Gå til innhold

Vil lære meg urdu eller arabisk, men usikker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er halvt pakistansk, men har aldri vært i Pakistan og har lite kjennskap til pakistansk kultur (ikke fordi jeg ikke har ønsket det, men lang historie)

Uansett. Jeg vet jeg sikkert spørr dumt nå, men jeg lurer i.o.m at arabisk er ett språk som veldig mange land gjør seg forstått med, gjelder dette også pakistanere? Jeg ønsker i utgangspunktet å lære meg urdu, både muntlig og skriftlig, men i.o.m at arabisk brukes i flere land så lurer jeg på om jeg heller skal gå for dét, men ikke hvis det ikke er ett språk pakistanere gjør seg forstått med.

Anonymkode: 78dc8...e69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Arabisk er kanskje det "smarteste" valget, men jeg synes absolutt du burde gå for urdu. Du har jo tilknytning til det! Det er mange som snakker urdu, og urdu og hindi er dessuten stort sett gjensidig forståelige språk, så det er mange, mange på verdensbasis som forstår det. I motsetning til arabisk er det også i vår språkfamilie, så det er lettere å lære. 

Anonymkode: 16e79...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, jeg ser at jeg egentlig ikke svarte på spørsmålet ditt. Unnskyld! Arabisk er ikke forståelig for pakistanere. Språkene er helt forskjellige og tilhører forskjellige språkfamilier. Urdu er indoeuropeisk slik som norsk, mens arabisk er afroasiatisk (semittisk). 

Anonymkode: 16e79...3b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Arabisk er kanskje det "smarteste" valget, men jeg synes absolutt du burde gå for urdu. Du har jo tilknytning til det! Det er mange som snakker urdu, og urdu og hindi er dessuten stort sett gjensidig forståelige språk, så det er mange, mange på verdensbasis som forstår det. I motsetning til arabisk er det også i vår språkfamilie, så det er lettere å lære. 

Anonymkode: 16e79...3b7

 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Oi, jeg ser at jeg egentlig ikke svarte på spørsmålet ditt. Unnskyld! Arabisk er ikke forståelig for pakistanere. Språkene er helt forskjellige og tilhører forskjellige språkfamilier. Urdu er indoeuropeisk slik som norsk, mens arabisk er afroasiatisk (semittisk). 

Anonymkode: 16e79...3b7

Tusen takk for utfyllende svar 😊 Da tenker jeg at jeg går for urdu. Grunnen til at jeg har trodd at pakistanere forstod arabisk, er fordi jeg har trodd koranen er skrevet på arabisk, men jeg har ikke mye peiling som sakt, så mulig det er helt feil.

Anonymkode: 78dc8...e69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

 

Tusen takk for utfyllende svar 😊 Da tenker jeg at jeg går for urdu. Grunnen til at jeg har trodd at pakistanere forstod arabisk, er fordi jeg har trodd koranen er skrevet på arabisk, men jeg har ikke mye peiling som sakt, så mulig det er helt feil.

Anonymkode: 78dc8...e69

Du har ikke feil. Koranen er skrevet på arabisk, og muslimer leser den vanligvis på arabisk språk. De forstår hva det står, men kan ikke snakke arabisk. Dette er svært merkelig å forstå. Mannen min er arabisk, så har spurt han.

Jeg har lært basic arabisk, men kan hverken lese eller skrive det. Syntes det er et interessant språk, som absolutt ikke er vanskelig å forstå. Eneste som er litt «vanskelig» i starten, er at man snakker med andre ord til en mann enn til en kvinne(i de fleste arabisk land). F.eks : Enti=hun og Enta=han

Lykke til uansett hva du forsøker på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Absurdah skrev:
 

Du har ikke feil. Koranen er skrevet på arabisk, og muslimer leser den vanligvis på arabisk språk. De forstår hva det står, men kan ikke snakke arabisk. Dette er svært merkelig å forstå. Mannen min er arabisk, så har spurt han.

Jeg har lært basic arabisk, men kan hverken lese eller skrive det. Syntes det er et interessant språk, som absolutt ikke er vanskelig å forstå. Eneste som er litt «vanskelig» i starten, er at man snakker med andre ord til en mann enn til en kvinne(i de fleste arabisk land). F.eks : Enti=hun og Enta=han

Lykke til uansett hva du forsøker på :)

Helt merkelig 😄 At de forstår det som står der, det er jo skrevet på arabisk. Det er jo også en annen skrifttype og. Men kan hende de nekter å bruke det. (Utenom i forbindelse med koranen) At de kan, men nekter fordi de vil bruke sitt eget språk. Er noen land (mener franskmenn og tyskere er slik også, nekter å snakke engelsk f.eks) 

Basic kommer man jo langt med da 😊 Spennende at du har en fot innenfor. For meg hadde det nok vært lettest å lære meg arabisk da jeg har venner som prater det. Og jeg blir fascinert over hvor mange de faktisk kan prate med fra forskjellige land 😊 Urdu blir det litt værre med, kjenner ingen pakistanere/halvtpakistanere, men jeg tenker no at jeg egentlig får lært mye om den delen av meg med å ta fatt i språket og prøve å lære meg det. Tenker det er verdt å prøve 😊 

Tusen takk for det! 😊

 

Anonymkode: 78dc8...e69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen som kan anbefale kurs e.l? Har lyst å lære meg det flytende. Både skriftlig og muntlig. Ser at jeg kan laste ned språkapper bl.a men av det jeg har funnet til no, så lærer man ulike setninger og uttale. Det er jo fint det, men vet ikke om jeg kan lære meg det flytende på den måten.

Anonymkode: 78dc8...e69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Jeg vil også lære urdu. 

Er gift med en pakistaner og sett etter kurs lenge. Føler ikke jeg kan forplikte meg til nettkurs, da vil jeg dette ut i en hektisk hverdag.. 

Så hvis noen vet om ordentlig språkopplæring i klasse rom så gi meg beskjed da🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...