Gå til innhold

Hummus


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri smakt hummus, men jeg har ganske lyst ettersom jeg er glad i kikerter. Jeg vil helst lage det fra bunnen av. Er tahini helt nødvendig å ha i? Hvordan lager dere hummus? Blir kjempeglad for oppskrift og erfaringer😊😋

Anonymkode: 28bd4...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lager uten tahini :) Bruker hermetiserte kikerter, masse spisskummen, litt chilipepper, litt paprikakrydder, litt salt, sitronsaft olivenolje, et par hvitløksfedd, litt vann og smaker meg til :) 

Anonymkode: 2885e...e5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hummus inneholder tahini,men du kan lage kikertmos med olje og krydder hvis du ikke vil bruke tahini 

Anonymkode: 62fe3...63e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke hommus uten tahina og hvitløk og sitron og olivenolje, men du kan lage en god kikerter dipp uten tahina da. 

Anonymkode: 67972...303

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tahini i hummusen er verdt den litt høye prisen!  :Nikke: blir så god smak

Anonymkode: 1520c...ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke hummus uten tahini :) Jeg syns også den blir aller best hvis jeg tar meg bryet med å bløtlegge og koke tørkede kikerter, de hermetiske opplever jeg ofte som oversaltet, og det er ikke godt.

Her er en god oppskrift på hummus, prøv den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten tahini blir den fort ganske tørr. 40kr for 500g holder ganske lenge, ville ikke vært i tvil! 

Bløtlegge kikerter, gi et lite oppkok med bakepulver i vannet, 1 ss tahini pr 100g ca, paprikapulver, fersk hvitløk, litt sitronsaft og god olje. Litt hakka persille på toppen.

Også godt å finhakke litt soltørka tomater oppi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor kjøper dere tahini? :)

TS

Anonymkode: 28bd4...cfb

Tahini får du kjøpt i innvandrarbutikkar. Den kan stå i kjøleskap i månadsvis, den er svært holdbar. Eg brukar rikeleg med tehina i hummusen, gjerne 5-6 spiseskeier. Den blir fløyelsmjuk med det. Derimot brukar eg ikkje olivenolje eller annan olje i. Tar og sper med ein dl vatn så vert hummusen creamy og god...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager hummus med eldorado kikerter (i kartong) synes det er de beste hvis man ikke gidder bløtlegge/ koke tørkede). Blander med hakkede hvitløksfedd, sitronsaft, litt olivenolje og spisskummen.  Ved servering ringler jeg raust over med ønsket olje og paprikapulver.  Jeg synes også det er godt med hakkede soltørkede tomater og oliven, men dette serverer jeg ved siden av.

Tahini hører egentlig til i hummus, men jeg synes det er godt uten (i likhet med flere tyrkere jeg kjenner også)  :) 

Anonymkode: a2738...a45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lager hummus med eldorado kikerter (i kartong) synes det er de beste hvis man ikke gidder bløtlegge/ koke tørkede). Blander med hakkede hvitløksfedd, sitronsaft, litt olivenolje og spisskummen.  Ved servering ringler jeg raust over med ønsket olje og paprikapulver.  Jeg synes også det er godt med hakkede soltørkede tomater og oliven, men dette serverer jeg ved siden av.

Tahini hører egentlig til i hummus, men jeg synes det er godt uten (i likhet med flere tyrkere jeg kjenner også)  :) 

Anonymkode: a2738...a45

I en kokebok om tyrkisk mat jeg bruker endel finnes det hummusoppskrifter både med og uten tahini - flest uten, faktisk.

Anonymkode: 6a8aa...607

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og hva bruker dere hummus til?😊 Jeg har som sagt aldri prøvd det, så jeg vet egentlig ikke hva jeg skal bruke det til😁

TS

Anonymkode: 28bd4...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favorittoppskrift på hummus er denne.

100 gram tahini er 1 dl (jeg har veid og målt)

Anonymkode: 30586...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke glad i tahini så jeg lager hummus uten og helt ærlig har jeg sett massevis av oppskrifter uten tahini. Klassisk og enkel lager jeg med kikerter (selvfølgelig)masse hvitløk, sitron (både saft og skall) og olivenolje og ev salt/pepper. Andre variasjoner er med chili, røkt paprikapulver, spisskummen, coriander, etc. En skikkelig favoritt med litt middelhavsvri er med soltørkede tomater! Der bruker jeg gjerne de i olje, bruker du tørkede bør du bløte de først. Bruk gjerne olje/bløtevannet i hummusen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...