AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #1 Skrevet 6. november 2018 Jeg prøver å lære datteren min på 2 år at man skal sitte ved bordet og spise, uansett om det er bare hun som skal spise eller oss alle sammen. Når vi er i besøk så får hun jo lov å ha fatet på stuebordet (da det er som regel bare ei skive, kvelds) og det synes hun er kjempegøy. Hun prøver seg hjemme også, og i det siste har hun fått lov, det gjør oss heller ingenting. Det er bare til å tørke av bordet når hun er ferdig. Men idag prøvde jeg å sette henne ved bordet da hun skulle spise frokost. Hun ble helt hysterisk, hun nektet å spise der hun satt, hun ville ha fatet med skive på stuebordet. Hun har en liten stol hun pleier å sitte i når hun spiser skive ved stuebordet. Jeg ga etter og hun fikk lov. Sånn egentlig så vil jeg jo at hun skal spise i stolen sin på kjøkkenet, bare av prinsippet. Men det går helt fint for meg at hun spiser ved stuebordet også. Hun er veldig flink å sitte ved bordet i bhg, så de har ikke noe problem der. Men hjemme har vi en avslappet stemning hvor man kan sitte ved stuebordet og spise kvelds hvis man ønsker det. Middag spiser vi ved middagsbordet, bare så det er sagt er det innafor og la barnet spise ved stuebordet? Hun pleier ofte å gå litt rundt i stuen og så ta en bit av skiven, prater og koser seg. Er jeg en dårlig mor som lar henne gjøre det? Er det flere som gjør det samme? Anonymkode: 047d6...202
Belima Skrevet 6. november 2018 #2 Skrevet 6. november 2018 Du sier du lærer henne å sitte ved bordet og spise. Nei du gjør ikke, det for hun får lov å gå rundt mens hun spiser. Du må enten la henne sitte, stille altså, ved stuebordet eller kjøkkenbordet. Da lærer hun å sitte mens hun spiser. 20
Arkana Skrevet 6. november 2018 #3 Skrevet 6. november 2018 Selvfølgelig er det innafor å spise mat ved andre bord enn et spisebord. Det gjør våre rett som det er samt at vi spiser middag mens vi ser film i stua hver lørdag. Derimot får de ikke lov å vandre rundt mens de spiser, maten skal spises mens de sitter ned uansett hvilket bord det er. Du er selvfølgelig ikke dårlig mor fordi du lar henne spise mat mens hun går rundt omkring, men hvis det er viktig for deg at hun sitter i ro mens hun spiser er det sannsynligvis lettere å lære henne det hvis du er konsekvent. 13
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #4 Skrevet 6. november 2018 Hvilket bord hun sitter ved er ikke så viktig. Men å få lov til å gå rundt å spise er ikke så lurt. Det er greit å lære barna at de må sitte å spise, og de må sitte til de er ferdige. Barn som løper frem og tilbake fra leker til bordet og tar en bit, det er mangel på oppdragelse. Det samme vil jeg si å gå rundt og spise. Anonymkode: 36e2c...dc4 11
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #5 Skrevet 6. november 2018 Takk for svar. Ja, jeg skal være konsekvent. Jeg mener ikke det er greit at hun går rundt og spiser. Men jeg er dessverre for svak og gir etter så lett, for hun spiser ikke ellers. Hadde ikke hun fått ha fatet på bordet og gått litt rundt så hadde jeg ikke fått i henne mat ellers og hun måtte ha gått sulten i bhg til lunsj. Det orket jeg ikke tenke på. Men er det er vel ikke for sent å lære dem å sitte i ro? Hun er 2 år. Hvordan skal jeg bli flinkere på dette? Jeg er førstegangsmamma. Hvordan skal jeg få henne til å forstå at hun SKAL sitte i ro og spise til hun er ferdig? Setter pris på svar! Anonymkode: 047d6...202
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #6 Skrevet 6. november 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg prøver å lære datteren min på 2 år at man skal sitte ved bordet og spise, uansett om det er bare hun som skal spise eller oss alle sammen. Når vi er i besøk så får hun jo lov å ha fatet på stuebordet (da det er som regel bare ei skive, kvelds) og det synes hun er kjempegøy. Hun prøver seg hjemme også, og i det siste har hun fått lov, det gjør oss heller ingenting. Det er bare til å tørke av bordet når hun er ferdig. Men idag prøvde jeg å sette henne ved bordet da hun skulle spise frokost. Hun ble helt hysterisk, hun nektet å spise der hun satt, hun ville ha fatet med skive på stuebordet. Hun har en liten stol hun pleier å sitte i når hun spiser skive ved stuebordet. Jeg ga etter og hun fikk lov. Sånn egentlig så vil jeg jo at hun skal spise i stolen sin på kjøkkenet, bare av prinsippet. Men det går helt fint for meg at hun spiser ved stuebordet også. Hun er veldig flink å sitte ved bordet i bhg, så de har ikke noe problem der. Men hjemme har vi en avslappet stemning hvor man kan sitte ved stuebordet og spise kvelds hvis man ønsker det. Middag spiser vi ved middagsbordet, bare så det er sagt er det innafor og la barnet spise ved stuebordet? Hun pleier ofte å gå litt rundt i stuen og så ta en bit av skiven, prater og koser seg. Er jeg en dårlig mor som lar henne gjøre det? Er det flere som gjør det samme? Anonymkode: 047d6...202 Greit å spise ved stuebordet. Ikke greit å gå rundt og ta en bit nå og da. Sitte på rumpa på stolen/sofaen, når man spiser. 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Ja, jeg skal være konsekvent. Jeg mener ikke det er greit at hun går rundt og spiser. Men jeg er dessverre for svak og gir etter så lett, for hun spiser ikke ellers. Hadde ikke hun fått ha fatet på bordet og gått litt rundt så hadde jeg ikke fått i henne mat ellers og hun måtte ha gått sulten i bhg til lunsj. Det orket jeg ikke tenke på. Men er det er vel ikke for sent å lære dem å sitte i ro? Hun er 2 år. Hvordan skal jeg bli flinkere på dette? Jeg er førstegangsmamma. Hvordan skal jeg få henne til å forstå at hun SKAL sitte i ro og spise til hun er ferdig? Setter pris på svar! Anonymkode: 047d6...202 Du sier nei, du må sitte til du er ferdig. Hvis hun likevel går fra, så fjerner du maten. Du kan godt starte et nytt "måltid" en halvtime etterpå hvis du er bekymret for at hun har fått i seg lite, eller at hun blir sulten før lunsj. Da er de ny frisk, og du fjerner igjen maten om hun ikke vil sitte i ro. Angående å gå sulten i barnehagen, så er ikke det noen krise. De tåler å føle seg sultne et par timer. Å gå rundt og spise er en skikkelig uvane, har et stebarn på seks år her, så er vant til å fly rundt mens hun spiser. Ganske utmattende både for meg og henne å måtte minne om dette hvert andre minutt. Anonymkode: b9b45...bb9 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #7 Skrevet 6. november 2018 Enig med de over, i tillegg er det en risiko at så små barn går rundt med mat i munnen. Tenk hvis hun for eksempel snubler og da har mat i munnen som hun får galt i halsen? Anonymkode: 3aac5...3b8 2
Hactar Skrevet 6. november 2018 #8 Skrevet 6. november 2018 Sitter du sammen med henne og spiser selv? Om du ikke er klar for mat når hun skal ha kvelds, ville jeg i alle fall gjort det til rutine at dere begge sitter ved bordet og prater sammen mens hun spiser. Da er du der også med en gang om hun reiser seg for å gå, og kan spørre henne om hun er ferdig å spise og ta bort maten om hun går. Slik gjorde vi det med våre da de var så små. Nå når de er blitt større, får de ikke gå fra selv om middagen kanskje ikke falt helt i smak og de påstår seg "mette". Nå må de sitte sammen med oss mens vi spiser, og da ender det som regel med at de spiser mer selv også. 3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #9 Skrevet 6. november 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Ja, jeg skal være konsekvent. Jeg mener ikke det er greit at hun går rundt og spiser. Men jeg er dessverre for svak og gir etter så lett, for hun spiser ikke ellers. Hadde ikke hun fått ha fatet på bordet og gått litt rundt så hadde jeg ikke fått i henne mat ellers og hun måtte ha gått sulten i bhg til lunsj. Det orket jeg ikke tenke på. Men er det er vel ikke for sent å lære dem å sitte i ro? Hun er 2 år. Hvordan skal jeg bli flinkere på dette? Jeg er førstegangsmamma. Hvordan skal jeg få henne til å forstå at hun SKAL sitte i ro og spise til hun er ferdig? Setter pris på svar! Anonymkode: 047d6...202 Sitter du ikke sammen med henne når hun spiser? Det syns jeg ser trist ut. Anonymkode: 6c6e6...a4c
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #10 Skrevet 6. november 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sitter du ikke sammen med henne når hun spiser? Det syns jeg ser trist ut. Anonymkode: 6c6e6...a4c Jo, jeg gjør det. Sitter og prater med henne og forteller hva vi skal gjøre idag og hva som skal skje, når hun kommer hjem fra barnehagen spør jeg hva hun har gjort på idag, om det var kjekt osv. Etter to minutter blir hun lei og sier at hun vil gå fra bordet, da jeg tar maten vekk, blir hun sint, fordi hun var ikke ferdig å spise men vil gå rundt og spise. Vi lot hun gjøre det litt for lenge nå tror jeg. Men håper det går fint å endre på det mens hun er såpass liten. Anonymkode: 047d6...202
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #11 Skrevet 6. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jo, jeg gjør det. Sitter og prater med henne og forteller hva vi skal gjøre idag og hva som skal skje, når hun kommer hjem fra barnehagen spør jeg hva hun har gjort på idag, om det var kjekt osv. Etter to minutter blir hun lei og sier at hun vil gå fra bordet, da jeg tar maten vekk, blir hun sint, fordi hun var ikke ferdig å spise men vil gå rundt og spise. Vi lot hun gjøre det litt for lenge nå tror jeg. Men håper det går fint å endre på det mens hun er såpass liten. Anonymkode: 047d6...202 Javel. For det virket veldig stusselig om hun satt der alene. Det er viktig å sitte og spise sammen med barn. Syns også at det er en uting om de går rundt og spiser. La henne bli sint, men vær konsekvent. Det blir nok noen tilfeller med litt slit, men så vil hun venne seg til det 🙂 Anonymkode: 6c6e6...a4c
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #12 Skrevet 6. november 2018 Hvis det er noen trøst så har vi det på samme måte med vår to-åring. Skjønner at vi må være mer konsekvente fremover! Anonymkode: 6feca...d9c
Arkana Skrevet 6. november 2018 #13 Skrevet 6. november 2018 Det er aldri for sent å lære. Bare hent henne og følg henne tilbake til bordet når hun reiser seg og si at man skal sitte ved bordet og spise. I starten må du kanskje gjøre det flere ganger per måltid, men så skjønner hun det. Det er bare om å gjøre å etablere vanen.
Gjest BearMama Skrevet 6. november 2018 #14 Skrevet 6. november 2018 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Ja, jeg skal være konsekvent. Jeg mener ikke det er greit at hun går rundt og spiser. Men jeg er dessverre for svak og gir etter så lett, for hun spiser ikke ellers. Hadde ikke hun fått ha fatet på bordet og gått litt rundt så hadde jeg ikke fått i henne mat ellers og hun måtte ha gått sulten i bhg til lunsj. Det orket jeg ikke tenke på. Men er det er vel ikke for sent å lære dem å sitte i ro? Hun er 2 år. Hvordan skal jeg bli flinkere på dette? Jeg er førstegangsmamma. Hvordan skal jeg få henne til å forstå at hun SKAL sitte i ro og spise til hun er ferdig? Setter pris på svar! Anonymkode: 047d6...202 Hun sulter ikke om hun ikke spiser fra frokost til lunsj. Du sier at hun kan spise ved bordet hun ønsker, men hun må sitte i ro til hun har spist. Om hun begynner å surre rundt så fjernet du maten og så får hun klarer seg til lunsj. Hun lærer nok kjapt om hun er sulten nok. Endret 6. november 2018 av BearMama
Ulrikke Skrevet 6. november 2018 #15 Skrevet 6. november 2018 Det er absolutt ikke for seint å snu det, men du må tåle at hun blir sint! Helt enig med de som sier at når hun går fra, tas maten vekk. Hun kommer til å bli rasende de første gangene til hun har forstått greia. Bare gjenta heeelt rolig "jeg skjønner at du ble sint nå, men jeg sa at du måtte sitte i ro til du var ferdig med å spise". Eller en annen setning du velger. Det er ikke skadelig for barn å ikke få viljen sin, det er heller ikke skadelig at de blir rasende frustrerte når de voksne setter (forutsigbare, som gjelder hver gang) konsekvenser. Det som derimot ikke er bra, er at barnet liksom skal bestemme alt selv, og at det noen ganger er grenser for en ting, men andre ganger null grenser for samme ting. Stå på ditt, vær rolig og tål at hun blir rasende 😉 3
Belima Skrevet 6. november 2018 #16 Skrevet 6. november 2018 Da datteren min var liten, så hadde jeg et "ordtak" jeg levde etter. Hennes vilje er i min lomme. Dvs: I de fleste settinger så bestemte jeg. Det må vi voksne gjøre for at barna skal få oppdragelse. Det bli selvfølgelig annerledes når de blir store. Grunnlaget for veloppdragne barn legges mens de er små. Ja, det blir noen kamper, men vi får igjen for det i det store løp.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #17 Skrevet 6. november 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jo, jeg gjør det. Sitter og prater med henne og forteller hva vi skal gjøre idag og hva som skal skje, når hun kommer hjem fra barnehagen spør jeg hva hun har gjort på idag, om det var kjekt osv. Etter to minutter blir hun lei og sier at hun vil gå fra bordet, da jeg tar maten vekk, blir hun sint, fordi hun var ikke ferdig å spise men vil gå rundt og spise. Vi lot hun gjøre det litt for lenge nå tror jeg. Men håper det går fint å endre på det mens hun er såpass liten. Anonymkode: 047d6...202 La henne bli sint da. Det er ikke farlig. Om hun går glipp av et måltid, sulter hun ikke av den grunn. Ny sjanse ved neste måltid. Si i fra til henne tydelig at hun skal sitte ved bordet og spise. Når hun er ferdig kan hun forlate bordet, eller om hun må på do. Men maten blir ved bordet! Her er det kun unntaksvis at maten får bli spist i stua. Ungene griser og mister ting så lett med stuebordet og i sofaen og gulvet at det er uaktuelt. Anonymkode: 961b1...fe2 1
Sensi Skrevet 6. november 2018 #18 Skrevet 6. november 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Enig med de over, i tillegg er det en risiko at så små barn går rundt med mat i munnen. Tenk hvis hun for eksempel snubler og da har mat i munnen som hun får galt i halsen? Anonymkode: 3aac5...3b8 Enig. Det er ikke bra at de går rundt og spiser. I tillegg blir det kliss overalt og på lekene. Så helst at hun sitter i ro. Men hun kan godt sitte ved stuebordet. Du må bare stå i det og risikere at hun blir sulten før lunsj. Det går helt fint.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #19 Skrevet 6. november 2018 Ts her. I morgen prøver jeg igjen. Synes hun er blitt veldig vanskelig for tiden. Kaster på ting gjør hun også. Idag knuste hun et bilde som stod på nattbordet mitt. Gikk inn på rommet, tok med seg bilde og kom ut med det i hånden, veldig fornøyd. Jeg sa tydelig ifra at dette fikk hun ikke lov å leke med og ba henne om å legge det tilbake. Hun ble sint og kastet det rett i flisegulvet i gangen. Jeg sa klart i fra at dette var ikke greit. Vi sier det til henne hver gang hun kaster på ting, men det det går ikke inn liksom. Hun bare smiler eller ler det bort. Mulig er vi ikke sinte nok/bestemte nok. Men jeg vil jo ikke ta tak i hardt i armen hennes eller noe når hun gjør noe hun ikke skal. Men det holder tydeligvis ikke å bare si det lenger. Uff. Det er vanskelig med trass. Hun slår også innimellom når hun ikke får lov til noe, som for eksempel når vi er på badet og skal pusse tenner, så blir hun sint når hun ikke får lov å holde tannbørsten selv. Jeg sier til henne: «først, skal mamma pusse, så kan du få lov etterpå», men mamma må pusse ferdig først». Av og til går det fint, men noen ganger får jeg et klask av henne, eller at hun kaster noe på meg hvis hun får tak i noe. Jeg sier jo at dette ikke er greit osv osv. Men hva mer kan jeg gjøre? Anonymkode: 047d6...202
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #20 Skrevet 6. november 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Ja, jeg skal være konsekvent. Jeg mener ikke det er greit at hun går rundt og spiser. Men jeg er dessverre for svak og gir etter så lett, for hun spiser ikke ellers. Hadde ikke hun fått ha fatet på bordet og gått litt rundt så hadde jeg ikke fått i henne mat ellers og hun måtte ha gått sulten i bhg til lunsj. Det orket jeg ikke tenke på. Men er det er vel ikke for sent å lære dem å sitte i ro? Hun er 2 år. Hvordan skal jeg bli flinkere på dette? Jeg er førstegangsmamma. Hvordan skal jeg få henne til å forstå at hun SKAL sitte i ro og spise til hun er ferdig? Setter pris på svar! Anonymkode: 047d6...202 Gjorde det samme med min 2 åring, da det var en periode hvor hun nesten ikke fikk i seg mat på annen måte. Har aldri likt når hun går rundt og spiser, men det er vel mer pga matsøl. Hvordan vi blir flinkere? Vi må bare la være å sette ut mat på stuebordet 😅 Anonymkode: 001e4...9b2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå