Gå til innhold

Har du vært meddommer/lekdommer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan du fortelle hvordan det var og dine erfaringer? 

Var det en lang sak? Hva slags sak hadde du? Ble alle dommere enig? Osv osv. 

Takk for svar! 

Anonymkode: f0c8b...9fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har sittet som jurymedlem tidligere. Det er veldig interessant. De sakene jeg har vært med på,  har alle tatt ca en uke.  Det er lange og intense dager,  så man blir utrolig sliten! Det var mange diskusjoner med andre jurymedlemmer,  om hva vi trodde på eller ikke trodde på.  Har også fått vært med å bestemme lengde på straffen, sammen med fagdommere, og det er veldig lærerikt og interessant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, flere? Må da være noen meddommere/lekdommere her?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er meddommer i tingretten.

Har vært med i flere saker. Man velges inn for 4 år om gangen, og blir kalt inn til ca. 4 rettssaker hvert år i det fylket jeg hører til. 
De aller fleste rettssaker er korte, fra 1/2 til 1 dag. Det har handlet om innbrudd, vold, promillekjøring, tyveri etc. 
Dommerne har stort sett vært enige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Kalevala skrev:

Jeg er meddommer i tingretten.

Har vært med i flere saker. Man velges inn for 4 år om gangen, og blir kalt inn til ca. 4 rettssaker hvert år i det fylket jeg hører til. 
De aller fleste rettssaker er korte, fra 1/2 til 1 dag. Det har handlet om innbrudd, vold, promillekjøring, tyveri etc. 
Dommerne har stort sett vært enige. 

Hva skjer dersom dommerene ikke blir enig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Har vært meddommer i tingretten i 6-7 år (er i min andre periode, en periode er 4 år). Det er veldig spennende, jeg liker det godt. Det er bare en sak eller to i året. De jeg har vært med på har vart en halv eller én dag. Dommerne har alltid blitt tålelig enige. I den siste sakene jeg var med på var jeg og den andre lekdommeren uenig om straffeutmåling, vi endte med en mellomting. Fagdommeren har siste ord dersom man ikke blir enig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitter på 6. året som lagrettemedlem i Borgarting. Jury, som det heter på folkemunne. 

Normalt er jeg i 2-3 saker i året, og de har tatt fra 1-10 uker. 

Jeg synes det er spennende, slitsomt, trist men ikke minst viktig. Rettsstaten er alle oss og man skal dømmes av likemenn. 

Msn trenger ikke å bli enig i en sak, det er flertallet som bestemmer. I Lagmannsretten må det være fler enn 6 som sier ja/nei for at det skal bli dom/frikjennelse. Det er 10 medlemmer i en jury. 

Mine saker har vært mest dop/drap, i de senere år er det mer voldtekt og spesielt sovevoldtekt. 

Saker som kommer til ‘meg’ er primært ankesaker med strafferamme på over 7 år i fengsel. 

Spør hvis det er noe mer du lurer på. Og du burde melde deg som meddommer hvis du ksn, ny periode starter nå i 2020 tror jeg 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det egentlig kun meddommer jeg lurer på. Har lyst å melde meg opp. 

Hvordan fungerer meddommeren i rettsaken, sier de noe? 

Feks på tinghuset i Oslo er det mye ganger, hva gjør man hvis det er lunsj og så sitter advokater og og tiltalte i kantina liksom? Eller plutselig så går man forbi hverandre i gangen fordi de skal inn i salen før dommeren og meddommerene? Sier man hei liksom? 🤣 Kan man velge hvilken type saker man vil være med på? Feks den saken som går nå med den drepte damen, kunne man avstått fra denne siden den er så profilert og man ikke vil forbindes med saken i etterkant? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Får man betalt? 

Anonymkode: df99b...5c1

Leste om dette. Vanligvis så får du betalt fri fra jobben fordi det er samfunnstjeneste. Får du ikke lønn fra jobben så får du godtgjørelse. Men du får ikke noe ekstra betalt, du får samme lønn som visst du hadde vært på jobb. 

Går du på trygd får du 250kr dagen, men syntes ikke det kunne stemme helt...? Går du på aap feks så er jo dagsatsen din fra nav mye høyere enn 250 kr, så da taper man penger på å være meddommer? Hva om det er en lang sak, skal man gå på sosialen da eller risikerer personlig konkurs? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært meddommer i tingrett og lagmannsrett i 12 år  

Litt fakta: 

Juryen er nå avskaffet, så det trenger du ikke tenke på. 

Du får ikke betalt, men dekket evt tapt arbeidsfortjeneste. 

Meddommerne trenger ikke bli enig, alle har en lik stemme. Det stemmer ikke at fagdommer har «siste ordet», denne kan i teorien utgjøre mindretallet som må utforme en dissens. 

