AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #1 Skrevet 12. november 2018 Guttungen går i andre klasse og jeg får ukentlig meldinger hjem om at han er urolig I klasserommet, at han forstyrrer de andre elevene evnt blir forstyrret slik at han ikke klarer å jobbe selv. Det er en stor klasse med flere utfordrende elever. Nå har de begynt å ta han ut av klasserommet å la han sitte for seg selv å jobbe utenfor. Han er nok litt umoden når det kommer til å ta imot beskjeder og gjennomføre oppgaver. Blir fort trekt opp av omgivelsene og henger seg lett på andre som lager støy. Jeg kjenner ikke helt igjen gutten de beskriver på skolen. Hjemme er han blid, omsorgsfull, aktiv og flink gutt. Han har masse venner og er en ettertraktet lekekamerat. Men umoden ja, han må få en beskjed av gangen og jeg må gjerne gjenta den. Litt dårlig på konsekvenstenking. Jeg er helt overbevist om at det ikke ligger noe diagnose i bunn, men bare en umoden gutt fodt sent på året som trenger litt ekstra tid på seg. Hva slags tiltak kan jeg kreve at lærerne gjør? Jeg syns det er fælt at de setter han til å jobbe alene på gangen, og jeg er redd han skal bli stemplet som urokråka som ikke får være i timen. Anonymkode: 5d79f...bf4 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #2 Skrevet 12. november 2018 Hei :) vet du hva? Lærer må være kjempeflink til å rose, gi positiv oppmerksomhet når gutten mestrer og de gangene han har ønsket atferd. Det er så gammeldags å «hakke» på barn som er urolige. Vil man ha et barn som sitter rolig og følger med, ja.. da roser man barnet for hver minste lille ting. Ja, så vil det kreve at lærer er veldig tett på en periode, men det vil garantert ha effekt :) Anonymkode: efb88...903 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #3 Skrevet 12. november 2018 Da må du eventuelt be om at han får assistent, og det regner jeg med du vil få avslag på siden han ikke har noen diagnose eller annen grunn til det. Hva mener du alternativet kunne vært, enn å ta han ut av klasserommet? Hvis han forstyrrer de andre, så mister jo de undervisning. Det er heller ikke rettferdig. Ellers kunne du snakket med skolen om muligheter for mer gruppearbeid, hvor han får færre å forholde seg til, slik at han kanskje klarer å holde seg mer i ro. Angående oppdragelse av gutten så får du være litt streng og kreve mer. Anonymkode: d881a...3f9 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #4 Skrevet 12. november 2018 De andre barna har rett på et rolig og givende arbeidsmiljø, og dersom ditt barn forstyrrer dette må han selvsagt fjernes. Hvorfor er ditt barns skolehverdag viktigere enn andres? Anonymkode: 687e0...b99 6
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #5 Skrevet 12. november 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da må du eventuelt be om at han får assistent, og det regner jeg med du vil få avslag på siden han ikke har noen diagnose eller annen grunn til det. Hva mener du alternativet kunne vært, enn å ta han ut av klasserommet? Hvis han forstyrrer de andre, så mister jo de undervisning. Det er heller ikke rettferdig. Ellers kunne du snakket med skolen om muligheter for mer gruppearbeid, hvor han får færre å forholde seg til, slik at han kanskje klarer å holde seg mer i ro. Angående oppdragelse av gutten så får du være litt streng og kreve mer. Anonymkode: d881a...3f9 Hvorfor drar du oppdragelsen min inn her? Gutten oppfører seg fint hjemme. Vi har faste rutiner og regler, og konsekvenser. Ser på meg selv som en streng men rettferdig mamma. Jeg forventer ikke assistent da han ikke har behov for det, men jeg forventer at lærerne skal hjelpe han med å takle skolehverdagen. Ikke plassere han på gangen. Hvordan tror du han vil oppføre seg om 3 år hvis det fortsetter slik? Han er en god gutt, ikke utagerende eller slem. Bare urolig. Ts Anonymkode: 5d79f...bf4 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #6 Skrevet 12. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De andre barna har rett på et rolig og givende arbeidsmiljø, og dersom ditt barn forstyrrer dette må han selvsagt fjernes. Hvorfor er ditt barns skolehverdag viktigere enn andres? Anonymkode: 687e0...b99 Da kan de fjerne barna som utagerer og har en diagnose også da? Hvorfor skal ikke mitt barn bli sett med sine behov, bare fordi han ikke har en diagnose å peke på? Anonymkode: 5d79f...bf4 7
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #7 Skrevet 13. november 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: De andre barna har rett på et rolig og givende arbeidsmiljø, og dersom ditt barn forstyrrer dette må han selvsagt fjernes. Hvorfor er ditt barns skolehverdag viktigere enn andres? Anonymkode: 687e0...b99 Egoistisk uttalelse gitt til en fortvilet mor. Barn er mennesker- de skal ikke fjernes som ting. Usympatisk kommentar rett og slett. vi er i 2018, ikke 1918. Positiv oppnerksomhet, ros og beskjeder individuelt og i forkant er det som gjelder. Ikke elevens skyld at han har en dårlig lærer som ikke er oppdatert på dagens pedagogikk Anonymkode: aaa42...d6e 3
Sliten&kjørt52 Skrevet 13. november 2018 #8 Skrevet 13. november 2018 (endret) 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Han er nok litt umoden når det kommer til å ta imot beskjeder og gjennomføre oppgaver. Blir fort trekt opp av omgivelsene og henger seg lett på andre som lager støy. Etter 14 dager i !. klasse kjedet jeg vettet av meg, hatet å telle Apelsiner og Bananer... Fant fort ut att hvis jeg spratt ut av vinduet (hadde vindusplassen bakerst i klassen), ut på ett lite tak, -så opp ei takrenne, -fikk jeg være i fred i 20 minutter. Tok tid for vaktmester å organisere med stige. Frøken fulgte ikke etter... Hva er han god til. Ikke alle som trives i en "firkantet box",med Appelsiner og Bananer... Moder`n ville jeg skulle begynne på steinerskolen... "Ta ut av klassen", "Støtteundervisning", Grøss, kjenner vibbene enda. Alle prøvde å "duppere" meg... God luck ! Slåttsparken ble det eneste stedet jeg fikk være i fred... Hva har han talent for ? Hva liker han å gjøre, av natur,,? Hadde tatt det som et signal... A.(CAVE:Fnatt) Endret 13. november 2018 av Sliten&kjørt51 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #9 Skrevet 13. november 2018 1 time siden, Sliten&kjørt51 skrev: Etter 14 dager i !. klasse kjedet jeg vettet av meg, hatet å telle Apelsiner og Bananer... Fant fort ut att hvis jeg spratt ut av vinduet (hadde vindusplassen bakerst i klassen), ut på ett lite tak, -så opp ei takrenne, -fikk jeg være i fred i 20 minutter. Tok tid for vaktmester å organisere med stige. Frøken fulgte ikke etter... Hva er han god til. Ikke alle som trives i en "firkantet box",med Appelsiner og Bananer... Moder`n ville jeg skulle begynne på steinerskolen... "Ta ut av klassen", "Støtteundervisning", Grøss, kjenner vibbene enda. Alle prøvde å "duppere" meg... God luck ! Slåttsparken ble det eneste stedet jeg fikk være i fred... Hva har han talent for ? Hva liker han å gjøre, av natur,,? Hadde tatt det som et signal... A.(CAVE:Fnatt) Han er skoleflink! Elsker mattematikk og engelsk, og å være ute i naturen. De har et prosjekt i skolen hvor de har læring via fysisk aktivitet, det syns han er kjempegøy. Gym og kunst og håndverk også. Problemet er når de skal sitte i ro, lytte og jobbe i 45 min i strekk. Da blir det armer og ben, latter og prat. Han er jo bare glad! I første klasse hadde han en annen lærer som så hans behov bedre. Lot han hjelpe henne med å dele ut, gjøre oppgaver så han fikk beveget seg litt i løpet av timen. Nå blir han bare satt på utsiden og jeg får beskjed hjem at han ødelegger for alle de andre, det knuser hjertet mitt. Anonymkode: 5d79f...bf4 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #10 Skrevet 13. november 2018 Syns det er spesielt å rope ut om at det er skolen som må sette i gang tiltak, du må jo også ha dialog med gutten hjemme. Dersom han jobber dårlig med flere men godt når han sitter alene, så er det slett ikke sikkert det er dumt å fjerne han fra resten, da får han jo ro til å konsentrere seg. Han kan jo være blid, omsorgefull og en god venn selv om han er den som skaper uro i klasserommet. Mange foreldre kjenner ikke igjen beskrivelsen skolen gir (bare tenk på alle foreldre av mobbere som nekter å tro på skolen), men barnets oppførsel kan være ulik i ulike omgivelser. Som en annen nevner over så må jo lærerne løse det slik at det gagner flest barn best mulig, det er ikke bare ditt barn som er i fokus her. Hvis han sitter alene, får konsentrert seg og gjort skolearbeid, samtidig som klassen ellers blir roligere, så er det jo en løsning (i alle fall midlertidig) for flere parter. Han sitter vel ikke alene hele dagen heller, ettersom det er mye tavleundervisning/fellesundervisning for de små, og mindre enearbeid. Anonymkode: a03f4...d0e 5
