AnonymBruker Skrevet 11. november 2018 #1 Skrevet 11. november 2018 Elsker min lille sønn på 8 år over alt i verden. Han er adoptert, og kom til oss som baby. Situasjonen er helt fortvilet. Vi har oppdratt han som vår egen, likevel ser jeg tegn på at han blir stadig mer lik sitt opphav for hvert år som går. Han er svært egoistisk, kjører sitt eget løp, lyver, er kontrollerende og høylytt. Helt ulik oss som har adoptert han. Vi sliter virkelig, for han roter seg opp i problemer både på skole og fritid, og jeg ser at folk skyr han mer og mer. I tillegg er det enkelte mennesker som tar avstand fra oss, og er sure på oss, da de tror vi ikke oppdrar gutten vår. Vi har ikke gjort annet enn å bruke tid på å få denne karen til å forstå at han må regulere seg i adferden sin. Han har et godt hjem, med trygge rammer. Vi har et barn til, som er rolig og helt normal i adferden, med mange venner. Så vi kan ikke ha gjort alt feil. Jeg slites i stykker av å se hvordan gutten år for år får en mer problematisk adferd. Vet ikke om jeg klarer mer, er nå sykemeldt. Må jo stå i det, men dette ødelegger roen i familien. Han blander seg inn i alt her hjemme også, blir fort sint, og tar mye plass... Og hvordan skal tenårene bli??? Er så bekymret! Anonymkode: 3db2d...df7
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 11. november 2018 #2 Skrevet 11. november 2018 Han er muligens traumatisert. Hvor gammel var han da han kom? Prøv å forstå at det ikke handler om dere, men om at gutten kan ha med seg vonde og traumatiske erfaringer fra opphavet sitt. Det å måtte flytte er også traumatisk.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2018 #3 Skrevet 11. november 2018 Da søker dere om veiledning. Ikke tro at arv er det som spiller inn her, selv om dere har et annet barn uten utfordringer. Dere må få orden på samspillet. Anonymkode: 5be84...93d 18
Chablis Skrevet 11. november 2018 #4 Skrevet 11. november 2018 Du kan vel ikke mene å påstå at alt dette kommer utelukkende fra arv og ikke miljø? Min første tanke er å få en utredning, det kan jo være at han virkelig sliter i hverdagen og sliter med å formidle dette siden han selv ikke vet hva som ikke stemmer. 11
AnonymBruker Skrevet 11. november 2018 #5 Skrevet 11. november 2018 4 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev: Han er muligens traumatisert. Hvor gammel var han da han kom? Prøv å forstå at det ikke handler om dere, men om at gutten kan ha med seg vonde og traumatiske erfaringer fra opphavet sitt. Det å måtte flytte er også traumatisk. Han var 2,5 mnd. Var en rolig baby, men vi merket at han tok mye plass allerede som liten. De 2 siste årene har det blitt betraktelig verre. TS Anonymkode: 3db2d...df7
Chablis Skrevet 11. november 2018 #6 Skrevet 11. november 2018 Jeg og min bror har forresten samme arv og miljø. Jeg var aldri i trøbbel mens han var høyt og lavt, oppførte seg dårlig, gjorde hærverk og utførte vold. Etter at han ble diagnostisert gikk det bedre 8
AnonymBruker Skrevet 11. november 2018 #7 Skrevet 11. november 2018 Nå er det faktisk sånn at en del diagnoser er arvelig. Kanskje greit å være ærlige på det her. Anonymkode: c1c66...f91 7
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 11. november 2018 #8 Skrevet 11. november 2018 (endret) På 12.11.2018 den 0.19, AnonymBruker skrev: Han var 2,5 mnd. Var en rolig baby, men vi merket at han tok mye plass allerede som liten. De 2 siste årene har det blitt betraktelig verre. TS Anonymkode: 3db2d...df7 Ja, jeg skjønner. 2,5 måneder kan ha spilt inn. Vet du om han hadde opplevd utrygg tilknytning eller misbruk før han kom? Endret 4. desember 2018 av Jegskulleønskeat
AnonymBruker Skrevet 11. november 2018 #9 Skrevet 11. november 2018 2 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev: Ja, jeg skjønner. Mhhh jeg var nesten 3 da jeg kom, og tydelig skadet. Komplekse traumer. Har vært veldig kaotisk, høyt og lavt, gråtetokter i det uendelige osv osv. 2,5 måneder kan ha spilt inn. Vet du om han hadde opplevd utrygg tilknytning eller misbruk før han kom? Aner virkelig ikke hva han har opplevd. Men jeg vet at det var psykisk sykdom inne i bildet, hos foreldre. Også tidligfødsel. TS Anonymkode: 3db2d...df7
AnonymBruker Skrevet 11. november 2018 #10 Skrevet 11. november 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er det faktisk sånn at en del diagnoser er arvelig. Kanskje greit å være ærlige på det her. Anonymkode: c1c66...f91 Hvilke diagnoser tenker du på? TS Anonymkode: 3db2d...df7
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 11. november 2018 #12 Skrevet 11. november 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Aner virkelig ikke hva han har opplevd. Men jeg vet at det var psykisk sykdom inne i bildet, hos foreldre. Også tidligfødsel. TS Anonymkode: 3db2d...df7 Ja, skjønner. Jeg tenker jeg ville hentet så mye informasjon jeg klarte fra barnevernet osv. Og alltid tatt bakgrunnen hans i betraktning.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2018 #13 Skrevet 11. november 2018 8 minutter siden, Tipptoppi skrev: Jeg og min bror har forresten samme arv og miljø. Jeg var aldri i trøbbel mens han var høyt og lavt, oppførte seg dårlig, gjorde hærverk og utførte vold. Etter at han ble diagnostisert gikk det bedre Kan jeg spørre om diagnose? TS Anonymkode: 3db2d...df7
Chablis Skrevet 11. november 2018 #14 Skrevet 11. november 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg spørre om diagnose? TS Anonymkode: 3db2d...df7 Adhd og asbergers
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 11. november 2018 #15 Skrevet 11. november 2018 Akkurat nå, Tipptoppi skrev: Adhd og asbergers Aspergers burde helst ikke diagnostiseres hos barn med tydelig traumehistorikk. Det er lettere å feildiagnostisere nettopp fordi traumer kan gi lignende autistiske symptomer som problemer med sosialisering.
Chablis Skrevet 11. november 2018 #16 Skrevet 11. november 2018 Akkurat nå, Jegskulleønskeat skrev: Aspergers burde helst ikke diagnostiseres hos barn med tydelig traumehistorikk. Det er lettere å feildiagnostisere nettopp fordi traumer kan gi lignende autistiske symptomer som problemer med sosialisering. Han hadde ingen traumer. Og det har ikke barnet i tråden her heller så langt jeg kan lese.
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 11. november 2018 #17 Skrevet 11. november 2018 (endret) På 12.11.2018 den 0.34, Tipptoppi skrev: Han hadde ingen traumer. Og det har ikke barnet i tråden her heller så langt jeg kan lese. Siktet ikke til din bror, men til barnet i tråden. Jeg håper eventuelle traumer blir godt undersøkt om barnet blir utredet. Det jeg mener, TS, er at det er viktig å hente så mye informasjon som mulig om opphavet hans. Alt du kan finne- bra. Det er viktig å gi barnet riktige hjelp, og for all del ikke diagnostisere feil. Det gjør mer skade enn nytte. Endret 4. desember 2018 av Jegskulleønskeat
AnonymBruker Skrevet 11. november 2018 #18 Skrevet 11. november 2018 Dere vet jo ikke om barnet har opplevd førspråklige traumer, men dere vet at han har opplevd minst et tilknytningsbrudd. Har dere bedt om henvisning til spesialisthelsetjenesten? Anonymkode: c0a81...8a9 7
AnonymBruker Skrevet 11. november 2018 #19 Skrevet 11. november 2018 Akkurat nå, Jegskulleønskeat skrev: Siktet ikke til din bror, men til barnet i tråden. Jeg håper eventuelle traumer blir godt undersøkt om barnet blir utredet. Da jeg ble utredet som barn (var i systemet fra jeg var 4 år) så var det lite forskning på sammenheng mellom omsorgssvikt/relasjonstraumer og psykiske lidelser. Dette har nok gjort at jeg lenge gikk uten å få ordentlig bearbeidet tidligere opplevelser. Ikke av vond vilje, men fordi de ikke visste. Jeg fikk en Asperger diagnose, som nå for et år siden ble fjernet og erstattet med en traumelidelse. En lidelse jeg har hatt hele livet, men som ble oppdaget da jeg var 19 år. Jeg kunne ha sluppet unna mye følelseskaos om jeg hadde fått hjelp til det egentlige problemet tidlig. Det jeg mener, TS, er at det er viktig å hente så mye informasjon som mulig om opphavet hans. Alt du kan finne- bra. Det er viktig å gi barnet riktige hjelp, og for all del ikke diagnostisere feil. Det gjør mer skade enn nytte. Barnet kom til dem når barnet var 2,5 måned gammel. De traumer barnet evt hadde når det var 10 uker gammelt er ikke relevant i forhold til en diagnose i dag. Et barn som har hatt en god oppvekst fra 10 uker regnes ikke som et traumatisert barn Anonymkode: 24235...cf1 5
AnonymBruker Skrevet 11. november 2018 #20 Skrevet 11. november 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilke diagnoser tenker du på? TS Anonymkode: 3db2d...df7 Det er flere, men ihverfall bipolar og schizofreni. Det er bedre om du googler opp, så får du mer overblikk. Så sier ikke at det bør være de to alvorlige jeg nevnte! Men de er ihverfall arvelige. Eller kan være, rettere sagt. Anonymkode: c1c66...f91
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå