Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

Artig at det er så mange aktive her nå! Enig at det hjelper med fellesskapet her, krysser fingrene for at vi alle når målene våre :nordvesta:

Selv har jeg satt meg mål om 5 kg før påske. Håper jo egentlig på mer, men tenker det er bedre å sette et lavere mål og heller justere etterhvert. Er jo lett å bli litt vel entusiastisk på starten av året og hoppe av fordi man har brent seg ut...

Samtidig som påsketråden prøver jeg meg på Helserevolusjonen av Maria Borelius. Har lest den første boka før, og likte den godt, men nå tester jeg 12-ukersplanen (tredje boka, altså). Det er egentlig ikke en vektnedgangskur, men mer en veiledning til balansert livsstil med sunn mat og trening. Antiinflammatorisk kost(mye grønt, krydder, omega-3...), lov med et par glass vin og kos, styrketrening. Anekdotisk, referanser til både forskning og ayurveda. Anbefales! Liker at det ikke er så absolutte regler, men at man oppfordres til å finne en versjon som funker for en selv. Passer på kaloriene til å starte med allikevel.. Nå er jeg veldig spent på hva vekta sier på fredag!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Moanas skrev (20 minutter siden):

Melder meg inn her. Vet slike forum kan hjelpe masse dersom vi er en aktiv gjeng.

Jeg har gått opp altfor mye det siste året, eller halvannet året. Kjenner jeg nesten blir deprimert av at jeg har så mye klær jeg ikke kan bruke eller som er veldig ubehagelig på. Så mitt første mål er å begynne å føle meg mer tilpass i klærne mine. 

Vet jeg trenger å gå ned minimum 10kg, gjerne 15kg over tid.

Trening er jeg veldig glad i, men kommet litt ut av det den siste 1-2 månedene. I morgen SKAL jeg starte med å jogge og kanskje litt styrketrening hjemme også.

 

Lykke til alle sammen. Håper vi alle klarer å unngå å bli en del av statistikken av folk som starter i januar, men som faller av i løpet av en måned. 

Så enig! Har veldig mange fine klær hengende i skapet. De har ikke passet på 3 år.. Bare 5-10 kg hadde hjulpet utrolig mye på flere kjoler, bukser og bluser. En stor motivasjon der! 

Her skal mannen også ned i vekt. Han skal ned 30 kg totalt. Gikk ned 10 kilo fra oktober til nå, så han er virkelig i gang. Det motiverer meg også.

Lykke til med treningen. Selv er jeg syk, så treningen må vente til neste uke. Da starter jeg med powerwalks og styrketrening via «7 minute workouts»

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/4/2023 at 8:39 PM, Irja said:

Så enig! Har veldig mange fine klær hengende i skapet. De har ikke passet på 3 år.. Bare 5-10 kg hadde hjulpet utrolig mye på flere kjoler, bukser og bluser. En stor motivasjon der! 

Her skal mannen også ned i vekt. Han skal ned 30 kg totalt. Gikk ned 10 kilo fra oktober til nå, så han er virkelig i gang. Det motiverer meg også.

Lykke til med treningen. Selv er jeg syk, så treningen må vente til neste uke. Da starter jeg med powerwalks og styrketrening via «7 minute workouts»

 

 

En til som trenger å passe inn i klærne igjen... Jeg fikk andre barnet i mai i fjor, og kan bare konstatere at jeg ikke er en sånn som kiloene bare renner av når jeg ammer. Nå skal jeg begynne å jobbe igjen også (50% gradert fram til påske, så 100% etter det), så kan ikke bare dasse rundt i joggebukse og ammetøy lengre heller. 

Jeg har ikke så mye en slankeplan/mål, som et ønske om å justere livsstilen slik at vekta kryper riktig vei over tid. Nøkkelen for meg bruker å være porsjonsstørrelse (lettere nå som baby spiser en del fast føde, ulvehungeren jeg hadde de første månedene med amming er over), fylle på med grønnsaker, og ikke (små)spise om kvelden. Regner med at noen ting blir enklere når jeg begynner på jobb igjen også, i den forstand at det blir mindre småspising når jeg ikke bare er hjemme, og også mer hverdagsmosjon i å komme seg til kontoret.

Én konkret vane jeg håper å holde på er å alltid ha oppkuttede grønnsaker (gulrot, selleri, paprika osv.) i kjøleskapet - jeg er mye flinkere til å legge til grønnsaker ved frokost/lunsj, eller velge det som et snack, når jeg har det så lett tilgjengelig. Et annet konsept jeg liker er å forsøke å legge til sunne vaner/element heller enn å prøve å begrense seg. (I stedet for å bare spise pepperkaker, spis en pepperkake og en klementin.) 

Fint med et fellesskap her - bare det å veie seg hver uke og skrive det et sted (selv som anonym) er motiverende for meg. Jeg heier på oss! 😄

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pelsdott her 👋🐻

Slenger meg på tråden. Spent på hva vekten viser i morgen tidlig. Er ikke mye jeg skal ned, men likevel ikke alltid så lett å ta seg sammen så jeg håper at det vil være litt motiverende å oppdatere fremgang 😊  Lettere når man må «rapportere» samt gjør det sammen med noen.

For min del er jeg avhengig av å trene mye når jeg skal skjerpe kosten, og vica verca. Alt eller ingenting. Min felle er at jeg lett overspiser og har generelt stor appetitt. Jeg synes det er vanskelig med en mellomting.

Har nå satt opp en diett (av mangel på bedre ord), og har fullført dag 3. Blir være om et par uker tenker jeg 😅

 

Pelsdott 🐻

Anonymkode: 118ab...eb4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God idé å alltid ha ferdigoppkuttede grønnsaker tilgjengelig @Twilight_Sparkle

Jeg hadde en deilig økt med 5km løping i går. Men planen er å komme i gang med mer styrketrening. Jeg vet at det hjelper mer for min del over tid. 
 

En annen ting jeg må jobbe med er å få nok søvn. Dagene her i huset starter tidlig, så jeg må prøve å komme i en bedre rytme med å legge meg tidligere.  😊

Første offisielle dag har nå startet for meg, kommet meg på vekta og håper jeg klarer å holde motivasjonen oppe. Sosiale utfordringer allerede i dag og resten av helgen, men jeg skal prøve å begrense meg ifht mengder. 
 

god helg ☀️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moanas skrev (2 timer siden):

God idé å alltid ha ferdigoppkuttede grønnsaker tilgjengelig @Twilight_Sparkle

Jeg hadde en deilig økt med 5km løping i går. Men planen er å komme i gang med mer styrketrening. Jeg vet at det hjelper mer for min del over tid. 
 

En annen ting jeg må jobbe med er å få nok søvn. Dagene her i huset starter tidlig, så jeg må prøve å komme i en bedre rytme med å legge meg tidligere.  😊

Første offisielle dag har nå startet for meg, kommet meg på vekta og håper jeg klarer å holde motivasjonen oppe. Sosiale utfordringer allerede i dag og resten av helgen, men jeg skal prøve å begrense meg ifht mengder. 
 

god helg ☀️


Så flink du er som løper! Jeg prøvde meg på å komme i gang med løping under Coronaen, men endte med å skade/overbelaste knærne så jeg kan ikke løpe lengre. Det er utrolig frustrerende 🥹

 

Samme her ang søvn - dette må jeg fokusere på! Sover alt for lite!! 
 

God helg!!💫

 

Pelsdott 🐻

Anonymkode: 118ab...eb4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Irja skrev (På 4.1.2023 den 20.39):

Så enig! Har veldig mange fine klær hengende i skapet. De har ikke passet på 3 år.. Bare 5-10 kg hadde hjulpet utrolig mye på flere kjoler, bukser og bluser. En stor motivasjon der! 

Her skal mannen også ned i vekt. Han skal ned 30 kg totalt. Gikk ned 10 kilo fra oktober til nå, så han er virkelig i gang. Det motiverer meg også.

Lykke til med treningen. Selv er jeg syk, så treningen må vente til neste uke. Da starter jeg med powerwalks og styrketrening via «7 minute workouts»

Samme her! Masse flotte plagg jeg ikke kan bruke for de passer ikke, og det jeg muligens klarer å klemme meg inn i er ikke akkurat så behagelig... Har kun to bukser jeg klarer å sitte hele dagen på kontoret med, og den ene må jeg åpne knappen på når jeg sitter, så venter bare på at jeg skal glemme det og at buksa skal falle på anklene når jeg reiser meg :fnise:

Anonymkode: 7c6b5...f81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt nyttårsforsett for i år var å fjerne alt eller ingenting tankegangen min. I fjor gikk jeg ned ca 5 kg, men har gjennom høsten lagt de på meg igjen. For å nå en sunn vekt trenger jeg å gå ned 5 kg, og helst ytterligere 5 for ønsket vekt. I år har jeg valgt å tenke at en kostholdsendring er bedre, og litt er alltid bedre enn ingenting. Treningssenteret får jeg dra på senere, men til syvende og sist er det maten som utgjør det meste av kalori inn/ut regnestykket. 

Håper jeg klarer å holde ut lenger denne gangen, og slenger meg på denne tråden for å holde motivasjonen oppe! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/6/2023 at 5:09 AM, Moanas said:

God idé å alltid ha ferdigoppkuttede grønnsaker tilgjengelig @Twilight_Sparkle

Jeg hadde en deilig økt med 5km løping i går. Men planen er å komme i gang med mer styrketrening. Jeg vet at det hjelper mer for min del over tid. 
 

En annen ting jeg må jobbe med er å få nok søvn. Dagene her i huset starter tidlig, så jeg må prøve å komme i en bedre rytme med å legge meg tidligere.  😊

Første offisielle dag har nå startet for meg, kommet meg på vekta og håper jeg klarer å holde motivasjonen oppe. Sosiale utfordringer allerede i dag og resten av helgen, men jeg skal prøve å begrense meg ifht mengder. 
 

god helg ☀️

Åh, søvn! Jeg gleder meg sånn til en tid hvor begge barna sover sånn noenlunde ok. (Treåringen sover fortsatt veldig urolig og kommer inn i senga vår i løpet av natta. Hun venter på å operere ut mandlene og forhåpentligvis blir det bedre etter det. Og hun på 7 måneder sover helt ok men ikke akkurat natta gjennom i egen seng ennå 😆.)

Jeg savner skikkelig å løpe, det er en motivasjon til meg for å komme litt ned i vekt innen våren! Styrketrening er jeg dårlig på å komme i gang med selv, men vurderer å melde meg på mammatrening som begynner i slutten av januar. Må bare finne ut om tidene funker med jobb og 50% permisjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanskeligste med vektnedgang for min del handler om frokost/lunsj! Jeg er veldig glad i brød, og spiser gjerne to skiver med brunost/gulost/syltetøy/nugatti/egg/skinke. Jeg vet jeg bør spise annerledes, men det er alltid tilgjengelig, lettvint og raskt, samtidig som det er relativt billig. Har dere noen andre forslag på frokost/lunsj?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Frosh said:

Det vanskeligste med vektnedgang for min del handler om frokost/lunsj! Jeg er veldig glad i brød, og spiser gjerne to skiver med brunost/gulost/syltetøy/nugatti/egg/skinke. Jeg vet jeg bør spise annerledes, men det er alltid tilgjengelig, lettvint og raskt, samtidig som det er relativt billig. Har dere noen andre forslag på frokost/lunsj?

Nå vet jeg ikke helt hva du sikter mot kalorimessig, eller hvor store skiver vi snakker om, men er to skiver brød så ille egentlig? (Bortsett fra at det blir ensformig, og at du kanskje ikke holder deg mett så lenge?) Kommer selvfølgelig an på pålegget.

Forslag til frokost: Havregrøt (jeg liker litt peanøttsmør i for fett og god smak, topp med hva du vil). Chiapudding. Overnight oats. Pannekaker / lapper (cottage cheese, egg og havre pluss litt melk og mel blanda med stavmikser er både godt og mettende). Omelett. Eggmuffins. Havremuffins (eller andre grove frokostmuffins). Yogurt, evt. blanda med cottage cheese, og musli/frukt.

Til lunsj spiser jeg gjerne middagsrester, så har ikke så mange kreative forslag der.

