Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

Vært en litt rar dag i dag. Spiste en god og stor frokost siden det er søndag, og en noe magrere middag som gav plass til 80g med sjokoladeis fra nyt som dessert. Det var utrolig godt:) Men jeg har vært småsulten hele kvelden, og tror det er fordi jeg drakk så mye rett før middag, så ble fort mett av noe kalorifattig. Så har tatt meg et lite mellommåltid, men kjenner jeg har lyst til å stappe i meg resten av middagen :fnise:  Jeg har nådd kaloribudsjettet da, så burde ikke lide noen nød til i morgen.

Anonymkode: 7c6b5...f81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I morgen er en ny dag, og jeg er klar for en ny uke. Er motivert for å spise sunt igjen uten å stresse. Det hjelper faktisk å ikke gå helt i kjelleren bare fordi kostholdet sklidde litt ut forrige uke. Blir veldig motivert av denne tråden.☺️

Anonymkode: eb486...2cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå er jeg litt sliten av vektnedgangslivet. Det er ene og alene fordi det plutselig går opp/stagnerer til tross for at jeg med mine 129 kg og 170cm burde være milevis unna noe som minner om vektoppgang, burde heller gå fort ned. Jeg vet jo det er sånn kroppen funker og at det bare er å ha is i magen, men det er allikevel så utrolig kjedelig. Blæh, måtte bare klage til noen :D

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, er ny. Tenkte å slenge inn litt kort om meg: 

Tobarnsmor i tredveårene. Har behov for å gå ned 3-4 pyntekilo. Veide 60,4 på sist veiedag (fredag) og er 162 cm høy. Jeg er ikke overvektig, men har i flere år vært nede på 56-57 og trives best der. Jeg har trolig en form for IBS så har derfor begynt med fasting, noe som har roet ned magesmertene utrolig mye. Trener fast to dager i uken + prøver å trene 1-2 ganger utenom. Forsøker også å være aktiv med barna, slik som å stå på ski og alpint i helgene nå som det er vinter. 

Jeg lever etter prinsippet av jeg har en fridag på lørdager, da teller jeg ikke en eneste kalori og koser meg med både god mat, drikke og godteri. Det har fungert godt tidligere når jeg skulle ned i vekt, og håper det fortsatt fungerer like godt. Jeg får eventuelt endre på det om jeg ser vekta ikke går nedover på sikt. 

Det var litt om meg. Har erfart at å delta i vekttråder er inspirerende og til god hjelp :)

- Selda - 

Anonymkode: 38934...537

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter litt med at jeg sprekker i helgene. Det er veldig irriterende for jeg starter helgen uten egentlig behov for å skeie ut, men så er det jo så kos med litt godis fredag kveld. Også bare sklir det ut med at jeg da ikke veier meg lørdag morgen, for deretter å droppe å telle kalorier resten av helgen. Blir mer fysen og spiser mye dritt. For så å bli asketisk mandag igjen. Føler meg så dum!

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warum skrev (1 time siden):

Jeg sliter litt med at jeg sprekker i helgene. Det er veldig irriterende for jeg starter helgen uten egentlig behov for å skeie ut, men så er det jo så kos med litt godis fredag kveld. Også bare sklir det ut med at jeg da ikke veier meg lørdag morgen, for deretter å droppe å telle kalorier resten av helgen. Blir mer fysen og spiser mye dritt. For så å bli asketisk mandag igjen. Føler meg så dum!

Jeg vet ikke om min metode fungerer for alle, men jeg spiser kun godis og annet veldig usunn mat på lørdager. Da gir jeg meg selv fritt spillerom, men jeg gjør ikke dette fredag og søndag. For meg hjelper det med en fridag i uka for å ha fokus de andre dagene, men for andre må de bare kutte helt ut alt en perioden. For meg har lørdagsregimet fungert godt. 

-Selda-

Anonymkode: 38934...537

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

I morgen er en ny dag, og jeg er klar for en ny uke. Er motivert for å spise sunt igjen uten å stresse. Det hjelper faktisk å ikke gå helt i kjelleren bare fordi kostholdet sklidde litt ut forrige uke. Blir veldig motivert av denne tråden.☺️

Anonymkode: eb486...2cc

Så sant!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har holdt på en stund, hvor mye går dere ned i snitt i måneden om dere ikke skeier ut?

Jeg har holdt på en uke nå, og er der at alt er sååå enkelt og jeg ikke skjønner hva problemet kan være 😅 Hver gang jeg tar meg sammen føles det på samme måten (men tidligere har det vært som Selda, ned fra 60, ikke 72 som nå 😬). Håper bare jeg klarer å holde fokus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei, er ny. Tenkte å slenge inn litt kort om meg: 

Tobarnsmor i tredveårene. Har behov for å gå ned 3-4 pyntekilo. Veide 60,4 på sist veiedag (fredag) og er 162 cm høy. Jeg er ikke overvektig, men har i flere år vært nede på 56-57 og trives best der. Jeg har trolig en form for IBS så har derfor begynt med fasting, noe som har roet ned magesmertene utrolig mye. Trener fast to dager i uken + prøver å trene 1-2 ganger utenom. Forsøker også å være aktiv med barna, slik som å stå på ski og alpint i helgene nå som det er vinter. 

Jeg lever etter prinsippet av jeg har en fridag på lørdager, da teller jeg ikke en eneste kalori og koser meg med både god mat, drikke og godteri. Det har fungert godt tidligere når jeg skulle ned i vekt, og håper det fortsatt fungerer like godt. Jeg får eventuelt endre på det om jeg ser vekta ikke går nedover på sikt. 

Det var litt om meg. Har erfart at å delta i vekttråder er inspirerende og til god hjelp :)

- Selda - 

Anonymkode: 38934...537

Jeg er litt i samme båt som deg nå. Skal ned 2-4 "pyntekg". Er 165 cm høy og veier nå 59 kg. Trodde lenge at trivselsvekta mi lå på 58 kg, men har sett at jeg føler meg mer vel rundt 55-57 kg , der jeg klarte å ligge i 1,5 år før desember 22 kom og ødela :P 

Anonymkode: 31ac0...225

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var alt bare tull:P Startet med at jeg sov dårlig(våknet en million ganger!), ble ikke frokost før kl. 12 da jeg brått måtte møte opp et annet sted enn kontoret(hvor frokosten var), for så å dra rett i et møte da jeg omsider kom på kontoret. Så spiste en drøy lunsj da jeg omsider kom så langt. Så ble det middag med en venninne, liten porsjon men mye kalorier, så ikke veldig mettende. Tapte i en runde brettspill da:)

Da jeg kom hjem nå nettopp var jeg kjempesulten og måtte inn med en brødskive selv om jeg alt hadde gått over kaloribudsjettet. Går nok ikke opp i vekt, men jeg har lovet meg selv å heller ta meg noe smått fremfor å gå rundt så sulten at jeg risikerer å sprekke. Ser ut til å ha fungert godt så langt og har god progresjon likevel:)

I morgen er det trening, og mannen skal kokkelere så gleder meg til det:D

Anonymkode: 7c6b5...f81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg er litt i samme båt som deg nå. Skal ned 2-4 "pyntekg". Er 165 cm høy og veier nå 59 kg. Trodde lenge at trivselsvekta mi lå på 58 kg, men har sett at jeg føler meg mer vel rundt 55-57 kg , der jeg klarte å ligge i 1,5 år før desember 22 kom og ødela :P 

Anonymkode: 31ac0...225

Ja, jeg liker meg også best på 55, men kroppen syns 56-57 er best, helst 57. Når jeg først kommer meg ned dit har det ikke vært så vanskelig å holde (med mindre jeg bare ignorerer at vekta kryper oppover igjen og ikke ta grep underveis, som jeg gjorde i et halvår). Lykke til, jeg har troa! 

- Selda

Anonymkode: 38934...537

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uka blir bare tull! Tull med mat og kaloritelling, tull med mageknip og diare etter å ha spist noe dårlig, tull med søvnen som følge av at jeg da ble springende på do midt på natta, som igjen førte til at det ble tull med treninga fordi jeg var så trøtt. Så sovna jeg på sofaen, snudde døgnet, og var enda mer trøtt på jobb, før jeg nå kan toppe det med at jeg har fått vondt i venstre lår sånn plutselig, og det er hovent, så nå blir det sikkert ikke trening i morra heller. Fatter ikke hva jeg har gjort med det låret ass.

Anonymkode: 7c6b5...f81

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Denne uka blir bare tull! Tull med mat og kaloritelling, tull med mageknip og diare etter å ha spist noe dårlig, tull med søvnen som følge av at jeg da ble springende på do midt på natta, som igjen førte til at det ble tull med treninga fordi jeg var så trøtt. Så sovna jeg på sofaen, snudde døgnet, og var enda mer trøtt på jobb, før jeg nå kan toppe det med at jeg har fått vondt i venstre lår sånn plutselig, og det er hovent, så nå blir det sikkert ikke trening i morra heller. Fatter ikke hva jeg har gjort med det låret ass.

Anonymkode: 7c6b5...f81

Kom smerten helt plutselig uten at du har slått deg eller forstrukket noe? Det kan være blodpropp. Les her om symptomer.

https://www.apotek1.no/hjerte-og-blodaarer/blodpropp-i-beina

Tar du P-piller? Det øker faren for blodpropp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hulderen skrev (9 minutter siden):

Kom smerten helt plutselig uten at du har slått deg eller forstrukket noe? Det kan være blodpropp. Les her om symptomer.

https://www.apotek1.no/hjerte-og-blodaarer/blodpropp-i-beina

Tar du P-piller? Det øker faren for blodpropp.

Tar ppiller ja, men jeg er er ikke rød eller varm, og hevelsen er beskjeden. Jeg kjenner ikke noe når jeg sitter/ligger(uansett stilling), og er verst akkurat når jeg skal opp etter å ha sittet en stund. Etter et par skritt er det bedre. Da kjennes det bare litt "stramt." Jeg mistenker jeg har hatt dette en gang før for en hel haug år siden, litt avhengig av hvordan dette arter seg.

Det skal nevnes at jeg har hatt isjas forholdsvis nylig, og som fysioterapeuten sa, så kom nerven som kom i klem til å være furten lenge. Jeg mistet også en del muskelmasse siden jeg jo ikke klarte å bruke beinet. Så jeg lurer på om dette har påvirket måten jeg går på, og når jeg da også begynte å trene(selv om det ikke er så hardt), så kan jeg kanskje ha fremprovosert noe?

Anonymkode: 7c6b5...f81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dytter denne over til fremsiden, da det kom en lengre diskusjon i ned i vekt før påske tråden.

Og til anonym (jeg vet ikke hvem du er): jeg blir også veldig påvirket av syklus, står så godt som stille i to uker av gangen før mensen. Det slipper først når jeg begynner å blø. Men velger å rapportere i tråden uansett, selv om min vei nedover kanskje ikke er veldig imponerende i forhold til de som mistet en kg hver uke. Jeg er med for fellesskapet, for inspirasjon og for å holde meg selv i ørene. Med årene har også målene og ønskene for vektnedgang blitt justert. Så for meg nå, så går det fint at det går sakte.
Men du er i allefall ikke alene i at syklusen klusser med tallene😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min syklus påvirker også tallene veldig. Men det er en så selvfølgelig grunn, så blir ikke nedfor av det. For meg er det veldig fint å være med i den tråden. Nå har jeg ikke gått ned på et par uker, og har lyst til å gi opp. Men den tråden gjør at jeg vil fortsette😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kvekk skrev (11 minutter siden):

Dytter denne over til fremsiden, da det kom en lengre diskusjon i ned i vekt før påske tråden.

Og til anonym (jeg vet ikke hvem du er): jeg blir også veldig påvirket av syklus, står så godt som stille i to uker av gangen før mensen. Det slipper først når jeg begynner å blø. Men velger å rapportere i tråden uansett, selv om min vei nedover kanskje ikke er veldig imponerende i forhold til de som mistet en kg hver uke. Jeg er med for fellesskapet, for inspirasjon og for å holde meg selv i ørene. Med årene har også målene og ønskene for vektnedgang blitt justert. Så for meg nå, så går det fint at det går sakte.
Men du er i allefall ikke alene i at syklusen klusser med tallene😊

Jeg så også det spørsmålet i vektnedgangstråden. Jeg tenker at det nok er flere der som ikke får mensen. Selv er jeg forbi overgangsalderen. Mens andre kanskje bruker hormonspiral, eller fast på P-piller slik at de ikke blør. 

Den gang jeg slanket meg når jeg hadde mens, så bølget vekten nedover. Selv om vekten gikk litt opp før mensen, så gikk den jo ned i det lange løp. Jeg visste jo hvor jeg var i syklusen, så jeg så an vektutviklingen ut fra det.

Anonymkode: 9f1bc...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med i slanketråden. Begynner nå på antidepressiva. Jeg vet noen legger på seg av Cipralex, men blir interessant å se hvordan det går. Til vanlig har jeg null interesse av mat, det er kun ernæring, men i ekstreme stress- og angstsituasjoner kan jeg spise 🍫 til jeg blir kvalm. Ei svær plate på under ett kvarter. Har brukt Cipralex før, uten å ha fått bivirkninger. Men andre har kanskje lagt på seg? Cipralex kan jo fucke med metthets- og sulthomomoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym fra veietråden her, takk for at dere svarer meg.🙂 nei det er jo ingen konkurranse, tror bare jeg har følt meg nedfor siste tiden fordi alt har stoppet opp. Vært mye stress og lange dager på jobb/skole, og nå ble jeg syk i tillegg og fikk mensen. Men jeg skal ikke gi opp. Det er jo livsstilen som er poenget, og det er ingen annen løsning for jeg vil jo være sunn resten av livet og ha det bra med meg selv. ❤️

Anonymkode: c79b3...5cd

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Anonym fra veietråden her, takk for at dere svarer meg.🙂 nei det er jo ingen konkurranse, tror bare jeg har følt meg nedfor siste tiden fordi alt har stoppet opp. Vært mye stress og lange dager på jobb/skole, og nå ble jeg syk i tillegg og fikk mensen. Men jeg skal ikke gi opp. Det er jo livsstilen som er poenget, og det er ingen annen løsning for jeg vil jo være sunn resten av livet og ha det bra med meg selv. ❤️

Anonymkode: c79b3...5cd

Kanskje bare hoppe over å veie seg når man har det månedlige? Det er slik som noen I tråden nevnte at det psykiske er også viktig når man vil ned i vekt.  Også blir man mer deprimert når vekten går opp under mensen. 

Bare prøv så godt du kan å være flink til tross for mensen. Også skal du se at du får en fin overraskelse på vekten når vannet i kroppen har sluppet taket. 

For å holde motivasjonen ekstra oppe, så anbefaler jeg også å være forsiktig med mat som inneholder salt før veiedag. For dette binder også vann i kroppen. 

Og det er mye skjult salt/natrium i utrolig mange matvarer. Så anbefaler deg (hvis du ikke har det allerede) en app som ikke bare registerer kalorier i maten din. Men som også viser alle næringsverdier. 

Til slutt vil jeg si at ikke bry deg om hva alle andre går ned i vekt. Det er du som er den viktige i din egen prosess. 

Stå på. Dette klarer du. Ikke gi opp, for ditt fremtidige jeg vil takke deg. Ta en dag av gangen ❤️ feil underveis gjør alle. Men man må bare reise seg opp igjen og gå videre.  Og det å ha mensen er slett ingen feil.

Det betyr bare at det kanskje venter en positiv vektoverraskelse uken etterpå, hvis man lar være å veie seg når vannet samler seg 😉

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...