Gå til innhold

Hvordan merket du at overgangsalderen startet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har egentlig ikke merket noe, selv om jeg er 50 år. Men har litt humørsvingninger, og økt sexlyst... Kan dette være starten på overgangsalderen? 

Del gjerne erfaringer!

Anonymkode: b4fdf...f7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det startet for meg i begynnelsen av 40-årene. Humørsvingninger, puberten om igjen. Økt sexlyst, ja. Samt flushing og nattesvette

Men også uregelmessig mens de siste to årene, men tildels sterke blødinger før jeg fikk blodprøver som sa at overgangsalder var i gang. Fikk Novofem-tabletter som balanserte og tar de fortsatt i en alder av 50 år. Prøvde å slutte med de, men da sank sexlyst og fikk veldig tørre slimhinner.

Anonymkode: af958...f5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merket det på uregelmessig mens og forskjell i blødning. Heterokter kom flere år senere. Ingen forskjell på humør.

Anonymkode: cbce7...1d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, kanskje derfor jeg har fått økt sexlyst! 😄 Fikk uregelmessig mens, kortere blødninger med mindre mengde. I tillegg nattesvette i perioden før mens.

Anonymkode: e2b6d...387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man hører jo om hetetokter og nattesvette! men ikke så mye om humørsvingninger og økt sexlyst😁 Det siste er jo ok, alt det andre kan jeg klare meg uten!

Tar dere østrogen? Vet at det er mer vanlig nå.

ts

Anonymkode: b4fdf...f7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengre mellom mens var starten og det var mange år før resten kom deisende 😀 Nattesvette var vel det neste. Ikke tatt østrogen underveis og kom ut på andre siden for et par år siden. Er nå 54.

Anonymkode: 89f55...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, AnonymBruker said:

Lengre mellom mens var starten og det var mange år før resten kom deisende 😀 Nattesvette var vel det neste. Ikke tatt østrogen underveis og kom ut på andre siden for et par år siden. Er nå 54.

Anonymkode: 89f55...89b

Når begynte det? Jeg vil også ha lengre mellom, isteden kommer det bare oftere 😛 men kan visst være en start på noe det også. Hetetokter ser jeg ikke frem til. 

Anonymkode: 32159...a3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når begynte det? Jeg vil også ha lengre mellom, isteden kommer det bare oftere 😛 men kan visst være en start på noe det også. Hetetokter ser jeg ikke frem til. 

Anonymkode: 32159...a3a

Tror det kan være individuelt om man får lengre mellom eller oftere, og også mengden kan øke eller minske. Det kan også variere for hver enkelt i perioder, er ingen fasit. 

 

Anonymkode: e2b6d...387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg startet det vel da jeg var ca. 50. Da kom hetetoktene. Uregelmessig mens hadde jeg alt hatt noen år men siden jeg hadde en operasjon for å fjerne livmorslimhinnen da jeg var 45 så tilskrev jeg uregelmessighetene den. Tror jeg må ha vært heldig. Nå er det ca. et år siden siste mens (hurra!!!) og hetetoktene har roet seg betraktelig. Det slenger innom en og annen enda, men ikke sånn at svetten hagler hvert 5. minutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når begynte det? Jeg vil også ha lengre mellom, isteden kommer det bare oftere 😛 men kan visst være en start på noe det også. Hetetokter ser jeg ikke frem til. 

Anonymkode: 32159...a3a

Rundt 45-47. Husker jeg hele tiden var redd for at jeg kunne ha blitt gravid. Men så endret det seg til det motsatte og som andre er inne på er dette svært individuelt. Samme gjelder hetetokter. For noen er det helt overkommelig, for andre slettes ikke. DVD ingen grunn til å grue seg i hvertfall, da man ikke aner hvilken «kategori» man havner i. Gjennom kommer du uansett 👍🏻😀

Anonymkode: 89f55...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
På 11.11.2018 den 10.36, Cata skrev:

For meg startet det vel da jeg var ca. 50. Da kom hetetoktene. Uregelmessig mens hadde jeg alt hatt noen år men siden jeg hadde en operasjon for å fjerne livmorslimhinnen da jeg var 45 så tilskrev jeg uregelmessighetene den. Tror jeg må ha vært heldig. Nå er det ca. et år siden siste mens (hurra!!!) og hetetoktene har roet seg betraktelig. Det slenger innom en og annen enda, men ikke sånn at svetten hagler hvert 5. minutt. 

Hei, fikk du noe endret sexlyst etter dette? Min har bare økt.

Anonymkode: b3351...20f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økt sexlyst her og, og selvfølgelig er mannen blitt impotent. Klikker snart.. 

Anonymkode: 12241...2ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2018 den 18.57, AnonymBruker skrev:

Jeg har egentlig ikke merket noe, selv om jeg er 50 år. Men har litt humørsvingninger, og økt sexlyst... Kan dette være starten på overgangsalderen? 

