Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvis du synes de innledende kursa på universitetet som ex.phil eller fakultetsspesifikke metodekurs er for vanskelige, så er du på feil plass. Da bør du komme deg vekk før du svir av mer studielånspenger.

Videoannonse
Annonse
Gjest Tristessa
Skrevet

Ville absolutt anbefalt å ta ex.phil og ex.fac på samme studiested som man har tenkt å ta hele jussen. Lettere å opparbeide seg et sosialt nettverk dersom dette er viktig for deg (da må fadderdagene anbefales på det sterkeste!) I forhold til de juridiske fagene er ex.phil og ex.fac bare barnematen. En rolig start på det som før eller senere blir et lesemaraton.

Tror jeg ville vært forsiktig med å si at man vet hva jussen går ut på, særlig hvis det er basert på rettslære fra Vgs. Tror ingen aner hva det går ut på før de faktisk har prøvd. Ikke lett å stryke på juss, men heller ikke lett å få gode karakterer.

@ Cruel: bitter eks-student kanskje? :wink: Men for å være ærlig, jobbmulighetene er omtrent det siste jeg tenker på nå, for å si det slik. Men er man flink nok, er det alltids noen som vil ha en. Flinke folk trengs over alt.

Gjest TomKrus
Skrevet

Exphil er minimum av hva man bør klare å mestre hvis man har tenkt å studere. Litt danelse skader ikke på universitetet, iallfall ikke i disse studentproduksjonstider.

Skrevet
Hm, det er sent på natt, og jeg må bare si det som det er: Å studere juss er total waste.

Studiet er langtekkelig, kjedelig, masse jobb, osv. For de som sliter seg gjennom, er jobbsjansene dårlige, selv med ganske gode karakterer. Får du en kjip saksbehandlerjobb i staten, er lønna elendig. Er du etterhvert så "heldig" at du får jobb i et advokatfirma, kommer du til å måtte jobbe så mye at du misunner veiarbeiderne til slutt.

Kort sagt; finn på noe annet.

Kunne ikke vært mindre enig. Synes det er utrolig interessant, du lærer faktisk svært mye om samfunnsstrukturer, mye som er praktisk å kunne også utenom jobb. Du kan jobbe med svært mye forskjellig, og lønna er på ingen måte dårlig. Men startlønna som saksbehandler el.l., dersom det er der du starter, er vel kanskje ikke den beste nei...

Skrevet

Vel..Sa at jeg mer eller mindre vet litt mer om jussen etter at jeg snakket med mine "student-venner" som studerer juss ;) . Bladde gjennom bøkene deres..og de fortalte..det er dermed ganske opplagt hva man må igjennom..

Selv går jeg siste året på VGS nå, og gleder meg faktisk..til å komme meg videre.

Har veldig lyst til å studere juss, tror ikke jobbmuligheter egentlig blir så stort problem i fremtiden.. Kontakter hjelper!( :sjarmor: ). Men håper selvsagt på å prestere bra, og virkelig nå dit jeg vil.

Jusssssss har alltid vært en drøm..og advokat er målet!

Tror Exphil går ganske greit..snakket med en venn av en veninne idag..(ganske kjekk kar :sjarmor: ) som tok Exphil i Hellas..på 6 uker! Frister litt...

tror heller ikke det blir så vanskelig..men for min del..ikke interessant. Er ikke interessert i stoffet.

Men hva vet vel jeg...

....jo..jeg vet alt..

øh...

Takk for gode svar! :-)

Gjest Tristessa
Skrevet

Nja... Opplagt og opplagt, igjen vil jeg påstå at man vet ikke hva man holder på med før man faktisk holder på med det.

Angående jobbmuligheter - kontakter er vel og bra, men med 500-600 nyutdannede jurister i året, sier det vel seg selv at man må være nr. 1 for å kunne velge, selv ikke da er det selvsagt at man får seg en god jobb. Karakterpresset er der, selv om ingen sier direkte til deg at du må ha A i alle fag.

Men dette dreide seg om forprøvene, og de anbefaler jeg personlig å ta på studiestedet, hvis det er viktig for deg å ha et godt læringsmiljø. Min erfaring er at det er lettere å bli kjent med folk fra dag en, og det er veldig stusselig å dingle alene på fakultetet.

Juss er gøy, men vanskelig. :wink: Lykke til!

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg las fem dager eller noe sånt på ex.phil, tok det mens jeg var i millitæret.

Og jeg sitter på kafé og nachspiel og hører folk prate om Kant og Hobbes, leser avisartikler der det refereres til andre middelalderfilosofer og skjønner lite av hva som foregår.

:-(

Ex.phil _er_ nyttig, men nytten av det ser du ikke før mot slutten av studiet.

Gjest gjest1
Skrevet
@ Cruel: bitter eks-student kanskje? :wink: Men for å være ærlig' date=' jobbmulighetene er omtrent det siste jeg tenker på nå, for å si det slik. Men er man flink nok, er det alltids noen som vil ha en. Flinke folk trengs over alt.[/quote']

Hva jeg er utdannet som har jeg ikke lyst til å kunngjøre her inne :wink: Hvis du studerer juss og har bestemt deg for at det er den veien du vil gå, så er det jo formålsløst å hele tiden bekymre deg for hvorvidt du vil få jobb eller ikke. Og de beste får jo bra jobber, som du skriver. (Selv om det vanligvis følger et kjempestort arbeidspress med disse jobbene, men det er nå så sin sak) Allikevel holder jeg fast med at karrieremessig er juss et dårlig valg for de fleste som går der.

Gjest manic
Skrevet

Jeg brukte vel en to-tre dager med lesning for å få en ålreit karakter på ex-phil, men lærte selvfølgelig ingenting! Og det angrer jeg på, det faget er jo temmelig grunnleggende for all videre studering innenfor ganske mange fag. Man møter stadig på tenkere og problemstillinger fra ex-phil senere, så jeg skulle ønske jeg tok det litt mere seriøst.

Skrevet

De fleste tar exphil samtidig som førsteåret jus.

Det er lagt opp til det, og timeplanen det første halvåret er rolig.

Vil anbefalle deg å ta det samtidig, du får det nesten gratis.

Gjest Anonymous
Skrevet

Mange jurister starter i en saksbehandler jobb i kommune/fylke/stat.

Etterhvert kan de kanskje klatre videre og skifte beite men svært mange trives godt i offentlig sektor.

Offentlig sektor er omorganisert, effektivisert og svært mange mennesker med høyere utdanning jobber i dagens offentlige Norge.

Dessuten har lønningene gått vesentlig opp i kommune og stat og man har gode forhandlingsmuligheter. :)

En annen trend i dagens offentlig eNorge er fleskitid, hjemmekontor og sene kvelder og arbeid i helgene...m.a.o. like ille som privat sektor!

Gjest Anonymous
Skrevet

Går på jussen i Bergen første året, men leser ikke som hest som jeg ser noen påpeker at jusstudentene gjør. Tvert imot. Men har fått overraskende gode karakterer hittil fordet, gjelder å være på forelesningene hvis de er gode.

Når det gjelder ex.phil var den versjonen de kjører i Bergen noe av det letteste jeg har opplevd. Vi måtte ha en muntlig fremføring (som trenger rundt 1 minutters forberedelsestid), en multiple choice prøve med 10 spm, hvor vi kunne ha med alle notater vi ville, og en innleveringsoppgave ala måten en skriver på videregående. Simple greier med andre ord, noe de aller fleste syntes. Så min erfaring med ex phil er at det absolutt IKKE er noe å stresse over!

Lykke til da:)

Skrevet

Tråden er ryddet.

Orakel - moderator

Skrevet

Synes ikke ex.phil. var veldig tungt. Leste i ca. 1 uke, og det gikk bra. Deler av det var ganske interessant. Spesielt idehistorie eller hva det het. Deler av stoffet var kjedelig, og deler av det var spennende (i min mening). Det er kanskje lurt å gå på kollokvier/forelesning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...