Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

Hei 👋

Jeg er ny her og syns det er så spennende å lese om deres erfaringer! Dere virker som noen flotte mennesker som drar hverandre opp når ting blir tøft.

Jeg holder på å gå ned i vekt for første gang i mitt liv. Jeg er (dessverre) ikke en sporty person som liker å trene - men jeg teller kalorier og syns det er gøy å lage sunn mat og føre inn alt jeg spiser i appen. De siste 3-4 ukene har jeg gått ned 2,6 kg. Det er jeg veldig fornøyd med! 

Ellers er jeg heldig som ikke er noe glad i søtsaker og slikt - jeg har gått opp i vekt fordi jeg elsker å lage mat og aldri før har tenkt over kalorier. Men nå er jeg på saken 😊 Er normalvektig men vil ned for å trives bedre med meg selv. 

 

Heia oss!

Anonymkode: a8a4a...aba

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fru2020 skrev (17 timer siden):

Hei.

Jeg er ny her. Skrev vekten min inn i skjematråden forrige uke, men her jeg er får vi ikke veie oss før i slutten av neste uke så jeg vet ikke hvordan det går.

Jeg er nå på et rehabiliteringsenter for folk med sykelig overvekt. Jeg har vært her i to uker. Spent hvordan det står til med vekten. De hadde med feil latt vekten stå fremme så jeg vet jeg gikk ned 2.5kg første uke, men andre uke vet jeg ikke for da var vekten låst inne.

Opplegget jeg er med på går over fem år, med tre ganger fire ukers opphold første året. Så dette blir spennende. Vi spiser etter tallerkenmodellen, så det blir mye grønt.

Jeg er veldig interessert i å høre mer om dette opplegget, dersom du har lyst til å dele😊 Kanskje vi kan lære litt! Hvor mange måltider om dagen? Mengde mat om dagen, evt kalorimengde dersom de snakker om det. Hvor mye aktivitet? Masse lykke til, det er sikkert utfordrende å være på et sånt sted vil jeg tro💛

Anonymkode: bd484...310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig nysgjerrig på det her med syklus og vekt. Er så dårlig på å legge merke til sånt, men nå skal jeg notere ned datoene og se om jeg ser noen sammenheng. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg er veldig interessert i å høre mer om dette opplegget, dersom du har lyst til å dele😊 Kanskje vi kan lære litt! Hvor mange måltider om dagen? Mengde mat om dagen, evt kalorimengde dersom de snakker om det. Hvor mye aktivitet? Masse lykke til, det er sikkert utfordrende å være på et sånt sted vil jeg tro💛

Anonymkode: bd484...310

Vi følger tallerkenmodellen. Dvs halve tallerkenen med grønt. Iallefall til lunsj og middag. Veldig lite saus. Har vi saus får vi det ofte servert i et eggeglass. Til frokost tenker vi ikke tallerkenmodellen. Da velger du mellom havregrynsgrøt eller brødmat. Vi har ikke fått noen føringer på hvor mye vi skal spise egentlig. De første dagene ble det satt fram eksempel tallerkener som viste oss hvor mye sånn ca vi skal ha. 

Det serveres noe søtt til kaffen hver dag. Ofte en liten sjokolade. 3-4 dager i uken er det dessert. I går fikk vi brownie. Dessertporsjonen er selvsagt liten og laget på et sunnere vis, men er fremdeles søt og god. De er veldig opptatt av at kos er en del av en vanlig hverdag og skal dette bli en varig endring så må man lære seg kos som en del av kostholdet.

De har ikke nevnt kalorier til oss. Vi teller altså ikke. Men de sier ofte at dette handler ikke om matematikk. Livsstilsendring er så mye mer enn det. Vi får av samme grunn heller ikke lov til å veie oss. Vi skal ikke fokusere så mye på tall.

Vi trener 1-2 ganger om dagen. De fleste av oss legger inn noen ekstra økter. Tre ganger i uken går vi stavgang i ca en time. To ganger spinning. En gang styrke. En gang bevegelighetstrening. I helgene legger vi opp løpet selv. Det er en svømmehall her som mange av oss legger ned noen økter i.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, solsolsol said:

Veldig nysgjerrig på det her med syklus og vekt. Er så dårlig på å legge merke til sånt, men nå skal jeg notere ned datoene og se om jeg ser noen sammenheng. 

 

For meg bare føler jeg det på kroppen at jeg har masse væske samlet. Spesielt på magen som kan bli litt hard og så blir jeg litt fluffig i ansiktet. 

Anonymkode: 4d021...2e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens, jeg er litt interessert av deres årsaker til å gå ned i vekt. Noen som vil dele? Selv gjør jeg det grunnet helsen, har fått noen problemer knyttet til fedme som jeg håper forsvinner når jeg går ned i vekt. Og så må jeg ned i vekt fordi jeg vil prøve ivf gjennom det offentlige. Det vil typ være min siste mulighet grunnet alder så det er nå eller aldri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lindskys skrev (18 minutter siden):

Hei folkens, jeg er litt interessert av deres årsaker til å gå ned i vekt. Noen som vil dele? Selv gjør jeg det grunnet helsen, har fått noen problemer knyttet til fedme som jeg håper forsvinner når jeg går ned i vekt. Og så må jeg ned i vekt fordi jeg vil prøve ivf gjennom det offentlige. Det vil typ være min siste mulighet grunnet alder så det er nå eller aldri. 

Jeg ble plutselig bare lei av å være tjukk søndag 15/1, så 16/1 startet jeg en livsstilsendring. Helseproblemer grunnet overvekt har jeg hittil unngått. Har høyt kolesterol, men den er genetisk, så det får jeg ikke gjort noe med.

Det har egentlig ikke plaget meg å bruke størrelse 44 (er 1.64 høy) og alt det der, men selve maten jeg har spist, og ølet jeg har drukket, har gjort meg energiløs og nesten litt livslei. Få dager etter at jeg la om kosten, så våknet jeg lettere, sovnet lettere, og fikk gjort så mye mer :) Så for meg er det en slags vinn/vinn i utgangspunktet. Mest glad for energinivået og stabilt humør, men også glad for vektnedgang. Klart det ikke er sunt å dra på 20-30 kilo for mye.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lindskys skrev (23 minutter siden):

Hei folkens, jeg er litt interessert av deres årsaker til å gå ned i vekt. Noen som vil dele? Selv gjør jeg det grunnet helsen, har fått noen problemer knyttet til fedme som jeg håper forsvinner når jeg går ned i vekt. Og så må jeg ned i vekt fordi jeg vil prøve ivf gjennom det offentlige. Det vil typ være min siste mulighet grunnet alder så det er nå eller aldri. 

Jeg har alvorlig fedme så det er nesten grunn nok i seg selv. Men jeg er blitt akkurat for stor til å ta berg og dalbane med sønnen min. Det synes jeg er veldig sårt. Og så var jeg for å ta en undersøkelse på sykehuset, men den kunne ikke gjennomføres grunnet magefett. 

Jeg har tatt ni ivf. Fikk tatt fem gjennom det offentlige, men det sjette fikk jeg ikke uten å gå ned i vekt. Det klarte jeg ikke så vi måtte gå privat. Håper du lykkes med vektnedgang slik at du får prøvd lykken med ivf.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lindskys skrev (1 time siden):

Hei folkens, jeg er litt interessert av deres årsaker til å gå ned i vekt. Noen som vil dele? Selv gjør jeg det grunnet helsen, har fått noen problemer knyttet til fedme som jeg håper forsvinner når jeg går ned i vekt. Og så må jeg ned i vekt fordi jeg vil prøve ivf gjennom det offentlige. Det vil typ være min siste mulighet grunnet alder så det er nå eller aldri. 

Jeg orker ikke å hele tiden måtte kjøpe nye klær 🙄

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lindskys skrev (1 time siden):

Hei folkens, jeg er litt interessert av deres årsaker til å gå ned i vekt. Noen som vil dele? Selv gjør jeg det grunnet helsen, har fått noen problemer knyttet til fedme som jeg håper forsvinner når jeg går ned i vekt. Og så må jeg ned i vekt fordi jeg vil prøve ivf gjennom det offentlige. Det vil typ være min siste mulighet grunnet alder så det er nå eller aldri. 

Jeg gjør det fordi jeg har arvet noen dårlige hofter, som ble veldig vonde når jeg veide 120 kg. Det var smertefullt å løpe etter barna og jeg orket kun å sitte og se på de leke. I tillegg ønsker jeg meg et langt liv for å følge de til de er godt voksne. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei 👋

Jeg er ny her og syns det er så spennende å lese om deres erfaringer! Dere virker som noen flotte mennesker som drar hverandre opp når ting blir tøft.

Jeg holder på å gå ned i vekt for første gang i mitt liv. Jeg er (dessverre) ikke en sporty person som liker å trene - men jeg teller kalorier og syns det er gøy å lage sunn mat og føre inn alt jeg spiser i appen. De siste 3-4 ukene har jeg gått ned 2,6 kg. Det er jeg veldig fornøyd med! 

Ellers er jeg heldig som ikke er noe glad i søtsaker og slikt - jeg har gått opp i vekt fordi jeg elsker å lage mat og aldri før har tenkt over kalorier. Men nå er jeg på saken 😊 Er normalvektig men vil ned for å trives bedre med meg selv. 

Heia oss!

Anonymkode: a8a4a...aba

Velkommen hit! Så bra du fant veien - veldig fint å være flere sammen ja!

Lindskys skrev (2 timer siden):

Hei folkens, jeg er litt interessert av deres årsaker til å gå ned i vekt. Noen som vil dele? Selv gjør jeg det grunnet helsen, har fått noen problemer knyttet til fedme som jeg håper forsvinner når jeg går ned i vekt. Og så må jeg ned i vekt fordi jeg vil prøve ivf gjennom det offentlige. Det vil typ være min siste mulighet grunnet alder så det er nå eller aldri. 

Kopierer inn en liten liste jeg skrev inne i dagboken min her inne:

Hvorfor jeg ønsker å gå ned i vekt
- Jeg vil orke å bli med mann og barn på aktiviteter som tur, sykling. Ikke bare si nei og bli hjemme
- Jeg vil være et forbilde for barna mine, ikke være den "tykke mammaen"
- Jeg vil føle meg fin på spesielle anledninger som bursdager/sommerfest/julebord
- Jeg vil kunne passe mine gamle klær
- Jeg vil kunne kjøpe nye fine klær i helt vanlige butikker
- Jeg vil ikke føle meg fæl og gjemme meg for gamle kjente
- Jeg vil orke å være turist i nye byer
- Jeg vil klare å trene ordentlig, f.eks på senter med gøyale timer

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (14 minutter siden):

Velkommen hit! Så bra du fant veien - veldig fint å være flere sammen ja!

Kopierer inn en liten liste jeg skrev inne i dagboken min her inne:

Hvorfor jeg ønsker å gå ned i vekt
- Jeg vil orke å bli med mann og barn på aktiviteter som tur, sykling. Ikke bare si nei og bli hjemme
- Jeg vil være et forbilde for barna mine, ikke være den "tykke mammaen"
- Jeg vil føle meg fin på spesielle anledninger som bursdager/sommerfest/julebord
- Jeg vil kunne passe mine gamle klær
- Jeg vil kunne kjøpe nye fine klær i helt vanlige butikker
- Jeg vil ikke føle meg fæl og gjemme meg for gamle kjente
- Jeg vil orke å være turist i nye byer
- Jeg vil klare å trene ordentlig, f.eks på senter med gøyale timer

Jeg har også en sånn liste!:D

Hvorfor vil jeg ned i vekt?

Jeg vil ta vare på helsa, risiko for hjerte- og diabetesproblemer pga. arv.

Jeg vil trene meg opp etter isjas

Jeg vil ha mer overskudd, ikke bli så fort sliten/andpusten, svetter mindre

Jeg vil bli kvitt små kink her og der

Jeg har nå en stillesittende jobb

Det er pyton å være tjukk om sommeren

Jeg slipper mye styr med påkledning for å skjule ditt og datt på kroppen 

Klær generelt blir mer behagelig å ha på

Kleskjøp er enklere og mer morro som slank, kan gå i det jeg vil

Bunaden blir å passe og jeg vil ha et bryllupsbilde hvor jeg har på den:)

Hovedmål 60kg

Anonymkode: 7c6b5...f81

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor jeg ønsker å gå ned i vekt:

For å komme inn i bunaden min til 17. mai.

For å kunne bruke de fleste klærne mine.

Av helsemessige grunner. Jeg har dårlige knær som blir verre når jeg veier mer. Jeg har bare en bmi på 23, men jeg har mye mindre smerter ved en bmi på 20.

Forfengelighet. Når jeg legger på meg, så kommer alt på magen og i ansiktet, og det utseendet trives jeg ikke med.

Anonymkode: 9f1bc...818

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trenger bare å lufte en liten irritasjon.

Alle legger på seg (og taper vekt) forskjellig. Noen samler fett på magen, noen på rumpe og lår. Hos meg er det på overarmene det sitter som støpt.

Av erfaring vet jeg veldig godt hvilken rekkefølge min kropp kvitter seg med fett. Men det er like irriterende likevel. Det første stedet jeg mister fett er på overkroppen. Deretter følger lår og rumpe. Men jeg skal betydelig lenger ned i vekt før det skjer noe som helst med overarmene mine.

Nå har jeg gått fra BMI på 24 til 22. Mistet 5kg siden nyttår. Jeg har antydninger til synlige magemuskler og ribben foran, markerte muskler på ryggen, og «nedslankede» pupper. Rumpe og lår er ganske fine. Men overarmene…hadde noen sett bilde av bare dem, så hadde de tenkt jeg var overvektig. I tillegg har jeg mye muskler, så med et fettlag utenpå ser de bare kvapsete ut. 

Det er så irriterende! Kunne ønske man bare mistet fett jevnt over hele kroppen. Får prøve å heller være fornøyd med slank overkropp. Men føler armene er så mye mer synlige, særlig i t-skjorter/topper og kjoler.

Så ja…bare en liten «rant» fra meg. 😅 Kanskje andre her som kjenner på samme frustrasjonen.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sessan_ skrev (4 timer siden):

Trenger bare å lufte en liten irritasjon.

Alle legger på seg (og taper vekt) forskjellig. Noen samler fett på magen, noen på rumpe og lår. Hos meg er det på overarmene det sitter som støpt.

Av erfaring vet jeg veldig godt hvilken rekkefølge min kropp kvitter seg med fett. Men det er like irriterende likevel. Det første stedet jeg mister fett er på overkroppen. Deretter følger lår og rumpe. Men jeg skal betydelig lenger ned i vekt før det skjer noe som helst med overarmene mine.

Nå har jeg gått fra BMI på 24 til 22. Mistet 5kg siden nyttår. Jeg har antydninger til synlige magemuskler og ribben foran, markerte muskler på ryggen, og «nedslankede» pupper. Rumpe og lår er ganske fine. Men overarmene…hadde noen sett bilde av bare dem, så hadde de tenkt jeg var overvektig. I tillegg har jeg mye muskler, så med et fettlag utenpå ser de bare kvapsete ut. 

Det er så irriterende! Kunne ønske man bare mistet fett jevnt over hele kroppen. Får prøve å heller være fornøyd med slank overkropp. Men føler armene er så mye mer synlige, særlig i t-skjorter/topper og kjoler.

Så ja…bare en liten «rant» fra meg. 😅 Kanskje andre her som kjenner på samme frustrasjonen.

Gjett om jeg gjør. Har etter nyttår gått ned utrolig mange cm over hele kroppen. Men armer? Neida. Knapt en  cm.  Noe som er frustrerende. For det er armene jeg har mest komplekser for.

Når jeg er  normalvektig, så ser jeg akkurat ut som deg. Ribbeina, og hoftebeina synes, for fettlaget jeg har på overkroppen er alltid langt mindre enn på resten av kroppen. Og de hersens armene er større enn de bør være. Til tross for muskler som ligger litt halvskjult (hvis du skjønner hva jeg mener)

Jeg har hatt litt småkomplekser for armene hele livet. Og velger meg alltid kjoler med ermer som sommerklær. T skjorter har ingen sett meg i. På trening har jeg alltid en tynn genser under t skjorten. 

Søsteren min har det på samme måte. Kanskje verre. For hun har armer som virkelig dingler. Og jeg er livredd for å bli slik når jeg blir eldre.

Vi snakker mye om armene våre faktisk. Spesielt nå som jeg er ivrig på å både veie og måle. Og jeg har herved "bevis" for at i cm så går armene åtte ganger så tregt som resten. 

 Søsteren min sine armer tror jeg kommer av at hun har mye løs hud.  Så er kanskje bra at vi har fett som ikke går ned med superfart akkurat der. Slik at huden trekker seg sammen. 

Men faktum er at jeg må bli ekstremt undervektig hvis jeg skal  føle at jeg har normale armer. Og ikke engang da ville det ha gått i stil med resten av kroppen.

Så det er ikke noe gøy å være slik.  I familien min er ikke dette med armene våre  en liten irritasjon. Det er en stor en. 

Kanskje du er i familie med meg og søsteren min? 😂 Er sjeldent å treffe på noen med samme frustrasjon. Så jeg ble rett og slett nødt til å kommentere innlegget ditt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Sessan_ said:

Trenger bare å lufte en liten irritasjon.

Alle legger på seg (og taper vekt) forskjellig. Noen samler fett på magen, noen på rumpe og lår. Hos meg er det på overarmene det sitter som støpt.

Av erfaring vet jeg veldig godt hvilken rekkefølge min kropp kvitter seg med fett. Men det er like irriterende likevel. Det første stedet jeg mister fett er på overkroppen. Deretter følger lår og rumpe. Men jeg skal betydelig lenger ned i vekt før det skjer noe som helst med overarmene mine.

Nå har jeg gått fra BMI på 24 til 22. Mistet 5kg siden nyttår. Jeg har antydninger til synlige magemuskler og ribben foran, markerte muskler på ryggen, og «nedslankede» pupper. Rumpe og lår er ganske fine. Men overarmene…hadde noen sett bilde av bare dem, så hadde de tenkt jeg var overvektig. I tillegg har jeg mye muskler, så med et fettlag utenpå ser de bare kvapsete ut. 

Det er så irriterende! Kunne ønske man bare mistet fett jevnt over hele kroppen. Får prøve å heller være fornøyd med slank overkropp. Men føler armene er så mye mer synlige, særlig i t-skjorter/topper og kjoler.

Så ja…bare en liten «rant» fra meg. 😅 Kanskje andre her som kjenner på samme frustrasjonen.

Samme rekkefølge her. Har vanskelig for å finne langermete bluser og skjorter som passer kroppen samtidig som de ikke strammer over armene. Neida. 

Anonymkode: 4d021...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 hours ago, Fru2020 said:

Jeg har alvorlig fedme så det er nesten grunn nok i seg selv. Men jeg er blitt akkurat for stor til å ta berg og dalbane med sønnen min. Det synes jeg er veldig sårt. Og så var jeg for å ta en undersøkelse på sykehuset, men den kunne ikke gjennomføres grunnet magefett. 

Jeg har tatt ni ivf. Fikk tatt fem gjennom det offentlige, men det sjette fikk jeg ikke uten å gå ned i vekt. Det klarte jeg ikke så vi måtte gå privat. Håper du lykkes med vektnedgang slik at du får prøvd lykken med ivf.

Ja det skjønner jeg var sårt. Vi skal lykkes med vektnedgang å ta tilbake våre liv! 💪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sessan_ skrev (7 timer siden):

Trenger bare å lufte en liten irritasjon.

Alle legger på seg (og taper vekt) forskjellig. Noen samler fett på magen, noen på rumpe og lår. Hos meg er det på overarmene det sitter som støpt.

Av erfaring vet jeg veldig godt hvilken rekkefølge min kropp kvitter seg med fett. Men det er like irriterende likevel. Det første stedet jeg mister fett er på overkroppen. Deretter følger lår og rumpe. Men jeg skal betydelig lenger ned i vekt før det skjer noe som helst med overarmene mine.

Nå har jeg gått fra BMI på 24 til 22. Mistet 5kg siden nyttår. Jeg har antydninger til synlige magemuskler og ribben foran, markerte muskler på ryggen, og «nedslankede» pupper. Rumpe og lår er ganske fine. Men overarmene…hadde noen sett bilde av bare dem, så hadde de tenkt jeg var overvektig. I tillegg har jeg mye muskler, så med et fettlag utenpå ser de bare kvapsete ut. 

Det er så irriterende! Kunne ønske man bare mistet fett jevnt over hele kroppen. Får prøve å heller være fornøyd med slank overkropp. Men føler armene er så mye mer synlige, særlig i t-skjorter/topper og kjoler.

Så ja…bare en liten «rant» fra meg. 😅 Kanskje andre her som kjenner på samme frustrasjonen.

Jeg har tynn overkropp og supertynne armer, ser nesten ut som et barn😅 Men jeg klarer for alt i verden ikke å miste fett på hofter/lår og i ansiktet.

Jeg må ned i veldig lav bmi for å bli kvitt lårene og det bollerunde ansiktet. Frustrerende! 

Anonymkode: f4e74...a23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lindskys skrev (12 timer siden):

Hei folkens, jeg er litt interessert av deres årsaker til å gå ned i vekt. Noen som vil dele? Selv gjør jeg det grunnet helsen, har fått noen problemer knyttet til fedme som jeg håper forsvinner når jeg går ned i vekt. Og så må jeg ned i vekt fordi jeg vil prøve ivf gjennom det offentlige. Det vil typ være min siste mulighet grunnet alder så det er nå eller aldri. 

Jeg er ikke overvektig, men var på vei opp pga mye trøstespising i en tøff periode. Så fikk jeg gratulasjoner med "graviditeten" 🤪 Innså at denne food-babyen må ut. Jeg har alltid hatt dårlig selvtillig pga utseende, og jeg orker ikke at jeg ikke en gang skal ha en relativt slank kropp for å "kompensere". Så der er min motivasjon 😬 Selvbilde / mental helse.

Anonymkode: e507f...1a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...