Gå til innhold

Trenger hjelp til å velge hvilket språk jeg skal lære


født i går

Anbefalte innlegg

Gjest JCrochetDesign
På 9. november 2018 den 21.49, født i går skrev:

Jeg har ikke emosjonell tilhørighet til noen av språkene, ikke bryr jeg meg om hvor mange i verden som snakker det heller. Å reise til landet for å kunne bruke språket er heller ikke aktuelt.

Sånn sett er det helt åpent.

Akkurat nå heller jeg mot russisk. Noen nevnte arabisk og det var et interessant forslag, men jeg leste at det er vanskelig å lære seg av flere grunner, blant annet fordi det er så mange dialekter så de omtrent ikke forstår hverandre engang.

Fransk hadde jeg på skolen og har dermed et greit grunnlag. Egentlig burde jeg jo bygge videre på det, men jeg har heller lyst til å lære meg et helt nytt. Lære alt fra starten.

Spansk synes jeg er for lite spennende til at det frister å lære seg.

Samisk hadde vært moro å kunne, men jeg har utelukket det for nå. Finsk var jeg inne på for en stund siden. Husker omtrent bare "hauska tutustua." Utelukker det også for nå.

Så det blir enten russisk eller japansk. Kanskje jeg skal trekke lodd?

Hvorfor er spansk lite spennende?😯 Det er et språk med en grammatikk som ikke er av den enkleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

hva med polsk? polen har mange fine feriesteder, billig mat og drikke (blant annet). vi har vel rundt 100 000 polakker i norge; du får muligheter til å praktisere litt

Anonymkode: 09a79...031

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.3.2019 den 18.47, Gjest JCrochetDesign skrev:

Hvorfor er spansk lite spennende?😯 Det er et språk med en grammatikk som ikke er av den enkleste.

Da forstår jeg ikke hvem du sammenligner med. Spansk grammatikk vil jeg si er omtrent som fransk i vanskelighetsgrad, altså ganske lett. Selvfølgelig ikke like lett som engelsk og esperanto-grammatikkene, men de siste er i en egen klasse.
Jeg har grammatikker i nordsamisk, finsk, russisk, polsk og slovakisk, og kan forsikre deg om at vanskelighetsgraden i alle disse ikke i det hele tatt kan sammenlignes med latinske språk eller tysk. Meget fremmedartet grammatikk, spesielt i samisk og finsk, som ikke er i slekt med norsk språk.
Japansk og kinesisk har jeg også gløttet på, og de anser jeg for altfor vanskelige for hobbystudier, med mindre du er VELDIG flink i språk. Middels flink: regn med 3 års heltidsstudium. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...