Gå til innhold

Hvordan merket du at overgangsalderen startet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 31 og lurer på om jeg har kommet i overgangsalderen. Uregelmessig mens, nattesvette og økt hårvekst på kroppen

Anonymkode: 2aba8...0f8

Hvor gammel var din mor da hun kom i overgangsalderen? 

Anonymkode: b14a1...35f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville fått dette sjekket hos legen. Har du PCOS? Da kan man få økt hårvekst. Som regel får man mindre ved overgangsalderen og synkende hormoner. Selv startet det med lang tid mellom hver mens. så gikk det ca 6 måneder før jeg fikk den igjen. Stoppa helt i fjor da jeg var 52 år. Har litt hetetokter men enn så lenge ikke så gale som noen får, bank i bordet. Merker jeg er til tider mer hissig og gråter mye lettere. Kjenner jo at kroppen endrer seg. 

Anonymkode: 7ff0e...4b8

Hvor lang tid tok det fra lang tid mellom hver mens, og til du mistet mensen helt? 

Anonymkode: b14a1...35f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2018 den 19.32, AnonymBruker skrev:

Man hører jo om hetetokter og nattesvette! men ikke så mye om humørsvingninger og økt sexlyst😁 Det siste er jo ok, alt det andre kan jeg klare meg uten!

Tar dere østrogen? Vet at det er mer vanlig nå.

ts

Anonymkode: b4fdf...f7d

Hva skal du med østrogentilskudd når du ikke har noen form for plager? Tenk langsiktige bivirkninger kontra plager før du velger å spise piller du ikke trenger, på det nåværende tidspunkt.

Anonymkode: 18e77...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt utrolig at så mange av dere opplever økt sexlyst. Gruppene jeg er medlem av har flere tusen medlemmer, og jeg tror jeg kan telle på èn hånd de som har fått økt i stedet for nedsatt. Så jeg trodde det var normalen, men her virker det jo som det er motsatt 😍

Anonymkode: 2c352...e36

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo helt utrolig at så mange av dere opplever økt sexlyst. Gruppene jeg er medlem av har flere tusen medlemmer, og jeg tror jeg kan telle på èn hånd de som har fått økt i stedet for nedsatt. Så jeg trodde det var normalen, men her virker det jo som det er motsatt 😍

Anonymkode: 2c352...e36

Haha! Tror ikke KG representerer normalen i samfunnet nei 😂 Alle her blir sexmonster i alderdommen, på tross av at det ikke gir mening biologisk sett. 

Anonymkode: c2065...8b7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 48,5 år. Jeg vet ikke om blodprøver viser overgangsalder ennå da jeg har regelmessig mens hver mnd, men andre plager har jeg hatt lenge - en stund veldig pms fra ca etter sistemann ble født da jeg var 39 til 44 /45 års alderen - da var pms verst, men som nå har roet seg. Nattesvette før mens. Litt betennelsesfølelse premenstruelt og selvsagt mer tungsinnet/slitenhetsfølelse/søvnvansker før mens. 

Da jeg var ca 47 merket jeg tørrere slimhinner ganske plutselig, og i samme moment mer laber sexlyst, dvs st jeg har jo lyst på sex men blir liksom ikke like raskt og lett kåt som før. Det var litt uvant men jeg liker jo å ha sex likevel og får orgasmer også, bare at dette med selve opphisselsen er roet en god del.

Bruker ingen hormoner men vet jo at hormonbehandling kan hjelpe på både tørrhet og lyst. 

Anonymkode: 73667...839

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha! Tror ikke KG representerer normalen i samfunnet nei 😂 Alle her blir sexmonster i alderdommen, på tross av at det ikke gir mening biologisk sett. 

Anonymkode: c2065...8b7

Ja, jeg elsker spesielt den ene siden jeg er medlem av på facebook. Fulle av selvironi og humor. Herlige damer :)

Anonymkode: 2c352...e36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo helt utrolig at så mange av dere opplever økt sexlyst. Gruppene jeg er medlem av har flere tusen medlemmer, og jeg tror jeg kan telle på èn hånd de som har fått økt i stedet for nedsatt. Så jeg trodde det var normalen, men her virker det jo som det er motsatt 😍

Anonymkode: 2c352...e36

Jeg fikk også nedsatt sexlyst. Nedsatt til ingenting, rett og slett. Jeg har ingen sexlyst overhodet.

Det spiller forsåvidt ingen rolle, da jeg skilte meg for få år siden, så det "går jo ikke ut over noen".

Anonymkode: 124dc...4bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte også nevne har keg har opp gjennom hatt skikkelig menshodepine - dvs migrene opptil 2-4 dager før mensen. Nå er den også blitt mye mindre. Det handler vel om at fallet i østrogenkurven ikke lengre er like bratt. 

Forøvrig leste jeg at pms plagene er faktisk abstinens etter østrogen. Det gir jo mening å lese at man har funnet årsaker og kan forklare hvorfor pms plagene er så like andre abstinenser (nattesvette, angst/ nervøsitet/sinne/psykisk, hodepine,  betennelsesfølelse, osv). At det finnes en fysisk forklaring kan gjøre det lettere å bære, og så må vi jo også huske at nå går kvinner gjennom utallige fler sykluser enn før da man kanskje gikk gravid/ammet  i åresvis ( opptil 20 unger selv om ikke alle levde opp) mer eller mindre hele vår fruktbare tid... og jeg opplevde aldri pms da jeg var gravid, selv om det dog var andre plager ( kvalme etc)

 

Anonymkode: 73667...839

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lang tid tok det fra lang tid mellom hver mens, og til du mistet mensen helt? 

Anonymkode: b14a1...35f

I starten fikk jeg vel mensen ca hver 3 måned. Så var den regelmessig et par ganger. Så gikk det 6 måneder. Husker ikke helt nøyaktig med det begynte så smått rundt 51 år. Da hadde jeg ikke hetetokter men tok blodprøve så viste synkende hormoner. Da jeg plutselig fikk kraftig blødning i fjor hadde jeg ikke hatt mensen på ca 8 måneder, den siste var skikkelig ille og skremmende. Men var hos lege så alt var ok. Sjekket nettopp hos lege igjen og nå er mensen historie hos meg. Så jeg mista mensen rett før jeg var 53 år. 

Anonymkode: 7ff0e...4b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det startet hos meg da jeg var 46. Med en helt vanvittig hetetokt. Jeg gikk ut en dag i februar, hadde ullkåpen min på meg. Etter noen minutter kom en svettebølge som på to sekunder gjorde meg gjennomvåt. Jeg stod der og lurte på hva i all verden det var som traff meg, Ullkåpen måtte vaskes i maskin etterpå. Heldigvis gikk det bra med den.

Nå er jeg femti, og overgangsalderen er litt slitsom for min del. Hetetoktene synes jeg er ingenting i forhold til det andre. Jeg våkner opp mange ganger om natten, må ofte opp og tisse, har ledd- og muskelsmerter over alt, er mye nedstemt. Mensen kommer med to til seks ukers mellomrom. PMS-en er verre enn noen sinne før.

Men jeg holder ut, for jeg vet jo at det går over. Legen min hadde nok anbefalt meg hormonbehandling, men jeg vil prøve å klare meg uten. Ikke på grunn av skremselsstudien som kom på begynnelsen av 2000-tallet, for den er tilbakevist nå, men på grunn av at jeg har erfart at jeg får mange bivirkninger av hormoner. 

Slenger på en :) for håpets skyld.

Anonymkode: c90f3...fae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...