AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #81 Del Skrevet 9. november 2018 Kutt ut gym med dusjing. Gå heller tur og vær ute. Idiotisk at de skal måtte dusje felles. Vi er mange som ikke liker å være nakne med andre. Respekter det. Anonymkode: 6d8e0...3ac 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #82 Del Skrevet 9. november 2018 23 timer siden, deedee_ skrev: I stort sett alle andre land enn Norge er det egne avlukk for dusjing. Men du har valgt å bo i Norge. Anonymkode: ebdcb...ee4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunnfjording Skrevet 9. november 2018 #83 Del Skrevet 9. november 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Du ser kanskje ikke problemet fordi du selv ikke har opplevd ubehagelige garderobesituasjoner. Man kan ha så naturlig forhold til kropp som man bare vil, men det betyr ikke at det går problemfritt at 12 jenter skal dusje sammen. Det foregår mobbing, kroppsshaming, blikk og kommentarer, hvem som er tynnest, hvem som er tjukkeste, hvem som har mensen, hvem som ikke har fått pupper enda etc etc. Og foreldre kan snakke seg blå med barna om dette hjemme, det ruster dem ikke for alt. Da hadde verden vært enkel. Hele uken gruet jeg meg til gymtimen, er det en god skolehverdag? Jeg husker dusjing etter gym som noe skikkelig ubehagelig, både på mine egne og andres vegne. Ikke fordi jeg hadde et anstrengt forhold til nakenhet og kropp, men fordi enkelte jenter i en viss alder kan være uhyr. Garderoben er et sårbart sted uansett hva du har lært hjemme. Det å kunne dusje i hvert vårt avlukke og hatt en lærer av samme kjønn i garderoben hadde hjulpet mye. Til slutt tror jeg mange av oss voksne glemmer hvordan det var å være barn og ungdom. Som voksen går jeg gjerne i svømmehallen og dusjer uten problemer med andre voksne. Men jeg synes ikke det er sammenlignbart, det er da vitterlig ikke mobbing, blikk og kommentarer når voksne dusjer sammen i en garderobe. Anonymkode: 028f0...553 Må bare gjentaes og gjentaes: Det er ikke nakenheten i garderoben som er kjernen av problemet, det er at det er et lærerfritt miljø der mobberene har carte blanche til å utøve faget sitt. Kan rett og slett ikke være uten voksenoppsyn. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2018 #84 Del Skrevet 10. november 2018 Det er ikke lov til å tvinge. Sett dere litt inn i reglene før dere tenner på alle plugger over antakelser. Hilsen kroppsøvingslærer Anonymkode: a4559...8d1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 11. november 2018 #85 Del Skrevet 11. november 2018 21 hours ago, AnonymBruker said: Det er ikke lov til å tvinge. Sett dere litt inn i reglene før dere tenner på alle plugger over antakelser. Hilsen kroppsøvingslærer Anonymkode: a4559...8d1 Bra det finnes regler. Står de skrevet et sted som alle kan lese dem? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Filifjonkamor Skrevet 11. november 2018 #86 Del Skrevet 11. november 2018 Husker selv som barn, at mange ikke ville dusje etter gym så jeg fikk hele for meg selv. Men det ble et stort hysteri fra læreren, så hun kom inn og såklart kjeftet på de som ikke dusjet. Hun avsluttet like godt med "det er jo ikke akkurat sånn at dere har fått mensen enda". Husker fortsatt hvor pinlig jeg syntes dette var, for jo jeg hadde fått mensen Jeg er heller ikke for tvang, men at man lærer barna hvorfor det er så viktig å dusje etter gym Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2018 #87 Del Skrevet 11. november 2018 Samme tema igjen og igjen og igjen. Og stort sett de samme argumentene. Den dag samtlige yrkesaktive voksne blir pålagt å dusje sammen med kollegaene på jobben, da kan vi snakke om hvor "naturlig" det bør/skal være for skolebarna å dusje sammen. Og ikke sammenlign med svømmehaller. Svømmehallen oppsøkes helt frivillig. Det er ikke frivillig å gå på skole. Anonymkode: 02432...033 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2018 #88 Del Skrevet 11. november 2018 På 8.11.2018 den 12.38, AnonymBruker skrev: Alle har dusjet etter gym og svømming i alle år. Det er grusomt ekkelt å bare kle på seg vanlige klær når man er svett og stinker, det forstår alle, til og med barn forstår det. Nekter de å dusje så får de også la vær å delta i gymtimen. Og om det er så fælt å vise kropp at man heller velger å stryke i faget, så er det noe virkelig galt et sted. Kropp er naturlig! Når