Eventuelt kan du jo fortsette med brødmat, men sikte mot litt sunnere skiver? Mindre nugatti og mer egg/skinke, makrell i tomat, tunfisksalat, osv. Velg grovere brød, skjær tynnere skiver? Legg til en neve rå grønnsaker å knaske på (gulrotstaver, selleri, tomater, paprika, hva enn du liker. Jeg har ferdig oppkutta i kjøleskapet, så er det bare å legge på frokosttallerkenen)? Om du liker og er vant til å spise brød, er det sannsynligvis enklere å gjøre en liten justering, enn å begynne med noe helt annet!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frosh skrev (1 time siden):

Det vanskeligste med vektnedgang for min del handler om frokost/lunsj! Jeg er veldig glad i brød, og spiser gjerne to skiver med brunost/gulost/syltetøy/nugatti/egg/skinke. Jeg vet jeg bør spise annerledes, men det er alltid tilgjengelig, lettvint og raskt, samtidig som det er relativt billig. Har dere noen andre forslag på frokost/lunsj?

To brødskiver er vel ikke så ille? Velg egg eller skinke istedenfor nugatti og brunost, så er vel dette helt ok og ikke grunnen til overvekt akkurat..

Anonymkode: bd484...310

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Twilight_Sparkle skrev (46 minutter siden):

Nå vet jeg ikke helt hva du sikter mot kalorimessig, eller hvor store skiver vi snakker om, men er to skiver brød så ille egentlig? (Bortsett fra at det blir ensformig, og at du kanskje ikke holder deg mett så lenge?) Kommer selvfølgelig an på pålegget.

Forslag til frokost: Havregrøt (jeg liker litt peanøttsmør i for fett og god smak, topp med hva du vil). Chiapudding. Overnight oats. Pannekaker / lapper (cottage cheese, egg og havre pluss litt melk og mel blanda med stavmikser er både godt og mettende). Omelett. Eggmuffins. Havremuffins (eller andre grove frokostmuffins). Yogurt, evt. blanda med cottage cheese, og musli/frukt.

Til lunsj spiser jeg gjerne middagsrester, så har ikke så mange kreative forslag der.

Eventuelt kan du jo fortsette med brødmat, men sikte mot litt sunnere skiver? Mindre nugatti og mer egg/skinke, makrell i tomat, tunfisksalat, osv. Velg grovere brød, skjær tynnere skiver? Legg til en neve rå grønnsaker å knaske på (gulrotstaver, selleri, tomater, paprika, hva enn du liker. Jeg har ferdig oppkutta i kjøleskapet, så er det bare å legge på frokosttallerkenen)? Om du liker og er vant til å spise brød, er det sannsynligvis enklere å gjøre en liten justering, enn å begynne med noe helt annet!

Takk og takk for godt svar! 😃 fint å hente litt inspirasjon fra andre da man går i samme tralten og velger det samme om igjen og om igjen. Ble cottage cheese, eple og mandler i dag, nøye målt opp for å ha oversikt 😁 teller kalorier akkurat nå, men det er mest for en kickstart etter vektoppgang 👍 på lang sikt vil jeg klare meg med variert kost 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

To brødskiver er vel ikke så ille? Velg egg eller skinke istedenfor nugatti og brunost, så er vel dette helt ok og ikke grunnen til overvekt akkurat..

Anonymkode: bd484...310

Neida, det er ikke grunnen til overvekt, men jeg føler heller ikke at brødskiver er tipptopp 😃 min grunn til overvekt er godteri, så jeg må helt klart ta grep der også, og så føler jeg at sunne frokoster og lunsjer kan bidra til at jeg spiser snop! 😊 noe brødskiver blir det nok, er altfor glad i brød til å kutte det helt ut🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende og inspirerende å lese hva andre gjør, enten det er om trening eller mat! Selv kjører jeg Whole 30 i januar, det er litttt pes siden jeg omtrent må lage all mat selv, men for meg funker det bra for å virkelig bli kvitt søtsug og denslags. (Husker første gang jeg spiste potetgull etter en måned eller to uten noe og jeg, dronningen av potetgull, syntes nesten det var ekkelt!) Sist gang jeg gjorde en hel måned så varte de gode vanene lenge etter. Men nå var det absolutt på tide med en ny runde. Veide meg ikke før jeg startet, og man skal ikke veie seg på Whole 30, så kommer ikke til å veie meg før 1. februar. Forhåpentligvis har jeg gått ned en kilo eller to, men akkurat nå er det viktigste å spise sunne, mettende måltider og dermed ha god og holdbar energi.

Anonymkode: e6a58...2db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøker å unngå denne vanlige feilen med å la det gå for lenge mellom måltider slik at man ender opp med å overspise fordi man er så sulten. Så selv om det fører til at jeg overskrider kaloribudsjettet, så har jeg to ulike dager tatt meg noe smått(type, halv brødkive, en frukt ol) mens jeg ventet på neste måltid. Det sitter langt inne ass :fnise:  Men til gjengjeld spist som planlagt til middag(stort sett fra lunsj til middag som er problemet).

Og så trives jeg så godt i min nye jobb at noe trøste-/stresspising bare har forsvunnet! En periode i min gamle jobb spiste jeg nok tilsvarende en pose pops hver eneste ettermiddag😅 Matbudsjettet var helt krise...! Stabil døgnrytme har også hjulpet mye:)

Anonymkode: 7c6b5...f81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fader altså, denne uken sklir ut kalorimessig. Nervøs for veiing på fredag 🥲 Jeg pleier å være flink til å holde meg til planen. Typ veier absolutt alt. Denne uken har det vært to middagsselskaper. Pleier da å droppe å spise annen den dagen, men har ikke klart det disse dagene. Er veldig lav så ligger på et lavt dagsbudsjett.

Anonymkode: 118ab...eb4

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Fader altså, denne uken sklir ut kalorimessig. Nervøs for veiing på fredag 🥲 Jeg pleier å være flink til å holde meg til planen. Typ veier absolutt alt. Denne uken har det vært to middagsselskaper. Pleier da å droppe å spise annen den dagen, men har ikke klart det disse dagene. Er veldig lav så ligger på et lavt dagsbudsjett.

Anonymkode: 118ab...eb4

Dette er livet ❤️ Uforutsette ting, og situasjoner som gjør at planen ikke følges, vil skje flere ganger. Det viktige nå (mener jeg), er at du ikke legger for mye i det. Å «ikke klare å la være» å droppe all annen mat enn middag, høres sunt ut. Det er IKKE det samme som å kaste i seg en stor plate melkesjokolade eller et halvt nybakt brød med masse smør fordi en «ikke klarer å la være». Men selv det er ingen krise en sjelden gang innimellom.

Jeg er i andre enden, har gått ned 40 kg og holdt vekta et år nå (hvorfor leser jeg egentlig fortsatt her? 😂). Senest sist uke slukte jeg en svær plate 🤪 og en stor pose Smash faktisk to dager før. Lenge siden jeg har hatt sååå søtsug som etter jul. Men gjett hva? Det merkes ikke på vekta i det hele tatt nå i dag. For når det kun er de gangene jeg tok litt av, så utjevner det seg.

Slapp av! Om du går litt opp, litt ned eller ligger likt en uke - så har det ingenting å si i lengden. Det viktige er at du jobber med å IKKE få panikk eller bli sint/skuffa over deg selv, men bare fortsetter etter planen neste dag. Det går bra! ❤️

Anonymkode: 3e9de...6c0

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal fortsette i treningssporet jeg la opp, og fulgte, i 2022 inn i 2023 med litt justeringer. 

Målet frem til påske blir å gå ned litt i vekt, 8kg, og helst ikke miste muskelmasse på veien. Fokuset mitt er proteinrik mat, enten sammensatt med karbohydrater eller fett, til ulike måltider. Kommer til å veie maten i starten, som tidligere, for å være sikker på at proteininntaket er høyt nok. 

2-3 styrkeøkter i uken og 3 løpeøkter, endret fra 3 styrkeøkter og 2 løpeøkter til litt mer løping og ikke så mye fokus på styrketreningen. Målet er å beholde maksløftene mine i bøy, mark og benk gjennom perioden, for så å fokusere mer på styrketreningen fra april. Jeg har hatt mer fokus rettet mot treningen, men vektnedgangen kommer nok til å bli hovedfokus fremover.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tallene sier at jeg har gått ned 1kg denne uken. Dette var jo hyggelig tall, MEN dette kan umulig stemme. Brukte samme vekt, på samme sted, tre testinger og fikk samme resultat (tester alltid tre ganger) 🤔 I følge mine beregninger kan jeg ikke ha gått ned én kilo denne uken - ikke føler jeg meg som det vekten sier heller. Og vannet slapp mest sannsynlig uke 1. Fader. Jeg må kanskje ordne meg en annen vekt også for å sjekke. Ikke så motiverende når jeg ikke stoler på vekten 😅
 

Pelsdott 🐻 

Anonymkode: 118ab...eb4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...