AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #1 Skrevet 7. november 2018 Spiser lite skiver, men liker å ha forskjellige pålegg i kjøleskapet. Opplever ofte at påleggene blir dårlige og må kastes. Noen pålegg med lengre holdbarhet? Anonymkode: 5f508...690
Jerry Lee Skrevet 7. november 2018 #2 Skrevet 7. november 2018 Alt som er saltet eller speket av kjøttpålegg. 1
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 7. november 2018 #3 Skrevet 7. november 2018 1 minutt siden, Jerry Lee skrev: Alt som er saltet eller speket av kjøttpålegg. Var egentlig dette jeg og skulle si
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #4 Skrevet 7. november 2018 Det over og alt i tuber + syltetøy. Anonymkode: f43ac...e23 3
Gjest Mammalivet Skrevet 7. november 2018 #5 Skrevet 7. november 2018 Små pakker med hermitisert pålegg makrell i tomat, leverpostei etc. Kjøp ost, del opp og frys ned.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #6 Skrevet 7. november 2018 Saltet og speket kjøttpålegg som salami osv., syltetøy, egg. Men du kan jo også kjøpe store pakninger av ost, skinke, egentlig hva som helst og fryse ned I porsjonspakninger hvis du har fryser. Anonymkode: b8149...aff
Jerry Lee Skrevet 7. november 2018 #7 Skrevet 7. november 2018 Tror ikke TS mente holdbarhet ved nedfrysing, men i kjøleskapet.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #8 Skrevet 7. november 2018 Hvit ost, brunost, syltetøy, egg, fårepølse/spekeskinke/rødvinspølse, små hermetikkenheter eller kuvert med makrell i tomat og leverpostei Anonymkode: e9eb2...0ee
Hedy Lamarr Skrevet 7. november 2018 #9 Skrevet 7. november 2018 (endret) Husk også at mye holder seg lengre enn datomerkingen tilsier. Norske egg er holdbare minst en måned etter utløpsdatoen, ost kan du spise så lenge det ikke er mugg på den, og er det litt mugg kan du bare skjære det bort. Syltetøy spiser jeg nesten ikke, så jeg har et glass appelsinmarmelade i kjøleskapet nå, stemplet 23/11/2015, det smaker akkurat like godt som da det var nytt. Endret 7. november 2018 av Hedy Lamarr 3
Jerry Lee Skrevet 7. november 2018 #10 Skrevet 7. november 2018 Peanøttsmør holder evig lenge pga alt fettet. Fleskepølse, også.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #11 Skrevet 7. november 2018 1 time siden, Hedy Lamarr skrev: Husk også at mye holder seg lengre enn datomerkingen tilsier. Norske egg er holdbare minst en måned etter utløpsdatoen, ost kan du spise så lenge det ikke er mugg på den, og er det litt mugg kan du bare skjære det bort. Syltetøy spiser jeg nesten ikke, så jeg har et glass appelsinmarmelade i kjøleskapet nå, stemplet 23/11/2015, det smaker akkurat like godt som da det var nytt. Mugg skal aldri skjæres bort! Muggtråder er usynlige, men kan ligge igjennom en helt ost, eller et helt brød selv om man kun ser litt mugg på kanten. Å spise dette kan faktisk være råfarlig. Anonymkode: 01eed...34f
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #12 Skrevet 7. november 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mugg skal aldri skjæres bort! Muggtråder er usynlige, men kan ligge igjennom en helt ost, eller et helt brød selv om man kun ser litt mugg på kanten. Å spise dette kan faktisk være råfarlig. Anonymkode: 01eed...34f Svært mange oster, inkludert hvitost, er ihjelmyglet før den selges i butikken. Den lagres i månedsvis, mygler, mugg blir skåret bort og osten blir solgt Så så farlig kan det ikke være. Du overdriver. Anonymkode: f7f22...648 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #13 Skrevet 7. november 2018 15 minutter siden, Jerry Lee skrev: Peanøttsmør holder evig lenge pga alt fettet. Fleskepølse, også. Fett er ikke konserverende. Snarere tvert imot i og med at det harskner. Anonymkode: 8db2f...da7 1
Million Skrevet 7. november 2018 #14 Skrevet 7. november 2018 Er ikke honning naturlig selvpreserverende (bakteriedrepende) og holdbar i lange tider? 1
Jerry Lee Skrevet 7. november 2018 #15 Skrevet 7. november 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fett er ikke konserverende. Snarere tvert imot i og med at det harskner. Anonymkode: 8db2f...da7 Det kan det. Men ikke alltid. Det jeg nevnte gjør ikke det. Og hvorfor tror du at jo fetere melk er jo lenger holder den? Kjøp skummet melk og helmelk, la de stå og se hvilken som surner først.
Hedy Lamarr Skrevet 7. november 2018 #16 Skrevet 7. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mugg skal aldri skjæres bort! Muggtråder er usynlige, men kan ligge igjennom en helt ost, eller et helt brød selv om man kun ser litt mugg på kanten. Å spise dette kan faktisk være råfarlig. Anonymkode: 01eed...34f Mattilsynet er uenig med deg: "Skulle det komme mugg på fast ost er Mattilsynets råd å skjære godt vekk rundt synlig mugg, minimum 1 cm rundt og ned i osten." https://www.melk.no/Meierileksikon/Meieriprodukter/Ost2/Gulost 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2018 #17 Skrevet 7. november 2018 1 time siden, Hedy Lamarr skrev: Mattilsynet er uenig med deg: "Skulle det komme mugg på fast ost er Mattilsynets råd å skjære godt vekk rundt synlig mugg, minimum 1 cm rundt og ned i osten." https://www.melk.no/Meierileksikon/Meieriprodukter/Ost2/Gulost Nei æsj så ekkelt! Fy søren så ekle tror jeg ikke noen mennesker er Hvem spiser av en ost med mugg på?! Skjære vekk 1 cm? Da måtte det stått mellom å sulte ihjel. Mat som er muggen går rett i søpla! Mat med utgått dato - rett i søpla Anonymkode: 01eed...34f
Hedy Lamarr Skrevet 7. november 2018 #18 Skrevet 7. november 2018 (endret) 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei æsj så ekkelt! Fy søren så ekle tror jeg ikke noen mennesker er Hvem spiser av en ost med mugg på?! Skjære vekk 1 cm? Da måtte det stått mellom å sulte ihjel. Mat som er muggen går rett i søpla! Mat med utgått dato - rett i søpla Anonymkode: 01eed...34f Tror du bør lese deg litt opp på matsvinn: http://www.matvett.no/bransje/aktuelt/best-for-betyr-ofte-god-etter Det er best både for miljøet og lommeboka di at maten spises opp så langt det er mulig. (Oi, vet ikke hvordan hele plakaten kom opp, limte bare inn en lenke...) Endret 7. november 2018 av Hedy Lamarr 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå