AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #1 Skrevet 6. november 2018 Et lite hjertesukk... I bygda jeg bor er det stort sett familier med utdannelse på videregående nivå og type fagbrev. Dette er helt ålreite folk som regel, typisk bygdefolk vil jeg si. De holder på med sitt og lever sine bygdeliv som seg hør og bør. Men endel av disse familiene har kanskje sine utfordringer, som jo mange familier har. Nå tenker jeg på konflikter mellom foreldrene, hvor gjerne mannen kan ha et kraftig temperament eller en personlighetstype hvor de er brautende og opptatt av seg selv og sitt. Ikke så enkle å forholde seg til altså. Damene er mildere, men type sladrekjerringer som forguder barna sine. Disse parene får både 3 og 4 unger. Når barna kommer i skolealder viser det seg at ungene har ADHD-symptomer, blir urokråker og enda verre mobbere eller instigatorer for at andre elever mobber medelever, type masterminds bak mye faenskap oppigjennom skoleårene og lærerne har sitt svare strev med å holde orden på disse ungene. Ikke rent sjelden finner man at denne oppførselen går tilbake i slektsleddene, hvor far og mor var tilsvarende på skolen, og gjerne besteforeldrene også. Barna gjør det også dårlig på skolen, noe som vanskeliggjør hele situasjonen for de. Jeg lurer på hvorfor slike folk får så mange unger? Er det mangel på impulskontroll eller? Det holder liksom ikke med ett eller to barn, de får alltid tre eller fire? Bør de ikke innse sine begrensninger og heller prøve forme de barna de allerede har til å bli litt mer hyggelige samfunnsborgere? Og ikke minst følge opp barna tettere mht skole, slik at barna kan få mer mestringsfølelse og kanskje da mindre behov for å henge ut medelever? Er det flere som bor i distriktsnorge og har lagt merke til det samme..? Noen ganger tenker jeg at det ikke er rart verden går til helvete, når de som ikke burde få så mange barn, er de som ender opp med flest barn. Anonymkode: dd032...6ce 17
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #2 Skrevet 6. november 2018 Ehhhh! Noe mere nedlatende og generaliserende enn dette er det en stund siden sist jeg har lest. Personlig jobber jeg rumpa av meg for at barna våre skal få en halvparten så god og kvalitetsfylt oppvekst i byen som det både min mann og jeg fikk på landsbygda. Anonymkode: 573a0...1df 28
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #3 Skrevet 6. november 2018 Idiocracy. Anonymkode: 93fb7...029 5
WCKD Skrevet 6. november 2018 #4 Skrevet 6. november 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på hvorfor slike folk får så mange unger? Er det mangel på impulskontroll eller? Det er en grunn til at IQen på verdensbasis er synkende. De intelligente får få eller ingen barn, de mer begrensede får mange fordi de ser ikke utfordringene hverken på mikro- eller makronivå. 17
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #5 Skrevet 6. november 2018 Slike folk? Bygdefolk? For med fagbrev? Mødre som slarver over kaffen? Eller er det de brautende fedrene som er feil? Hva slags folk mener du bør få barn, og hvor mange skal de få lov til å ha? Anonymkode: 17c41...1e0 17
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #6 Skrevet 6. november 2018 Alle ungene som har vært mobbere her har foreldre med høyere utdanning. Anonymkode: 1f3a7...ca1 3
Chablis Skrevet 6. november 2018 #7 Skrevet 6. november 2018 Her var det så mye antagelser, fordommer og uvitenhet at det fortjener ikke et svar engang. Se deg selv i speilet, og fokuser på den du ser der i stedet. 9
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #8 Skrevet 6. november 2018 Ser ikke hva som er nedlatende med innlegget mitt. Folk med fagbrev fordømmer jeg ikke. Det er kombinasjonen av lavt utdanningsnivå hos foreldre, dårlig oppfølging av barna og en atferd/personlighetstype hos foreldrene som ikke gir barna de beste rollemodellene (brautende far, mødre som sprer sladder) jeg problematiserer ved. Når barna åpenbart har problemer, og skaper problemer for andre barn, undrer jeg meg hvorfor disse foreldrene fortsetter å få flere barn. Burde de ikke fokusere kreftene sine på de barna de allerede har, som opplagt strever? Anonymkode: dd032...6ce 6
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #9 Skrevet 6. november 2018 Og du ønsker at dine barn skal vokse opp i dette miljøet? Alt du nevner er grunner til at jeg bor i byen. Anonymkode: 63f49...a5a 3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #10 Skrevet 6. november 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser ikke hva som er nedlatende med innlegget mitt. Folk med fagbrev fordømmer jeg ikke. Det er kombinasjonen av lavt utdanningsnivå hos foreldre, dårlig oppfølging av barna og en atferd/personlighetstype hos foreldrene som ikke gir barna de beste rollemodellene (brautende far, mødre som sprer sladder) jeg problematiserer ved. Når barna åpenbart har problemer, og skaper problemer for andre barn, undrer jeg meg hvorfor disse foreldrene fortsetter å få flere barn. Burde de ikke fokusere kreftene sine på de barna de allerede har, som opplagt strever? Anonymkode: dd032...6ce Åkei! Og du snakker om andres evner? Anonymkode: 573a0...1df 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #11 Skrevet 6. november 2018 Det som ikke kom frem i hovedinnlegget mitt er at disse foreldrene, i likhet med mange foreldre ellers, ikke ser bjelken i eget øye. De ser virkelig ikke problemet ved hvordan barna deres oppfører seg. Det blir mobbesaker på mobbesaker, uten at foreldrene tar grep. Og så får de flere barn, og karusellen bare fortsetter. Dette er typisk bygdefolk, folk som har slått rot i bygda gjennom flere generasjoner og som generelt er godt likt blant sambygdingene sine. Men for oss som kommer utenifra bygda, ser man jo tydelig at fedrene i familien ofte er bryske/brutende og dominerende og mødrene gir næring til bygdedyret. Anonymkode: dd032...6ce 5
Tusseladen Skrevet 6. november 2018 #12 Skrevet 6. november 2018 Du har et poeng. Men savner dokumentasjon på disse noe generaliserte antakelsene. 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #13 Skrevet 6. november 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser ikke hva som er nedlatende med innlegget mitt. Folk med fagbrev fordømmer jeg ikke. Det er kombinasjonen av lavt utdanningsnivå hos foreldre, dårlig oppfølging av barna og en atferd/personlighetstype hos foreldrene som ikke gir barna de beste rollemodellene (brautende far, mødre som sprer sladder) jeg problematiserer ved. Når barna åpenbart har problemer, og skaper problemer for andre barn, undrer jeg meg hvorfor disse foreldrene fortsetter å få flere barn. Burde de ikke fokusere kreftene sine på de barna de allerede har, som opplagt strever? Anonymkode: dd032...6ce Men er ikke innlegget ditt litt dømmende og sladrete da? Du gjør det jo selv.. Anonymkode: 043c8...882 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #14 Skrevet 6. november 2018 Altså, det er vel ikke akkurat uvanlig at en med ADHD ender med en praktisk jobb, og dermed har fagbrev og ikke en lang universitetsutdanning. Det er også kjent at ADHD er arvelig. Mener du at de som har ADHD ikke skal få mer enn ett barn? I tilfelle dette barnet har fått arve ADHD'en? Tror du at færre barn i en familie gjør at ADHD utfordringene ikke viser seg på skolen? I så fall kan jeg fortelle deg at i mitt barns klasse, så er det en med ADHD som er enebarn. Foreldrene er ressurssterke og gjør alt de kan for å gi barnet sitt en best mulig hverdag. Men det betyr ikke at dette barnet ikke oppleves som et problembarn på skolen. Og jeg tror helt ærlig at om barnet hadde hatt søsken, så kunne ikke utfordringene vært noe større. Det høres egentlig mest ut som om du føler deg utstøtt som nykomling på bygda, og ønsker å finne støtte på nett i at det er "alle andre" det er noe galt med. Anonymkode: 1ecd4...05d 4
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #15 Skrevet 6. november 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og du ønsker at dine barn skal vokse opp i dette miljøet? Alt du nevner er grunner til at jeg bor i byen. Anonymkode: 63f49...a5a Nei, jeg gjør jo ikke det. Men bygda har mye fint å by på da. Ren luft og mindre støy. Men synd at disse mobbefamiliene formerer seg slik som de gjør. I bygda jeg bor er det mange av disse. Fedrene er like hverandre og mødrene er like hverandre. Og alle barna er mobbere. Og nå har disse barna småsøsken eller mor er gravid på nytt. Anonymkode: dd032...6ce 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #16 Skrevet 6. november 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men er ikke innlegget ditt litt dømmende og sladrete da? Du gjør det jo selv.. Anonymkode: 043c8...882 Er det dømmende å kritisere folk for å la barna deres fortsette med mobbing? Er det galt å stille spørsmålstegn ved voksne folk som innordner sine liv når det går på bekostning av barna? Sladrete er det neppe, da sladder gjerne retter seg mot konkrete, navngitte personer. Anonymkode: dd032...6ce 2
Gasellen Skrevet 6. november 2018 #17 Skrevet 6. november 2018 Hahah dette er det teiteste jeg har lest på KG noen gang!! 🙈😂😂😂 7
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #18 Skrevet 6. november 2018 22 minutter siden, WCKD skrev: Det er en grunn til at IQen på verdensbasis er synkende. De intelligente får få eller ingen barn, de mer begrensede får mange fordi de ser ikke utfordringene hverken på mikro- eller makronivå. Er den det da? Flynneffekten er jo at IQ går opp. Hva jeg har fått med meg så har denne effekten stagnert, men jeg har ikke lest noe seriøst sted at den synker. Selv om jeg er enig i at det er lett å tenke det iom, som du sier, at mindre intelligente folk får fler barn. Anonymkode: 4cfa4...cb5 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #19 Skrevet 6. november 2018 Er man mindre intelligent fordi man bor på bygda og bare har fagbrev? Anonymkode: 94115...3f2 3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #20 Skrevet 6. november 2018 Når dagens ungdom kaller snekkerlinja på vgs for «polakklinja» er det noe fryktelig galt. Tråder som denne underbygger nettopp slike syn. -På bygda er folk dumme - Praktisk rettet fagbrev er «annenrangs» Selv om jeg tok en lang teknisk utdanning har jeg mange venner og bekjente i praktiske og skapende yrker, og jeg kan med hånden på hjertet si at ingen av disse står noe tilbake for mine bekjente i akademia...snarere tvert om er de mere interessante og «dugandes» mennesker å omgås. Anonymkode: 573a0...1df 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå