Gå til innhold

Hva er innafor i et bryllup?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei.  Bryllup med servering og skjenking på hotell koster selvsagt ofte MYE mer en hva man f.eks kunne fått for pengene om man leide et sted og sto for mat og drikke selv.   Men da må dette også organiseres på et vis. Man må ha noen til å ha oppsyn med mat og drikken samt at man må rydde på natta etterpå eller dagen derpå.  Man må jo også dekke på selv og stå for all pynt.  Jeg kan ikke tenke meg en større nedtur selv om å skulle rydde og vaske selv etter en slik fest.  Glad vi satte alt bort, det var vel verdt pengene.  Ville regnet 1500 kr pr gjest minst også kommer jo selvfølgelig ting som bryllupskake, fotograf, kjole, bukett, ringer, transport og alt slik i tillegg.   Ville regnet 80 000-100 000 tilsammen hvis man sette alt bort. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg anbefaler dere å utsette bryllupet 1-2 år og spare mer i den tiden.

Å be til middag, men de må selv betale for drikke er jo helt teit. Rett og slett gjerrig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde ikke på hotell, men benyttet tjenester som en kantine leverte. I prisen fikk vi frukt da gjestene kom, treretters middag, nattmat, kokker og serveringspersonell. Vi var rett over 90 personer, og de som jobbet for oss jobbet i ca 90 timer den dagen. Jeg mener å huske arbeid vi hadde 3-4 på kjøkkenet, hovmesteren og 10 servitører. Førstemann kom kl 10, sistemann gikk kl 01. Det kostet oss rett i underkant av 100 000 kr. Drikke kom i tillegg. 

Dette var bare servering. Så kom antrekk, musikere, fotograf, ringer, frisør og sminke, invitasjoner, trykksaker, blomster, kaker osv i tillegg. 

Anonymkode: 6d1ac...aec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi hadde ikke på hotell, men benyttet tjenester som en kantine leverte. I prisen fikk vi frukt da gjestene kom, treretters middag, nattmat, kokker og serveringspersonell. Vi var rett over 90 personer, og de som jobbet for oss jobbet i ca 90 timer den dagen. Jeg mener å huske arbeid vi hadde 3-4 på kjøkkenet, hovmesteren og 10 servitører. Førstemann kom kl 10, sistemann gikk kl 01. Det kostet oss rett i underkant av 100 000 kr. Drikke kom i tillegg. 

Dette var bare servering. Så kom antrekk, musikere, fotograf, ringer, frisør og sminke, invitasjoner, trykksaker, blomster, kaker osv i tillegg. 

Anonymkode: 6d1ac...aec

Ops, litt rask. Det jeg mener er at om dere har budsjett på 30 000 kr, så er det nok litt snaut for hotellbryllup. Det går fint an å få til et fint bryllup til den prisen, men da må man fire på noe. Mat OG drikke til gjestene under middag ville kanskje vært det siste jeg var gjerrig på. Da ville jeg heller dumpet hotell-ideen og kjørt DIY-bryllup på et lokalt velhus e.l.

Anonymkode: 6d1ac...aec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, EvaLena skrev:

Jeg anbefaler dere å utsette bryllupet 1-2 år og spare mer i den tiden.

Å be til middag, men de må selv betale for drikke er jo helt teit. Rett og slett gjerrig.

Kan ikke klage på at bryllupet ble fyllekalas da nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigere at bryllupet blir "fint" enn å invitere tanta si?

Anonymkode: 073bc...1c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts. Jeg skrev her tidligere til deg, men jeg ønsker nå å komme med et eksempel på hva et bryllup kan koste. Jeg tar mitt eget som var for 6 mnd siden. Du kan halvere prisen på drikke og mat på det jeg skriver da vi hadde 60 gjester. En del av utgiftene gjelder heller ikke om du skal ha det på hotell.

Lokale med lydannlegg 10000

Brudebukett 2000

Mat 10000. Vi kjøpte inn varer til et koldtbord selv, og servitørene våres tilberede dette på fat. Noen gjester hadde også med seg en rett. Feks pasta salat..  på hotell vil kuvert prisen være mye dyrere per gjest.

Servitører 10000. Vi hadde 6 servitører, med tre på hvert skift. 1500 per servitør.

Stoltrekk med sløyfer til 60 stk. Ca 5000.

Drikke. Vi hadde 15 l rødvin, 15 l hvitvin, 4 brett øl, 2 brett sider, 12 brett med brus, 2 kasser med farris, og til velkomst 8 fl champange og 4 sider. Vi serverte frukt, saltstenger og nøtter til velkomst. All drikke bortsett fra Farris var kjøpt i Sverige. Vi brukte vel rundt 10000 kr på drikke. 

Bryllupskake. 5000. I tillegg tok venner og fam med kaker 

Brudekjole med tilbehør og sko 20000

Dress til mannen med tilbehør 4000

Pynt og duker til lokale 1500

Innbydelser med porto ca 1500

Betaling av kirke ca 3000

Betaling for transport 3000 inkl sjåfør 

Brudeoppsett og sminke 4500

Fotograf. Vennepris 3000. Skulle vi leid proffesjonell så mye dyrere.

Blekk til sanghefter og kirkeprogram, samt bord kort mellom 6 til 7000. Det går mye blekk.. om du ikke er heldig å kan trykke ut på feks en jobb. Noen velger å bruke trykkeri isteden.

Vi hadde også utgifter underveis som vi ikke regnet med. Totalt brukte vi litt over 100000 på bryllupet.

Om vi skulle hatt det på hotell så hadde utgiftene for stoltrekk, servitører og pynt vært borte. Prisen for mat og drikke hadde blitt mye dyrere. Som en her skrev regn 1500 kr for kuvert pris per gjest inkl drikke. I vårt tilfelle hadde dette blitt  75000 for 60 gjester. For 30 blir det 45000. Uansett om dere skulle få det til rimeligere pris med drikke, så vil du ikke ha noen penger til overs til alt det andre som du trenger til bryllupet med det budsjettet dere har.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, tussi84 skrev:

Ts. Jeg skrev her tidligere til deg, men jeg ønsker nå å komme med et eksempel på hva et bryllup kan koste. Jeg tar mitt eget som var for 6 mnd siden. Du kan halvere prisen på drikke og mat på det jeg skriver da vi hadde 60 gjester. En del av utgiftene gjelder heller ikke om du skal ha det på hotell.

Lokale med lydannlegg 10000

Brudebukett 2000

Mat 10000. Vi kjøpte inn varer til et koldtbord selv, og servitørene våres tilberede dette på fat. Noen gjester hadde også med seg en rett. Feks pasta salat..  på hotell vil kuvert prisen være mye dyrere per gjest.

Servitører 10000. Vi hadde 6 servitører, med tre på hvert skift. 1500 per servitør.

Stoltrekk med sløyfer til 60 stk. Ca 5000.

Drikke. Vi hadde 15 l rødvin, 15 l hvitvin, 4 brett øl, 2 brett sider, 12 brett med brus, 2 kasser med farris, og til velkomst 8 fl champange og 4 sider. Vi serverte frukt, saltstenger og nøtter til velkomst. All drikke bortsett fra Farris var kjøpt i Sverige. Vi brukte vel rundt 10000 kr på drikke. 

Bryllupskake. 5000. I tillegg tok venner og fam med kaker 

Brudekjole med tilbehør og sko 20000

Dress til mannen med tilbehør 4000

Pynt og duker til lokale 1500

Innbydelser med porto ca 1500

Betaling av kirke ca 3000

Betaling for transport 3000 inkl sjåfør 

Brudeoppsett og sminke 4500

Fotograf. Vennepris 3000. Skulle vi leid proffesjonell så mye dyrere.

Blekk til sanghefter og kirkeprogram, samt bord kort mellom 6 til 7000. Det går mye blekk.. om du ikke er heldig å kan trykke ut på feks en jobb. Noen velger å bruke trykkeri isteden.

Vi hadde også utgifter underveis som vi ikke regnet med. Totalt brukte vi litt over 100000 på bryllupet.

Om vi skulle hatt det på hotell så hadde utgiftene for stoltrekk, servitører og pynt vært borte. Prisen for mat og drikke hadde blitt mye dyrere. Som en her skrev regn 1500 kr for kuvert pris per gjest inkl drikke. I vårt tilfelle hadde dette blitt  75000 for 60 gjester. For 30 blir det 45000. Uansett om dere skulle få det til rimeligere pris med drikke, så vil du ikke ha noen penger til overs til alt det andre som du trenger til bryllupet med det budsjettet dere har.

 

Du stod der med kjole, sko og sminke til 25000kr og gjestene måtte ha med mat???? :daane:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, O.G. skrev:

Du stod der med kjole, sko og sminke til 25000kr og gjestene måtte ha med mat???? :daane:

Ha med mat nei? Men feks så hadde sviger mor med seg cabaret, mens en tante tok med pasta salat. En venninne tok med en hel laks. Alt var til koldtbordet, og de tilbydde seg selv. Og hvis du leser så betalte vi for omtrent alt annet. Pålegg, brød, smør, karbonader etc etc. 

I familen min og venneflokken er det normalt å hjelpe hverandre på den måten når det gjelder bryllup, konfirmasjon eller dåp..vi  tilbyr hverandre å feks ha med en rett eller en kake. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tussi84 skrev:

Ha med mat nei? Men feks så hadde sviger mor med seg cabaret, mens en tante tok med pasta salat. En venninne tok med en hel laks. Alt var til koldtbordet, og de tilbydde seg selv. Og hvis du leser så betalte vi for omtrent alt annet. Pålegg, brød, smør, karbonader etc etc. 

I familen min og venneflokken er det normalt å hjelpe hverandre på den måten når det gjelder bryllup, konfirmasjon eller dåp..vi  tilbyr hverandre å feks ha med en rett eller en kake. 

Ok, sånn ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har bryllup til sommeren og jeg kjenner jeg blir litt fortvilet mens jeg planlegger. Jeg kjenner litt på forventninger og at "det må være sånn og sånn", i tillegg til foreldre som blander seg inn i planleggingen. Min mor har nemlig forsnakket seg til min tante, og forventer nå at jeg skal inkludere henne i gjestelisten. Dette er ikke noe jeg hadde tenkt, da det blir en ufattelig stor gjesteliste hvis jeg skal be alle tanter og onkler og søskenbarn med familie. Og jeg har et stramt budsjett. Dette er én ting, og jeg kommer nok til å si fra etter hvert at det er mitt bryllup og ikke hennes. 

Vi velger å ha bryllupet på et fint hotell, både for at det skal være enklest mulig og bli en fin dag. Men også av hensyn til de gjestene som kommer langveisfra, og som kanskje går med rullator eller har andre helseproblemer. (Alternativet er et samfunnshus, noe jeg ikke ser er aktuelt med tanke på gjestene). Baksiden med dette er at jeg ikke kan ha medbrakt drikke. Maten blir også antakeligvis noe dyrere. Der kommer problemet mitt. Hvor mye skal jeg legge i hver gjest? Middagen blir ca 5-600 per gjest. Dette er OK. Vi kommer til å ha ca 30-35 gjester. Kun nærmeste familie og venner. I tillegg til middagen følte jeg det ble nødvendig med en velkomstdrink med frukt som gjestene kan få mens vi blir fotografert. Kanskje det da blir 7-800 per pers? Fortsatt OK. Men så burde vi også ha kaffe, noe som er 75 per pers. Kaker bringer vi med selv. Jeg har egentlig et budsjett på 30 000, og ser at dette blir fort dyrt. Med fotografering og ringer og pynt og diverse kommer jeg fort over dette. 
MÅ man virkelig ha nattmat? Og MÅ man betale for drikke til gjestene? Jeg ser ikke at vi har råd til å betale for en eller to glass vin til hver gjest. Nå er det imidlertid barn i denne gjestelisten som ikke kommer til å drikke alkohol. Men likevel. Det blir mye. Jeg spør rett og slett om det er innafor å gi gjestene mat men be dem om å betale drikke selv? 

I alt oppstyret med mamma og hennes forventninger begynte jeg å se på å eventuelt be tanter, onkler og søskenbarn som kaffegjester. Men da kjenner jeg på et enda større press til å måtte gi dem noe når de kommer på fest. Da nattmat og drinker eller noe sånt. Jeg har lest skrekkhistorier på forum hvor gjestene ikke har fått servering og har gått rundt sultne, og det er ikke noe jeg ønsker. Æsj, det skal ikke være lett. Men bryllup er dyrt 🙂 Gifte blir vi nå uansett. 

 

Anonymkode: 692ce...16d

Man må som minimum dekke vordrink, mat med drikke, kaffe avec og kaker / kaffe. Drikke til maten må minimum være et glass til forrett og to glass til hovedrett.

Hvorfor inviterer dere barn når dere har begrenset budsjett?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint skal det være om så halve ræva henger utenfor. 

Hvorfor gifte dere når dere ikke har råd til å spandere på gjestene?

Anonymkode: 4adf4...88d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere har ikke råd til det bryllupet dere ønsker, så enkelt er det. Gjestene skal ikke betale drikke til maten selv, uansett hva slags type bryllup det er. Selv med et enkelt bryllup hvor dere har leid det lokale idrettshuset gratis og har bestilt buffet så kjøper dere brus på butikken og vin på polet og setter fram. Etter at middagen er overstått er det helt akseptabelt at gjestene betaler drikke selv, men til selve middagen bør dere dekke alt. Dere må enten velge et enklere bryllup i et billigere lokale eller utsette bryllupet og spare. Og ja, man må ha nattmat hvis man forventer at gjestene skal bli værende utover natten. Dere kan da ikke forvente at gjestene skal overleve på bare kaker til langt ut på natten! Det trenger ikke være fancy, pølser i lompe, en enkel suppe eller spekemat er helt greit, men NOE bør det være.

Anonymkode: 6b700...713

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent, eller ha bryllupet på ett leid lokale. Det er flaut å ikke kunne betale drikke til maten og avec. Personlig mener jeg baren bør være inkludert også, men det kan sløyfes. 

Anonymkode: bf65a...13e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg giftet meg for to år siden, og har vært forlover i 3 bryllup. Her kommer noen råd:

- Alt koster mer enn det du tror, du må ha litt ekstra penger i budsjettet enn det du regner med

- Om du virkelig ikke har råd til å betale mer enn 30 000 ville jeg vurdert å ha en enkel seremoni, og heller dra på en ferietur - da slipper du å såre familiemedlemmer med at de ikke blir invitert

- Folk kommer til å bli skuffet over det ene eller det andre, helt uavhengig av hvordan dere velger å gjøre det. Noen vil alltid være uenig i deres valg, så det må du bare stå i.

- Dersom du har stramt budsjett kommer du til å angre mest på penger brukt på kjoler, sko, pynt og stæsj - det folk husker er maten, og stemningen. Fokuser på det. 

- Drikke bør alltid være inkludert til maten, hvis ikke vil du få mye kommentarer fra den ene og den andre (men igjen, dette er noe du kan velge å stå i. Bare vær klar over at folk som regel forventer at drikke er inkludert, i det minste til maten)

- Alle vil prøve å blande seg inn og komme med råd/forslag/ønsker. Stå på krava og gjør det akkurat sånn dere vil. Ikke bruk mer penger fordi du vil gjøre noen glade. Sørg for at dere får det akkurat slik dere vil.

Anonymkode: 59946...75d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On ‎11‎/‎11‎/‎2018 at 11:48 PM, tussi84 said:

Ts. Jeg skrev her tidligere til deg, men jeg ønsker nå å komme med et eksempel på hva et bryllup kan koste. Jeg tar mitt eget som var for 6 mnd siden. Du kan halvere prisen på drikke og mat på det jeg skriver da vi hadde 60 gjester. En del av utgiftene gjelder heller ikke om du skal ha det på hotell.

Lokale med lydannlegg 10000

Brudebukett 2000

Mat 10000. Vi kjøpte inn varer til et koldtbord selv, og servitørene våres tilberede dette på fat. Noen gjester hadde også med seg en rett. Feks pasta salat..  på hotell vil kuvert prisen være mye dyrere per gjest.

Servitører 10000. Vi hadde 6 servitører, med tre på hvert skift. 1500 per servitør.

Stoltrekk med sløyfer til 60 stk. Ca 5000.

Drikke. Vi hadde 15 l rødvin, 15 l hvitvin, 4 brett øl, 2 brett sider, 12 brett med brus, 2 kasser med farris, og til velkomst 8 fl champange og 4 sider. Vi serverte frukt, saltstenger og nøtter til velkomst. All drikke bortsett fra Farris var kjøpt i Sverige. Vi brukte vel rundt 10000 kr på drikke. 

Bryllupskake. 5000. I tillegg tok venner og fam med kaker 

Brudekjole med tilbehør og sko 20000

Dress til mannen med tilbehør 4000

Pynt og duker til lokale 1500

Innbydelser med porto ca 1500

Betaling av kirke ca 3000

Betaling for transport 3000 inkl sjåfør 

Brudeoppsett og sminke 4500

Fotograf. Vennepris 3000. Skulle vi leid proffesjonell så mye dyrere.

Blekk til sanghefter og kirkeprogram, samt bord kort mellom 6 til 7000. Det går mye blekk.. om du ikke er heldig å kan trykke ut på feks en jobb. Noen velger å bruke trykkeri isteden.

Vi hadde også utgifter underveis som vi ikke regnet med. Totalt brukte vi litt over 100000 på bryllupet.

Om vi skulle hatt det på hotell så hadde utgiftene for stoltrekk, servitører og pynt vært borte. Prisen for mat og drikke hadde blitt mye dyrere. Som en her skrev regn 1500 kr for kuvert pris per gjest inkl drikke. I vårt tilfelle hadde dette blitt  75000 for 60 gjester. For 30 blir det 45000. Uansett om dere skulle få det til rimeligere pris med drikke, så vil du ikke ha noen penger til overs til alt det andre som du trenger til bryllupet med det budsjettet dere har.

 

Nei, det er ikke greit å la arbeidsgiver ta kostnaden for deg. De fleste lar en nok bruke printer, men en skal betale for det. For øvrig tror jeg også at dere har underbudsjettert. Det er verd det å legge nok i potten, det skal være en festdag, ikke en der du går og ergrer deg over at brudgommens lillesøster ikke rører den dyre maten, eller at du ser venneparet veksle blikk når det går opp for dem at drikken må de betale selv. Høres forresten deilig ut å ha det på et hotell, bare komme og gå, uten å måtte rydde i to dager etterpå.

Anonymkode: d8aaa...b46

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere forventer at gjestene skal betale for drikke til maten i tillegg til på festen så for all del skriv det tydelig i invitasjonen. Folk flest tar ikke med seg mye penger i bryllup fordi det er kutyme for at brudeparet står for drikke til maten. For å være ærlig høres dette ut som et kjipt bryllup som ikke kommer til å bli husket på en positiv måte. 

Anonymkode: 6b700...713

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke greit å la arbeidsgiver ta kostnaden for deg. De fleste lar en nok bruke printer, men en skal betale for det. For øvrig tror jeg også at dere har underbudsjettert. Det er verd det å legge nok i potten, det skal være en festdag, ikke en der du går og ergrer deg over at brudgommens lillesøster ikke rører den dyre maten, eller at du ser venneparet veksle blikk når det går opp for dem at drikken må de betale selv. Høres forresten deilig ut å ha det på et hotell, bare komme og gå, uten å måtte rydde i to dager etterpå.

Anonymkode: d8aaa...b46

Vi giftet oss for et halv år siden. Vi hadde et budsjett på 70000 men kostnadene ble nesten 110000. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dere forventer at gjestene skal betale for drikke til maten i tillegg til på festen så for all del skriv det tydelig i invitasjonen. Folk flest tar ikke med seg mye penger i bryllup fordi det er kutyme for at brudeparet står for drikke til maten. For å være ærlig høres dette ut som et kjipt bryllup som ikke kommer til å bli husket på en positiv måte. 

Anonymkode: 6b700...713

Enig. Om gjestene skal betale for drikke til maten blir dette sett på som ekstremt uhøflig og gjerrig, og blir en stor snakkis i etterkant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...