i lagmannsretten, da får du tilsendt dommen fra tingretten, ankeskriv osv på forhånd. 

Men saken skal prøves på nytt, så du skal ikke "bruke" noe av det du leser i dommen fra tingretten.

Anonymkode: 013a1...f42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som har vært meddommer i voldssaker, hvorfor er det bare 1/2 dag? Jeg er fornærmet i voldsak og skal i retten nå om 2 mnd. Den varer i 3 dager. 

Anonymkode: de55c...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dere som har vært meddommer i voldssaker, hvorfor er det bare 1/2 dag? Jeg er fornærmet i voldsak og skal i retten nå om 2 mnd. Den varer i 3 dager. 

Anonymkode: de55c...72b

Det er forskjell på alvorlighetsgraden i sakene som avgjør hvor lang tid det er avsatt. 

Anonymkode: 08402...593

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er forskjell på alvorlighetsgraden i sakene som avgjør hvor lang tid det er avsatt. 

Anonymkode: 08402...593

Og så er det stor forskjell på om personen tilstår og sier seg skyldig eller ikke. 

Anonymkode: b9bc3...e9a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Er man anonym ved navn overfor de som står tiltalt? Jeg tenker hvis feks man er meddommer i en narkotika- eller voldssak, så vil jeg anta det er stor sannsynlighet tiltalte kommer fra et miljø der æreskultur står i høysetet. Således, skulle tiltalte være misfornøyd med dommen vil det jo da være en enkel jobb å finne et vedkommende å hevne seg på hvis navn på meddommere er opplyst.

Endret av Sil69
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært meddommer i 10 år. Greit nok, men ofte ganske kjedelig. Varierer hvor ofte jeg blir kalt inn og hvor lenge sakene varer. 
Får heldigvis permisjon med lønn fra jobben når jeg er i retten. 

Anonymkode: b24d0...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sil69 skrev (3 minutter siden):

Er man anonym ved navn overfor de som står tiltalt? Jeg tenker hvis feks man er meddommer i en narkotika- eller voldssak, så vil jeg anta det er stor sannsynlighet tiltalte kommer fra et miljø der æreskultur står i høysetet. Således, skulle tiltalte være misfornøyd med dommen vil det jo da være en enkel jobb å finne et vedkommende å hevne seg på hvis navn på meddommere er opplyst.

Man er ikke anonym. Navnet blir sagt høyt i retten og man signerer med fult navn på dommen 

Anonymkode: b24d0...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg skal bli meddommer i tingretten for første gang. Men jeg har ikke spurt min arbeidsgiver om lov. Jobber på sykehuset. Kan arbeidsgiver nekte at jeg gjør dette?

Endret av Minianni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Minianni skrev (5 timer siden):

Jeg skal bli meddommer i tingretten for første gang. Men jeg har ikke spurt min arbeidsgiver om lov. Jobber på sykehuset. Kan arbeidsgiver nekte at jeg gjør dette?

Nei. Arbeidsgiver kan ikke nekte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...