Del gjerne erfaringer!

Anonymkode: b4fdf...f7d

Du trenger ikke merke noe som helst til overgangsalderen før mensblødningene plutselig er borte. 

Ikke alle får overgangsalder plager. Særlig ikke dersom du bruker hormonprevensjon. 

Er du i tvil så få fastlegen til å måle hormonene dine i en blodprøve etter sommeren. 

Anonymkode: 18e77...05f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor gammel var dere da dere mistet mensen for godt? Jeg er 52, men har ikke begynt på overgangsalder enda. . 

Anonymkode: b14a1...35f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 31 og lurer på om jeg har kommet i overgangsalderen. Uregelmessig mens, nattesvette og økt hårvekst på kroppen

Anonymkode: 2aba8...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedsatt sexlyst, noen hetetokter på kveldstid. Fortsatt mens, men uregelmessig og sparsom.

54 år.

Anonymkode: 4d228...6cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Økt sexlyst her og, og selvfølgelig er mannen blitt impotent. Klikker snart.. 

Anonymkode: 12241...2ae

Samme her, er 52. Funnet meg en elsker på 40. Aldri hatt bedre sex.

Anonymkode: b3351...20f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 31 og lurer på om jeg har kommet i overgangsalderen. Uregelmessig mens, nattesvette og økt hårvekst på kroppen

Anonymkode: 2aba8...0f8

Ville fått dette sjekket hos legen. Har du PCOS? Da kan man få økt hårvekst. Som regel får man mindre ved overgangsalderen og synkende hormoner. Selv startet det med lang tid mellom hver mens. så gikk det ca 6 måneder før jeg fikk den igjen. Stoppa helt i fjor da jeg var 52 år. Har litt hetetokter men enn så lenge ikke så gale som noen får, bank i bordet. Merker jeg er til tider mer hissig og gråter mye lettere. Kjenner jo at kroppen endrer seg. 

Anonymkode: 7ff0e...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merket det på håret først - plutselig ble det skikkelig tørt og jeg begynte å røyte noe helt vanvittig. Har aldri hatt tjukt hår, men da begynte jeg seriøst å lure på om jeg skulle bli skallet!

Kort tid etter det, begynte mensen å surre. Den kom senere enn  normalt, kunne være borte en måned. Kunne blø veldig lite en måned, og fossblø masse neste måned. En gang blødde jeg en enorm dam med blod om natten mens jeg sov. Våknet i en blodpøl som bredde seg ut under meg og ut på begge sider av hoftene. Flaks var at jeg hadde vært varm om natten og brettet dynen dobbelt, og så lagt meg oppå dynen. Lå uten dyne over meg. Så alt blodet ble sugd opp av dynen, og madrassen fikk ikke noe.

Dro til gynekolog pga dette for det var så enorme mengder blod, har aldri sett på maken. Men gynekologen fant ikke noe galt, og konkluderte bare med at sånn var det å være i overgangsalderen. Blødningene kunne variere, både i intensitet og hyppighet - noen ganger utebli helt.

Husker dessverre ikke når i forløpet hetetoktene begynte, men de har jeg mye av. Hadde noen måneder når fra januar hvor de endelig holdt opp, så jeg trodde jeg var ferdig med dem. Men dessverre kom de tilbake for en mnd siden.

Tror perioden med surrete mens og uteblitt mens kanskje en måned eller to på rad osv varte i ca fire år. For to år siden opphørte mensen helt og jeg har ikke blødd siden.

Men jeg har fremdeles svettetokter da, plagsomt som det er. Lurer på når det skal holde opp!?

Det med håret startet da jeg var 46, og blødningsforstyrrelser under mensen like etter. 

 

Anonymkode: 124dc...4bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2018 den 19.32, AnonymBruker skrev:

Man hører jo om hetetokter og nattesvette! men ikke så mye om humørsvingninger og økt sexlyst😁 Det siste er jo ok, alt det andre kan jeg klare meg uten!

Tar dere østrogen? Vet at det er mer vanlig nå.

ts

Anonymkode: b4fdf...f7d

Nei, fordi det kan være fæle bivirkninger ved det. Har lest at det kan øke risikoen for kreft blant annet.

Kvinnekroppen er ikke genetisk tilpasset og skapt for å ha disse hormonene livet ut. På et eller annet tidspunkt er det normalt for oss at de opphører. Det er kanskje derfor ikke så rart at f.eks. kreftrisikoen øker og risikoen for hjerneslag øker når man dytter dem i seg etter at de skulle ha forsvunnet fra kroppene våre.

"Forskning har senere vist at hormonbehandling kan øke risikoen for hjerneslag, blodproppsykdom, galleveislidelser, demens og brystkreft."

https://nhi.no/sykdommer/kvinne/hormonbehandling/hormonbehandling-eller-ikke/

Anonymkode: 124dc...4bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...