AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #1 Del Skrevet 7. november 2018 Jeg tenker at det er viktig at nakenhet er naturlig, at det et viktig å formidle at man ikke må skamme seg over kroppen, men at man må å like den. At kropp er kropp, og at det er for å vaske seg etter å ha trent. Det er selvsagt bedre å være ren enn skitten og svett. Men, likevel så er jeg imot dusje-tvang. Oppfordringer og tilrettelegging for det ja, ikke tvang. Det finnes barn som føler det som et tap av kontroll, som generelt er mer blyge, barn som selvskader, barn som har blitt misbrukt eller mobbet, barn med spiseforstyrrelser. Osv. Jeg tenker ikke at det er gunstig å tvinge disse barna, men heller prøve å forstå hvorfor det er vanskelig å dusje. De aller fleste klarer nok å dusje om de bare får et dytt bak og en samtale om hygiene, men det finnes de som overhode ikke er komfortable med det; som heller glemmer gymtøy, stryker i faget eller skylder på mensen. Istedenfor å tvinge og risikere å forverre angsten deres, så tenker jeg at det er bedre å gi de mulighet til å dusje i lærergarderobem eller sende med dem våtservietter slik at de kan vaske seg under armene og ta på rene klær. Hvorfor er dusjing fortsatt nesten pålagt i norske skoler? Man kan ikke tvinge barn til å vise kroppen til andre. Vil ikke tro at så mange voksne hadde satt pris på å på tvang dusje med kollegaer. Anonymkode: fed98...ef9 26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #2 Del Skrevet 7. november 2018 Skjønner virkelig ikke at dusj og garderober i dag kan være bedre tilrettelagt med avlukke sånn at hver enkelt kan få dusje og skifte om i fred og ro. Et alternativ er å konsekvent ha gym/svømming som siste time for dagen slik at man evt kan dra rett hjem å dusje. Men det igjen funker jo ikke på større skoler. Ingen i 2018 bør tvinges til å være nakne med halve klassen. Jeg hatet det selv og skyr det fortsatt som pesten selv om jeg nå har bikka 30. Jeg skulle gjerne dratt i svømmehallen f.eks, men ikke faen om jeg dusjer sammen med en haug andre damer, så jævlig var det på barneskolen at jeg 20 år seinere ikke klarer tanken. Anonymkode: ba7a0...c15 34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #3 Del Skrevet 7. november 2018 Jeg er uenig. Synes det har sklidd helt ut med folk som påberoper at seg og sine unger er høysensitive, har angst eller har det generelt vanskelig. Er overbevist om at mye av problemet ligger i hodet på voksne som de så påfører barna. Anonymkode: b1766...171 41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stoltskeiv Skrevet 7. november 2018 #4 Del Skrevet 7. november 2018 (endret) Jeg skjønner hva du mener, men det er det jo viktig at pårørende til de som har opplevd de tinga snakker med lærer for og få tilrettelegging. På skolen jeg gikk på og jobbet på, så kunne noen dusje i et eget rom. Og det er det helt sikkert mulighet til andre steder også. Jeg er veldig enig at de som har opplevd slike ting blir tatt ekstra godt vare på, men det er også viktig at de jobber seg opp igjen og lærer at det skal være trygt å dusje naken offentlig i gymmen eller i svømmehaller. Men det må skje sakte men sikkert. Det er ikke sånn at de skal tro at det er farlig å være naken i gymmen eller i svømmehallen. Endret 7. november 2018 av gladjenta96 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #5 Del Skrevet 7. november 2018 Jeg synes alle bør dusje etter gym, men da i tilrettelagt garderobe. Altså at det er dusj i egne avlukker. Det bør hvertfall være et par avlukker i hver garderobe, slik alle kan velge selv om de vil dusje alene eller i fellesdusj. Alle har rett til privatliv. Skjønner ikke hvorfor man på død og liv skal tvinges naken inn i en fellesdusj. Husker selv da jeg gikk på skolen...De færreste av oss var komfortabel med å dusje naken foran andre. Det medførte at alle brukte unødig lang tid i garderoben fordi vi gikk en og en inn i fellesdusjen. I tillegg var det flere av oss som "somlet" med avkledning med vilje slik vi visste det ikke var andre i dusjen når vi skulle gå inn. Anonymkode: e1697...163 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aragorn ll Elessar Skrevet 7. november 2018 #6 Del Skrevet 7. november 2018 (endret) Jeg synes at barn skal dusje etter gymtimen. Men jeg synes at det burde være slik som bilde under. Endret 7. november 2018 av Eugene Onegin 28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrodeF Skrevet 7. november 2018 #7 Del Skrevet 7. november 2018 Jeg synes alle skal slippe lekser, eksamen og presentasjoner også. Mange synes det er stressende og blir mobbet hvis de gjør det dårlig. Egentlig burde man slippe alt, bare sitte hjemme i sofaen og gøre det man vil. 28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #8 Del Skrevet 7. november 2018 Jeg mener at vi voksne blir ikke tvunget til å stå naken for andre. Da burde heller ikke barn det. Anonymkode: 79813...cad 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #9 Del Skrevet 7. november 2018 Jeg mener de skal tvinges til dusj, men ser utfordringer som har kommet de senere år LED mobil, Snapchat og lignende. Jeg mener forøvrig at dusjen bør være i båser med skillevegger, ikke helt avlukket! Det er unødvendig. Man må tørre å vise seg, men det er utfordrende med kamera problemstikken. Vi hadde selv lærer vakt i garderoben en stund, før det ble fjernet grunnet mistanke mot den mannlige læreren i guttegarderoben Anonymkode: dae83...fb6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #10 Del Skrevet 7. november 2018 9 minutter siden, Eugene Onegin skrev: Jeg synes at barn skal dusje etter gymtimen. Men jeg synes at det burde være slik som bilde under. Tror ikke dette hjelper spesielt mye. Om et barn er mobbet, så er det bare å stikke hodet under og fortsette å stirre. Anonymkode: fed98...ef9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #11 Del Skrevet 7. november 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener at vi voksne blir ikke tvunget til å stå naken for andre. Da burde heller ikke barn det. Anonymkode: 79813...cad Jo, det gjør vi i svømmehaller. Anonymkode: 72e4b...12f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #12 Del Skrevet 7. november 2018 Det er noe galt med samfunnet hvis «normale» unger av samme kjønn ikke kan ta en rask dusj etter en gymtime. Skjønner at det finns noen få med spesielle vansker som kan få tilrettelegging, men de bør også trene på å kunne skifte i samme garderobe som andre av samme kjønn. Livet blir jo ganske innskrenket hvis man aldri kan ta turen i svømmehall eller en annen offentlig garderobe. Jeg lurer på hva det er som gjør at voksne kvinner ikke tørr å skifte/ dusje i en offentlig garderobe? Hva er de redd for? Beste behandling mot angst er jo å utsette seg for det man er redd for og oppleve at det går bra. Anonymkode: ab933...49f 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #13 Del Skrevet 7. november 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er uenig. Synes det har sklidd helt ut med folk som påberoper at seg og sine unger er høysensitive, har angst eller har det generelt vanskelig. Er overbevist om at mye av problemet ligger i hodet på voksne som de så påfører barna. Anonymkode: b1766...171 Det er kanskje en høyere selvdiagnostisering ja, men hva med de barna som faktisk har problemer? Traumatiserte barn eller barn med diagnoser? De som har blitt mobbet for kroppen sin? Hva med alle de med reelle problemer som heller skulker enn å dusje fordi de rett og slett ikke klarer å vise seg naken for andre? Anonymkode: fed98...ef9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #14 Del Skrevet 7. november 2018 Dette er egentlig ingenting å diskutere da ingen skoler har lov til å tvinge barn til å dusje etter gym. Skoler skal tilrettelegge slik at alle barn, trygge og uttrykke, KAN dusje etter gym. Anonymkode: 18f21...efb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #15 Del Skrevet 7. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er noe galt med samfunnet hvis «normale» unger av samme kjønn ikke kan ta en rask dusj etter en gymtime. Skjønner at det finns noen få med spesielle vansker som kan få tilrettelegging, men de bør også trene på å kunne skifte i samme garderobe som andre av samme kjønn. Livet blir jo ganske innskrenket hvis man aldri kan ta turen i svømmehall eller en annen offentlig garderobe. Jeg lurer på hva det er som gjør at voksne kvinner ikke tørr å skifte/ dusje i en offentlig garderobe? Hva er de redd for? Beste behandling mot angst er jo å utsette seg for det man er redd for og oppleve at det går bra. Anonymkode: ab933...49f Problemet er at man som voksen i større grad kan velge å dra disse stedene. Jeg trenger ikke dra i svømmehallen eller på treningssenter om jeg ikke vil. Ingen tvinger meg. I motsetning til gym, barnet et lovpålagt å gjennomføre faget for å fullføre året. Da må det kunne gjøres unntak for de som strever ekstra. Anonymkode: fed98...ef9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #16 Del Skrevet 7. november 2018 16 minutter siden, FrodeF skrev: Jeg synes alle skal slippe lekser, eksamen og presentasjoner også. Mange synes det er stressende og blir mobbet hvis de gjør det dårlig. Egentlig burde man slippe alt, bare sitte hjemme i sofaen og gøre det man vil. Det er ikke det samme. Å bli tvunget avkledd og sårbar vil jeg påstå er verre enn å bli tvunget til å ha en prøve. Da står man ikke på utstilling og viser alle de andre det mest private vi har. Anonymkode: fed98...ef9 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TeamWP Skrevet 7. november 2018 #17 Del Skrevet 7. november 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, det gjør vi i svømmehaller. Anonymkode: 72e4b...12f Har aldri i mitt voksne liv blitt tvunget i svømmehallen 😁 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #18 Del Skrevet 7. november 2018 Husker da jeg gikk på barneskole så ble tvunget til å dusje. Problemet var at vi hadde en typisk «upopulær» jente i klassen, som av ulike årsaker ikke turde å dusje naken med de andre som hun ble mobbet av. Hun gjorde heller ikke det, frem til noen av de «populære» jentene sladret til lærerne om at hun ikke dusjer. Etter det tok læreren det opp i klassen hvor ekkelt det er å ikke dusje, og jeg husker at jenta ble veldig ubekvem, men hun starta ikke med å dusje for det. Så etter hvert fikk skolen en ekstra lærer til å være med i garderoben for å passe på at alle dusjet, også satt hun seg på en benk utenfor dusjene for å sjekke at vi vasket oss ordentlig. Dette skjedde rundt femte klasse. Synes ikke at det er Ok. Anonymkode: 00982...204 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #19 Del Skrevet 7. november 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, det gjør vi i svømmehaller. Anonymkode: 72e4b...12f Det er frivillig å dra i svømmehaller. Barn bør slippe å dusje i fellesdusj. Som det er blitt nå, så er barn mye mer sårbare enn før. Mye pga voksnes kroppsfokus og mobbing og hets av andre. Anonymkode: c06cd...0d9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tirben Skrevet 7. november 2018 #20 Del Skrevet 7. november 2018 Jo, det er nødvendig at elevene dusjer etter gymtimer . Har dere vært i klasserom med 25 elever i puberteten etter hard aktivitet? Det har jeg, og det stinker! Barn må lære fra de er små at det er naturlig å dusje med andre. Alle kan ikke ha gym i siste time, da det som regel er mer enn 5 klasser på en skole. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå