Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden

Mayoo

Anbefalte innlegg

Jeg har vært veldig flink med kostholdet de siste  par månedene. Kuttet godteri helt, og det har fungert fint. Men har hatt to vanskelige dager nå, og i går kjøpte jeg smågodt. Spiste opp alt samme dag, og det var egentlig fint for da våknet jeg til en ny dag og på en måte ny start. Jeg skal prøve å tenke at det er rom for slikt innimellom, men jeg vet at det viktige nå er at det ikke fortsetter. Dagen etter «en smell» er på en måte den mest sårbare dagen syns jeg. For er så lett å bare gi opp.

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Warum skrev (5 timer siden):

Dagen etter «en smell» er på en måte den mest sårbare dagen syns jeg. For er så lett å bare gi opp.

Nemlig, så bare stå på videre👏🙏

Anonymkode: 6dbe9...12b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får alltid så dårlig samvittighet på søndag etter jeg har spist alt for mye dritt i helgen.. Spiste til og med ekstra godteri denne helgen siden jeg gikk ned litt ekstra. Har liksom spist en pose pops, en pose french fries, en pose knott og en smash sjokoladeplate gjennom helgen. I tillegg til 4 cookies😳  Dette i tillegg til vanlig mat(litt mindre enn vanlig). Ulempen med å bo alene er at jeg tenker jeg bare må spise alt opp selv før helgen er over😂 Kan vel kalle dette en smell, håper bare at jeg klarer å hente meg inn igjen til uken! Kjenner meg igjen i det Warum skriver, det er utrolig fristende å bare gi opp dagen etter en smell.

Endret av sminkebord
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så motivert for å gå ned i vekt. Og det som er typisk for meg da er at jeg blir overgira og så begynner å gjøre alle feil ting som jo fører til rask vektnedgang på kort sikt, men som for meg trigger spiseforstyrrelsen og emosjonell ustabilitet, som deretter er forbundet med ukontrollert spising, depressive perioder og ja, kort sagt ny vektoppgang, og lav livskvalitet. Så det beste jeg gjør for meg selv er at slow and steady wins the race. En sakte vektnedgang der hele meg er med på laget, kan føre til at jeg konsekvent går ned bare litt i uka og om et halvt år/et år vil være et ganske annet sted enn nå. Jeg må minne meg selv på at erfaring viser at alternativet er å begynne på nytt og på nytt, uten noen endring i løpet av et halvt år, og faktisk også vektoppgang. Jeg vil ikke ha disse rundene mer. Og det er mitt valg å bremse meg selv så jeg ikke havner inn i "la meg spise bare 300 kcal om dagen!"-tullet mitt. Det er mitt valg å gjøre de nødvendige tingene for at jeg ikke skal havne i situasjoner der jeg vet jeg ikke greier å stå i mot sultetanker, og deretter ha ukontrollerte binges. For jeg vet at det er sånn jeg fungerer. Idioti er å fortsette å gjøre noe en vet ikke funker og forvente et annet resultat. Jeg kan velge å være lurere denne gangen. 

Jeg velger å være lurere denne gangen, for årene går, og flere runder med mental uhelse og ny vektoppgang tar meg bare lenger og lenger fra målet som er å starte en familie. Jeg må øve meg på å ta en ting om gangen, ikke haste med alt. Det samme gjelder vektnedgang som mental uhelse, når jeg skal gjøre alle øvelsene på en gang roter jeg bare rundt i det indre systemet og skaper mer kaos. Ville skrive her for en liten pep-talk til meg selv. Minne meg selv på å ta det en dag om gangen, og gjøre lure ting. 

Anonymkode: 43299...0b1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er så motivert for å gå ned i vekt. Og det som er typisk for meg da er at jeg blir overgira og så begynner å gjøre alle feil ting som jo fører til rask vektnedgang på kort sikt, men som for meg trigger spiseforstyrrelsen og emosjonell ustabilitet, som deretter er forbundet med ukontrollert spising, depressive perioder og ja, kort sagt ny vektoppgang, og lav livskvalitet. Så det beste jeg gjør for meg selv er at slow and steady wins the race. En sakte vektnedgang der hele meg er med på laget, kan føre til at jeg konsekvent går ned bare litt i uka og om et halvt år/et år vil være et ganske annet sted enn nå. Jeg må minne meg selv på at erfaring viser at alternativet er å begynne på nytt og på nytt, uten noen endring i løpet av et halvt år, og faktisk også vektoppgang. Jeg vil ikke ha disse rundene mer. Og det er mitt valg å bremse meg selv så jeg ikke havner inn i "la meg spise bare 300 kcal om dagen!"-tullet mitt. Det er mitt valg å gjøre de nødvendige tingene for at jeg ikke skal havne i situasjoner der jeg vet jeg ikke greier å stå i mot sultetanker, og deretter ha ukontrollerte binges. For jeg vet at det er sånn jeg fungerer. Idioti er å fortsette å gjøre noe en vet ikke funker og forvente et annet resultat. Jeg kan velge å være lurere denne gangen. 

Jeg velger å være lurere denne gangen, for årene går, og flere runder med mental uhelse og ny vektoppgang tar meg bare lenger og lenger fra målet som er å starte en familie. Jeg må øve meg på å ta en ting om gangen, ikke haste med alt. Det samme gjelder vektnedgang som mental uhelse, når jeg skal gjøre alle øvelsene på en gang roter jeg bare rundt i det indre systemet og skaper mer kaos. Ville skrive her for en liten pep-talk til meg selv. Minne meg selv på å ta det en dag om gangen, og gjøre lure ting. 

Anonymkode: 43299...0b1

Hvor mye skal du ned? Hva er bmi-målet? Jeg har liknende tanker rundt slanking, og jeg føler ofte at problemet er at målvekten synker jo nærmere jeg kommer. Og med lavt kaloriinntak og veldig lav vekt, er det stor sannsynlighet for at det snur og vekten kommer på igjen. Så for min del er det viktig å FAKTISK ha en målvekt, ikke bare «lengst mulig ned». Nå høres det ut som du har binge-eating-disorder, og ikke anoreksi. Kanskje fungerer det med måltidsplan for deg? Andre tips er å kun veie en gang i uken. Ikke veie mat/telle kalorier. Fokusere på tre sunne måltider daglig med rene råvarer. Rett og slett øve på å gjøre noe «halvveis». Feks bare slutte med flytende kalorier og godteri, ellers ingen endring. Eller kun slutte å spise kl 18.00. 

Anonymkode: bd484...310

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt ett vektplatå på ca 10 uker hvor jeg ikke rikker meg av flekken med unntak av desimaltall i hele skalaen. I fjor på denne tiden tok jeg 96 timers faste (kun drikke vann/te/kaffe/sukkerfri brus/saft) og tok en på nytt nå (er ferdig om 3 timer) og er spent på om dette "restarter" systemet litt. Krysser fingrene for det!

Utgangspunktet for fastingen er ikke vektnedgang, men å fremprovosere autofagi (renhold) på cellenivå for å bedre immunforsvar. Opphopning av søppel er like usunt i cellen som i samfunnet ellers😊

Noen som har erfaring med 4 dagers faste i forhold til vektstillstand?

Endret av MaggaBente
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MaggaBente skrev (5 minutter siden):

Jeg har hatt ett vektplatå på ca 10 uker hvor jeg ikke rikker meg av flekken med unntak av desimaltall i hele skalaen. I fjor på denne tiden tok jeg 96 timers faste (kun drikke vann/te/kaffe/sukkerfri brus/saft) og tok en på nytt nå (er ferdig om 3 timer) og er spent på om dette "restarter" systemet litt. Krysser fingrene for det!

Utgangspunktet for fastingen er ikke vektnedgang, men å fremprovosere autofagi (renhold) på cellenivå for å bedre immunforsvar. Opphopning av søppel er like usunt i cellen som i samfunnet ellers😊

Noen som har erfaring med 4 dagers faste i forhold til vektstillstand?

Hvis du har platå i 10 uker, vil jeg tro det betyr at du spiser til vedlikehold. Når kroppen veier mindre, trenger du å redusere kaloriene for å fortsette å gå ned i vekt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis du har platå i 10 uker, vil jeg tro det betyr at du spiser til vedlikehold. Når kroppen veier mindre, trenger du å redusere kaloriene for å fortsette å gå ned i vekt. 

Det er helt sant, jeg håper at en slik fasting er med på at jeg blir mer kritisk til hva jeg spiser fremover🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MaggaBente skrev (4 minutter siden):

Det er helt sant, jeg håper at en slik fasting er med på at jeg blir mer kritisk til hva jeg spiser fremover🙏

Det vil nok variere fra person til person. Noen vil nok overspise etter en så lang faste, men du kjenner deg selv best😊 Det viktige er hva du spiser hver dag ellers.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MaggaBente skrev (2 timer siden):

Det som hjalp meg var å ta en skikkelig spisedag (4000 kcal), da fikk systemet sjokk og jeg begynte å gå ned igjen. Har gått ned 30 kg, det funka faktisk veldig bra for meg. 

Anonymkode: b5902...e4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det som hjalp meg var å ta en skikkelig spisedag (4000 kcal), da fikk systemet sjokk og jeg begynte å gå ned igjen. Har gått ned 30 kg, det funka faktisk veldig bra for meg. 

Anonymkode: b5902...e4f

Hehe, helt motsatt faktisk. Kroppen er forunderlig, mulig det testes ut etter hvert om det ikke løser seg😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en helg det har vært ! 😅

Matgilde fra fredag til og med søndag, julebordshelg med hotell med hele familien gikk over stokk og stein så jeg føler jeg har lagt på meg flere kilo disse dagene. Spørs om jeg tørr å veie meg på fredag, nå når jeg endelig har gått ned 5 kg.

Etter å ha mistet igjen i november var jeg redd jeg skulle gå på en ny stor smell matmessig men det gikk bedre enn forventet.

Forhåpentligvis går det enklere å bli gravid igjen nå når jeg har gått ned 🙏

Bmi har gått fra 38,4 til 36,7. Det magiske tallet er 34, da får vi endelig hjelp hos gynekologen 🥳

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Er det noen som har noen råd i forhold til overgangen fra slanking til vedlikehold? Jeg teller ikke kalorier, så vet ikke nøyaktig hva jeg ligger på daglig. Har gått relativt raskt ned i vekt. En del av meg har bare lyst til å fortsette ned, men for at dette skal bli varig tenker jeg at det holder nå. Hvordan har dere andre gjort dette? Tenker å fortsette å veie meg en gang i uka hvertfall. Sikkert dumt spørsmål, men ble så usikker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Warum skrev (1 time siden):

Er det noen som har noen råd i forhold til overgangen fra slanking til vedlikehold? Jeg teller ikke kalorier, så vet ikke nøyaktig hva jeg ligger på daglig. Har gått relativt raskt ned i vekt. En del av meg har bare lyst til å fortsette ned, men for at dette skal bli varig tenker jeg at det holder nå. Hvordan har dere andre gjort dette? Tenker å fortsette å veie meg en gang i uka hvertfall. Sikkert dumt spørsmål, men ble så usikker. 

Jeg økte gradvis med ett og ett knekkebrød  med pålegg  over noen uker for å se hvordan det påvirket vekten. (Jeg veier meg daglig).

Da jeg kom til det punktet at vektnedgangen stoppet visste jeg at jeg hadde nådd vedlikeholdsnivået mitt.

Målet var i utgangspunktet 58 kg, men vektnedgangen stoppet på 54 kg, og jeg har holdt meg der i 2 mnd nå.

Anonymkode: 9cb77...a65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg økte gradvis med ett og ett knekkebrød  med pålegg  over noen uker for å se hvordan det påvirket vekten. (Jeg veier meg daglig).

Da jeg kom til det punktet at vektnedgangen stoppet visste jeg at jeg hadde nådd vedlikeholdsnivået mitt.

Målet var i utgangspunktet 58 kg, men vektnedgangen stoppet på 54 kg, og jeg har holdt meg der i 2 mnd nå.

Ja det var lurt! Jeg tenker kanskje jeg skal øke litt på middag evt legge til et lite kveldsmåltid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warum skrev (15 timer siden):

Ja det var lurt! Jeg tenker kanskje jeg skal øke litt på middag evt legge til et lite kveldsmåltid..

Det kan kanskje være enklest i starten å enten legge til litt frukt som dessert, eller et kveldsmåltid med et knekkebrød og en yoghurt, eller noe slikt

Ved å legge til et ekstra element/måltid, i stedet for å øke en allerede etablert mengde (middag), vil det kanskje være lettere å regulere opp eller ned til du finner den mengden som passer deg  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette burde jeg kanskje skjønne selv, men hvor mange kalorier ligger man i underskudd daglig, hvis man går ned 0,5kg i uken? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette burde jeg kanskje skjønne selv, men hvor mange kalorier ligger man i underskudd daglig, hvis man går ned 0,5kg i uken? 

Mener jeg har lest at det er 400-500

Anonymkode: 64fbd...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I rent fett 3500 kcal i uken = 3500/7 = 500 kcal/ dag

Rent matematisk altså. Fysiologisk ikke rent så enkelt...

Anonymkode: 130ac...3aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pitteliten dame mot overvekt her 😅 I tillegg lager overgangsalder alvorlig krøll i systemet. Det jeg tidligere gikk ned minimum 1 kg i uken på, går jeg nå ned 3-400 gram. Har kuttet ut frokost også nå, spiser kun litt kuttede grønnsaker ca kl 10, lett lunsj og liten middag, unntatt i selskaper/ spise ute. For vedlikehold må jeg ligge på ca 1600 kalorier, så jeg skjønner jo at jeg ikke klarer å ligge nok under til å gå ned 1 kg i uken mer. Men fy flate, så tungt det er å føle man lever på et minimum stort sett daglig og ser såååå små resultater. Nå har jeg, etter flere mnd innsats, klart å få av 4 kg og er livredd for hva julen skal gjøre med det 😅Vekten kommer så ufattelig lett på igjen! Jeg har en "plan", men det er ikke så lett å styre alt rundt maten når man både skal i mer selskaper og det blir to reiser på tampen av desember der andre bestemmer matinnkjøp. Tenker også at jeg ikke vil være den kjipe gjesten som takker nei til alt, eller nekte meg selv gleden av hotellfrokost- det er ikke akkurat en ukentlig uvane eller den som velter lasset liksom. Håper jeg klarer å holde meg grei nok i dagene jeg er hjemme, og at det blir vær til mange ekstra gode turer, så får man håpe det veier opp litt for litt ekstra middag og dessert 😆

All respekt til dere som har kjempet mye lengre og fortsatt står på 🦾 Dere er så flinke! Men håper alle unner seg en fin jul uten like mange begrensninger som i hverdagen og at vi alle fortsatt holder koken når januar er her :)

Anonymkode: 75803...b3e

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...