Mer info om å være meddommer finner du her:https://www.domstol.no/globalassets/upload/da/internett/domstol.no/sivile-saker/veiledning-for-lekdommere-mai-2014.pdf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, mmd skrev:

Har vært meddommer i tingrett og lagmannsrett i 12 år  

Litt fakta: 

Juryen er nå avskaffet, så det trenger du ikke tenke på. 

Du får ikke betalt, men dekket evt tapt arbeidsfortjeneste. 

Meddommerne trenger ikke bli enig, alle har en lik stemme. Det stemmer ikke at fagdommer har «siste ordet», denne kan i teorien utgjøre mindretallet som må utforme en dissens. 

Mer info om å være meddommer finner du her:https://www.domstol.no/globalassets/upload/da/internett/domstol.no/sivile-saker/veiledning-for-lekdommere-mai-2014.pdf

Men dersom man går på trygd.. Får man da bare 250kr dagen? Da taper man jo masse penger på dette. (for jeg går ut i fra at man ikke får trygd for disse dagene) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva skjer dersom dommerene ikke blir enig?

Da blir det slik flertallet av de tre dommerne vil. (En hoveddommer og to meddommere)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan fungerer meddommeren i rettsaken, sier de noe?

Meddommerne får anledning til å stille spørsmål til tiltalte og til vitner.   Det er etter eget ønske og behov, og man kan velge å ikke si noe. 

Feks på tinghuset i Oslo er det mye ganger, hva gjør man hvis det er lunsj og så sitter advokater og og tiltalte i kantina liksom? Eller plutselig så går man forbi hverandre i gangen fordi de skal inn i salen før dommeren og meddommerene? Sier man hei liksom?

En meddommer skal være, og fremstå helt upartisk, og kan dermed ikke snakke verken med tiltalte, vitner eller disses advokater i pausene. Det er nok helt greit å si hei, eller nikke - men ikke snakke sammen. 

Kan man velge hvilken type saker man vil være med på? Feks den saken som går nå med den drepte damen, kunne man avstått fra denne siden den er så profilert og man ikke vil forbindes med saken i etterkant?

Man kan ikke velge det.  Den eneste måten å slippe en sak man er innkalt til, er å erklære seg innhabil fordi man kjenner siktede, vitner, advokat, dommer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kalevala skrev:

Man kan ikke velge det.  Den eneste måten å slippe en sak man er innkalt til, er å erklære seg innhabil fordi man kjenner siktede, vitner, advokat, dommer. 

Min erfaring er at man slipper dersom man har andre viktige planer, har bestilt ferie, har noe speiselt viktig på jobb el.l.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, mmd skrev:

Min erfaring er at man slipper dersom man har andre viktige planer, har bestilt ferie, har noe speiselt viktig på jobb el.l.

Jo, i praksis kan det godt hende det stemmer. Men i skjemaet jeg svarer på hver gang jeg er innkalt, står det at ferie, jobbplikter etc. ikke er gyldig fritaksgrunn.   Man kan imidlertid søke - og da utvises det nok et visst skjønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp, mange ganger, lekdommer og jurymedlem. Opplevd stor uenighet, både lekdommere imellom, og blant lekdommere og fagdommere. Sammen med noen kolleger som også har lang fartstid som lekdommer/jurymedlem, har jeg inntrykk av at mantraet i norske rettssaler i stor grad er "skyldig til det motsatte er bevist". Stygt redd for at det er flere justismord enn man liker å tro, selv om det i de fleste rettssaker er slik at påtalemyndighetens påstand enten helt eller nesten helt er den korrekte.

Endret av Hamhamham
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Hamhamham skrev:

Jepp, mange ganger, lekdommer og jurymedlem. Opplevd stor uenighet, både lekdommere imellom, og blant lekdommere og fagdommere. Sammen med noen kolleger som også har lang fartstid som lekdommer/jurymedlem, har jeg inntrykk av at mantraet i norske rettssaler i stor grad er "skyldig til det motsatte er bevist". Stygt redd for at det er flere justismord enn man liker å tro, selv om det i de fleste rettssaker er slik at påtalemyndighetens påstand enten helt eller nesten helt er den korrekte.

ble du utnevnt/innkalt eller meldte du deg selv frivillig opp som lekdommer?

Anonymkode: 33b37...250

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ble du utnevnt/innkalt eller meldte du deg selv frivillig opp som lekdommer?

Jeg ble tildelt dette uten at jeg ba om det fordi jeg er med i kommunestyret. Fungerer på litt ulik måte fra kommune til kommune.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Hamhamham skrev:

Jeg ble tildelt dette uten at jeg ba om det fordi jeg er med i kommunestyret. Fungerer på litt ulik måte fra kommune til kommune.

ok. Har alltid hatt lyst til å være jurymedlem/lekdommer da jeg har stor interesse for strafferett, kriminologi, etterforskning,  psykologi osv. Jeg var usikker på om den "vanlige" nordmann kunne bli oppnevnt til lekdommer da det vel krever at en setter seg dypere inn i jussen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...