skal man få det inn i hodet?? Anonymkode: c261a...69c Slutt med å gnåle "Kropp er naturlig"! Det er ikke naturlig og normalt i vår kultur (og de fleste andre) å måtte vise seg helt naken foran mennesker som man ikke har et veldig nært forhold til. På den ene siden lærer man barna at de "private" stedene skal ingen andre få se eller røre. På den andre siden brøles det "kropp er naturlig", og at det er helt fint at 25-30 andre skal kunne se de "private" delene. Anonymkode: 02432...033 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2018 #89 Del Skrevet 11. november 2018 3 timer siden, Millimani skrev: Bra det finnes regler. Står de skrevet et sted som alle kan lese dem? Dette er jo basic menneskerettigheter, evt §9a. I tillegg har ikke skolen hjemmel for å bruke tvang, med mindre det er i nødverge med akutt fare for liv og helse. Altså hallo... Anonymkode: a4559...8d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #90 Del Skrevet 12. november 2018 8 hours ago, AnonymBruker said: Samme tema igjen og igjen og igjen. Og stort sett de samme argumentene. Den dag samtlige yrkesaktive voksne blir pålagt å dusje sammen med kollegaene på jobben, da kan vi snakke om hvor "naturlig" det bør/skal være for skolebarna å dusje sammen. Og ikke sammenlign med svømmehaller. Svømmehallen oppsøkes helt frivillig. Det er ikke frivillig å gå på skole. Anonymkode: 02432...033 Da jeg var på livredningskurs i vann med jobben, måtte vi dusje nakne alle sammen. En som jobber på en arbeidsplass der de aldri er ved vann er det ikke nødvendig. Men i noen få yrker må man jo. Anonymkode: 7634d...712 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 12. november 2018 #91 Del Skrevet 12. november 2018 11 hours ago, AnonymBruker said: Dette er jo basic menneskerettigheter, evt §9a. I tillegg har ikke skolen hjemmel for å bruke tvang, med mindre det er i nødverge med akutt fare for liv og helse. Altså hallo... Anonymkode: a4559...8d1 Det er det vel mange som ikke er klar over Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 12. november 2018 #92 Del Skrevet 12. november 2018 På 8.11.2018 den 9.12, AnonymBruker skrev: Det er jo akkurat det samme. Noen føler seg «ekstra sårbar» når de skal snakke forran en hel klasse, noen i dusjen. Hva er forskjellen? Du vet at eksponeringsterapi er beste medisin mot angst? Det beste for disse elevene er å sakte og med hjelp og støtte nærme seg det de er redd for, om det er eksamen, offentlig dusjing eller what ever. Anonymkode: 55e24...051 Eksponeringsterapi fungerer når man tvinger seg til å gjøre noe man gruer seg for og så opplever at det gikk bra. Men dersom man gang på gang opplever å bli mobbet, glodd på, gjort narr av, så hjelper ikke eksponerings-"terapien". Dersom man stadig får bekreftet at dette ikke går bra. Da gjør det bare vondt verre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 12. november 2018 #93 Del Skrevet 12. november 2018 På 8.11.2018 den 12.20, O.G. skrev: Jeg synes det er helt feil å tvinge ens medelever til å godta at en stinker fordi man ikke har gadd å dusje etter gymmen. Dersom dine medelever mobber deg for kroppen din og tar bilde av deg i dusjen, får de jammen tåle at du lukter svette. Ellers så går det jo an å vaske seg med klut på strategiske steder og ta på deodorant. Det hjelper veldig. Svett kan man jo også bli på sommeren når det er skikkelig varmt. Men man dusjer ikke flere ganger i løpet av en skoledag eller arbeidsdag for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 12. november 2018 #94 Del Skrevet 12. november 2018 1 time siden, Thyra skrev: Dersom dine medelever mobber deg for kroppen din og tar bilde av deg i dusjen, får de jammen tåle at du lukter svette. Ellers så går det jo an å vaske seg med klut på strategiske steder og ta på deodorant. Det hjelper veldig. Svett kan man jo også bli på sommeren når det er skikkelig varmt. Men man dusjer ikke flere ganger i løpet av en skoledag eller arbeidsdag for det. Klarer du å diskutere temaet uten å trekke opp enkelte hendelser, tror du? Jeg mener, hvis noen fotograferer meg uten mitt samtykke når jeg dusjer så blir det hurtig en politisak, ikke et argument for å droppe dusjen etter gymmen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #95 Del Skrevet 12. november 2018 Det verste var læreren som var til stede i garderoben vår for å se på oss dusje.. Helt opptil sjuende klasse. Hadde alltid en utrolig ekkel følelse med han, og det virket som om han flørtet med enkelte elever. Men det kan så klart også bare være en overdramatisk reaksjon fra jenter i sjuende. Anonymkode: 0f1d2...09c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #96 Del Skrevet 12. november 2018 Personlig var jeg veldig redd for denne dusjingen og utsatte det i flere år (skulket da også gymmen). Så valgte jeg å dusje etter alle sammen var ferdige slik at jeg hadde dusjen for meg selv.. Kom for sent til neste time, da. Etterhvert turte jeg å dusje med de andre jentene. Men føltes ekkelt siden alle bortsett fra meg hadde pupper, husker jeg. Hehe. Anonymkode: 0f1d2...09c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 12. november 2018 #97 Del Skrevet 12. november 2018 3 minutter siden, O.G. skrev: Klarer du å diskutere temaet uten å trekke opp enkelte hendelser, tror du? Jeg mener, hvis noen fotograferer meg uten mitt samtykke når jeg dusjer så blir det hurtig en politisak, ikke et argument for å droppe dusjen etter gymmen. Dette er dessverre ikke enkelthendelser, men noe alt for mange barn og ungdommer opplever. Enda flere er redde for at det skal skje. Alle har kameramobil i dag. Og digitale bilder kan spres på sekunder. Er skaden allerede skjedd, er det ofte umulig å reversere. Å spre nakenbilder av andre er straffbart. Men straffen er ofte liten i forhold til skaden det påfører. Er lovbrytere under kriminell lavalder, får det få konsekvenser. At vedkommende får en alvorsprat med rektor og politi er en mager trøst når du vet det sirkulerer nakenbilder av deg, og du ikke har kontroll over hvor de havner. Når "alle" på skolen har sett og du blir gjort narr av. Så ja, kameramobil og spredning av bilder har nok en stor del av skylden for at mange dropper dusjen. Jeg hadde selv ikke den beste selvtilliten i skoletiden, men dusjet med den største selvfølge etter gymmen. Det gjorde alle andre også. Men så hadde vi ikke kameramobil heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #98 Del Skrevet 12. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Personlig var jeg veldig redd for denne dusjingen og utsatte det i flere år (skulket da også gymmen). Så valgte jeg å dusje etter alle sammen var ferdige slik at jeg hadde dusjen for meg selv.. Kom for sent til neste time, da. Etterhvert turte jeg å dusje med de andre jentene. Men føltes ekkelt siden alle bortsett fra meg hadde pupper, husker jeg. Hehe. Anonymkode: 0f1d2...09c Jeg trodde alltid at puppene mine bare kom litt sent, og håpet stadig på at de skulle begynne å vokse. Men nå er jeg over 40, så det er vel lite trolig at det vil skje... Anonymkode: 1d8d6...8d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #99 Del Skrevet 12. november 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg trodde alltid at puppene mine bare kom litt sent, og håpet stadig på at de skulle begynne å vokse. Men nå er jeg over 40, så det er vel lite trolig at det vil skje... Anonymkode: 1d8d6...8d8 Jeg syntes det var helt ekstremt forferdelig å ikke ha pupper, jeg brukte mye innlegg i bhen for å skjule dette og husker godt at jeg måtte kle av og på meg på doen for å unngå at de andre jentene skulle se at jeg hadde innlegg. Latet som at jeg hadde pupper. Men må jo ha vært helt åpenbart at jeg ikke hadde det. Måtte alltid stå slik i dusjen at ingen så puppene mine. Planla tidlig å operere, og det gjorde jeg den dagen jeg ble 18. Anonymkode: 0f1d2...09c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Absol Skrevet 12. november 2018 #100 Del Skrevet 12. november 2018 På 7.11.2018 den 20.13, AnonymBruker skrev: Har et barn som kom veldig seint i puberteten som ble skikkelig mobbet etter de begynt å må dusje sammen etter gymen. Han er 17 nå og har fortsatt ikke kommet over dette- så ikke sammenligne dette med å ikke ønsker å gjøre leksene! Anonymkode: f2b04...862 Datteren min har dyslexi. Hennes største mareritt er å måtte lese høyt i klassen og de obligatoriske nasjonale prøvene gjorde livene til hele familien til et mareritt i flere år før vi fikk godkjennelse fra fylkesmannen til å slippe. Ikke innbille deg at dun sønn sine problemer er større enn alle andres. Noen er redd for å være nakne forrang andre, andre er redd for andre ting. Frykten kan fint være like stor og gi samme følelse av tvang og hjelpeløshet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå