Gå til innhold

Når kontakter man lege? Angst


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når "angsten tar over hverdagen" hva ligger i dette? 

Har alltid slitt med muskelspenninger, halsen blir tørr, prikker i hodebunnen og i armen.. Men før kom det mer sjeldent og jeg hadde gode dager. Nå har jeg ingen gode dager og alle muskler i nakke, hode og hals er anspent. Noen dager er litt bedre, men ikke god om dere skjønner. 

Blir svimmel og føler meg rar. Tungt å puste på det verste. Nå bare kommer det ukontrollert egentlig.

Trange og lukkede rom er det verste. Jeg isolerer meg enda ikke. Jobber fullt, tar buss, er sosial osv.. Vil legen ta meg alvorlig? Er så vanvittig vanskelig å skjule et anfall på bussen, i møte på jobb osv - jeg blir kanskje oppfattet som uhøflig når jeg må reise meg opp (takler ikke sitte i ro når det kommer). Opplevde det idag og tiden går i sirup når det kommer. Har fortsatt vondt i håndleddet, en slags prikkende følelse. På natta kan jeg gispe etter pusten, det bare lukker seg igjen på en måte uten at jeg føler meg stresset innvendig egentlig. Helvete så sliten jeg er.. 

Tar ikke paracet mer enn jeg må feks, men i morgen skal jeg snakke med legen. Og be om utredning for alt fysisk det kan være. 

Kan man få medisin på resept under en slik time, eller må man i terapi først?? (det kan jo ta tid å få time?) 

Kan man jobbe fulltid når man begynner på medisiner og ta seg av barn alene? 

Egen innsats: Lastet ned en app for å takle driten (lydbok) redusert koffein, trener. Prøver spise sunt. 

Blir takknemlig om noen vil svare.. 

Anonymkode: 3a693...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det det vil si med "når angsten tar over hverdagen" er når det hindrer deg i daglige gjøremål. Det høres jo ut som du har nok med fysiske utfordringer forbundet med angst, så jeg tenker nok at du bør gå til legen og fortelle hvordan det er. Legen BØR ta det seriøst. Mulig du får resept på medisiner, men forventer vel at du går i terapi også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ta kontakt med lege som alle andre så kommer han sikkert til å skr8ve ut antideprresiva for deg.

Men du har jo ikke så alvorlig angst i og med at du er sosial og ikke isolerer deg.

Anonymkode: 09e2b...657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo ta kontakt med lege som alle andre så kommer han sikkert til å skr8ve ut antideprresiva for deg.

Men du har jo ikke så alvorlig angst i og med at du er sosial og ikke isolerer deg.

Anonymkode: 09e2b...657

Frister la være å ta buss osv, der jeg vet angsten kommer. Men gjør det ikke i fare for at det jo da kan utvikles en depresjon om jeg isolerer meg.. Fortsatt jævlige symptomer. 

Anonymkode: 3a693...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for tiden sykmeldt pga angst og depresjon, og jeg kjenner på det samme som deg, at angsten tar over hverdagen. Den hindrer meg i å klare å dra på jobb, da angsten er verst der. Jeg har latt det pågå en stund, og kjenner at jeg er så sliten. Har vondt i hodet hver bidige dag. Anbefaler deg å dra til legen, det er jeg glad jeg gjorde, for jeg ble absolutt tatt på alvor og skal bli henvist videre slik at jeg kan få god hjelp:) lykke til

Anonymkode: 31140...bab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos lege idag og fikk ikke medisiner. Skal ha oppfølgingstimer hos fastlegen, bli henvist til ØNH på sykehus. Utelukket ulyder på hjerte og lunger idag. Anbefalte meg psykomotorisk fysioterapeut, erfaringer noen? Og pris? 

Anonymkode: 3a693...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bør ikke bare redusere koffein, du bør kutte det helt ut når du har høystress-perioder, samme med sukker, hvit mel, og annet usunn mat. Å lære seg å håndtere angst, handler om å håndtere den før toppene kommer, og dermed unngå toppene. 

Anonymkode: 5e0d0...5e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var hos lege idag og fikk ikke medisiner. Skal ha oppfølgingstimer hos fastlegen, bli henvist til ØNH på sykehus. Utelukket ulyder på hjerte og lunger idag. Anbefalte meg psykomotorisk fysioterapeut, erfaringer noen? Og pris? 

Anonymkode: 3a693...277

Hei,

Jeg har ikke fått prøvd dette selv, men vet det har fungert bra for noen i min familie som har slitt med nakke/angst. 

Du får en litt blanding av å finne ut av det psykiske, samtidig som du får hjelp med det fysiske. Disse henger jo sammen. Men jeg kan si at får du kontroll på angsten, vil også muskelspenninger og alt fysisk som følger med også avta. Når jeg har verre dager psykisk, så får jeg alltid med denne "stress nakken" min. 

Bra at du er kommet i gang med noe i allfall. Det er et steg i riktig retning. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra til legen før det blir verre. Jeg somlet med å dra til legen så lenge at jeg endte opp med å få et panikkanfall i bilen. På motorveien. Måtte bare stoppe med nødblinken på. Veltet ut av setet og på bakken fordi jeg ikke fikk puste(panikkanfall). Idiotisk av meg å vente så lenge. Det er bedre nå, vært i terapi i ca. mnd, så det er bedre. Hadde mitt siste panikkanfall i starten av september, og så var det ingen frem til i forrige uke. Stor forbedring:) Jeg tar ikke medisiner, men prøver som du å være litt aktiv, dra på sosiale ting osv.

Anonymkode: 4a83e...767

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/8/2018 at 4:18 PM, AnonymBruker said:

Når "angsten tar over hverdagen" hva ligger i dette? 

Har alltid slitt med muskelspenninger, halsen blir tørr, prikker i hodebunnen og i armen.. Men før kom det mer sjeldent og jeg hadde gode dager. Nå har jeg ingen gode dager og alle muskler i nakke, hode og hals er anspent. Noen dager er litt bedre, men ikke god om dere skjønner. 

Blir svimmel og føler meg rar. Tungt å puste på det verste. Nå bare kommer det ukontrollert egentlig.

Trange og lukkede rom er det verste. Jeg isolerer meg enda ikke. Jobber fullt, tar buss, er sosial osv.. Vil legen ta meg alvorlig? Er så vanvittig vanskelig å skjule et anfall på bussen, i møte på jobb osv - jeg blir kanskje oppfattet som uhøflig når jeg må reise meg opp (takler ikke sitte i ro når det kommer). Opplevde det idag og tiden går i sirup når det kommer. Har fortsatt vondt i håndleddet, en slags prikkende følelse. På natta kan jeg gispe etter pusten, det bare lukker seg igjen på en måte uten at jeg føler meg stresset innvendig egentlig. Helvete så sliten jeg er.. 

Tar ikke paracet mer enn jeg må feks, men i morgen skal jeg snakke med legen. Og be om utredning for alt fysisk det kan være. 

Kan man få medisin på resept under en slik time, eller må man i terapi først?? (det kan jo ta tid å få time?) 

Kan man jobbe fulltid når man begynner på medisiner og ta seg av barn alene? 

Egen innsats: Lastet ned en app for å takle driten (lydbok) redusert koffein, trener. Prøver spise sunt. 

Blir takknemlig om noen vil svare.. 

Anonymkode: 3a693...277

Det betyr at du blir så redd, at du ikke klarer å gå ut i noen dager,  eller i noen alvorlige tilfeller månder...

Anonymkode: 0cb39...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...