Gå til innhold

Slå av tåkelysene dine!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tåkelys er et fantastisk hjelpemiddel ved dårlig vær og mørket. 

Anonymkode: 1aa27...c97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Husholdning1 skrev:
 

Jo, det er det. Og dette SKAL en trafikklærer ærlig talt vite.

Styreleder i autoriserte trafikklæreres landsforbund er uenig med deg. 

Du har ikke lov til å blende fotgjengere med langlys, men du må selvsagt vurdere situasjonen. 

Noen trafikklærere lærer bort våset om at man aldri skal blende ned for fotgjengere, det stemmer selvsagt ikke. Kjører jeg i et befolket strøk kan jeg heller kjøre saktere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, abrasiveRefraction skrev:
 

Styreleder i autoriserte trafikklæreres landsforbund er uenig med deg. 

Du har ikke lov til å blende fotgjengere med langlys, men du må selvsagt vurdere situasjonen. 

Noen trafikklærere lærer bort våset om at man aldri skal blende ned for fotgjengere, det stemmer selvsagt ikke. Kjører jeg i et befolket strøk kan jeg heller kjøre saktere. 

Hva styreleder i ATL sier betyr da ingen verdens ting så lenge han/hun tar feil.

Man skal ikke heller kjøre saktere, man skal ha best mulig lys samtidig som man kjører saktere for å øke sikkerheten, ikke bytte bort den ene sikkerheten med den andre. Dette skal du vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Tåkelys er et fantastisk hjelpemiddel ved dårlig vær og mørket. 

Anonymkode: 1aa27...c97

I mørket er tåkelys ubrukelig til å lyse opp annet enn det du evt. nettopp har kjørt på.

Anonymkode: 185f9...024

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Husholdning1 skrev:
 

Hva styreleder i ATL sier betyr da ingen verdens ting så lenge han/hun tar feil.

Man skal ikke heller kjøre saktere, man skal ha best mulig lys samtidig som man kjører saktere for å øke sikkerheten, ikke bytte bort den ene sikkerheten med den andre. Dette skal du vite.

Du skjønner at det er forskjellig avhengig av hvor og når du kjører? Man skal da kunne vurdere dette. 

Hvis du kjører langlys og blender fotgjengerene er det jo et problem for deres sikkerhet. Det er så mange drittsekker på veiene som ikke tar hensyn til fotgjengere. 

Kontekst har noe å si. Det er ikke svart og hvitt, du må klare å se nyansene for å forstå trafikk. 

Er det noen som går langs 90-sonen vil måten jeg bruker være helt anderledes enn hvis jeg kjører i 40-sonen. Hvis du ser så dårlig at du ikke kan kjøre trygt godt under fartsgrensen i en 40-sone uten langlys bør du vurdere om det i det hele tatt er forsvarlig for deg å kjøre om natten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 hours ago, AnonymBruker said:
 

+1! Nå når sesongen er der, er det bare altfor jævlig å se hvor mange tanter som slå på lyset i 2007 har siden glemt å slå de av igjen...

Dette er også tema her hvert år...

Anonymkode: a6b1a...697

Tanter?

Anonymkode: 93f06...1d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

I mørket er tåkelys ubrukelig til å lyse opp annet enn det du evt. nettopp har kjørt på.

Anonymkode: 185f9...024

I mørket er tåkelys perfekt til å få litt lys i veikantene så man kan se skygger av ting/ dyr tidlig, istedet for at man ikke ser de før man kjører over de 

Anonymkode: 1aa27...c97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, abrasiveRefraction skrev:
 

Du skjønner at det er forskjellig avhengig av hvor og når du kjører? Man skal da kunne vurdere dette. 

Hvis du kjører langlys og blender fotgjengerene er det jo et problem for deres sikkerhet. Det er så mange drittsekker på veiene som ikke tar hensyn til fotgjengere. 

Kontekst har noe å si. Det er ikke svart og hvitt, du må klare å se nyansene for å forstå trafikk. 

Er det noen som går langs 90-sonen vil måten jeg bruker være helt anderledes enn hvis jeg kjører i 40-sonen. Hvis du ser så dårlig at du ikke kan kjøre trygt godt under fartsgrensen i en 40-sone uten langlys bør du vurdere om det i det hele tatt er forsvarlig for deg å kjøre om natten. 

Lysbruk er selvsagt avhengig av når man kjører. Ikke så mye av hvor man kjører - er det nørkt så er det mørkt, og da skal fjernlys på. Nærlys i møte med kun fotgjengere er brudd på paragraf 3 i veitrafikkloven, da det verken er hensynsfullt eller aktpågivende.

Et det mørkt ser man ikke noe, uansett om man har godt eller dårlig syn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Husholdning1 skrev:
 

Lysbruk er selvsagt avhengig av når man kjører. Ikke så mye av hvor man kjører - er det nørkt så er det mørkt, og da skal fjernlys på. Nærlys i møte med kun fotgjengere er brudd på paragraf 3 i veitrafikkloven, da det verken er hensynsfullt eller aktpågivende.

Et det mørkt ser man ikke noe, uansett om man har godt eller dårlig syn.

Du mener at hvis jeg kjøper 18 led striper, putter dem på bilen min og så kjører mot deg med dem på full styrke så er jeg hensynsfull? Det er jo helt virkelighetsfjernt. 

Eldre personer, personer med briller og linser trenger betydelig mer lys for å se i mørket. Jeg kan fint gå tur på fjellet om natten uten lys, min mor har ikke nubbsjans. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, abrasiveRefraction skrev:
 

Du mener at hvis jeg kjøper 18 led striper, putter dem på bilen min og så kjører mot deg med dem på full styrke så er jeg hensynsfull? Det er jo helt virkelighetsfjernt. 

Eldre personer, personer med briller og linser trenger betydelig mer lys for å se i mørket. Jeg kan fint gå tur på fjellet om natten uten lys, min mor har ikke nubbsjans. 

Ja, det er hensynsfullt. Som forgjenger har jeg selvsagt en stor interesse av å bli sett, og at bilføreren ser evt. andre farer rundt meg.

Hvis du stenger deg inne i et rom iten vinduer og slår av lyset ser heller ikke du noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

I mørket er tåkelys perfekt til å få litt lys i veikantene så man kan se skygger av ting/ dyr tidlig, istedet for at man ikke ser de før man kjører over de 

Anonymkode: 1aa27...c97

Det har bare en funksjon om du kjører i 10-15 km/t. Kjører du fortere enn dette så rekker du knapt å reagere før du treffer et evt. dyr. Mens de bilførerene som kommer imot får 25% redusert sikt fra sin posisjon fordi du ikke respekterer loven. 

Anonymkode: 185f9...024

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Vet du ikke av bryteren - finn en hammer og knus dem. Det er ulovlig å kjøre med dem på.

Anonymkode: 185f9...024

Hvordan skrur jeg av dem? 

Hvordan vet jeg at  de er på? 

Når skal jeg bruke de? 

Anonymkode: 7e262...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvordan skrur jeg av dem? 

Hvordan vet jeg at  de er på? 

Når skal jeg bruke de? 

Anonymkode: 7e262...0c5

Bruk lysbryteren. Stort sett på venstresiden av rattet. Sjekk instruksjonsboken eller spør forhandler.

Du går ut av bilen og ser om de små stygge lyktene på bunnen lyser. Gjør de det er de på.

Når det er masse tåke eller tungt snøvær. Jeg har heldigvis ikke slike på min bil, de er ikke veldig nyttig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Vet du ikke av bryteren - finn en hammer og knus dem. Det er ulovlig å kjøre med dem på.

Anonymkode: 185f9...024

Nei, det er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, WCKD skrev:
 

Nei, det er det ikke.

Du forsto ikke at det var i mørket jeg snakket om?

Anonymkode: 185f9...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Du forsto ikke at det var i mørket jeg snakket om?

Anonymkode: 185f9...024

Hvordan skal man vite det ut i fra trådtittelen eller hovedinnlegget? Ikke klandre meg for at du er upresis. Mange vet ikke at det er fullt lovlig å kjøre med tåkelysene på så lenge du har skrudd av nærlysene når det er lyst ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, WCKD skrev:
 

Hvordan skal man vite det ut i fra trådtittelen eller hovedinnlegget? Ikke klandre meg for at du er upresis. Mange vet ikke at det er fullt lovlig å kjøre med tåkelysene på så lenge du har skrudd av nærlysene når det er lyst ute.

Det var kanskje litt upresist, men det er tross alt november. 

Anonymkode: 185f9...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Det var kanskje litt upresist, men det er tross alt november. 

Anonymkode: 185f9...024

Det er masse dagslys i november.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste man oppnår ved å bruke tåkelys i mørket er å demonstrere sin lave IQ. 

Du er ikke veldig oppegående hvis du
a) tror at du ser bedre ved å lyse opp asfalten 1 meter foran bilen
b) ikke forstår at tåkelysene har full spredning
c) ikke forstår at hvis det lyser mer fra din bil slik at du (tror du) ser mer, så får den som kommer imot også mer lys i ansiktet

Jeg pleier å sette på LED-baren jeg har rett i fleisen deres fra 50-100 meters avstand. De skjønner det ikke, men da får jeg ut litt aggresjon mot idioter.

Anonymkode: 530df...d18

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...