Dagensdiva Skrevet 24. mars 2005 #1 Skrevet 24. mars 2005 Jeg har tenkt til å studere jus videre...men lurer nå på om jeg skal ta et halvt år fri og heller søke meg inn til våren på jussen, og kanskje bli ferdig med exphil? Noen som vet om exphil er interessant/kjedelig/tungt..noen som vet noe i det hele tatt? Har fått svært lite informasjon om dette.. Hvor studerer man exphil hvis man ikke skal inn på et bestemt studium..og hvor lenge varer det..er det snakk om et halvt år eller 2 mnd. Blir glad for all slags informasjon! Hilsen Forvirret
Gjest gjest1 Skrevet 24. mars 2005 #2 Skrevet 24. mars 2005 Må du ikke ha exphil før du begynner på jus uansett da? Og jeg syntes exphil var ganske ok jeg :-) Dvs, etter at jeg begynte å skjønne noe av logikken da!
Dagensdiva Skrevet 24. mars 2005 Forfatter #3 Skrevet 24. mars 2005 Joda..må desverre det! Men kan velge om jeg vil ta det før selve jus studiet..eller sammen med hele pakken ! Lurer på om det kan bli deilig med en rolig start...altså exphil ført..deretter Jus. :-? :oops: :o
Gjest gjest1 Skrevet 24. mars 2005 #4 Skrevet 24. mars 2005 Jeg tipper at exphil er mye lettere enn jus! Jeg gikk videre på psykologi jeg, så jeg aner ikke, men kjenner flere på jus, og de gjør jo ikke annet enn å lese. :-?
Dagensdiva Skrevet 24. mars 2005 Forfatter #5 Skrevet 24. mars 2005 Gjør de ikke annet enn å lese? :-) (tviler på at de kun leser! Har selv noen venner som studerer jus..som har det artig.. selvom det er mye lesing!).
Gjest tøydukke anna ikke innlog Skrevet 24. mars 2005 #6 Skrevet 24. mars 2005 Du må jo ha både Ex. phil og Ex. fac (juridisk variant) for å fortsette på jusen. Disse to eksamenene er tilsammen 1/2 års studium. Ex.phil består av flere deler, hvorav den største er filosofihistorie. Jeg syntes denne delen var spennende, mens flere andre deler var litt mer tørt og kjedelig. Ex.fac er jo rettet mer mot det juridiske studium du skal fortsette med, og gir deg et interssant innblikk i noen deler av den juridiske tenkningen. Superenkelt er ikke ex.phil og ex.fac, men de fleste klarer det jo helt greit, og ja, du går nok tyngre semestre i møte på jusen! Der blir det en del lesning.... Lykke til!!
Gjest Revenka Skrevet 24. mars 2005 #7 Skrevet 24. mars 2005 Ex.phil er greit. Jeg tok det ved siden av fullt studie (kjemi). Jeg var ikke på en eneste forelesning, og leste bare litt til eksamen, og det gikk veldig bra. Det er opprinnelig et halvt års studie (semester) på 15 stp (fulltid studie er på 30 stp). Har en venninne som strøk i exphil, og grunnen til det var vel egentlig at hun ikke kunne skrive "vitenskapelig". Det er en kunst i seg selv å kunne skrive en vitenskapelig tekst. Det er forskjell på en vgs stil og noe som skal leveres inn på universitetet Lykke til, du klarer det sikkert kjempebra!
Gjest Anonymous Skrevet 24. mars 2005 #8 Skrevet 24. mars 2005 Ex.phil. er et fulltidsstudium som er normert til ett semester. Ex.fac. retning juss hører også med, noe som også er normert til ett semester. Disse to tar altså ett år til sammen. Jeg vil ikke si at juss er vanskeligere enn Ex.phil. Snarere tvert i mot. Det å argumentere riktig og det å lære om alle de intrikate tankerekkene til de ulike filosofene krever mer av enn enn første år på juss'en synes nå hvertfall jeg. Det er ikke uten grunn at mange stryker første gang de skal ta en Ex.phil. eksamen.
Dagensdiva Skrevet 24. mars 2005 Forfatter #9 Skrevet 24. mars 2005 Har en venninne som strøk i exphil, og grunnen til det var vel egentlig at hun ikke kunne skrive "vitenskapelig". Det er en kunst i seg selv å kunne skrive en vitenskapelig tekst. Det er forskjell på en vgs stil og noe som skal leveres inn på universitetet Lykke til, du klarer det sikkert kjempebra! Der skremte du meg litt..VITENSKAPELIG..gulp! tusentakk for svar! :-)
Gjest Juiro Skrevet 25. mars 2005 #10 Skrevet 25. mars 2005 Ex.phil. er et fulltidsstudium som er normert til ett semester. Ex.fac. retning juss hører også med, noe som også er normert til ett semester. Disse to tar altså ett år til sammen. Jeg vil ikke si at juss er vanskeligere enn Ex.phil. Snarere tvert i mot. Det å argumentere riktig og det å lære om alle de intrikate tankerekkene til de ulike filosofene krever mer av enn enn første år på juss'en synes nå hvertfall jeg. Det er ikke uten grunn at mange stryker første gang de skal ta en Ex.phil. eksamen. Sett på maken til tulleinnlegg... For det første: Ex.phil. og ex.fac. er IKKE ett år tilsammen, men et halv år (ett semester). Nå med kvalitetsreformen har de blitt kuttet ytterligere ned for mange studieretninger. På jus er de kun 20 studiepoeng tilsammen, altså bare 2/3 av et semester. Disse tas vanligvis integrert i studiet, med 10 studiepoeng hvert av de to første semestrene. Du kan også ta de på forhånd om du ønsker det. Jus-varianten av ex.fac. kan være grei å ha, men det spiller ingen rolle hvilken variant du har for å komme videre på studiet. Når det gjelder vanskelighetsgraden, er jeg svært uenig i at den høye strykprosenten kommer av at det er vanskelig. Grunnen til denne er at ex.phil at vært brukt som oppmeldingsfag for de som har vært ute og reist et halvår for å få ut studielån å reise for, som har jobbet en stund for å fryse renta osv, da det ikke har vært noen opptak til eller krav for dette faget. Det er altså snakk om folk som aldri mente å ta faget i det hele tatt!Dette gjenspeiles blant annet i at på den nye studieordningen for ex.phil (på UiO) der du kan velge en kursvariant med obligatorisk oppmøte, er strykprosenten nærmest null! Selv leste jeg ca 2/3 av pensum, samt var på de fleste forelesningene, og endte opp med gode karakterer i begge fag. Det er IKKE vanskelig! På jusen derimot kan du regne med en del mer arbeid!
Gjest Anonymous Skrevet 25. mars 2005 #12 Skrevet 25. mars 2005 Juiro har selvfølgelig rett i det med studiepoengene og hvordan den nye studieordningen er. Bortsett fra det er jeg ikke enig i at juss'en er så forferdelig vanskelig. Jeg synes det meste var nokså selvsagt og logisk. Det er ikke alle som må slite så veldig på faget. Jeg har bare nettopp startet på profesjonsstudiet med so far, so good. Derimot var det en del slit dette med filsofoene: der må man tenke selv. Og det er det ikke alle jusstudenter som gjør automatisk.
Tuddelidu Skrevet 25. mars 2005 #13 Skrevet 25. mars 2005 Ikke spesielt vanskelig kanskje, men en del stoff som må leses, forstås og huskes til eksamen. I tillegg må vi (ved NTNU) levere inn og få godkjent tre øvinger iløpet av semesteret (altså tre oppgavebesvarelser, hver på 2-4 maskinskrevne sider).
Gjest Seleena Skrevet 25. mars 2005 #14 Skrevet 25. mars 2005 Kva med å ta exphil og fac på Bali, Mexico eller Brasil? 3 mnd i paradis!
miracle Skrevet 25. mars 2005 #15 Skrevet 25. mars 2005 studert exphil selv, men er du et pugg menneske så er det greit... det er rett og slett bare å pugge i vei! det er ikke så mye anna som kreves der.. men skal du videre på jussen skal du fort forstå at det er mer forståele enn pugg...bare spørr meg men jeg tror jeg ville sagt at hvis du ser wxphil som veldig tungt så tror jeg jussen kan bli krevende for deg..det er myye lesing og tungtkrevende! men vil du den veien da klarer du det;) lykke til.
Gjest Anonymous Skrevet 25. mars 2005 #16 Skrevet 25. mars 2005 Etter mange år som pedagog ser jeg en vesens forskjelle mellom to grupper elever: det er puggerne og forståerne. De som ønsker å gå litt dypere inn i stoffet ønsker å forstå. De som bare pugger er som regel ikke så "dype" men de har nå en gang klart å ramse opp hva de har pugget. Som voksen må jeg klart si at gruppen "forståerne" er de mest interessante.
Dagensdiva Skrevet 26. mars 2005 Forfatter #17 Skrevet 26. mars 2005 Forskjellen for meg mellom exphil og jussen blir jo at jussseen vet jeg faktisk hva går ut på..og tror det kan bli interessant. Exphil..filosofi og slikt...er noe som ikke fenger meg i det hele tatt. Exphil i utlandet? På engelsk da eller?
Gjest Gjesta Skrevet 28. mars 2005 #18 Skrevet 28. mars 2005 Jeg synes ikke ex-phil var vanskelig . Ganske så interessant var det..--lykke til, det er ingenting å grue seg til..
Gjest Trudi Skrevet 28. mars 2005 #19 Skrevet 28. mars 2005 Ex-philen er ikke noe å grue seg til. Det kan være spennende om man ønsker å lære noe og faktisk gidder legge ned litt tid. Selv leste jeg i to dager til eksamen og husker svært lite 3 år etterpå - selv om karakteren ble ok... Om det er det eneste du skal foreta deg neste semester har du god tid til andre sysler!
Gjest gjest1 Skrevet 29. mars 2005 #20 Skrevet 29. mars 2005 Hm, det er sent på natt, og jeg må bare si det som det er: Å studere juss er total waste. Studiet er langtekkelig, kjedelig, masse jobb, osv. For de som sliter seg gjennom, er jobbsjansene dårlige, selv med ganske gode karakterer. Får du en kjip saksbehandlerjobb i staten, er lønna elendig. Er du etterhvert så "heldig" at du får jobb i et advokatfirma, kommer du til å måtte jobbe så mye at du misunner veiarbeiderne til slutt. Kort sagt; finn på noe annet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå