Vala Skrevet 20. august 2002 #1 Del Skrevet 20. august 2002 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=9529076 Hva synes dere om dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nathalie Skrevet 20. august 2002 #2 Del Skrevet 20. august 2002 Egentlig er jeg litt for aktiv dødshjelp, synes så synd på de stakkars menneskene som sitter som en grønnsak og strever med å fortelle at "jeg har levd ferdig mitt liv og vil faktisk bare dø", - mens de fortsetter å leve til de er nesten 100.... Men å fikse en slik pose vet jeg ikke riktig med... En ting er å tenke "for aktiv dødshjelp" en annen ting er å lage selvmordsmidler på den måten... Kan de ikke heller gjøre det enkelt å gi disse stakkars menneskene en sprøyte eller noe, da? Istedenfor "du kjenner det blir tyngre å puste...tyngre...å....puste......tyngre.....å....tyn...." om du forstår? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 10na Skrevet 21. august 2002 #3 Del Skrevet 21. august 2002 Poenget med denne "dødsposen" (jfr. artikkelen det er henvist til) var at aktiv dødshjelp skulle bli et mer "tilgjengelig onde" (hvis jeg kan kalle det det) for de mennesker som ikke har mulighet til å skaffe seg medisiner etc. til å utføre handlingen med. Det ble også anbefalt at man tok sovemedisin i forkant - m.a.o så vil man ikke merke at det blir tyngre og tyngre å puste. Jeg er 100% for både aktiv og passiv dødshjelp. 10na :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nathalie Skrevet 21. august 2002 #4 Del Skrevet 21. august 2002 Har du sovemedisin som du kan ta i forkant, kan du vel bare ta en stor mengde sovemedisin istedenfor å ta litt og så putta den posen oppå hodet!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 10na Skrevet 21. august 2002 #5 Del Skrevet 21. august 2002 Man kan også hoppe ut for et stup.... 10na :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 21. august 2002 #6 Del Skrevet 21. august 2002 For eller mot aktiv eller passiv dødshjelp... det er et fakta at vi lar mennesker leve der vi hadde avlivet en hund så den skulle slippe å lide... uansett... denne posen virker helt grusom... noen som har følt kvelefornemmelsen noen gang? Det må da være rene "dyreplageriet"... ville ikke en sprøyte være mer humant? Når først skal være mener jeg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nathalie Skrevet 21. august 2002 #7 Del Skrevet 21. august 2002 Det hadde ikke så mye med saken å gjøre, 10na, da det her var prat på folk som ikke greide å ta livet sitt selv på andre måter. Da greier kanskje ikke alle å hoppe utfor et stup.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. august 2002 #8 Del Skrevet 21. august 2002 Litt vanskelig om man ligger lenket til sengen og er så sjuk at man ikke klarer å bevege seg kanskje? Det er nok få stup (utenom vinduene fra etasjer langt opp) å hoppe ut for på et sykehus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nathalie Skrevet 21. august 2002 #9 Del Skrevet 21. august 2002 Det var det jeg prøvde å få frem jeg også, gjest... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 10na Skrevet 21. august 2002 #10 Del Skrevet 21. august 2002 Poenget med "hoppe ut for et stup" kommentaren - var ene og alene ironi - basert på Nathalie's utsagn om at dersom man hadde sovepiller så kunne man jo like gjerne ta mange av disse for så å dø. Det er et faktum at om man velger den utveien (mange sovepiller), så er det en sjanse for at man ikke tar nok, ikke sant, og våkner igjen - for så å starte hele prosessen igjen senere. Det er sannsynligvis også det som er poenget med denne posen - inntak av en normal brukerdose sovemedisin kombinert med posen - vil gi en "human" bortgang, uten risiko for å våkne opp igjen (med mindre noen kommer stormende inn i rommet og drar posen av hodet ditt da) 10na :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
viwi Skrevet 21. august 2002 #11 Del Skrevet 21. august 2002 Tenk dere at dere ligger lenket til sengen- dere vet at dere ikke vil kunne bli frisk, eller frisk nok til å komme ut av sengen. Dere har ikke noe liv. Kun en masse leger som hele tiden finner på nye ting for å forlenge det jævlige livet du allerede har.. Du har ikke råd og heller ikke mulighet til fysisk å sette en sprøyte i deg for å få en slutt på dette. Ville du da tatt en sovepille eller to og putta posen over hodet??? Tja si det. Det er iallfall en måte til at man selv kan få slutt på et vondt og uverdig liv... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 21. august 2002 #12 Del Skrevet 21. august 2002 Tenk å få en sånn pose til bursdagspresang da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kid-a Skrevet 21. august 2002 #13 Del Skrevet 21. august 2002 Næmmen kjære Waco, da...?! Nuvel... kveledøden er vel den verste døden, har jeg hørt. Men hadde det vært jeg som lå der, klar for å dø... Ja, da hadde det vært en løsning. Allikevel hadde jeg foretrukket å spise opp resten av sovepillene. Har du en brukerdose, har du vel et helt glass? Hvorfor ikke ta resten av det?? Uff, jeg håper det finnes bedre løsninger på aktiv dødshjelp-problemet. Posen kan misbrukes, og ordet "selvmords-workshops" gjorde meg en smule kvalm. Men jaja... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 21. august 2002 #14 Del Skrevet 21. august 2002 Litt morbid - men Ser for meg "homeparty" med siste nytt i hjelpemidler for å avslutte livet... Grøss!!!! Det ville være et rimelig sterk signal om man fikk noe som passet i den gata i gave..... Tenker også at en slik pose er oppfunnet for lenge siden. Du får dem på bla. REMA 1000. Det er bare å tre posen over hodet og stappe endene ned i en høyhalset genser etter en passende sovemedisindose. Ærlig talt - dersom man er for dødshjelp - bør man jobbe for å endre lovverket slik at det blir tillatt, og så sørge for at avslutningen på livet blir like godt ivaretatt som begynnelsen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå