Gå til innhold

Nabojente ble nektet å være med på Halloween.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en nabojente som er like ganmel som datteren min. De bruker å leke sammen, men jeg synes det er litt merkelig opplegg borte hos dem. Fordi jenta får aldri ha besøk innendørs. Når datteren min går og banker på døra blir begge to jaget utendørs eller så kommer de til oss og spør om de kan få være her, fordi om de skal være sammen så må de være hos oss. De har kjent hverandre i 2 år og jeg tror kanskje de har vært inne hos dem 1 gang på den tiden. Datteren min sier også det er ekkelt å være der fordi mora hennes er så streng, hun syns også det er ekkelt å ringe på døra hos dem, av samme årsak. Jenta er her hos oss ganske ofte og har også spist middag hos oss ved flere anledninger, både fordi jeg selv syns det er hyggelig og barna synes det er veldig koselig å få lov til å spise middag sammen iblant. 

På Halloween fikk ikke jenta lov til å verken kle seg ut eller være med å gå i nabolaget. Jeg har snakket med moren om dette før, og hun utrykker stor misnøye med hele Halloween opplegget. Greit nok det, men det resulterer jo i at barnet blir ekskludert fra noe hun egentlig har kjempelyst til å være med på, for det har hun fortalt meg en dag hun var her. Og det bare pga et prinsipp mora har. Syns det høres trist ut. Hadde det vært meg hadde jeg latt barnet få delta, og ikke vært så bastant og ego. 

Men jeg kan jo ikke gjøre noe eller bestemme dette. Bare synes det er rart, og syns spesielt synd i jenta dagen etter Halloween når hele klassen sitter og forteller hva de har gjort kvelden før, kledd seg ut og spist godteri, mens hun måtte sitte hjemme fordi mora ikke er enig i feiringen. Hva hadde dere tenkt her? 

Anonymkode: 8f3cf...e51

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som noen sære naboer du har. Greit nok at man ikke liker Halloween, men dårlig gjort å ikke la ungen delta i festlighetene. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, du får ikke gjort noe med det. Halloween er frivillig.

Anonymkode: 2b159...804

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det å ikke få delta på en feiring er noe barn med andre religioner opplever til stadighet og vi respekterer og barna tar ikke skade av det ut over at det er kipt. Det samme vil gjelde for å ikke få delta i halloween. Barn har i alle år måttet føye seg etter foreldrenes overbevisninger og vi bør ikke fyre opp under dette. Barna tar ikke skade av det. 

Omsorgssituasjonen som helhet derimot hadde jeg heller fult med på, men lagt vekk dette med halloween feiringen. 

Anonymkode: b6b92...176

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre barn får heller ikke holde på med tigging. Hvis de ønsker å gå rundt og samle inn snop, skal de også gjøre noe godt for andre før de får noe

Anonymkode: 6634e...c2f

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at det å ikke få delta på en feiring er noe barn med andre religioner opplever til stadighet og vi respekterer og barna tar ikke skade av det ut over at det er kipt. Det samme vil gjelde for å ikke få delta i halloween. Barn har i alle år måttet føye seg etter foreldrenes overbevisninger og vi bør ikke fyre opp under dette. Barna tar ikke skade av det. 

Omsorgssituasjonen som helhet derimot hadde jeg heller fult med på, men lagt vekk dette med halloween feiringen. 

Anonymkode: b6b92...176

Fordi moren er streng?

Anonymkode: 2b159...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, dessverre er det jo sånn at misliker foreldre halloween, så har de lov å nekte barna å feire det. Du har tatt opp den delen med henne før, men har du snakket om det andre du nevner her? Det at ditt barn (og evt andre) synes det er ubehagelig å ringe på hos dem? — Og aldri får være innendørs. Her må jo mor få bli bevisst over hvordan måten hun er på, går utover barnet hennes. Det kan bli ekkelt på sikt nå, om dette ender med at ingen vil invitere med hennes barn over til seg heller, til eldre de blir, fordi de aldri kan være der. Denne har jeg selv vært vitne til på barneskolen. 

Er du oppriktig bekymret over situasjonen, eller bare stusser du litt? Er det førstnevnte, så hadde jeg muligens tatt kontakt med skolen og opplyst om situasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fordi moren er streng?

Anonymkode: 2b159...804

Nei. Fordi måten moren er på, kan gå utover det sosiale for barnet på sikt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at det å ikke få delta på en feiring er noe barn med andre religioner opplever til stadighet og vi respekterer og barna tar ikke skade av det ut over at det er kipt. Det samme vil gjelde for å ikke få delta i halloween. Barn har i alle år måttet føye seg etter foreldrenes overbevisninger og vi bør ikke fyre opp under dette. Barna tar ikke skade av det. 

Omsorgssituasjonen som helhet derimot hadde jeg heller fult med på, men lagt vekk dette med halloween feiringen. 

Anonymkode: b6b92...176

Nei jeg vet ikke. Hun var ihvertfall lei seg og følte seg utenfor, i følge datteren min. Men så er ikke dette en religion men en feiring for moro skyld som er sosialt og gøy for barna. De voksne som ikke vil trenger ikke delta eller anstrenge seg for dette, har derfor litt vanskelig for å forstå hvorfor hun ikke bare la denne tingen gå og la barnet kose seg med alle de andre. 

Anonymkode: 8f3cf...e51

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det slik at det er foreldrene som har det siste ordet i hva barna kan være med på, ikke naboene.  At dette ikke altid er i samsvar med egne meninger må man akseptere.  

Hva som ligger bak din nabo sine holdninger vet jeg ikke men det er mange som ikke liker Halloween, ikke noe unormalt med det.

Endret av Stina234
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk og pris at noen står i mot gruppepress. Ja, det er kanskje leit for barn der og da, men noe er leit i barndommen uansett, og det er nok sånn at foreldrene forklarer barna.

At moren er streng er heller ikke noe å henge seg opp i, ei heller at de ikke er inne hos dem. Ingen grunn til bekymring med andre ord. All denne overdrivelsen her enkelte ganger...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SoWhat? skrev:

Takk og pris at noen står i mot gruppepress. Ja, det er kanskje leit for barn der og da, men noe er leit i barndommen uansett, og det er nok sånn at foreldrene forklarer barna.

At moren er streng er heller ikke noe å henge seg opp i, ei heller at de ikke er inne hos dem. Ingen grunn til bekymring med andre ord. All denne overdrivelsen her enkelte ganger...

Men det koster jo moren ingenting å la datteren være sosial på halloween? Dersom halloween ikke skal ha noen som helst betydning for familien så burde de jo anse dagen som hvilken som helst annen dag og la datteren være sammen med nabojenta

Anonymkode: bcbfe...5d7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Våre barn får heller ikke holde på med tigging. Hvis de ønsker å gå rundt og samle inn snop, skal de også gjøre noe godt for andre før de får noe

Anonymkode: 6634e...c2f

Jeg forstår at dere ikke liker Halloween og kanskje ikke den gamle julebukk-tradisjonen heller (er vel i ferd med å dø ut pga at Halloween har overtatt), men jeg tenker at det er trist at barn blir holdt utenfor uansett grunn. Halloween er kommet for å bli, enten vi liker det eller ikke. I klassen til det ene barnet mitt, kledde 24 av 25 barn seg ut og gikk rundt og "tigget" hvert år på barneskolen. Den 25. fikk ikke lov pga at foreldrene var imot Halloween. Ungene snakket om kostymer, hvor de skulle gå, hvem som skulle gå i lag osv i ukesvik før Halloween og delte erfaringer i dagene etterpå. Hvordan tror du dette var for den ene som ikke fikk være med?

Anonymkode: 3cb2e...226

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det koster jo moren ingenting å la datteren være sosial på halloween? Dersom halloween ikke skal ha noen som helst betydning for familien så burde de jo anse dagen som hvilken som helst annen dag og la datteren være sammen med nabojenta

Anonymkode: bcbfe...5d7

Du vet jo ikke grunnen til at hun er i mot, så hva det koster henne vet jo ikke vi. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SoWhat? skrev:

Takk og pris at noen står i mot gruppepress. Ja, det er kanskje leit for barn der og da, men noe er leit i barndommen uansett, og det er nok sånn at foreldrene forklarer barna.

At moren er streng er heller ikke noe å henge seg opp i, ei heller at de ikke er inne hos dem. Ingen grunn til bekymring med andre ord. All denne overdrivelsen her enkelte ganger...

Ts her:

Nå er det jo du som overdriver her...det er ikke snakk om gruppepress men noe sosialt og gøy som barnet selv har store ønsker om å få være med på men ikke får lov til. Hun er den eneste i klassen og i omgangskretsen som ikke får lov, og det må jeg få lov til å syns er trist for hennes del. Jeg skal ikke klage til mora om dette men jeg har lov til å ha tanker om dette.  

Har heller ikke sagt at jeg er direkte bekymret men at jeg synes ting er litt rart. Gjelder spesielt det med at hun aldri får lov til å ha besøk, men å dra bort til andre og være borte hele dagen og spise måltider hos dem er visstnok ok. 

Anonymkode: 8f3cf...e51

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår at dere ikke liker Halloween og kanskje ikke den gamle julebukk-tradisjonen heller (er vel i ferd med å dø ut pga at Halloween har overtatt), men jeg tenker at det er trist at barn blir holdt utenfor uansett grunn. Halloween er kommet for å bli, enten vi liker det eller ikke. I klassen til det ene barnet mitt, kledde 24 av 25 barn seg ut og gikk rundt og "tigget" hvert år på barneskolen. Den 25. fikk ikke lov pga at foreldrene var imot Halloween. Ungene snakket om kostymer, hvor de skulle gå, hvem som skulle gå i lag osv i ukesvik før Halloween og delte erfaringer i dagene etterpå. Hvordan tror du dette var for den ene som ikke fikk være med?

Anonymkode: 3cb2e...226

Ikke mye kommer for å bli om en ikke liker det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår at dere ikke liker Halloween og kanskje ikke den gamle julebukk-tradisjonen heller (er vel i ferd med å dø ut pga at Halloween har overtatt), men jeg tenker at det er trist at barn blir holdt utenfor uansett grunn. Halloween er kommet for å bli, enten vi liker det eller ikke. I klassen til det ene barnet mitt, kledde 24 av 25 barn seg ut og gikk rundt og "tigget" hvert år på barneskolen. Den 25. fikk ikke lov pga at foreldrene var imot Halloween. Ungene snakket om kostymer, hvor de skulle gå, hvem som skulle gå i lag osv i ukesvik før Halloween og delte erfaringer i dagene etterpå. Hvordan tror du dette var for den ene som ikke fikk være med?

Anonymkode: 3cb2e...226

Enig med deg. Det blir litt som å invitere alle i en bursdag bortsett fra en, som må sitte på gjerdet og se på alle andre ha det gøy. Kjipe foreldre syns jeg, skal altså prakke på barna alt mulig slags rare holdninger og faktisk indirekte nekter å la barna ha egne liv og meninger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her:

Nå er det jo du som overdriver her...det er ikke snakk om gruppepress men noe sosialt og gøy som barnet selv har store ønsker om å få være med på men ikke får lov til. Hun er den eneste i klassen og i omgangskretsen som ikke får lov, og det må jeg få lov til å syns er trist for hennes del. Jeg skal ikke klage til mora om dette men jeg har lov til å ha tanker om dette.  

Har heller ikke sagt at jeg er direkte bekymret men at jeg synes ting er litt rart. Gjelder spesielt det med at hun aldri får lov til å ha besøk, men å dra bort til andre og være borte hele dagen og spise måltider hos dem er visstnok ok. 

Anonymkode: 8f3cf...e51

Du syns jo synd på henne, og vil at hun ikke skal være den som ikke får feire. Det blir jo gruppepress da. Kan være mange grunner til at barna ikke er inne hos dem, og hadde du visst grunnen, så ville du kanskje ikke syns det var rart  🙂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, SoWhat? skrev:

Du vet jo ikke grunnen til at hun er i mot, så hva det koster henne vet jo ikke vi. 

For alt vi vet så er hun imot halloween fordi hun er selverklært heks og mener at halloween tilsier dommedag. Halloween for barn er å være sosial, kle seg ut, se på film, og spise godteri. Å presse egne holdninger på barn når det går utover det sosiale er ikke greit enten om det gjelder svømming på skolen, bursdagsfeiringer, juleverksted, boksen går i friminuttet, eller halloween. 

Man trenger forøvrig ikke å kjøpe inn kostyme eller å tillate godteri, men man må da få lov til å være med venner selv om det er 31. oktober 

Anonymkode: bcbfe...5d7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i det med Halloween, hvorfor skal ikke ungene få leke inne hos dem men bare inne hos TS? 

 

Anonymkode: 217cd...7f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...