Gå til innhold

Går ikke ned i vekt selv med kaloriunderskudd! - Ny tråd siden den andre ble stengt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Bare det at du virkelig tror at en bit sjokolade ikke gir mer enn 25 kcal....

Anonymkode: cf4e0...908

Hvis sjokoladebiten veier ca 4,6 gram stemmer det i hht matvaretabellen. (541 kcal/ 100 g). Problemet er jo at mange undervurderer mengder, og tar gjerne ting på øyemål fremfor å faktisk veie matvarer.

Anonymkode: b7c30...fc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 rute melkesjokolade fra en Freia storplate veier 8.3 gram og inneholder 46 kcal (F:3 K:5 P:1).

En hel stripe (3 biter) av en Freia storplate *veier* 25 gram.

Anonymkode: 6139d...334

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

TS fra forrige tråd her. Jeg fikk mange gode råd i den andre tråden, så det irriterer meg veldig at den ble stengt. Synes overhodet ikke det var noen uforsvarlige råd der, selv om det ble snakket om 1400 kcal per dag. Det er ikke snakk om noen ansvarsløs slanking, men en overvektig person som prøver å gå ned 0,5-1 kg i uken. Synes trådene blir altfor lett stengt!...

Anyway... noen nevnte dette med lavkarbo. Er det egentlig effektivt? Er det ikke i det store og det hele kaloriene som teller? Kunne sikkert prøvd lavkarbo, men problemet er at jeg liker å ta meg en sjokoladebit til kaffen. Ikke mye, så det er ikke det som påvirker vekten. Vi snakker om en melkesjokoladebit til 25 kcal. Men dette kan man vel ikke gjøre på lavkarbo? Har det noen hensikt å gå på lavkarbo enkelte dager bare? Da kommer man vel ikke inn i denne ketosen som det snakkes om...

Anonymkode: 6cd95...a9c

Hvor mye veier du? Hvor høy er du? Er du mann eller kvinne? Og hvor gammel er du?

Kalorier inn og kalorier ut er det eneste som har betydning for vektnedgang. Noen synes lavkarbo er enklest, andre synes mange små måltider er bedre, og noen foretrekker et stort måltid. Hvordan du spiser for å bli mett uten å få for mye kalorier er en smakssak.

Reglene om vektnedgang her er basert på en absurd tolkning av kostholdsveiledere for sykehjem. Der står det at dersom man spiser mindre enn X kalorier (1500 eller 1200 eller noe) så får man ikke nok vitaminer og mineraler og at dersom man spiser mindre enn dette over tid (ikke dersom man spiser mindre i korte perioder for å gå ned i vekt) bør kosttilskudd vurderes. KG har sett totalt bort fra at rådene er for en populasjon (dvs for gjennomsnittlige personer) og ikke for enkeltpersoner. Hvis man følger reglene her vil man ikke kunne gi slankeråd til en overvektig kvinne som er 25 år (det blir værre når man blir eldre) hvis hun ikke er veldig høy (25 år, kvinne og 150 cm på 65 kg vil opprettholde eller gå opp i vekt med rådene som er lov å gi her). 

Jeg anbefaler deg å søke råd en plass der evidensbaserte råd er tillatt.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg syns å huske fra den forrige tråden din, TS, at du er ganske overvektig? Nysgjerrig på hva du spiste før du bestemte deg for å gå ned i vekt. Dersom du ikke går ned i vekt på 1500 kcal og veier over 100 kg, gikk du da opp i vekt på typ 1800 kcal per dag?

Anonymkode: 82c42...462

Ja, jeg veier like over 100 kg, er 172 cm høy. Sannheten er at vekten har vært som en jojo i 10 år, men har likevel krøpet gradvis oppover. Det er nok ikke det at jeg spiser så himla usunt, men jeg liker å kose meg litt i helgene. Har aldri fråtset, men spist antakelig jevnt litt mye hele veien. Har brukt 15 år på å bli så stor, så det har skjedd gradvis. Men jeg har aldri vært en flis. Jeg var ca 70 kg som 18-åring.

9 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Kan du gi et eksempel på hva du spiser daglig? Bruker du kjøkkenvekt til å veie maten?

Anonymkode: 3d67b...e49

Frokost: Nutrilett bar
Lunsj: Grønn salat med 1 egg, 1 ss smårettskinke, 1 ts soltørket tomat (siler av oljen), 1 ss fetaost (siler av oljen), 1 ss fullkornspasta (7-8 pastaskruer).
Mellommåltid: 0,5 nutrilett bar
Middag varierer, men er normal norsk middagsmat. Spaghetti med kjøttdeig, fiskekaker, kjøttkaker, kylling, fiskegrateng, taco osv. Mener selv jeg spiser normal mengde. Tilbehør er 1 potet eller 1/3 pakke boil in bag ris, grønnsaker, litt saus. Hovedingrediensen er 1 kyllingfilet, 1 torskefilet, 3 fiskekaker, 2 kjøttkaker osv. Veier alltid middagen for å ha kontroll, men den kan være alt fra 400-700 kalorier, mener jeg selv i alle fall.
Kvels: Ikke alltid, men tar meg av og til 1 eller 2 knekkebrød med en stripe lett majones og kokt skinke på.

9 timer siden, Nuttery skrev:
Hva er dette slags tulleinformasjon? Brenne 4-500 kalorier på å gå en times tur??

Det tror jeg nok jeg minst gjør ja. Rask gange så lenge med min vekt forbrenner nok en del...

8 timer siden, AnonymBruker skrev:
Bare det at du virkelig tror at en bit sjokolade ikke gir mer enn 25 kcal....

Anonymkode: cf4e0...908

Spiser 5 gram sjokolade til kaffen. Veier den alltid. Enten nonstop tilsvarende 5 gram, eller en melkesjokoladerute delt i to, eller andre sjokolader i så små biter at det tilsvarer 5 gram.

5 timer siden, abrasiveRefraction skrev:
Hvor mye veier du? Hvor høy er du? Er du mann eller kvinne? Og hvor gammel er du?

Jeg er kvinne, 32 år, 172 cm høy og 103 kg.

Anonymkode: 6cd95...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den andre tråden sier du at du har blitt testet mtp lavt stoffskifte, men at du ikke ligger så lavt at det trenger medisinering. Er det TSH som er litt forhøyet? 

Hvis dette er tilfelle, og dette varer over tid, kan det tyde på subklinisk hypothyreose. Så vidt jeg har forstått, kan det da være svært vanskelig å få vektreduksjon med en kalorireduksjon som ville være forventet å gi resultater hos andre mennesker. Jeg ville diskutert dette med legen igjen og fremlagt problemstillingen på nytt med eksakt matlogg for h*n. Kan hende du må redusere kaloriene mer, men da gjør du det ev i samråd med lege.

Anonymkode: b7c30...fc5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS; trådtittelen din er selvmotsigende, selvsagt vil du grå ned i vekt på kaloriunderskudd. 

Jeg vil ikke si så veldig mye her, da dette er et utrolig følsomt tema her på KG(!), men spis ren mat og mat som gjør at metthetsfølelsen holder lenge. ;) 

Du må gjerne sende med en PM. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I går spiste jeg to donuts tilsvarende 400 kalorier (veide det, og scannet pakka inn i lifesum-appen). I dag veier jeg 1 kg mindre enn forrige uke :) 

(les: jeg spiser og koser meg av og til, har til og med spist kake, godteri, sjokolade, men det er inkludert i et totalt kaloriunderskudd)

Anonymkode: f0231...f4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten ville jeg bytta ut nutriletten til frokost med noe med mer substans og som kan holde deg mett lenger. Egg, avokado, havregryn, grove kornprodukter (helst rug) osv er mye bedre alternativer! :) Det er bevist at en god og mettende frokost kan bidra til sunnere og bedre valg resten av dagen, og du spiser faktisk mindre.

Anonymkode: f0231...f4e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må slutte å spise donuts og nutrilettbarer selvom det er innenfor kalorigrensen din. Spis heller rene fine råvarer, da vil du gå ned i vekt på samme kaloriinntak. Det er nemlig forskjell på kalorier selvom ikke alle er enig i det :) Selv spiser jeg plantebasert og har problemer med å holde vekten til tross for at jeg spiser flere kalorier enn før jeg la om (da måtte jeg passe på for å holde vekten). 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Det er en diger misforståelse at alle brenner 2000 kcal hver dag, spesielt kvinner. Det spørs veldig på genetikk, muskelmasse, vekt... Alle er forskjellige. 

Etter at jeg gikk ned 10 kg så forsket jeg lenge på hvor mye jeg faktisk kan spise hver dag uten å gå opp i fettprosent. Fant til slutt ut at mitt magiske tall er rundt 1650 kcal. Noen dager med over 2000 kcal går greit, da jeg spiser mindre andre dager uten å tenke på det. Men om jeg spiser 2000 kcal hver dag uten å trene så går jeg fort opp i vekt. 

Så TS, om du er like uheldig som meg og har lav forbrenning, så vil ikke 1500 kcal gjøre en dritt. Jeg var nødt til å gå ned til 700 kcal hver dag hvor jeg da gikk ned ca 1kg i uka. Det spørs veldig fra person til person hvordan det ville gått, men for meg gikk det HELT fint. For andre kan det godt hende det ville vært uutholdelig. Da trente jeg heller ikke i det hele tatt. 

Også har du folk som samboeren min, som er 183cm høy, veier 65 kg og spiser rundt 3000 kcal om dagen uten å trene. Eneste gangen vi har klart å få opp fettprosenten hans så lå han på over 4000 kcal om dagen... Urettferdig 😶

Anonymkode: be908...ae6

Det at du har lav fobrenning er bare at du har lite muskler. Dess mindre muskler, dess mindre forbrenner du. Dess mer muskler, dess mer forbrenner du, for musklene bruker flere kalorier på å holde seg selv store når man trener regelmessig

Om du har "lav forbrenning" kan dette lett løses med hard styrketrening på de største muskelgruppene 15-20min hver dag. Eller man kan trene 10min annenhver muskelgruppe annenhver dag. Det skal faktisk ikke mer til for å bygge muskler, om man løfter tungt. 

Anonymkode: 51cf9...941

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I den andre tråden sier du at du har blitt testet mtp lavt stoffskifte, men at du ikke ligger så lavt at det trenger medisinering. Er det TSH som er litt forhøyet?

Anonymkode: b7c30...fc5

Jeg har aldri fått vite detaljer om dette, bare at stoffskiftet innimellom ligger litt i nedre sjiktet, men at det ikke er lavt nok til at det trengs medisin. Men jeg vet at det har blitt tatt utvidede stoffprøver. Bør jeg spørre litt mer om dette? Er det noe jeg selv kan gjøre for å "booste" stoffskiftet?

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I går spiste jeg to donuts tilsvarende 400 kalorier (veide det, og scannet pakka inn i lifesum-appen). I dag veier jeg 1 kg mindre enn forrige uke :)

Anonymkode: f0231...f4e

Dette er ikke TS :)

Anonymkode: 6cd95...a9c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fetaost i olje spiser man ikke, selv om man siler av oljen. Så du får i deg mye mer kalorier enn du selv tror. 

Anonymkode: 40020...ed5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet etter følgende regel:

- Innlegg og tråder med spørsmål og/eller diskusjon om inntak av mindre enn 1500 kalorier, vil bli stengt. Etter en lengre diskusjon og gjennomgang av informasjon, har vi nå kommet frem til at vi vil endre minstegrensen til 1500 kalorier, i henhold til Helsedirektoratets anbefalinger her.

Ann Christin, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mye har du kuttet og hvor fort? Kutter du for mye for fort kan det hende at kroppen får litt "sjokk" og holder litt ekstra godt fast til den skjønner at den faktisk ikke sulter.

Dersom du er i kaloriunderskudd og er fysisk aktiv vil du gå ned i vekt. Faren ved å gjøre det er at det skjer for fort og at man går tilbake til gamle vaner fordi man har nådd målet sitt. Da ender du fort opp med å komme tilbake dit du var + 5kg til.

Ta deg god tid og gjør endringer du klarer å leve med. Quick Fix er aldri en god løsning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fetaost i olje spiser man ikke, selv om man siler av oljen. Så du får i deg mye mer kalorier enn du selv tror. 

Anonymkode: 40020...ed5

Hva mener du? At dette er fy-mat?

Anonymkode: 6cd95...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem det kaloritullet, lær heller hvordan kroppen faktisk fungerer. Et fornuftig sted å begynne er f.eks. dietdoctor.com.

 

 

 

Anonymkode: d1457...588

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Glem det kaloritullet, lær heller hvordan kroppen faktisk fungerer. Et fornuftig sted å begynne er f.eks. dietdoctor.com.

 

 

 

Anonymkode: d1457...588

Termodynamiske lover er absolutt ikke tull. Tror det er du som trenger å lære hvordan kroppen fungerer.

Endret av studerende
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, studerende skrev:

Termodynamiske lover er absolutt ikke tull. Troe set er du som trenger å lære hvordan kroppen fungerer.

Kroppen er ikke et isolert system som et kalorimeter. 

Anonymkode: d1457...588

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kroppen er ikke et isolert system som et kalorimeter. 

Anonymkode: d1457...588

Jorden er heller ikke et isolert system. Det er ikke umulig å applisere termodynamiske lover til biokjemiske prosesser i kroppen, det er HELT basal biokjemi.

Endret av studerende
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, studerende skrev:

Jorden er heller ikke et isolert system. Det er ikke umulig å applisere termodynamiske lover til biokjemiske prosesser i kroppen, det er HELT basal biokjemi.

Det er ikke umulig at man blir smartere av å ha tegning av Albert Einstein som avatar, men det er særdeles usannsynlig.

Anonymkode: d1457...588

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...