Gå til innhold

Jeg synes det er helt feil å tvinge barn til å dusje etter gym!!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Thyra skrev:

Dette er dessverre ikke enkelthendelser, men noe alt for mange barn og ungdommer opplever. Enda flere er redde for at det skal skje. Alle har kameramobil i dag. Og digitale bilder kan spres på sekunder. Er skaden allerede skjedd, er det ofte umulig å reversere. Å spre nakenbilder av andre er straffbart. Men straffen er ofte liten i forhold til skaden det påfører. Er lovbrytere under kriminell lavalder, får det få konsekvenser. At vedkommende får en alvorsprat med rektor og politi er en mager trøst når du vet det sirkulerer nakenbilder av deg, og du ikke har kontroll over hvor de havner. Når "alle" på skolen har sett og du blir gjort narr av. Så ja, kameramobil og spredning av bilder har nok en stor del av skylden for at mange dropper dusjen. 

Jeg hadde selv ikke den beste selvtilliten i skoletiden, men dusjet med den største selvfølge etter gymmen. Det gjorde alle andre også. Men så hadde vi ikke kameramobil heller. 

Da er det jo en ting å gjøre og det er er å konfiskere telefonene hver morgen og så får de den tilbake når skoledagen er over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, O.G. skrev:

Da er det jo en ting å gjøre og det er er å konfiskere telefonene hver morgen og så får de den tilbake når skoledagen er over. 

Det er nok ikke veldig vanskelig å smugle inn en mobil, i så fåll. De kan si de ikke har med mobil den dagen, eller ta med to mobiler og levere inn en. Lærerne kan jo ikke ransaket elevene heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Thyra skrev:

Det er nok ikke veldig vanskelig å smugle inn en mobil, i så fåll. De kan si de ikke har med mobil den dagen, eller ta med to mobiler og levere inn en. Lærerne kan jo ikke ransaket elevene heller. 

True. Jeg tok med to telefoner under flere anledninger 

Anonymkode: 0f1d2...09c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at barn skal dusje etter trening/svømming etc. Men det er ikke rett å tvinge barn til å være nakne foran andre. Det er barnets kropp, og barnet bestemmer over det. Hvorfor skolene ikke har avlukker på dusjene skjønner jeg ikke. Det handler om rett til privatliv. Jada, nakenhet er en naturlig ting her i livet, og selv om man forstår det og føler det selv, så betyr ikke det at man liker å stå naken foran alle de andre. Jeg droppet ofte å dusje på skolen etter gym/svømming. Jeg følte selv og føler fremdeles at nakenhet er naturlig, og er komfortabel med det. Men jeg var ikke komfortabel med å stå naken selv ovenfor de andre. Nettopp fordi jeg ville holde min kropp privat. Ikke fordi jeg ikke turte, men fordi kroppen min ville jeg ha privat. Og det skal respekteres. Og det har ikke endret seg. Jeg fikk heldigvis ofte bruke handicap badet (dusj og toalett inne på dusjområdet, men med dør).

Anonymkode: 73f36...eab

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Millimani skrev:

Det er det vel mange som ikke er klar over

Hvis folk (i hovedsak foreldre til skolebarn) ikke er «klar over» at man ikke kan tvinge barn til å være nakne... jeg vet ikke hva jeg skal si jeg. 

Hva med å søke informasjon fremfor å arrangere full demonstrasjon mot noe man bare antar er et problem? Utrolig lite konstruktivt. Tenker også at man ikke har fulgt med/møtt opp på et eneste foreldremøte eller lest info fra skolen om man ikke er orientert om §9a som forelder på et eller annet tidspunkt. 

Vi utdanner barn, men kan dessverre ikke tvinge voksne til å ta til seg informasjon de skulle ha lært på barneskolen og fortsatt ikke viser vilje til å tilegne seg. Læring er ikke noe du putter på en automat, det forutsetter en viss motivasjon og tilstedeværelse.

Anonymkode: a4559...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
På 7.11.2018 den 18.03, Sunnfjording skrev:

Garderoben er en sinnsyk arena for mobbing, så burde alltid være en lærer til vakt der.

https://www.nrk.no/hordaland/mobbeombod-vil-ha-vaksne-i-garderobane-1.14419661

Du verden.

"

Garderobane kan fort bli ein mobbearena, meiner mobbeombodet i Hordaland.

– Me veit at mobbing skjer der dei vaksne ikkje er. Barn og unge skal sjølvsagt få ha sine fristader, men akkurat i garderoben er det fornuftig at det er vaksne til stades mesteparten av tida, seier Mari-Kristine Morberg, mobbeombod i Hordaland."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En lærer i garderoben der vi er tvunget til å være naken gjør det jo bare mye verre for min del hvertfall.

Anonymkode: f58f8...28f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en uting å tvinge ungdom til å dusje i fellesdusjer. Da jeg gikk på ungdomsskolen var garderoben en skikkelig arena for mobbing, og mange har sikkert traumer den dag i dag. Dette var også før kameramobiler, så jeg tør ikke tenke på ståa i dag. 

Anonymkode: 3e88e...570

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk helt latterlig at dette fortsatt er en greie. Tenk å tvinge barn/ungdommer til å være nakne fora hverandre og eventuelt en lærer, hadde aldri likt å være naken foran læreren min. Husker jeg "glemte gymtøy" og fikk stryk i gym pga. jeg ikke hadde lyst å være naken foran mennesker. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Sunnfjording said:

https://www.nrk.no/hordaland/mobbeombod-vil-ha-vaksne-i-garderobane-1.14419661

Du verden.

"

Garderobane kan fort bli ein mobbearena, meiner mobbeombodet i Hordaland.

– Me veit at mobbing skjer der dei vaksne ikkje er. Barn og unge skal sjølvsagt få ha sine fristader, men akkurat i garderoben er det fornuftig at det er vaksne til stades mesteparten av tida, seier Mari-Kristine Morberg, mobbeombod i Hordaland."

13 hours ago, AnonymBruker said:

En lærer i garderoben der vi er tvunget til å være naken gjør det jo bare mye verre for min del hvertfall.

Anonymkode: f58f8...28f

3 hours ago, deedee_ said:

Det er faktisk helt latterlig at dette fortsatt er en greie. Tenk å tvinge barn/ungdommer til å være nakne fora hverandre og eventuelt en lærer, hadde aldri likt å være naken foran læreren min. Husker jeg "glemte gymtøy" og fikk stryk i gym pga. jeg ikke hadde lyst å være naken foran mennesker. 

Det foregår dessverre mobbing blant voksne også. Enten det er i garderober eller det er andre steder. Men hva er galt med nakenhet med andre av samme kjønn egentlig? Jeg forstår ikke det. Her burde det faktisk vært mer fokus i skoletimer og undervisning om at nakenhet i garderober er helt normalt og at det ikke skal være flaut å dusje sammen etter en gymtime selv om Ingrid har "for mye" hår på armer og legger og Ida er den som har størst bryster av alle. Eller hvem som er tynnest eller tykkest.

Renslighet er en selvfølge. Akkurat som man vasker hendene før man tilbereder og spiser mat, og etter at man har vært på toalettet skal man dusje etter en sånn svett aktivitet. Tør virkelig ikke voksne folk å vise seg nakne? Da har de fått for lite kropps-undervisning i skolen, eller lest for lite om det senere. Fordelen for voksne er at de kan kjøre eller gå rett fra treningssenteret og hjem til sin egen dusj hvis de ikke ønsker å dusje i fellesdusj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
4 minutter siden, Millimani skrev:

Det foregår dessverre mobbing blant voksne også. Enten det er i garderober eller det er andre steder. Men hva er galt med nakenhet med andre av samme kjønn egentlig? Jeg forstår ikke det. Her burde det faktisk vært mer fokus i skoletimer og undervisning om at nakenhet i garderober er helt normalt og at det ikke skal være flaut å dusje sammen etter en gymtime selv om Ingrid har "for mye" hår på armer og legger og Ida er den som har størst bryster av alle. Eller hvem som er tynnest eller tykkest.

Renslighet er en selvfølge. Akkurat som man vasker hendene før man tilbereder og spiser mat, og etter at man har vært på toalettet skal man dusje etter en sånn svett aktivitet. Tør virkelig ikke voksne folk å vise seg nakne? Da har de fått for lite kropps-undervisning i skolen, eller lest for lite om det senere. Fordelen for voksne er at de kan kjøre eller gå rett fra treningssenteret og hjem til sin egen dusj hvis de ikke ønsker å dusje i fellesdusj

Nettopp. Denne fordelen burde barn også ha; muligheten til å velge om de vil dusje på skolen eller når de kommer hjem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.11.2018 den 16.32, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at det er viktig at nakenhet er naturlig, at det et viktig å formidle at man ikke må skamme seg over kroppen, men at man må å like den. At kropp er kropp, og at det er for å vaske seg etter å ha trent. Det er selvsagt bedre å være ren enn skitten og svett.

Men, likevel så er jeg imot dusje-tvang. Oppfordringer og tilrettelegging for det ja, ikke tvang. Det finnes barn som føler det som et tap av kontroll, som generelt er mer blyge, barn som selvskader, barn som har blitt misbrukt eller mobbet, barn med spiseforstyrrelser. Osv. Jeg tenker ikke at det er gunstig å tvinge disse barna, men heller prøve å forstå hvorfor det er vanskelig å dusje. 

De aller fleste klarer nok å dusje om de bare får et dytt bak og en samtale om hygiene, men det finnes de som overhode ikke er komfortable med det; som heller glemmer gymtøy, stryker i faget eller skylder på mensen. Istedenfor å tvinge og risikere å forverre angsten deres, så tenker jeg at det er bedre å gi de mulighet til å dusje i lærergarderobem eller sende med dem våtservietter slik at de kan vaske seg under armene og ta på rene klær. 

Hvorfor er dusjing fortsatt nesten pålagt i norske skoler? Man kan ikke tvinge barn til å vise kroppen til andre. Vil ikke tro at så mange voksne hadde satt pris på å på tvang dusje med kollegaer. 

Anonymkode: fed98...ef9

De fleste unge i dag har da ikke angst. Og for dem som har angst, er eksponering en viktig del av behandlingen. De få som har angst kan få benytte lærergarderoben eller enkeltgarderober (på større skoler).

Veldig mange skoler har i dag også dusjavlukker slik at de slipper å dusje foran andre.

Unge i dag får ikke bedre psyke av å skjermes for alt ubehagelig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Millimani skrev:

Selvfølgelig skal man dusje, og selvfølgelig er renslighet viktig. Det man ikke trenger er å dusje i fellesdusj! Fellesdusj er et merkelig norsk fenomen, og man skal under ingen omstendigheter være nødt til å være naken foran folk man ikke vil være nakne med. Er det så vanskelig å lage avlukk med gardiner i fellesdusjene, slik at flere barn og unge faktisk gidder å ha gym, svømming hva som helst. Det er absolutt ikke nødvendig å tvinge barn og ungdom inn i fellesdusjer, nakne sammen med medelever og lærere for at de skal ha et greit forhold til kropp. Det er snakk om grenser og privatliv. 

Det er ikke snakk om å ikke tørre å vise seg naken, det er å ha egne grenser til hvem man vil være naken rundt. Jeg har ikke lyst å sprade rundt naken foran kollegaene mine for eksempel. Har da et sunt og greit forhold til kroppen min for det. Og ja, fordelen for voksne mennesker er nettopp at vi slipper å være nakne rundt folk om vi ikke vil, hvorfor gjelder ikke dette for barn/ungdom?

Endret av deedee_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...