Gå til innhold

Slå av tåkelysene dine!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet du ikke av bryteren - finn en hammer og knus dem. Det er ulovlig å kjøre med dem på.

Anonymkode: 185f9...024

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

+1! Nå når sesongen er der, er det bare altfor jævlig å se hvor mange tanter som slå på lyset i 2007 har siden glemt å slå de av igjen...

Dette er også tema her hvert år...

Anonymkode: a6b1a...697

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser folk ofte slår dem av for andre biler, men har ingenting imot å blende oss som går. Tror de at vi myke trafikanter ser noe mer? 

Anonymkode: c0f36...094

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg ser folk ofte slår dem av for andre biler, men har ingenting imot å blende oss som går. Tror de at vi myke trafikanter ser noe mer? 

Anonymkode: c0f36...094

Myke trafikanter har mindre behov for å se noe enn harde trafikanter. Da jeg kjørte opp lærte vi ikke å blende ned fjernlys for fotgjengere. 

Uansett skal tåkelys av.

Anonymkode: 185f9...024

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krampus

Jeg blender ned for fotgjengere for å være hyggelig når det er på steder det er trygt, er ikke noe godt med lys i øynene. 

Ang tåkelys, de er av! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å se i lyktene til møtende bil så går det mye bedre.

Anonymkode: 29743...f5b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

+1. Hvis møtende biler også kunne sluttet med å slå på langlysene i det de er 3 meter forran meg så hadde det vært syyyykt bra.

Anonymkode: 4dda2...a9e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Slutt å se i lyktene til møtende bil så går det mye bedre.

Anonymkode: 29743...f5b

De færreste gjør vel det. Idiotisk å kjøre med tåkelys på.

Anonymkode: 185f9...024

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

+1. Hvis møtende biler også kunne sluttet med å slå på langlysene i det de er 3 meter forran meg så hadde det vært syyyykt bra.

Anonymkode: 4dda2...a9e

Du skal jo skru dem på 10 meter før, så da håper jeg at de skjerper seg. Slik kjøring er livsfarlig, man trenger ti meter for å få god sikt bak bilen man er i ferd med å passere. Dessuten er det halve sekdundet ikke i nærheten lenge nok til å blende noen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg ser folk ofte slår dem av for andre biler, men har ingenting imot å blende oss som går. Tror de at vi myke trafikanter ser noe mer? 

Anonymkode: c0f36...094

Lærte på kjøreskolen at fjernlys ikke skulle dimmes pga fotgjengere. En av grunnene var at vi også ønsker å se selvmordskandidater uten refleks.

(men dette lærte jeg i yngre jernalder, da bilene hadde bakhjulsdrift, 4 gir og manuell choke, så ting kan ha endret seg...)

Anonymkode: 67612...846

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Lærte på kjøreskolen at fjernlys ikke skulle dimmes pga fotgjengere. En av grunnene var at vi også ønsker å se selvmordskandidater uten refleks.

(men dette lærte jeg i yngre jernalder, da bilene hadde bakhjulsdrift, 4 gir og manuell choke, så ting kan ha endret seg...)

Anonymkode: 67612...846

Jeg som trodde vi hadde en paragraf om å være hensynsfull en plass i loven... 

Et grunnprinsipp er at man skal være snill å grei. Når man kjører med 10 000 lumen inn i ansiktet til en gammel kjerring som prøver å gå på butikken er man ikke snill og grei. 

Selvsagt må man bruke sunn fornuft. Og kjører man med nærlys så må farten ned (men det håper jeg du gjør uansett før du passerer fotgjengere).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Lærte på kjøreskolen at fjernlys ikke skulle dimmes pga fotgjengere. En av grunnene var at vi også ønsker å se selvmordskandidater uten refleks.

(men dette lærte jeg i yngre jernalder, da bilene hadde bakhjulsdrift, 4 gir og manuell choke, så ting kan ha endret seg...)

Anonymkode: 67612...846

Mye har forandret seg siden da, men ikke dette. :) 

Fotgjengere kan stoppe opp og se til siden for å unngå å bli blendet, men bilføreren har behov for å se det som befinner seg bak fotgjengeren. 

Anonymkode: 4f40e...c20

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Mye har forandret seg siden da, men ikke dette. :) 

Fotgjengere kan stoppe opp og se til siden for å unngå å bli blendet, men bilføreren har behov for å se det som befinner seg bak fotgjengeren. 

Anonymkode: 4f40e...c20

https://www.dinside.no/motor/dette-er-lysfeilene-vi-slurver-mest-med/68490986

Styreleder i ATL blender ned for fotgjengere. Det er ikke helt enighet rundt dette, men jeg kan ikke se hvorfor man ikke skal det. Man senker jo bare farten. 

Jeg blender ned senere for fotgjengere enn for biler. 

De spør om man har lov å blende fotgjengere på teorien, riktig svar er selvsagt nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:
 

https://www.dinside.no/motor/dette-er-lysfeilene-vi-slurver-mest-med/68490986

Styreleder i ATL blender ned for fotgjengere. Det er ikke helt enighet rundt dette, men jeg kan ikke se hvorfor man ikke skal det. Man senker jo bare farten. 

Jeg blender ned senere for fotgjengere enn for biler. 

De spør om man har lov å blende fotgjengere på teorien, riktig svar er selvsagt nei.

Kjørelæreren min ga klar beskjed om at det var viktigere at jeg så elgen som var i ferd med å krysse veien enn at fotgjengeren slapp å skygge for øynene/snu seg/stoppe opp et par minutter til nattsynet kom igjen dersom han var dum nok til å se rett inn i lyktene. Så dette er det tydeligvis delte meninger om, også i fagkretser. 

Anonymkode: 4f40e...c20

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Kjørelæreren min ga klar beskjed om at det var viktigere at jeg så elgen som var i ferd med å krysse veien enn at fotgjengeren slapp å skygge for øynene/snu seg/stoppe opp et par minutter til nattsynet kom igjen dersom han var dum nok til å se rett inn i lyktene. Så dette er det tydeligvis delte meninger om, også i fagkretser. 

Anonymkode: 4f40e...c20

Det skrev jeg jo også... Men du kan bare senke farten, så blir behovet for sikt redusert. At du kommer deg fram litt senere er ikke et problem. 

Det finnes også mange trafikklærere jeg ikke ville hørt på uansett hva de sa. Mange har manglende og gammel utdanning. 

Bilene skal ta å kjøre slik at fotgjengerne slipper å stoppe opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:
 

Det skrev jeg jo også... Men du kan bare senke farten, så blir behovet for sikt redusert. At du kommer deg fram litt senere er ikke et problem. 

Det finnes også mange trafikklærere jeg ikke ville hørt på uansett hva de sa. Mange har manglende og gammel utdanning. 

Bilene skal ta å kjøre slik at fotgjengerne slipper å stoppe opp. 

Man bør beholde fjernlys på selv om man reduserer farten i møte med fotgjengere. Dette er elementærkunnskap for en bilfører.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

34 minutter siden, Husholdning1 skrev:
 

Man bør beholde fjernlys på selv om man reduserer farten i møte med fotgjengere. Dette er elementærkunnskap for en bilfører.

Slike bastante påstander er ikke nyttig. Det kommer selvsagt an på situasjonen. Og nei, du kan ikke bare blende fotgjengere konsekvent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, abrasiveRefraction skrev:
 

Slike bastante påstander er ikke nyttig. Det kommer selvsagt an på situasjonen. Og nei, du kan ikke bare blende fotgjengere konsekvent.

Om de er nyttig eller ikke er uvesentlig. Poenget er at det er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Husholdning1 skrev:
 

Om de er nyttig eller ikke er uvesentlig. Poenget er at det er riktig.

Det er det ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:
 

Det er det ikke. 

Jo, det er det. Og dette SKAL en trafikklærer ærlig talt vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...