Tatja Skrevet 13. november 2018 #11 Skrevet 13. november 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Han er skoleflink! Elsker mattematikk og engelsk, og å være ute i naturen. De har et prosjekt i skolen hvor de har læring via fysisk aktivitet, det syns han er kjempegøy. Gym og kunst og håndverk også. Problemet er når de skal sitte i ro, lytte og jobbe i 45 min i strekk. Da blir det armer og ben, latter og prat. Han er jo bare glad! I første klasse hadde han en annen lærer som så hans behov bedre. Lot han hjelpe henne med å dele ut, gjøre oppgaver så han fikk beveget seg litt i løpet av timen. Nå blir han bare satt på utsiden og jeg får beskjed hjem at han ødelegger for alle de andre, det knuser hjertet mitt. Anonymkode: 5d79f...bf4 Ah, jeg kjenner meg igjen. Man blir så maktesløs som forelder når barnet har en lærer av den typen. Jeg opplever det samme, og både jeg og barnet mitt har mistet tilliten til lærer. Å sende henne på skolen hver dag, og vite at eneste tiltaket fra læreren er stadig tilsnakk - grusomt! Tenk så heldig de er, de som har en lærer som skjønner at disse små kanskje trenger å ruste litt løs innimellom! For de er små, og de gjør så godt de kan! 1
Tatja Skrevet 13. november 2018 #12 Skrevet 13. november 2018 Akkurat nå, Tatja skrev: Ah, jeg kjenner meg igjen. Man blir så maktesløs som forelder når barnet har en lærer av den typen. Jeg opplever det samme, og både jeg og barnet mitt har mistet tilliten til lærer. Å sende henne på skolen hver dag, og vite at eneste tiltaket fra læreren er stadig tilsnakk - grusomt! Tenk så heldig de er, de som har en lærer som skjønner at disse små kanskje trenger å ruste litt løs innimellom! For de er små, og de gjør så godt de kan! Mente riste litt løs!
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #13 Skrevet 13. november 2018 Hvis han er så "urolig" er det jo et under at han ikke er blitt henvist til PPT og BUP med tanke på ADHD. Er visst løsn7ngen på alt det for tiden. Ingen som tar innover seg at det er unaturlig å sitte stille lengd om gangen for så små barn. Ene klassen i fjor hadde 9 gutter, 8 av 9 ble sendt til PPT og BUP fordi at de var "urolige"... Ingen av de endte opp med diagnosen som skolen ville ha... Har barna diagnose så får skolen penger til ekstra assistenter...nesten som om de må ha barn med diagnoser for å få ting til å gå opp. Anonymkode: c46ed...dff
Tatja Skrevet 13. november 2018 #14 Skrevet 13. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis han er så "urolig" er det jo et under at han ikke er blitt henvist til PPT og BUP med tanke på ADHD. Er visst løsn7ngen på alt det for tiden. Ingen som tar innover seg at det er unaturlig å sitte stille lengd om gangen for så små barn. Ene klassen i fjor hadde 9 gutter, 8 av 9 ble sendt til PPT og BUP fordi at de var "urolige"... Ingen av de endte opp med diagnosen som skolen ville ha... Har barna diagnose så får skolen penger til ekstra assistenter...nesten som om de må ha barn med diagnoser for å få ting til å gå opp. Anonymkode: c46ed...dff Skolen får ikke ekstra penger pga diagnoser. Jeg trodde også det før, men slik er det dessverre ikke. Bare sjekk hvis du er i tvil. 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #15 Skrevet 13. november 2018 20 minutter siden, Tatja skrev: Skolen får ikke ekstra penger pga diagnoser. Jeg trodde også det før, men slik er det dessverre ikke. Bare sjekk hvis du er i tvil. Skolen får ekstra bemanning når de har barn som på grunn av disse diagnosene har rett på mer hjelp. Anonymkode: c46ed...dff 1
Tatja Skrevet 13. november 2018 #16 Skrevet 13. november 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Skolen får ekstra bemanning når de har barn som på grunn av disse diagnosene har rett på mer hjelp. Anonymkode: c46ed...dff Nei. Sjekk med hvilken som helst skole. Det gir ikke sende at det er slik, men dessverre!
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #17 Skrevet 13. november 2018 Jeg har også en sønn som var fryktelig urolig og det var stadig telefoner hjem. Det ga seg ikke før han startet i 4 klasse. Sommeren før 4 klasse modnet han enormt. Før det var det en umoden og urolig gutt som ikke likte å sitte i ro. Han var glad i fagene, men synes det var vanskelig å sitte i ro så lenge. Og det er ikke så uvanlig. Skolen legger ikke opp til at små barn er urolige, da er de problembarn med en gang. Fryktelig synd. Det må være bedre løsninger enn å sette han på gangen? Det hadde jeg ikke godtatt. Jeg forstår at det ikke er så lett for de andre barna som blir forstyrret heller, men da får skolen finne en annen løsning. Den andre sønnen min fortalte at det stadig var et par-tre jenter som pratet og pratet i klassen og som forstyrret klassen. De ble ikke sendt på gangen. Men de forstyrret på lik linje som en urolig gutt. Anonymkode: c5c03...115 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #18 Skrevet 13. november 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: De andre barna har rett på et rolig og givende arbeidsmiljø, og dersom ditt barn forstyrrer dette må han selvsagt fjernes. Hvorfor er ditt barns skolehverdag viktigere enn andres? Anonymkode: 687e0...b99 Wow.... Du har greie på pedagogikk og barn generelt hører jeg😅 Hva med gutten som forstyrrer da? Har ikke han rett på å være med sine klassekamerater og et godt klassemiljø? Anonymkode: 414b2...e35 1
Sliten&kjørt52 Skrevet 13. november 2018 #19 Skrevet 13. november 2018 (endret) 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Han er skoleflink! Elsker mattematikk og engelsk, og å være ute i naturen. De har et prosjekt i skolen hvor de har læring via fysisk aktivitet, det syns han er kjempegøy. Gym og kunst og håndverk også. Problemet er når de skal sitte i ro, lytte og jobbe i 45 min i strekk. Da blir det armer og ben, latter og prat. Han er jo bare glad! I første klasse hadde han en annen lærer som så hans behov bedre. Lot han hjelpe henne med å dele ut, gjøre oppgaver så han fikk beveget seg litt i løpet av timen. Nå blir han bare satt på utsiden og jeg får beskjed hjem at han ødelegger for alle de andre, det knuser hjertet mitt. Anonymkode: 5d79f...bf4 Mente ikke å "skremme" deg. Jeg var nok en "extremcase". Og det er jo masse positivt, (-Elsker Matte, o.s.v....). -Forstår det må være superfrustrerende for deg/dere. Problem når folk (-"systemet") ikke klarer å tenke utenfor Boxen... Hvordan finne løsninger..? Gruble, gruble... Etter att jeg hadde gått en skikkelig "omveg", Begynte jeg å jobbe full stilling i bedriften der pappa jobbet. Egentlig ikke mulig IHHT, lovverk. Skolen skrev falskt på att jeg hadde 2 timer i uka med matte, og Norsk, -jeg gikk med på dobbeltime, Film/Foto. ( Jeg var STA :-).) Det ble folk av meg og... Som en skriver over: Ofte går det seg til av seg selv, de fleste roer seg av seg selv. "Vokser" det av seg. Helt sikker på att du gjør en kjempejobb 🙂 Pappa var en meget klok mann. Han sa ofte att den største tillfeldigheten i livet er hvem du får som lærer ... A.(CAVE:Fnatt) Endret 13. november 2018 av Sliten&kjørt51
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #20 Skrevet 13. november 2018 Jeg hadde flyttet ham over på Montessoriskole. Det får elevene bevege seg etter behov. Anonymkode: a144e...cfd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå