Frøkenfryden Skrevet 22. desember 2024 #7341 Del Skrevet 22. desember 2024 Warum skrev (På 13.12.2024 den 15.41): Er det noen som har noen råd i forhold til overgangen fra slanking til vedlikehold? Jeg teller ikke kalorier, så vet ikke nøyaktig hva jeg ligger på daglig. Har gått relativt raskt ned i vekt. En del av meg har bare lyst til å fortsette ned, men for at dette skal bli varig tenker jeg at det holder nå. Hvordan har dere andre gjort dette? Tenker å fortsette å veie meg en gang i uka hvertfall. Sikkert dumt spørsmål, men ble så usikker. Jeg fortsatte bare å spise som ved slanking men med noe mindre strikthet, ett glass vin her, en sjokoladerute på fredagen osv. Kaloribehovet etter vektnedgangen var nok ganske likt det jeg lå på under slanking. Så jeg endret det aldri tilbake på en måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissSkog Skrevet 29. desember 2024 #7342 Del Skrevet 29. desember 2024 For akkurat ett år siden startet jeg min reise ned i vekt. Jeg gikk på vekta på ettermiddagen 28. desember 2023 og fikk sjokk! 79 kilo! Jeg visste at vekta hadde gått opp, men det tallet som lyste mot meg var en konkretisering av det. Jeg kunne ikke lenger fornekte det, og var livredd for at den skulle bikke 80 kilo. Jeg er bare 165 cm høy og bmi lå derfor ikke langt under fedme. Så fra 29. desember i fjor kuttet jeg i snacks og middagsporsjoner, og jeg forsøkte å holde meg unna mat på kveldstid. Ingen diett - bare måtehold. Gikk sakte nedover i starten og jeg hadde flere perioder mot sommeren hvor jeg ikke var like flink, men jeg fortsatte. Da sommeren kom var det gøy å se at sommerklær som var kjøpt året før ikke lenger passet. Hadde ikke gått ned mer enn 8-10 kg, men jeg merket stor forskjell selv om ikke andre gjorde det. Jeg begynte å trene i juni og det satte litt mer fart på vektnedgangen. Jeg meldte meg også inn i vektnedgangsgruppen her og fikk mye motivasjon av det. Og nå sitter jeg her; ett år og 20 kg lettere! Det har vært som en drøm! Jeg veier det samme som da jeg gikk på videregående, og jeg passer inn i klær i størrelse 36 og small. Det er gøy å shoppe (og helt nødvendig siden de gamle klærne faller av meg), jeg er mye sprekere og har plutselig god kondis, og jeg har rett og slett blitt et gladere menneske. Jeg tror ikke at vektnedgang kan løse alle problemer, men jeg merker at jeg har det så mye bedre mentalt nå. Det er i tillegg noe jeg er skikkelig stolt over å ha fått til. Jeg er ikke perfekt, jeg har fått slappere mage og rumpe, og grevinneheng, men det plager meg mindre enn det den overvektige kroppen min gjorde. Heller bedre helse og sunnere kropp! Desember har gått overraskende bra. Jeg nådde vektmålet mitt i slutten av november, og har derfor hatt rom for flere kalorier i desember siden jeg er i vedlikehold. Har gått opp litt, men regner med at det er en del vannvekt også. Når vi kommer over til januar og en mer edruelig livsstil vil jeg tror vekten går noe ned igjen og, forhåpentligvis, stabilisere seg på pluss/minus 58 kg. Målet for 2025 må være å gå ut av året på samme vekt som jeg går inn i det. Tilsynelatende en mer overkommelig oppgave enn den jeg satte meg i fjor, men samtidig vet jeg at de fleste går opp igjen etter et stort vekttap. Derfor blir det spennende å se hvor jeg ligger om ett år! 2 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 29. desember 2024 #7343 Del Skrevet 29. desember 2024 Så utrolig bra jobba MissSkog!! Du kan være skikkelig fornøyd med året som har gått! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fairy95 Skrevet 29. desember 2024 #7344 Del Skrevet 29. desember 2024 MissSkog skrev (7 timer siden): For akkurat ett år siden startet jeg min reise ned i vekt. Jeg gikk på vekta på ettermiddagen 28. desember 2023 og fikk sjokk! 79 kilo! Jeg visste at vekta hadde gått opp, men det tallet som lyste mot meg var en konkretisering av det. Jeg kunne ikke lenger fornekte det, og var livredd for at den skulle bikke 80 kilo. Jeg er bare 165 cm høy og bmi lå derfor ikke langt under fedme. Så fra 29. desember i fjor kuttet jeg i snacks og middagsporsjoner, og jeg forsøkte å holde meg unna mat på kveldstid. Ingen diett - bare måtehold. Gikk sakte nedover i starten og jeg hadde flere perioder mot sommeren hvor jeg ikke var like flink, men jeg fortsatte. Da sommeren kom var det gøy å se at sommerklær som var kjøpt året før ikke lenger passet. Hadde ikke gått ned mer enn 8-10 kg, men jeg merket stor forskjell selv om ikke andre gjorde det. Jeg begynte å trene i juni og det satte litt mer fart på vektnedgangen. Jeg meldte meg også inn i vektnedgangsgruppen her og fikk mye motivasjon av det. Og nå sitter jeg her; ett år og 20 kg lettere! Det har vært som en drøm! Jeg veier det samme som da jeg gikk på videregående, og jeg passer inn i klær i størrelse 36 og small. Det er gøy å shoppe (og helt nødvendig siden de gamle klærne faller av meg), jeg er mye sprekere og har plutselig god kondis, og jeg har rett og slett blitt et gladere menneske. Jeg tror ikke at vektnedgang kan løse alle problemer, men jeg merker at jeg har det så mye bedre mentalt nå. Det er i tillegg noe jeg er skikkelig stolt over å ha fått til. Jeg er ikke perfekt, jeg har fått slappere mage og rumpe, og grevinneheng, men det plager meg mindre enn det den overvektige kroppen min gjorde. Heller bedre helse og sunnere kropp! Desember har gått overraskende bra. Jeg nådde vektmålet mitt i slutten av november, og har derfor hatt rom for flere kalorier i desember siden jeg er i vedlikehold. Har gått opp litt, men regner med at det er en del vannvekt også. Når vi kommer over til januar og en mer edruelig livsstil vil jeg tror vekten går noe ned igjen og, forhåpentligvis, stabilisere seg på pluss/minus 58 kg. Målet for 2025 må være å gå ut av året på samme vekt som jeg går inn i det. Tilsynelatende en mer overkommelig oppgave enn den jeg satte meg i fjor, men samtidig vet jeg at de fleste går opp igjen etter et stort vekttap. Derfor blir det spennende å se hvor jeg ligger om ett år! Gratulerer med en fantastisk innsats!! Vil du dele litt mer hvordan du har spist om(hva, måltider osv) og hvordan du har tenkt og tenker rundt godteri, desserter osv? Og har du hatt oversikt over kalorier underveis? Igjen, gratulerer 🙏🏻 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissSkog Skrevet 29. desember 2024 #7345 Del Skrevet 29. desember 2024 Fairy95 skrev (30 minutter siden): Gratulerer med en fantastisk innsats!! Vil du dele litt mer hvordan du har spist om(hva, måltider osv) og hvordan du har tenkt og tenker rundt godteri, desserter osv? Og har du hatt oversikt over kalorier underveis? Igjen, gratulerer 🙏🏻 Tusen takk! Det er egentlig ikke så mye å fortelle. For min del har nok den største suksessfaktoren rett og slett vært at jeg har vært motivert nok. Jeg har hatt dager og perioder hvor jeg har skeiet ut, men alltid hentet meg inn igjen. Jeg har heller ikke hatt hastverk så jeg har ikke gått i kjelleren om vekta har økt. Det tror jeg er viktig. Som jeg nevnte så har jeg ikke fulgt noen diett, men jeg hadde noen uvaner jeg kunne ta tak i. Jeg kuttet snacks til én pose i uka og begrenset middag til én porsjon. Ved å kutte snacks kuttet jeg i praksis også mat på kveldstid. Det var jo det jeg brukte å spise på kveldene foran TV-en. Jeg er ikke noe frokostmenneske og spiser første måltid til lunsj, men det har jeg alltid gjort så har nok ikke så mye å si her. Jeg har aldri talt kalorier, men tipper jeg har ligget på rundt 1500 kcal under vektnedgang. Kanskje noe mindre. Dessert og kaker er jeg ikke så glad i, og spiser kun en liten porsjon om jeg får det servert, men jeg spiser mye mer snacks og sjokolade nå enn i starten. Faktisk tror jeg nesten jeg spiser noe hver dag, men i små mengder. Det har gått fint, men skal prøve å få bukt med det. Selv om jeg ikke går opp i vekt så vil jeg heller få i meg skikkelig mat. Det får bli ett nyttårsforsett i tillegg til å holde vekten jeg har nå! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fairy95 Skrevet 29. desember 2024 #7346 Del Skrevet 29. desember 2024 MissSkog skrev (1 time siden): Tusen takk! Det er egentlig ikke så mye å fortelle. For min del har nok den største suksessfaktoren rett og slett vært at jeg har vært motivert nok. Jeg har hatt dager og perioder hvor jeg har skeiet ut, men alltid hentet meg inn igjen. Jeg har heller ikke hatt hastverk så jeg har ikke gått i kjelleren om vekta har økt. Det tror jeg er viktig. Som jeg nevnte så har jeg ikke fulgt noen diett, men jeg hadde noen uvaner jeg kunne ta tak i. Jeg kuttet snacks til én pose i uka og begrenset middag til én porsjon. Ved å kutte snacks kuttet jeg i praksis også mat på kveldstid. Det var jo det jeg brukte å spise på kveldene foran TV-en. Jeg er ikke noe frokostmenneske og spiser første måltid til lunsj, men det har jeg alltid gjort så har nok ikke så mye å si her. Jeg har aldri talt kalorier, men tipper jeg har ligget på rundt 1500 kcal under vektnedgang. Kanskje noe mindre. Dessert og kaker er jeg ikke så glad i, og spiser kun en liten porsjon om jeg får det servert, men jeg spiser mye mer snacks og sjokolade nå enn i starten. Faktisk tror jeg nesten jeg spiser noe hver dag, men i små mengder. Det har gått fint, men skal prøve å få bukt med det. Selv om jeg ikke går opp i vekt så vil jeg heller få i meg skikkelig mat. Det får bli ett nyttårsforsett i tillegg til å holde vekten jeg har nå! Tusen takk for svært nyttig deling🙏🏻lykke til videre med vedlikehold og å kutte ned på snacks 🤭 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2024 #7347 Del Skrevet 29. desember 2024 Jeg har holdt meg på stabil vekt i over ett år og er veldig fornøyd med det. Men jeg har reist en del i sommer og det er ingen tvil om at vekten min forårsaker meg både fysisk og psykisk ubehag. Jeg har ikke veid meg etter jula enda, men vil regne med det er primært vannvekt siden det jo er snakk om en knapp uke med utskeielser. Men jeg skal veie meg i morgen og ta det derfra uavhengig. Jeg er rundt 70kg, målevekten er 60kg. Jeg får en liten premie ved 68, 65, 63 og 60kg. Jeg har også forsøkt å sette meg mål som ikke er vektrelatert, men heller atferdsrelatert; drikk 2l vann hver dag, slutt med snacks på kvelden/bytt ut med sunnere snacks(og konkret hva dette kan være), tren 3 ganger i uka, om så bare 10 minutter. Dra på skitur med X, dra i svømmehallen med Y, sykle til Z, gå en tur på 60min osv, prøv pilates i 30 minutter osv. Jeg har også gjort tiltak som kan gjøre det lettere for meg å faktisk gjøre dette: jeg har en thermoflaske på 700ml stående på jobb, klarer jeg å få i meg litt over en sånn flaske er jo mye gjort. Jeg har gjort et ekstra soverom om til et treningsrom med treningsmatte, hoppetau, vekter osv. X, Y og Z er gjerne med på det ovenfor, en ting er alt avtalt:) Jeg tror en annen atferdsendring jeg må gjøre er faktisk å lære å like å lage mat. Jeg HATER matlaging. Dørgende kjedelig. Og det fører lett til at det blir en del kjedelig mat... Har nylig fått en Kenwood, og det gjør jo ting unektelig mye enklere. Anonymkode: 6e29d...8d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 30. desember 2024 #7348 Del Skrevet 30. desember 2024 Hvor på kroppen merker dere vektoppgang først? På meg er dette bak på lårene like over knærne. Der må det være innebygde magneter for alle utskeielser. Jeg har jobbet seriøst med vektnedgang i litt over et år, og er nesten i mål, men så ble det jul. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aimabelle Skrevet 30. desember 2024 #7349 Del Skrevet 30. desember 2024 Jeg vet veldig godt at jeg må endre tankesett, for jeg er veldig en "alt eller ingenting" person, noe som gjør at å lykkes med vektnedgang (og trening) vanskelig. Det er sjeldent jeg har lykkes med å snu tankegangen. MEN i dag så klarte jeg faktisk å snu og det føles bra. Jeg startet dagen med en kjeks og vanligvis ville jeg tenkt at "nå er alt ødelagt uansett så nå kan jeg bare spise det jeg vil resten av dagen og droppe trening" men nå har jeg faktisk trent og skal straks spise middag og har en plan om å holde meg til vanlig mat, normale porsjoner resten av dagen. Sånn ellers så håper jeg veldig på at 2025 blir det året jeg endelig klarer å lykkes med å gå ned i vekt. Jeg er i alle fall veldig motivert nå og håper jeg klarer å holde på både motivasjon og disiplin og at jeg kan skrive her om 1 års tid at jeg har lykkes med å nå målet mitt med å gå ned 25 kg. Og jeg har bestemt meg at for hver gang jeg feiler skal jeg fokusere så mye jeg klarer på å plukke meg selv opp og fortsette videre i stedet for å tenke som jeg har gjort før, at alt må være 'perfekt' skal jeg lykkes. 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #7350 Del Skrevet 30. desember 2024 Startet med vektnedgang juni 23. 123 kg. Nå er jeg 72 kg. Har kuttet ut varm lunsj, spiser mindre middag, og ingenting etter middag. Kaker, desserter, brus og søtsaker har jeg ikke smakt siden juni 23 Anonymkode: 1c84c...8e3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #7351 Del Skrevet 30. desember 2024 Perine skrev (9 timer siden): Hvor på kroppen merker dere vektoppgang først? På meg er dette bak på lårene like over knærne. Der må det være innebygde magneter for alle utskeielser. Jeg har jobbet seriøst med vektnedgang i litt over et år, og er nesten i mål, men så ble det jul. Mage, hofte, rumpe. Det er også der jeg merker vektnedgang først. Så buksene ryker alltid først 😂 Anonymkode: 7d671...dd4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2024 #7352 Del Skrevet 30. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Startet med vektnedgang juni 23. 123 kg. Nå er jeg 72 kg. Har kuttet ut varm lunsj, spiser mindre middag, og ingenting etter middag. Kaker, desserter, brus og søtsaker har jeg ikke smakt siden juni 23 Anonymkode: 1c84c...8e3 WOW, for en jobb du har gjort 🥳 Anonymkode: b5902...e4f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #7353 Del Skrevet 1 time siden Perine skrev (På 30.12.2024 den 10.48): Hvor på kroppen merker dere vektoppgang først? På meg er dette bak på lårene like over knærne. Der må det være innebygde magneter for alle utskeielser. Jeg har jobbet seriøst med vektnedgang i litt over et år, og er nesten i mål, men så ble det jul. Får diverse håndtak 😬En god neve like under bh, et deilig nederst på ryggen og et øverst på baken 🙄Også deilig fyll mellom lårene som gnisser, det kommer bare jeg tenker på ekstra kalorier 😅 Anonymkode: 75803...b3e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Warum Skrevet 28 minutter siden #7354 Del Skrevet 28 minutter siden Perine skrev (På 30.12.2024 den 10.48): Hvor på kroppen merker dere vektoppgang først? På meg er dette bak på lårene like over knærne. Der må det være innebygde magneter for alle utskeielser. Jeg har jobbet seriøst med vektnedgang i litt over et år, og er nesten i mål, men så ble det jul. Magen! Bare noen få kilo opp og jeg får mage 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå