Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden

Mayoo

Anbefalte innlegg

Harlekin skrev (1 time siden):

Jeg hadde time hos PT denne uken, og i den forbindelse fikk jeg en BodyScan. Det var en interessant opplevelse! Noen andre som har gjort dette?

Det kunne jeg også tenkt meg og gjort, hadde selv en vekt som målte fettprosent og sist jeg målte (i 2021) så var den på 48,5%. Altså halvparten fett😬 Er noen kilo siden nå, så kunne vært interessant å se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Harlekin skrev (På 25.10.2024 den 11.27):

Jeg hadde time hos PT denne uken, og i den forbindelse fikk jeg en BodyScan. Det var en interessant opplevelse! Noen andre som har gjort dette?

Det var jo litt gruspennende når fettprosenten krøp lenger og lenger opp ;) Endte med en litt høyere fettprosent enn normalen (men bare litt), men også en litt høyere muskelmasse enn normalen, og det var jo kjempekjekt å høre! Jeg har litt mer fett og musker i underkroppen kontra overkroppen, ikke overraskende mtp at jeg løper og ellers har en godt utviklet "underdel" :fnise: 

Det som var litt overraskende, var at jeg hadde litt lav metabolisme/forbrenning. Hvorfor det, liksom? Det var visst ikke så lett å finne konkrete årsaker til dette. Noen andre som har fått høre dette?

Ellers var det meste heldigvis på stell, ikke noe veldig alarmerende enn å bare tenke på sukkerinntak og alkoholinntak. Alkoholinntaket er helt uproblematisk, sukkerinntaket derimot ... 

Dette kunne jeg også tenke meg å gjøre. Burde selvsagt gjort det i august da jeg var på mitt tyngste, for det hadde jo vært fint å kunne se før og etter. Men reisen min er jo ikke over enda.

Gjorde du dette hos en kjede, eller privat hos en PT?

Anonymkode: 75372...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.10.2024 den 11.17):

Så vondt med spontanabort i mai. :klem: 

BMI på 34 er ikke så langt unna, heiaheia! Kanskje jeg skulle spurt om hvordan det står til med eggene hos gynekologen, for å få en ro angående det. 

To år har jeg vært bevisst at jeg drømmer veldig om barn, og brukt det som en motivasjon. Før det så tenkte jeg at det var en umulighet for meg pga diverse skader jeg har, bare avskrev det, våget ikke tenke tanken. Etter jeg tillot meg å drømme har det vært ekstra motivasjon til å ta de gode valgene.  Så jeg har kommet langt med andre ting som må på plass, men vekta strever jeg med. Det henger jo sammen med alt. Av og til tenker jeg at siden vekta fremdeles er så høy så har jeg ikke kommet noen vei, men det biter jeg i meg, for fremgangen på andre områder er stor. Vi får alltid til mer enn vi tror, bare at livet er komplekst og mye. 

Dette med stress er en så viktig faktor, at sprekken kommer etter mange dager uten fri fra stresset høres ikke så rart ut. Ønsker deg stressfrie dager fremover! 😊

Anonymkode: 43299...0b1

❤️ Veldig vondt og totalt uventet både graviditeten og spontanaborten. Brukte prevensjon faktisk, unnfangelse skjedde samme dag som jeg sa til kjæresten at jeg var klar for å få barn siden alderen løper fra meg men ville vente til han følte seg klar også, han ble veldig klar etter vi fant ut jeg var gravid og mistet samme dag.

Håper ikke kroppen stopper deg fra å få barn, det er jo livsdrømmen til ganske mange 😊 Mye mer enn vekta som må henge med, da har du nok kommet langt på vei 😊

Hadde prolaps da frøkna var 5 år, det var ikke noe særlig 😬

Ble 2 godtedager denne uken, mot kanskje opptil 5 til vanlig så skal være fornøyd med det første uka, blir spennende å se når jeg får tilgang på en vekt på fredag om noe har skjedd 🤞

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MaggaBente skrev (På 25.10.2024 den 12.37):

Det kunne jeg også tenkt meg og gjort, hadde selv en vekt som målte fettprosent og sist jeg målte (i 2021) så var den på 48,5%. Altså halvparten fett😬 Er noen kilo siden nå, så kunne vært interessant å se!

Ja, det var ganske spennende hva en maskin kan måle :)

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Dette kunne jeg også tenke meg å gjøre. Burde selvsagt gjort det i august da jeg var på mitt tyngste, for det hadde jo vært fint å kunne se før og etter. Men reisen min er jo ikke over enda.

Gjorde du dette hos en kjede, eller privat hos en PT?

Det var hos SATS, gratistime inkludert i abonnementet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørr nok ikke å måle fettprosenten her, den vil være minst halvparten av meg er jeg sikker på 🙉

Meldte meg inn på treningssenter i går, de hadde en kampanje der treningen er gratis ut februar og uten binding så jeg taper ikke noe om jeg ikke får det til. Døgnet har lite nok timer som det er og jeg må også prioritere jenta mi som sliter litt med det psykiske spesielt nå siste tiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harlekin skrev (2 timer siden):

Ja, det var ganske spennende hva en maskin kan måle :)

Det var hos SATS, gratistime inkludert i abonnementet!

Kanskje jeg også skal benytte meg av den PT-timen! Ser den ligger der og venter på meg i SATS-appen ☺️ Kan i alle fall si med sikkerhet at muskelmassen min må opp. Føler knapt det er en muskel igjen i denne kroppen etter vektnedgangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MissSkog skrev (2 minutter siden):

Kanskje jeg også skal benytte meg av den PT-timen! Ser den ligger der og venter på meg i SATS-appen ☺️ Kan i alle fall si med sikkerhet at muskelmassen min må opp. Føler knapt det er en muskel igjen i denne kroppen etter vektnedgangen. 

Ja, gjør det! Du har ingenting å tape :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nessie87 skrev (På 28.10.2024 den 11.35):

❤️ Veldig vondt og totalt uventet både graviditeten og spontanaborten. Brukte prevensjon faktisk, unnfangelse skjedde samme dag som jeg sa til kjæresten at jeg var klar for å få barn siden alderen løper fra meg men ville vente til han følte seg klar også, han ble veldig klar etter vi fant ut jeg var gravid og mistet samme dag.

Håper ikke kroppen stopper deg fra å få barn, det er jo livsdrømmen til ganske mange 😊 Mye mer enn vekta som må henge med, da har du nok kommet langt på vei 😊

Hadde prolaps da frøkna var 5 år, det var ikke noe særlig 😬

Ble 2 godtedager denne uken, mot kanskje opptil 5 til vanlig så skal være fornøyd med det første uka, blir spennende å se når jeg får tilgang på en vekt på fredag om noe har skjedd 🤞

Håper det lykkes for dere om ikke så lenge. ❤️ 

Nei, jeg håper ikke det jeg heller. Så nå er det bare å jobbe på med både vekt og andre ting så drømmen kan gå i oppfyllelse. 💪

2 godtedager er under halve av 5. 🤞

Synes det er rart det der med godteri eller snacks, altså hvordan kan det skape et så stort sug? Der en virkelig ikke greier å stå i mot. Noe skjer nesten automatisk, uten at en er bevisst på det, men andre ganger er jeg til og med bevisst, observerer suget og forsøker å romme det, tåle det, og se det større bildet at nei, jeg forsøker faktisk å gå ned i vekt, så jeg kan ha sug og la være. Og selv de gangene så er det som et barn i trassalder som bare "jeg skal ha godteri!" ... Er litt teit i grunn. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.10.2024 den 15.14):

Håper det lykkes for dere om ikke så lenge. ❤️ 

Nei, jeg håper ikke det jeg heller. Så nå er det bare å jobbe på med både vekt og andre ting så drømmen kan gå i oppfyllelse. 💪

2 godtedager er under halve av 5. 🤞

Synes det er rart det der med godteri eller snacks, altså hvordan kan det skape et så stort sug? Der en virkelig ikke greier å stå i mot. Noe skjer nesten automatisk, uten at en er bevisst på det, men andre ganger er jeg til og med bevisst, observerer suget og forsøker å romme det, tåle det, og se det større bildet at nei, jeg forsøker faktisk å gå ned i vekt, så jeg kan ha sug og la være. Og selv de gangene så er det som et barn i trassalder som bare "jeg skal ha godteri!" ... Er litt teit i grunn. 

Takk, håper det nærmer seg for dere også ❤️

Ja godterisuget er så sykt, begynte å kjenne på det på onsdag men klarte å holde meg unna og bare ta en liten kopp kakao, og en liten kopp i går også og da har jeg vært syk også onsdag og torsdag så synes jeg har vært flink denne uka. Planer om sprekk på lørdag, håper å holde meg unna i kveld, får tilgang på vekt i kveld så blir spennende å se etter 2 uker!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min plan framover er å ikke «starte jula» før 23.desember. Er plutselig i en god periode kostholdsmessig og håper jeg klarer å ikke ødelegge det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warum skrev (4 timer siden):

Min plan framover er å ikke «starte jula» før 23.desember. Er plutselig i en god periode kostholdsmessig og håper jeg klarer å ikke ødelegge det.

Samme her :nikke: Det er så deilig å kunne ha èn uke i jula der man virkelig koser seg med julemat, julegodt osv. uten noe dårlig samvittighet. Bedre å gjøre det, enn å småspise utover hele desember med en sånn vond dårlig-samvittighet-følelse i magen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper jeg også klarer å holde kostholdet så bra som nå frem til den 23 desember, men vet jeg må prøve å holde meg litt i nakken i romjula også ellers velter det hele lasset.

Spinning for 2.gang denne uka i dag, det er målet med 2 slike timer i uka og forhåpentligvis litt styrketrening etter hvert. 

2.juledag er det spinningmaraton på senteret og det har jeg planer om å være med på, gjorde det også for 12 år siden og det var kjempegøy 🤩

I dag har jeg spist for lite kjenner jeg, da er det skummelt til kvelden og veien til godteskapet er kort. Nå skal vi lage Taco så håper jeg hungeren roer seg..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire dager på rad har jeg spist mye mer snacks, mat og drikke enn jeg strengt tatt burde. Det har vært kino, konsert, restaurantbesøk, jobbseminar. Jeg forsøker å holde vekta jeg har kommet ned på, og med det kaloriinntaket jeg har hatt denne uka blir det spennende å se hva den viser de nærmeste dagene.
Spiste nettopp en pose potetgull her også - men nå er det slutt på kosen! Trening i morgen tidlig og tilbake i vante rutiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nessie87 skrev (På 3.11.2024 den 15.46):

Håper jeg også klarer å holde kostholdet så bra som nå frem til den 23 desember, men vet jeg må prøve å holde meg litt i nakken i romjula også ellers velter det hele lasset.

Spinning for 2.gang denne uka i dag, det er målet med 2 slike timer i uka og forhåpentligvis litt styrketrening etter hvert. 

2.juledag er det spinningmaraton på senteret og det har jeg planer om å være med på, gjorde det også for 12 år siden og det var kjempegøy 🤩

I dag har jeg spist for lite kjenner jeg, da er det skummelt til kvelden og veien til godteskapet er kort. Nå skal vi lage Taco så håper jeg hungeren roer seg..!

Spinningmaraton høres utrolig gøy ut! Hvordan foregår det? Hvor langt/lenge sykler man?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harlekin skrev (1 time siden):

Spinningmaraton høres utrolig gøy ut! Hvordan foregår det? Hvor langt/lenge sykler man?

Man sitter på spinningsykkel i 2,5 el 3 timer. Går bare av om man må på do 🤣

Det er 3-4 instruktører, motiverende musikk og ablegøyer fra instruktørene, goodiebags, opptil 60 spinningsykler. Et par ungdommer går rundt og forsyner deg med frukt og fyller på flasken din med vann eller proteindrikke.   Man betaler 150 kr som går rett til kreftforeningen ❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nessie87 skrev (Akkurat nå):

Man sitter på spinningsykkel i 2,5 el 3 timer. Går bare av om man må på do 🤣

Det er 3-4 instruktører, motiverende musikk og ablegøyer fra instruktørene, goodiebags, opptil 60 spinningsykler. Et par ungdommer går rundt og forsyner deg med frukt og fyller på flasken din med vann eller proteindrikke.   Man betaler 150 kr som går rett til kreftforeningen ❤️

Det høres ut som et utrolig gøy konsept! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt 2 tøffe måneder bak meg. Har gått rundt med konstante smerter, gallestein, ble operert fredag 1 november.

Jeg er på bedringens vei, men det tar på å fjerne et organ for å si det slik. Tar enda noe smertestillende, og det tar på å gjøre hverdagslige ting.

Det har satt en liten stopper for vektnedgang, da en ting som hjalp før operasjonen var det «å spise», det hjalp på smertene. Jeg gikk noe oppover i vekt, noe sikkert fordi jeg begynte å spise normalt, og har sett at jeg går fort opp ca 2 kg, uten at det nødvendigvis er ren fettvekt. Forventer at jeg kommer til å gå opp til 69kg etter å ha nådd målet mitt.

Jeg var i dag nede på 82.1kg. For 1 uke siden var jeg 83.4kg, så ikke så værst akkurat denne siste uka. Men kan nok si at operasjonen er grunnen for det, blitt litt lite mat 😅

Det betyr at jeg har gått ned 11.4kg siden 17 April. Det er 0.38 i snitt ned i uka. Ligger noe under gjennomsnittet, men vet at jeg har hatt perioder med større vektnedgang i uka, og uker der jeg har stått stille. Så generelt er det jo ganske mye vekt. 11.4kg, det er mange smør stykker, det er faktisk ca 23 smør stykker! 

Jeg vet ikke hvor god jeg kommer til å være med vektnedgang de neste ukene, da det faktisk kun er 6 uker igjen til jul. Det blir en del som skjer, og en ting jeg ikke ønsker er å si nei til julekos som gløgg og kaker på jobb.

Men jeg er enda på reisen min. Så absolutt skal jeg klare å nå målet mitt om 67kg. Men det kommer til å ta tid, og jeg kommer nok ikke til å klare å nå det målet før sommer/jul neste år. Jeg er klar da. Jeg gleder meg til de neste ukene, og gleder meg også egentlig litt til Januar og det å komme seg tilbake til en sunnere livsstil. Har vært ganske stillestittende de siste 2 månedene, da jeg ikke har klart å gjøre så mye.

Endret av Ariana807
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warum skrev (På 1.11.2024 den 14.30):

Samme her! Når jeg først starter med godisen igjen så er jeg igang..

Anonymkode: bc8a6...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var med i innveiingstråden rett etter sommeren, og nådde ikke målet mitt der. Jeg skulle ned totalt 5 kg, og gikk ned 2,5 kg. I dag var endelig dagen, nå er målet mitt nådd! Jeg har gått ned de 5 kiloene mine, og jeg har gjort det uten store forsakelser. Fokus på litt mindre porsjoner, mindre småspising, og mer styrketrening. Det gjør meg også optimistisk med tanke på å holde vekten her. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg var med i innveiingstråden rett etter sommeren, og nådde ikke målet mitt der. Jeg skulle ned totalt 5 kg, og gikk ned 2,5 kg. I dag var endelig dagen, nå er målet mitt nådd! Jeg har gått ned de 5 kiloene mine, og jeg har gjort det uten store forsakelser. Fokus på litt mindre porsjoner, mindre småspising, og mer styrketrening. Det gjør meg også optimistisk med tanke på å holde vekten her. 

Kjempebra! Vektnedgang kan ofte ta litt tid, og da er det viktig å være tålmodig. Tar gjerne lenger tid enn man tror... da er det viktig å ikke gi opp, men fortsette - så når man sine mål :duskedame: Akkurat når man kom til målet er jo ikke SÅ viktig i et langt livsløp. Det viktigste er jo at man kommer dit. Godt jobba!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...