Nusse Skrevet 10. november 2018 #1 Skrevet 10. november 2018 Kjekke bajaser på tur med altfor dyrt leketøy, eller? Unnskyld meg, de ansvarlige har det nok ikke så bra om dagen. Men noe slikt som dette skal bare ikke kunne skje! Heldigvis gikk ikke liv tapt, og det ble ingen oljekatastrofe. Så får vi se om hendelsesforløpet kommer fram i lyset etterhvert? Når forsvar og sikkerhetstjeneste er involvert får saken gjerne lokk på seg, av «hensyn til rikets sikkerhet». 2
Missfitness Skrevet 10. november 2018 #2 Skrevet 10. november 2018 (endret) 2 minutter siden, Nusse skrev: Men noe slikt som dette skal bare ikke kunne skje! Det sier jo man bestandig etter store ulykker. Og det er jo forsåvidt riktig hvis alt hadde vært som det skulle... Endret 10. november 2018 av Missfitness lagt til tekst 1
T-Rex Skrevet 10. november 2018 #3 Skrevet 10. november 2018 4 hours ago, Nusse said: Kjekke bajaser på tur med altfor dyrt leketøy, eller? Unnskyld meg, de ansvarlige har det nok ikke så bra om dagen. Men noe slikt som dette skal bare ikke kunne skje! Heldigvis gikk ikke liv tapt, og det ble ingen oljekatastrofe. Så får vi se om hendelsesforløpet kommer fram i lyset etterhvert? Når forsvar og sikkerhetstjeneste er involvert får saken gjerne lokk på seg, av «hensyn til rikets sikkerhet». Godt mulig. Det kan ha vært en helt ordinær menneskelig feil, og det kan være at ru .. fienden har vært inne i bildet. 1
Marissa Skrevet 10. november 2018 #4 Skrevet 10. november 2018 Sjekk lydloggen på VG. Åpenbart bedre å ha med seg en stødig, profesjonell sjømann på et tankskip når man skal ta seg frem på nattestid, enn å satse på noen tidsturboer i kongelig uniform. For å sitere min gamle bestemor; ro ned og hør etter når noen snakker til deg. Ja den formaningen hadde nok gakkgakkene unngått gitt. Godt alle kom fra det med livet i behold, og at tankeren ikke gikk lekk. 14
Cetus Skrevet 11. november 2018 #5 Skrevet 11. november 2018 2 hours ago, Marissa said: Sjekk lydloggen på VG. Åpenbart bedre å ha med seg en stødig, profesjonell sjømann på et tankskip når man skal ta seg frem på nattestid, enn å satse på noen tidsturboer i kongelig uniform. For å sitere min gamle bestemor; ro ned og hør etter når noen snakker til deg. Ja den formaningen hadde nok gakkgakkene unngått gitt. Godt alle kom fra det med livet i behold, og at tankeren ikke gikk lekk. Fikk samme inntrykket som deg. Men det kan være noe her vi ikke fikk med oss. Hørte kaptein/styrmann på HI nevnte at han ikke kunne dreie andre veien grunnet noen blokker? Hva er det?.....eller hørte jeg feil? Blir uansett interessant å få fasiten😅👍 5
T-Rex Skrevet 11. november 2018 #6 Skrevet 11. november 2018 8 hours ago, Marissa said: Sjekk lydloggen på VG. Åpenbart bedre å ha med seg en stødig, profesjonell sjømann på et tankskip når man skal ta seg frem på nattestid, enn å satse på noen tidsturboer i kongelig uniform. For å sitere min gamle bestemor; ro ned og hør etter når noen snakker til deg. Ja den formaningen hadde nok gakkgakkene unngått gitt. Godt alle kom fra det med livet i behold, og at tankeren ikke gikk lekk. Takk!
Apis Skrevet 11. november 2018 #7 Skrevet 11. november 2018 6 timer siden, Cetus skrev: Fikk samme inntrykket som deg. Men det kan være noe her vi ikke fikk med oss. Hørte kaptein/styrmann på HI nevnte at han ikke kunne dreie andre veien grunnet noen blokker? Hva er det?.....eller hørte jeg feil? Blir uansett interessant å få fasiten😅👍 Skal vist nok være grunner, skjær og steinblokker i vannet, men rett meg gjerne vis det er noen lokalkjente i området, pga av de kunne han ikke dreie mer, men han trengte selvsagt ikke fortsette i 17 knop for det 7
Daraya Skrevet 11. november 2018 #8 Skrevet 11. november 2018 Tror det blir vanskelig å legge lokk på det hele nå da lydopptaket kom frem. Virker som total inkompetanse og en stakkars ung gutt på HI som tydeligvis mangler kunnskap og ikke minst erfaring. Virker stresset under press. Finnes kanskje gode forklaringer hva intensjonen var, men til slutt står man med et krigsskip med avslått AIS og stor hastighet i urent farvann. 5
Cetus Skrevet 11. november 2018 #9 Skrevet 11. november 2018 40 minutter siden, Daraya said: Tror det blir vanskelig å legge lokk på det hele nå da lydopptaket kom frem. Virker som total inkompetanse og en stakkars ung gutt på HI som tydeligvis mangler kunnskap og ikke minst erfaring. Virker stresset under press. Finnes kanskje gode forklaringer hva intensjonen var, men til slutt står man med et krigsskip med avslått AIS og stor hastighet i urent farvann. Uff ja...tenk så forferdelig det er for de som muligens har skyld her 1
Apis Skrevet 11. november 2018 #10 Skrevet 11. november 2018 Blir nok årets TS melding det, en stk fregatt skadet 9
Marissa Skrevet 11. november 2018 #11 Skrevet 11. november 2018 2 timer siden, Apis skrev: Skal vist nok være grunner, skjær og steinblokker i vannet, men rett meg gjerne vis det er noen lokalkjente i området, pga av de kunne han ikke dreie mer, men han trengte selvsagt ikke fortsette i 17 knop for det Iflg draftet er det en grunne i nærheten, som ligger rett nord for der havaristen nå ligger (kan ses som en omvendt hvit T til venstre/vest for Sola i vgs kart, rett nord for den rød trekanten merket Velox). Ellers er det dypt ganske langt inn mot land (dvs mer enn 30 meter) og iflg Wikipedia har fregatten en dypgang på 7,6 meter, og forskjellen på flo og fjære er max 1 meter, så selv med full last og fjære sjø skulle de kunne gått mye lenger inn mot land. At de ikke er giret på det i 17 knop forstår jeg og, men da er det på tide å senke farten til det er kontroll over situasjonen, enig med deg der. Avpasse fart etter forholdene gjelder like mye til vanns som på land. 7
Apis Skrevet 11. november 2018 #12 Skrevet 11. november 2018 3 minutter siden, Marissa skrev: Iflg draftet er det en grunne i nærheten, som ligger rett nord for der havaristen nå ligger (kan ses som en omvendt hvit T til venstre/vest for Sola i vgs kart, rett nord for den rød trekanten merket Velox). Ellers er det dypt ganske langt inn mot land (dvs mer enn 30 meter) og iflg Wikipedia har fregatten en dypgang på 7,6 meter, og forskjellen på flo og fjære er max 1 meter, så selv med full last og fjære sjø skulle de kunne gått mye lenger inn mot land. At de ikke er giret på det i 17 knop forstår jeg og, men da er det på tide å senke farten til det er kontroll over situasjonen, enig med deg der. Avpasse fart etter forholdene gjelder like mye til vanns som på land. Leste nå at Fregatten muligens ikke så lanternen på baugen av oljetankeren men trodde lanternen på styrhuset var baugen
Marissa Skrevet 11. november 2018 #13 Skrevet 11. november 2018 6 minutter siden, Apis skrev: Leste nå at Fregatten muligens ikke så lanternen på baugen av oljetankeren men trodde lanternen på styrhuset var baugen Den er tynn da, for det er jo sidelanterner på et skip med hhv rød (babord) og grønn (styrbord) farge. Hørte en på nyhetene som sa de kunne bli hennet av bakgrunnslys fra oljeterminalen, men i så fall er det jo bare enda en grunn til å senke farten. 8
