Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden

Mayoo

Anbefalte innlegg

Jeg har lengtet etter safari kjeks siden mandag. Jeg er egentlig ikke så glad i kjeks heller. Utrolig merkelig. Jeg tror det var den sukkerfri syltetøy som jeg hadde på chiagrøten som er årsaken til denne kraftige  søt suget. Det var så deilig å ikke kjenne på denne følelsen, men nå er den her igjen. Det er det eneste jeg tenker på.  Skal jeg stå over å holde ut til den gir seg  eller skal jeg bare kjøpe safaripakken og spise til jeg blir lei av smaken ?

Anonymkode: 6d192...fad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har lengtet etter safari kjeks siden mandag. Jeg er egentlig ikke så glad i kjeks heller. Utrolig merkelig. Jeg tror det var den sukkerfri syltetøy som jeg hadde på chiagrøten som er årsaken til denne kraftige  søt suget. Det var så deilig å ikke kjenne på denne følelsen, men nå er den her igjen. Det er det eneste jeg tenker på.  Skal jeg stå over å holde ut til den gir seg  eller skal jeg bare kjøpe safaripakken og spise til jeg blir lei av smaken ?

Det er virkelig ikke verdt kaloriene! Og søtsuget gir seg ikke. Kanskje du blir lei av Safari (hvem blir ikke det..), men da blir det noe annet du drømmer om. Stå over og hold ut!

Anonymkode: 3e9de...6c0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vet at det skrives veldig mye her inne om at man må avstå helt fra søtt for å bli kvitt søtsug. At det er veldig enkelt og firkantet sånn sett. Men søtsug kan også komme av å ligge i kaloriunderskudd over tid. Husker selv da jeg hadde anoreksi (og absolutt ikke spiste noe søtt over svært lang tid), så var det faktisk safarikjeks som sto i hodet mitt, så kom på det når jeg leste dette😅 Underspising gir sug etter raske karbohydrater lærte jeg av legene på den avdelingen jeg var innlagt. Så jeg tenker du burde spørre deg selv om du spiser for lite. Vet jo at man må spise mindre for å gå ned i vekt, men spiser man for lite trigger det craving og binging. 

Anonymkode: bd484...310

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fyfaen jeg er så forbanna på meg selv nå. Skulle handle ingredienser til curry, men jeg gikk ut med to safarikjeks  der den ene ble spist på veien hjem og den andre den første timen hjemme sammen med melk. Er nå kvalm, har angst og tenker det er ikke vits for meg å gå ned i vekt når jeg har så lav viljestyrke. Jeg er så lei av meg selv. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

fyfaen jeg er så forbanna på meg selv nå. Skulle handle ingredienser til curry, men jeg gikk ut med to safarikjeks  der den ene ble spist på veien hjem og den andre den første timen hjemme sammen med melk. Er nå kvalm, har angst og tenker det er ikke vits for meg å gå ned i vekt når jeg har så lav viljestyrke. Jeg er så lei av meg selv. 

Spist et spist, ikke noe du kan gjøre med det nå. Ny dag i morgen 💪

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er menneskelig å gå på sånne smeller! :) alle har gjort det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Sånt skjer! Da får man bare tenke at da tar det litt lenger tid å nå målet mitt, men det går fint! Det er menneskelig å feile, og det må være lov å kunne gjøre sånn noen ganger også uten at det er krise 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal vi klare alle fristelsene som kommer nå med grillmat, is og alle fri og sommerferien?

Vil gjerne gå ned frem til sommerferien og skal helst ned både i sommerferien og etter også.

Anonymkode: ea222...b13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvordan skal vi klare alle fristelsene som kommer nå med grillmat, is og alle fri og sommerferien?

Vil gjerne gå ned frem til sommerferien og skal helst ned både i sommerferien og etter også.

Spis, men velg gode alternativ og tenk på mengde :) jeg spiser for eks masse is, men bare kjempe yes, som har litt i overkant av 100 kalorier. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MissWoodville

I dag har jeg gått ned til 75,1 kg! Er kjempeglad, endelig rikket vekten på seg igjen 😁 Jeg begynte igjen med spis deg fri, tidligere i uken. Og merker resultatene kommer raskt. Denne gang synes jeg det er lettere å følge, sikkert fordi jeg allerede spiser lite og sunt.

Er nå 0,1 kg fra å ha normal BMI, noe jeg ikke har hatt på 9 år! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Planlegge på forhånd. Spis masse bær og vannmelon, velg is med lavt kaloriinnhold. Grill kylling i stedet for nakkekoteletter. Deilige friske salater i stedet for potetsalat med creme fraîche. Hvitvin, ikke øl, og ikke hver dag. Bruk det fine været til å være ute og aktiv.

Jeg gikk ned i sommerferie i fjor. Det krever bevissthet, men jeg føler ikke jeg gikk glipp av noe som helst. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke vær så restriktiv! Spis grillmat og is og kos deg. Grill kylling, fisk, svinekjøtt, lag marinader og dressinger selv, fyll på med masse deilig salat som tilbehør. Vil du ha en burger eller pølse så spiser du det. Man spiser det ikke hver dag og det kan enkelt gjøres plass til det innenfor helt fornuftige kaloribudsjett. Moderasjon is key! 

Det finnes masse is med lite/ingen kalorier om du vil ha is. 

Beveg deg, sommeren byr jo på mye aktivitet. Svøm, sykle, gå turer, vær aktiv med barna dine om du har barn.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begynt å ta krom jeg nå- er mange som sier det skal hjelpe på søtsuget🙏🏼

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fnugg skrev (7 timer siden):

Ikke vær så restriktiv! Spis grillmat og is og kos deg. Grill kylling, fisk, svinekjøtt, lag marinader og dressinger selv, fyll på med masse deilig salat som tilbehør. Vil du ha en burger eller pølse så spiser du det. Man spiser det ikke hver dag og det kan enkelt gjøres plass til det innenfor helt fornuftige kaloribudsjett. Moderasjon is key! 

Det finnes masse is med lite/ingen kalorier om du vil ha is. 

Beveg deg, sommeren byr jo på mye aktivitet. Svøm, sykle, gå turer, vær aktiv med barna dine om du har barn.

Kan også tipse om at grillede grønnsaker er herlig😍 Spiser et kjempelass med det til feks grillet kylling, da klarer jeg fint stå over feks ris til uten at det engang føles som et offer😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har tenkt på dette selv. Grillmat trenger jo ikke å være så ille. Jeg elsker f.eks. sommerlige salater, grillede grønnsaker og det finnes mye magert kjøtt å velge i. I tillegg er det jo deilig med hjemmelaget tzatziki laget på mager Yogurt, f.eks. Også har man jo bær og mager Kesam som er en kjempegod og lett sommerdessert. 

Utfordringen min er at den usunne grillmaten ofte er lettere å plukke med seg uten å bruke lang tid på å forberede. Vi griller typisk spontant etter jobb på varme dager og da er det jo lettere å gå for burger enn noe som man må bruke litt tid på å forberede, men tar gjerne imot ekstra enkle/raske sunnere grillvarianter til de dagene man ikke orker å stå inne på kjøkkenet og forberede masse. 

For meg er nok utfordringen alkohol og festligheter. Drikker meg sjeldent full og er aldri ute hele natta, men det blir fort innmari fristende å ta én-to kalde øl til maten i varmen, og selv om jeg sjeldent er på fest så er jeg bedt på ørtogførti sommerfester, lønningspilser og andre treff hvor det er naturlig med en utepils eller to. Frister ikke å stå over alt sammen heller, for er mange jeg ikke har fått sett eller snakket mye med under covid. 

Anonymkode: 166b8...1ec

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke spist snop på 3 uker, og det har gått over all forventning. Har følt meg vel, og gått ned 1,8 kilo. 

I dag fikk jeg derimot lyst å prøve snop igjen. Hadde egentlig ikke spesielt lyst på (som er sjukt!! Før de siste 3 ukene spiste jeg snop hver dag), men jeg ville teste om jeg fortsatt syntes det var godt. Jeg har nemlig ikke trodd på teorien om at når man ikke spiser godis på en stund så mister man lysten. Dette skulle i hvertfall ikke gjelde meg. 

Der tok jeg feil. For det første hadde jeg egentlig ikke så lyst på snop i dag. Men jeg hadde liksom bestemt meg for å spise det. Så jeg har spist noe av det jeg kjøpte, og jaggu var det ikke spesielt godt! Jeg er faktisk veldig overrasket. Og underveis i spisingen fikk jeg lyst på frukt i stedet. Så jeg kastet resten av snopet og tok frem et eple. Og i tillegg ble jeg kvalm og magen er i ulage, magen bobler og lager lyder. 

Fremover skal jeg bare holde meg til kostholdet jeg har hatt de siste 3 ukene. Og fortsette å holde meg unna snop :) 

Anonymkode: f4e74...a23

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg har ikke spist snop på 3 uker, og det har gått over all forventning. Har følt meg vel, og gått ned 1,8 kilo. 

I dag fikk jeg derimot lyst å prøve snop igjen. Hadde egentlig ikke spesielt lyst på (som er sjukt!! Før de siste 3 ukene spiste jeg snop hver dag), men jeg ville teste om jeg fortsatt syntes det var godt. Jeg har nemlig ikke trodd på teorien om at når man ikke spiser godis på en stund så mister man lysten. Dette skulle i hvertfall ikke gjelde meg. 

Der tok jeg feil. For det første hadde jeg egentlig ikke så lyst på snop i dag. Men jeg hadde liksom bestemt meg for å spise det. Så jeg har spist noe av det jeg kjøpte, og jaggu var det ikke spesielt godt! Jeg er faktisk veldig overrasket. Og underveis i spisingen fikk jeg lyst på frukt i stedet. Så jeg kastet resten av snopet og tok frem et eple. Og i tillegg ble jeg kvalm og magen er i ulage, magen bobler og lager lyder. 

Fremover skal jeg bare holde meg til kostholdet jeg har hatt de siste 3 ukene. Og fortsette å holde meg unna snop :) 

Anonymkode: f4e74...a23

Hurra, for en deilig følelse det må være🥳 Så flink du har vært🙏🏼 Jeg har samme erfaring de periodene jeg klarer ligge helt unna; dvs jeg blir ikke så uvel da, men jeg har egentlig ikke lyst på og craver mer på sunne ting😃 Er egentlig veldig klar for å ta skikkelig fatt på kostholdet igjen, men merker jeg trenger den siste lille pushen😆 Har vektklubbmedlemskap og alt i boks, mangler «bare» å sette fokus😅 Har i det minste begynt å trene igjen- styrke foreløpig, det er en start i hvert fall😄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen brukt feks knekkebrøddietten eller suppedietten her? Var det i så fall overkommelig i la oss si en uke maks to for å rase ned et par kilo, eller hadde det bare motsatt effekt ved at man hev innpå bøttevis med kalorier rett etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Har tenkt på dette selv. Grillmat trenger jo ikke å være så ille. Jeg elsker f.eks. sommerlige salater, grillede grønnsaker og det finnes mye magert kjøtt å velge i. I tillegg er det jo deilig med hjemmelaget tzatziki laget på mager Yogurt, f.eks. Også har man jo bær og mager Kesam som er en kjempegod og lett sommerdessert. 

Utfordringen min er at den usunne grillmaten ofte er lettere å plukke med seg uten å bruke lang tid på å forberede. Vi griller typisk spontant etter jobb på varme dager og da er det jo lettere å gå for burger enn noe som man må bruke litt tid på å forberede, men tar gjerne imot ekstra enkle/raske sunnere grillvarianter til de dagene man ikke orker å stå inne på kjøkkenet og forberede masse. 

For meg er nok utfordringen alkohol og festligheter. Drikker meg sjeldent full og er aldri ute hele natta, men det blir fort innmari fristende å ta én-to kalde øl til maten i varmen, og selv om jeg sjeldent er på fest så er jeg bedt på ørtogførti sommerfester, lønningspilser og andre treff hvor det er naturlig med en utepils eller to. Frister ikke å stå over alt sammen heller, for er mange jeg ikke har fått sett eller snakket mye med under covid. 

Anonymkode: 166b8...1ec

Jeg har lårfilet fra kylling liggende, de er såpass tynne (og mye saftigere enn vanlige fileeter!), de går superraskt å grille. Legger grønnsaker i store biter på aluminiumsfolie og vips, det tar ikke lange tiden:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnartLærer skrev (På 5.5.2022 den 10.18):

I dag har jeg gått ned til 75,1 kg! Er kjempeglad, endelig rikket vekten på seg igjen 😁 Jeg begynte igjen med spis deg fri, tidligere i uken. Og merker resultatene kommer raskt. Denne gang synes jeg det er lettere å følge, sikkert fordi jeg allerede spiser lite og sunt.

Er nå 0,1 kg fra å ha normal BMI, noe jeg ikke har hatt på 9 år! 

Hva er «spis deg fri»? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...