Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden

Mayoo

Anbefalte innlegg

Må bare klage litt. 

Av ulike grunner gikk jeg opp fire kilo på kort tid i vinter, så nå veier jeg mer enn jeg har gjort noen gang, rett under overvekt i følge bmi. Vil selvsagt ned disse kiloene igjen, så i seks uker har jeg spist lavkarbo og lavkalori. Har lav forbrenning og ikke mulighet til å trene pga sykdom, men altså, noe burde jo vekta rikke seg når jeg knapt spiser mat? Er så frustrert. Gikk ned én kilo første uka, garantert vannvekt. Siden har det bare stått bom fast. 

Er jo ikke lov å snakke om så lavt kalorinivå her inne, men jeg syns bare ikke det gir mening at jeg ikke går ned nå.

Jeg har slanket meg og telt kalorier mye før, så jeg vet at jeg ikke spiser mer kalorier enn jeg tror.

Anonymkode: d16ce...e7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hvordan er livet ditt ellers? Mye stress, pes, jag, angst, depresjon, bekymringer? For sånt gjør rare ting med kroppen din...

Anonymkode: 7c6b5...f81

Har ptsd, men har vært dårligere før. Mye stress ifm dette ja. Men ser jo av personen som skrev etter meg at vi er flere som må ligge lavt for å gå ned.. Jeg bare føler at det er vanligere enn man tror (hvis man er normalvektig da), og burde være mer åpenhet om hva som faktisk kreves (etter en viss alder)…

Anonymkode: bd484...310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linny111

Har gått fra å stappe i meg masse snacks og godteri hver dag, men i dag har jeg spist vanlig frokost, lunsj og middag og en kvart vannmelon og litt mørk sjokolade som snacks. Er fornøyd med det. Mørk sjokolade og frukt er en god vei ut av sukkerdilla, for frukt kan jeg spise ganske mye av uten at det blir for mye sukker og kalorier (i forhold til rent godteri), og mørk sjokolade gidder jeg ikke spise uendelig av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.3.2023 den 11.24):

Har ptsd, men har vært dårligere før. Mye stress ifm dette ja. Men ser jo av personen som skrev etter meg at vi er flere som må ligge lavt for å gå ned.. Jeg bare føler at det er vanligere enn man tror (hvis man er normalvektig da), og burde være mer åpenhet om hva som faktisk kreves (etter en viss alder)…

Anonymkode: bd484...310s

Jeg undervurderte i alle år hva stress og psykisk sykdom(og turnus) faktisk gjorde med kroppen, plagdes og slet med å gå ned i vekt. Nå er livet på stell og det er direkte enkelt å gå ned. Helt annen verden! Det har tatt meg lag tid å innse. Så med en diagnose som PTSD synes jeg du skal gi deg ganske mye credit for 2-400g i uka:) Hører ofte at med mindre du er veldig tung bør man ikke gå ned mer enn 500g i uka uansett. 

Kunne du forsøkt å alternere kalorier fra dag til dag? Altså litt mer annahver dag? Litt for å lure kroppen mtp. Vektplatået osv. men også for å gjøre det lettere å leve med kaloriinntaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg undervurderte i alle år hva stress og psykisk sykdom(og turnus) faktisk gjorde med kroppen, plagdes og slet med å gå ned i vekt. Nå er livet på stell og det er direkte enkelt å gå ned. Helt annen verden! Det har tatt meg lag tid å innse. Så med en diagnose som PTSD synes jeg du skal gi deg ganske mye credit for 2-400g i uka:) Hører ofte at med mindre du er veldig tung bør man ikke gå ned mer enn 500g i uka uansett. 

Kunne du forsøkt å alternere kalorier fra dag til dag? Altså litt mer annahver dag? Litt for å lure kroppen mtp. Vektplatået osv. men også for å gjøre det lettere å leve med kaloriinntaket.

Dette var et veldig godt svar å lese, tusen takk. Tenkte liksom at stress var en unnskyldning for at det er vanskelig å gå ned, kalorier er kalorier liksom. Men er jo ganske ekstremt for kroppen, særlig nå som jeg går i traumebehandling og symptomene øker igjen. Så fint å høre at du har det bedre nå! Og at det hjalp for vektnedgang😊

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette var et veldig godt svar å lese, tusen takk. Tenkte liksom at stress var en unnskyldning for at det er vanskelig å gå ned, kalorier er kalorier liksom. Men er jo ganske ekstremt for kroppen, særlig nå som jeg går i traumebehandling og symptomene øker igjen. Så fint å høre at du har det bedre nå! Og at det hjalp for vektnedgang😊

Bare hyggelig:) Tenkte også på det som at det bare var en unnskyldning leeeenge, men kroppen lever jo i unntakstilstand over lang tid. Vekt er ikke hva den er mest opptatt av da:p

Lykke til med behandling! Og vektnedgang 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Bare hyggelig:) Tenkte også på det som at det bare var en unnskyldning leeeenge, men kroppen lever jo i unntakstilstand over lang tid. Vekt er ikke hva den er mest opptatt av da:p

Lykke til med behandling! Og vektnedgang 😄

Ja sant det, psykiateren kaller det jo for at jeg har vært i overlevelsesmodus i flere år. Så er vel kanskje naturlig at dette systemet også påvirkes. Takk😊

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare tipse dere om podcastene "En tyngre  podd" og "Store piger". De gir ganske god innsikt om hvor komplekst overvekt, og dermed vektnedgang, kan være. 

Anonymkode: fa9c4...39e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linny111

Spiste frokost, lunsj og middag i dag med en yoghurt til kveldsmat. Kjenner jeg har såååå lyst på godteri, men har heldigvis ingenting i hus akkurat nå.

I morgen blir det lang tur med hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg faktisk til trening i morgen. Begynner å bli gøy nå som jeg kan løpe lengre og lengre:) Samt at treningstightsen ikke passer mer :fnise:  Må også håpe at kroppen snart venner seg til treningen og jeg slipper å få opp den vannvekta når jeg veier meg. Men samtidig tror jeg at så lenge jeg gradvis øker intensitet/varighet, så kommer jeg jo til å få litt gangsperre iblant. Så vet ikke helt om det forsvinner med det første. Så ironisk nok har jeg en mer stabil/forutsigbar vektnedgang når jeg ikke trener. Men det får jeg heller bare leve med. Jeg synes jo det er greit å trene når jeg først er i gang, og nå har jeg en så fin rutine gående, med litt bonustrim i helgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på hotell fra lunsj fredag til lunsj søndag. Jeg endte opp med å spise alt jeg fikk servert, og forsynte meg godt av dessertbordet etter lunsj. Det resulterte i oppgang på fire hundre gram fra fredag morgen. Sure kilo, men jeg bestemte meg for å nyte helgen. Det er jo ikke så ofte jeg er på helgekurs.

Men så var det vanskelig å komme igang igjen. Har ikke vært på tur siden onsdag. I dag var jeg på møte hele den tiden hvor jeg vanligvis gjør tur og da ble det ikke. Jeg burde jo absolutt ha gått tur etter møte, særlig siden jeg var helt full i hodet. I morgen har jeg fire møter, men har heldigvis en turavtale med en miljøarbeider så da kommer jeg meg igang. Håper det sparker meg igang fordi jeg vil gjerne ned de fire hundre grammene (og helst de to hundre grammene til som tar meg ned til 121 tallet.)

Endret av Fru2020
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt en helg som har ødelagt litt. I dag tidlig veide jeg 700g mer enn fredag morgen. Utrolig hvor fort det kommer på igjen, for jeg har ikke egentlig fråtset akkurat. Men jeg er hvertfall stolt over at jeg gikk på vekten i dag, og kommer i gang igjen såpass fort. Vil ikke at all jobbingen skal være bortkastet. Jeg bruker jo gjerne 2-3uker på å gå ned 700g, så kommer det på igjen på 2 dager☹️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warum skrev (4 minutter siden):

Jeg bruker jo gjerne 2-3uker på å gå ned 700g, så kommer det på igjen på 2 dager☹️

Ja sånn er jeg også! Så utrolig urettferdig det er 😤 Once on the lips, a lifetime on the hips...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amatariel skrev (15 minutter siden):

Ja sånn er jeg også! Så utrolig urettferdig det er 😤 Once on the lips, a lifetime on the hips...

Helt overveldende egentlig! Må prøve å bruke det som «motivasjon» for å ikke ha sånne helger som dette igjen. Det mest irriterende er at det var ikke såå mye ekstra mat/snacks engang.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Warum said:

Jeg har også hatt en helg som har ødelagt litt. I dag tidlig veide jeg 700g mer enn fredag morgen. Utrolig hvor fort det kommer på igjen, for jeg har ikke egentlig fråtset akkurat. Men jeg er hvertfall stolt over at jeg gikk på vekten i dag, og kommer i gang igjen såpass fort. Vil ikke at all jobbingen skal være bortkastet. Jeg bruker jo gjerne 2-3uker på å gå ned 700g, så kommer det på igjen på 2 dager☹️

Husk at det er ikke 700 gram med fett. Så mye kan du ikke ha spist i løpet av få dager i en helg. Jeg skjønner at det er demotiverende når vekta viser mer enn før helga, men det er veldig vanlig. Har jeg spist pizza og godteri i helga, så kan jeg garantere at vekta kryper opp. Kanskje så mye som 1 kg! Det er fordi kroppen holder på vann når du spiser mye karbohydrater. Den vekta forsvinner fort igjen, når du går tilbake til mer "normal" mat. Det er IKKE fett, og jobbingen du har gjort har ikke vært bortkasta. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

drue skrev (26 minutter siden):

Husk at det er ikke 700 gram med fett. Så mye kan du ikke ha spist i løpet av få dager i en helg. Jeg skjønner at det er demotiverende når vekta viser mer enn før helga, men det er veldig vanlig. Har jeg spist pizza og godteri i helga, så kan jeg garantere at vekta kryper opp. Kanskje så mye som 1 kg! Det er fordi kroppen holder på vann når du spiser mye karbohydrater. Den vekta forsvinner fort igjen, når du går tilbake til mer "normal" mat. Det er IKKE fett, og jobbingen du har gjort har ikke vært bortkasta. 

Åh tusen takk, dette var veldig godt å høre! Nei jeg har ikke spist såå mye egentlig, men ble godteri og mer karbohydratrik mat.. Ble ganske redd for at den siste måneden var helt bortkastet nå, men godt å høre at dette er vanlig💚

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Warum skrev (7 timer siden):

Åh tusen takk, dette var veldig godt å høre! Nei jeg har ikke spist såå mye egentlig, men ble godteri og mer karbohydratrik mat.. Ble ganske redd for at den siste måneden var helt bortkastet nå, men godt å høre at dette er vanlig💚

Vekten min kan fluktuere med over 1 kg fra en dag til en annen.

Om vekt er en viktig enhet for deg, så anbefaler jeg deg å veie deg 1 gang i uken. På fast dag til fast tid.

Hver 4 uke regner du ut gjennomsnittet for de 4 siste veiingene. Da vil du ha ganske så sikker data til å måle progresjon.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warum skrev (7 timer siden):

Skulle til å stemme i med Drue:) Særlig om det er karbohydratrik kost eller salt mat, så vil mye være vannvekt:) Å legge på seg 700g fett på så kort tid er veldig vanskelig. Veldig surt å se at tallene går feil vei likevelda, den ser jeg. Jeg går opp i vekt fordi jeg trener og holder vann, the irony:P

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warum skrev (9 timer siden):

Det er jo mest vann da. Jeg hadde gått ned 300 gr idag. Tenker det går relativt for ned igjen. Men jeg tror ikke jeg går ned så mye ekstra denne uken.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (1 time siden):

Det er jo mest vann da. Jeg hadde gått ned 300 gr idag. Tenker det går relativt for ned igjen. Men jeg tror ikke jeg går ned så mye ekstra denne uken.

Det er godt å høre! Nei altså kommer jeg ned på samme vekt som jeg hadde på fredag innen førstkommende fredag (veiedag i tråden), så blir jeg veldig fornøyd!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...