Limbo 2014 Skrevet 11. november 2018 #14 Skrevet 11. november 2018 (endret) 4 hours ago, Apis said: Leste nå at Fregatten muligens ikke så lanternen på baugen av oljetankeren men trodde lanternen på styrhuset var baugen 4 hours ago, Marissa said: Den er tynn da, for det er jo sidelanterner på et skip med hhv rød (babord) og grønn (styrbord) farge. Hørte en på nyhetene som sa de kunne bli hennet av bakgrunnslys fra oljeterminalen, men i så fall er det jo bare enda en grunn til å senke farten. Men fulgte ikke HI selv med på radaren? Fatter ikke hvordan det kunne skje. Hører fra lydopptaket at en fyr med bergensdialekt tar over for østlendingen (som høres veldig eplekjekk ut, stakkars fyr nå - selv om han kan ha fått dårlig opplæring og kapteinen (bergenseren?) har ansvaret) på HI når kollisjonen er skjedd. Kan jo tyde på at den mer/mest erfarne ikke var på broen på HI, men kom til etter kollisjonen. Norge har fem fregatter, men mangler besetning for to av dem (skandale i seg selv, i tillegg til manglende budsjett til vedlikehold). Mao er det etterspørsel ettee militære sjøfolk. Så det kan jo tenkes nåløyet er blitt litt for stort, men det bør jo i så fall skjerpe krav til opplæring. Endret 11. november 2018 av Limbo 2014 Endring 3
Nusse Skrevet 11. november 2018 Forfatter #15 Skrevet 11. november 2018 Jeg blir bekymret for det norske Forsvarets holdninger til risiko? Det er ikke lenge siden vi mistet et nytt, hypermoderne Herculesfly med verst tenkelige utfall i styrten ved Kebnekajse. 4
T-Rex Skrevet 11. november 2018 #16 Skrevet 11. november 2018 13 minutter siden, Nusse said: Jeg blir bekymret for det norske Forsvarets holdninger til risiko? Det er ikke lenge siden vi mistet et nytt, hypermoderne Herculesfly med verst tenkelige utfall i styrten ved Kebnekajse. Blir du, eller blir du ikke bekymret? 2
Drizzt Skrevet 11. november 2018 #17 Skrevet 11. november 2018 Jeg har ikke lest så mye om saken, men leste artikkelen i VG med lydopptaket. Altså - hvorfor kunne ikke HI svinge andre veien hvis den ene veien var farlig på grunn av ''blokker''? Er det bedre å frontkolliere med et tankskip enn å unngå kollisjonen? Var det virkelig ingenting fregatten kunne gjort? Sov de der? 4
Horten Market Skrevet 11. november 2018 #18 Skrevet 11. november 2018 5 timer siden, Drizzt skrev: Er det bedre å frontkolliere med et tankskip enn å unngå kollisjonen? Var det virkelig ingenting fregatten kunne gjort? Sov de der? I alle fall visste de ikke at de holdt stø kurs mot et tankskip. Etter å ha kommet til hektene meldte de over radioen om kollisjon med "et ukjent objekt". Mens (potensielt) hele det sivile Norge visste hva som hadde skjedd, så var Norges sjøforsvar totalt i villrede. Noe så pinlig! Våre staute soldater om bord blir heldigvis tatt godt vare på av prester og psykologer. Sivile menn og kvinner som sliter med reelle problemer, må nok pent vente i køen mens disse 137 får utredet og behandlet skadeomfanget i sine sarte sinn. 3
Drizzt Skrevet 12. november 2018 #19 Skrevet 12. november 2018 4 timer siden, Horten Market skrev: I alle fall visste de ikke at de holdt stø kurs mot et tankskip. Etter å ha kommet til hektene meldte de over radioen om kollisjon med "et ukjent objekt". Mens (potensielt) hele det sivile Norge visste hva som hadde skjedd, så var Norges sjøforsvar totalt i villrede. Noe så pinlig! Våre staute soldater om bord blir heldigvis tatt godt vare på av prester og psykologer. Sivile menn og kvinner som sliter med reelle problemer, må nok pent vente i køen mens disse 137 får utredet og behandlet skadeomfanget i sine sarte sinn. Ja, jo mer jeg leser og hører om saken, jo mer tror jeg at fregatten hadde skylda. Hvordan kan de melde på radioen om ''et ukjent objekt'' når Sola TS (TS står for tankskip?) advarte dem i god tid? Noen sov på vakt og et var ikke tankskipet. Jeg leste kritikk rettet mot Fedje VTS at sistnevnte var for passive. Det er også et legitimt spørsmål hvorfor fregatten ikke senken farten etter å ha blitt kontaktet av Sola TS? Og hvorfor fregatten ikke så at de var på kollisjonskurs med tankskipet? Og ikke minst - hvorfor er det ingen som advarte fregatten at de var på kollisjonskurs med et annet skip? Egentlig ganske mange spørsmål ... 1
MrGentlemann Skrevet 12. november 2018 #20 Skrevet 12. november 2018 Ja, en kan jo virkelig undre seg over situasjonen ombord på HI. Jeg er ganske sikker på at sjøforsvaret besitter topp kunnskap om navigasjon i vann, men her har de enten ikke oppfattet situasjonen indet hele tatt, noe som er rart i og med at Sola TS ga beskjed opptil flere ganger. Eller så var, av en eller annen grunn, ikke det rette personellet på brua. Vedk som svarer på radioen i HI, virker å være fullstendig nonchalang til situasjonen! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå