AnonymBruker Skrevet 8. november 2018 #1 Skrevet 8. november 2018 Heihei! Jeg må gå ned i vekt, og lurer på hva jeg kan spise til middag. Jeg pleier stort sett å spise middager som består av kjøtt, poteter/ris/pasta, grønnsaker og en eller annen saus til. Jeg har lenge visst jeg må ned i vekt, og på grunn av mulig sykdom bør jeg styre unna sukker og stivelse i mat. Jeg bør redusere raske karbohydrater og heller fokusere mer på proteiner, fett og fiber. Problemet er jo at jeg elsker både poteter og ris (kan fint klare meg uten pasta). Hva kan jeg ha i steden? Bare grønnsaker høres litt kjipt ut også. Jeg må også kutte ut/ned på brød, som er det jeg stort sett alltid spiser til frokost. Forslag til hva jeg kan erstatte det med, som metter godt? Et annet problem jeg føler jeg har, er at jeg bør spise regelmessig. Men siden jeg jobber til alle døgnets tider, så er døgnrytmen min aldri normal, og jeg ender ofte opp med å spise bare 2 måltider om dagen. I løpet av en uke kan jeg ha dager hvor jeg er våken hele natten, og legger meg rundt kl 07-08 på morgenen, og står opp igjen i 12-13-tiden, for så å måtte sove litt igjen noen timer senere. Andre dager kan jeg stå opp tidlig, og være helt kjørt rundt kl 18-19. Til og med om jeg står opp sent på dagen (rundt 11), er jeg dødstrøtt i 19-tiden, og føler jeg trenger å sove en halvtimes tid. Det er svært sjelden jeg klarer å være våken en mer enn 9-10 timer i strekk. Føler jeg har så lite energi, men det kan jo være at det bedrer seg når jeg endrer kostholdet? Hvordan kan jeg spise regelmessig når døgnrytmen min er så uregelmessig? Anonymkode: 40d89...b61
Missfitness Skrevet 8. november 2018 #2 Skrevet 8. november 2018 Du kan spise nesten det samme, men kutt ut mye av ris og poteter og andre karbo. Jeg sier ikke at du skal kutte alt, men start med f eks å kutte til halvparten. Ja, det vil være uvant i starten, men det blir fort en vane
AnonymBruker Skrevet 8. november 2018 #3 Skrevet 8. november 2018 Erstatt ris, pasta og potet med f eks sellerirot, blomkål, squash. F eks mos av sellerirot el blomkål(evt en blanding), ovnsbakt sellerirot i stedet for ovnsstekte poteter, lasagne med squash i stedet for lasagneplater. Blomkålris erstatter ris. Man må gå inn for å endre vanene sine, det kan være vanskelig før man kommer i gang, men man nesten vurdere fordeler opp mot ulemper. Dvs helsa først. Lavkarbobrød metter godt, f eks Ingers lavkarbobrød 2 skiver av dette brødet i kombinasjon med et egg, litt skinke el ost, og litt grønnsaker, metter meg godt i opp til 6 timer Jeg har spist moderat lavkarbo i snart 1 år og gått ned 10 kg. De siste mnd har jeg økt karbomengden noe, går ikke ned, men vekta holder seg stabil Regelmessige måltider kan du vel få til med litt planlegging. Dvs gå inn for 4 måltider i døgnet. Der hovedmåltidet er på ettermiddag og mindre måltider ellers. F eks når du står opp kl 12 så lager du deg en varm lunsj som er hovedmåltidet ditt. Jeg jobber en del ettermiddag og kvelder, så det passer ikke alltid å få spist middag, da lager jeg meg heller en god lunsj før jeg drar på jobb, og så spiser jeg cottage cheese med bær og evt et par knekkebrød til kvelds når jeg kommer hjem fra jobb. evt lager meg en kjapp suppe hvis jeg vil ha noe varmt. Anonymkode: bc318...adb
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå