Gå til innhold

Redd jeg aldri blir å få langt hår :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Ok, takk! Så man skal ikke skylden den ut altså?:p 

 

TS

Anonymkode: a3195...ba8

Nei nei, dette er leave in! :) på dager med mye regn og fuktighet så bruker jeg også denne her, den roer krusete hår noe enormt, og denne har man i håret en 10 min og skyller ut, men ditt fine hår er sikkert ikke så ille? https://m.no.lookfantastic.com/-joico-k-pak-intense-hydrator-250ml/10793098.html

Anonymkode: c6fae...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var som deg. Jeg bestemte meg for at langt, sunt hår om et års tid var mer viktig enn pen i dag. 

Jeg gikk til frisør og sa at målet er langt hår og fikk litt hjelp til å stusse korte tupper og lage en liten frisyre som var lett å stelle, og fikk god hårkur. 

Så kjøpte jeg en naturbørste og begynte med følgende:

-Løs fransk flette før leggetid. Jeg hadde litt lengre enn skulderkort, og dessverre veldig oppklippet da jeg starta. 

-jeg slutta helt med rettetang og hårføning, med mindre jeg skulle i selskap eller noe. Ikke til hverdags, maks en gang i uka. 

-jeg brukte hårkur en gang i uka. 

-jeg vasket hører med csc metoden: fukte håret godt, ha i balsam, skyll. Vask med sjampo, skyll og ny runde balsam (eller hårkur en gang i uka). Ga meg selv god hodebunnsmadsasje ved kuring. 

-hårvask hver tredje dag. Litt tørrshampo reddet meg om håret ble litt fett. 

-satengputevar (har også et I silke) 

-hårstrikk med metall på er forbudt. Prøver også å ikke gå med samme hestehale hver dag, fletter lett, har det halveis opp, høy hale eller hale i nakken. For å ikke slite på samme sted. 

-hårolje eller jojoba olje i tuppene etter hårvask i håndkle tørt hår. 

-børste aldri håret når vått. Aldri. Børster det før jeg vasker det og når det er tørt (eller nesten tørt) 

-stusset tuppene ca 0,5-1 cm annenhver mnd. Fikk hjelp av søsteren min til dette, bare tok det lengste, så det oppklippede fikk ta igjen det lengste. 

Det tok to år. Men nå har jeg veldig fint, lettstelt og sunt hår som er tykkere enn jeg kan huske, null bruk for extensions og gode vaner. :) Jeg farger håret med minicolor et par ganger i året i en nyanse såvidt forskjellig fra min naturlige. Bleker aldri. Har lagt inn noen striper til sommeren et par ganger, men da striper jeg faktisk med mørkere striper. 

Hår vokser ca 15 cm i året. Og for at det ikke skal splitte seg og bli så slitt at du må klippe av mye, så bør du stusse bittelitt og ofte (typ hver andre eller tredje måned). 

Det er mye vane som gjør det vanskelig å slutte med extensions og rettetang. Men ditt eget hår blir også en vane. Og det er så mye lettere nå enn før. Har fint hår hver dag, helt uten effort! :)

Å gro ut langt hår krever ikke mye. Beste metoden er LITHA - leave it the hell alone 😛

 

 

Anonymkode: 6ff08...7e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg var som deg. Jeg bestemte meg for at langt, sunt hår om et års tid var mer viktig enn pen i dag. 

Jeg gikk til frisør og sa at målet er langt hår og fikk litt hjelp til å stusse korte tupper og lage en liten frisyre som var lett å stelle, og fikk god hårkur. 

Så kjøpte jeg en naturbørste og begynte med følgende:

-Løs fransk flette før leggetid. Jeg hadde litt lengre enn skulderkort, og dessverre veldig oppklippet da jeg starta. 

-jeg slutta helt med rettetang og hårføning, med mindre jeg skulle i selskap eller noe. Ikke til hverdags, maks en gang i uka. 

-jeg brukte hårkur en gang i uka. 

-jeg vasket hører med csc metoden: fukte håret godt, ha i balsam, skyll. Vask med sjampo, skyll og ny runde balsam (eller hårkur en gang i uka). Ga meg selv god hodebunnsmadsasje ved kuring. 

-hårvask hver tredje dag. Litt tørrshampo reddet meg om håret ble litt fett. 

-satengputevar (har også et I silke) 

-hårstrikk med metall på er forbudt. Prøver også å ikke gå med samme hestehale hver dag, fletter lett, har det halveis opp, høy hale eller hale i nakken. For å ikke slite på samme sted. 

-hårolje eller jojoba olje i tuppene etter hårvask i håndkle tørt hår. 

-børste aldri håret når vått. Aldri. Børster det før jeg vasker det og når det er tørt (eller nesten tørt) 

-stusset tuppene ca 0,5-1 cm annenhver mnd. Fikk hjelp av søsteren min til dette, bare tok det lengste, så det oppklippede fikk ta igjen det lengste. 

Det tok to år. Men nå har jeg veldig fint, lettstelt og sunt hår som er tykkere enn jeg kan huske, null bruk for extensions og gode vaner. :) Jeg farger håret med minicolor et par ganger i året i en nyanse såvidt forskjellig fra min naturlige. Bleker aldri. Har lagt inn noen striper til sommeren et par ganger, men da striper jeg faktisk med mørkere striper. 

Hår vokser ca 15 cm i året. Og for at det ikke skal splitte seg og bli så slitt at du må klippe av mye, så bør du stusse bittelitt og ofte (typ hver andre eller tredje måned). 

Det er mye vane som gjør det vanskelig å slutte med extensions og rettetang. Men ditt eget hår blir også en vane. Og det er så mye lettere nå enn før. Har fint hår hver dag, helt uten effort! :)

Å gro ut langt hår krever ikke mye. Beste metoden er LITHA - leave it the hell alone 😛

 

 

Anonymkode: 6ff08...7e3

Det var da utrolig mye arbeid med tanke på at du skal "leave it the hell alone", som du selv sier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her igjen!

 

Idag tok jeg et drastisk valg og tok håret mitt i en hestehale altså nede i nakken bak. Tok en saks og klippet av. Ble sikkert 20 cm jeg klippet av. Hestehalen var sykt tyn men jeg tenker jeg gjorde det riktige. Husker jeg gråt både av tristhet men også lettelse. Trist fordi at håret mitt var sånn det var, men lettet fordi jeg vet det er det riktige å gjøre for håret mitt! :) Så nå er det en kort fin bob men litt ujevnt tenker å dra til frisøren og få h*n til å fikse opp og evt klippe vekk flere split ends som er igjen evt. 

Nå fremover blir jeg å bruke extensions mindre men blir ikke å slutte helt 😕 Og det med rettetangen må jeg se litt an hva jeg gjør... dessverre...

Anonymkode: a3195...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hjarte skrev:
 

Det var da utrolig mye arbeid med tanke på at du skal "leave it the hell alone", som du selv sier.

La være å føne, la være rettetang, la være extensions, la være å børste vått... Jeg brukte kanskje mange ord i å beskrive rutinene mine, men poenget er å ikke føne, rette, børste, style, bleke, vaske for mye osv. 

Anonymkode: 6ff08...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må kutte ut extensions og varmebehandling ( og farging ).

Du er ung, så har masse muligheter til å få langt fint hår, men da må du kutte helt alt som sliter på håret ditt.

Jeg hadde ekstrem jernmangel noen år tilbake, men når jeg fikk opp jernlageret, vokste det masse. Det vokser fort, og har laaangt, tjukt hår med naturlig fall i. Aldri farget det , aldri brukt rettetang, aldri brukt extentions. Vasker det bare ca en gang i uka, og bruker mest bare naturlige produkter, rene oljer etc.

Og spis næringsrikt, nok søvn, bevegelse.

Anonymkode: 1cce5...ba6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...