Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Iselin Guttormsen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Lillrex skrev (1 time siden):

Jeg skulle så gjerne ønske IG la seg langflat etter videoen, virkelig innså at denne gangen hadde hun tråkket langt over streken.. Jeg får helt vondt på barna sine vegne, og håper IG har hatt flaks og fått barn som vil takle dette godt på veien inn i ungdoms- og voksenlivet. 

Hun så det som veldig galt at videoen ble delt av MH, men innser hun ikke at det både har og kunne ha gått mye verre? At videoen nå florerer på internetts mørke avkroker er vell sannsynlig, og den kunne jo og blitt plukket opp av noen og plutselig gikk hele greia vitalt? Uten IG eller barna sitt samtykke.. Jeg håper dette har gitt viktig lærdom til flere som eksponerer barna sine, det syns kanskje ikke enda, men jeg håper og tror at det er litt refleksjon på gang hos flere. Både influensere og øvrige.

Hvis ikke, så kan man håpe at faren deres kommer seg ut av skammekroken IG  har forsøkt å plassere ham i, og inn på banen. Det burde være slik at begge foreldrene må gi sitt samtykke til at barna eksponeres i kommersiell setting på nettet. Her må det være et regelverk allerede, jeg nekter å tro noe annet.

Skrevet (endret)
Felis skrev (1 time siden):

Det er jo morsomt at Iselin plutselig har blitt så opptatt av cancel culture. Problematiseringen rundt dette fenomenet kom på banen på høyden av #Metoo, men da holdt Iselin kjeft...

Lyko var ganske klare på at de skulle "ta en prat" med Guttormsen, og jeg tror vi kan regne med at de ikke bruker penger i hennes kanaler på en stund. Sannsynligvis har flere annonsører gjort det samme. Disse bedriftene lever av å selge, og å knytte merkenavnet sitt opp mot en negativ handling kan skade dem i lang tid. Det er vanskelige tider for alle, men kanskje spesielt for bedrifter som selger typiske influencerprodukter, som ofte er det første folk kutter ut når økonomien blir stram. Jeg vil si at dette er sunn markedsføringsstrategi, ikke cancel culture. De gjør det ikke for å straffe Iselin, men for å redde seg selv.

Og så er det fascinerende å se hvordan hun legger all skyld på Mads Hansen. Har det virkelig ikke gått opp for henne at det er hun selv som har satt seg i denne situasjonen? Det er ikke sånn at Mads Hansen kom inn på kjøkkenet hennes og snikfilmet den "fine og naturlige" samtalen hun hadde med barna sine om vulva og vagina. Det var Iselin som filmet og Iselin som publiserte, og jammen var det Iselin som tagget samarbeidspartnere også. Og akkurat det siste ser ut til at er det eneste som hun angrer på, fordi det ga negativ effekt på lommeboka hennes.

Jeg måtte lese litt bakover i tråden her, og det er hårreisende at hun har sluppet unna med så mye som hun har. Jeg leste blant annet at hun sendte av gårde sin lille datter på skolen med en anatomisk figur av klitoris. Kunne vært en gøyal intern historie på hjemmebane det, men å kringkaste det er helt bak mål.
Ellers vil jeg fra mitt ståsted si at hun fremmedgjør alt som har med intim seksuell kontakt for meg. Jeg kjenner meg ikke igjen i noe av det hun beskriver, og blir sjokkert over hvor utleverende hun har vært. Hun har også brutt mange etiske retningslinjer når det gjelder private konsultasjoner. 
Denne dama er bare humbug. Jeg ser at hun kritiserer kroppspress,  men det holder ikke å vise litt valker når du helt klart har fikset på ting selv. Hvis en nese brekker så oppstår det ikke automatisk helt ny og smal nesetipp. Dobbeltmoralen lenge leve. Mistet det lille jeg hadde av respekt ved å lese meg opp litt.
Og dette stadige offerkortet når det kommer til menn. Hun blir alltid behandlet dårlig av menn tydeligvis.
Vel, fellesnevneren der er henne selv. Da bør hun velge andre menn. eller se etter alternative årsaker.

Endret av IreneV
Skrevet
IreneV skrev (9 minutter siden):

Jeg måtte lese litt bakover i tråden her, og det er hårreisende at hun har sluppet unna med så mye som hun har. Jeg leste blant annet at hun sendte av gårde sin lille datter på skolen med en anatomisk figur av klitoris. Kunne vært en gøyal intern historie på hjemmebane det, men å kringkaste det er helt bak mål.
Ellers vil jeg fra mitt ståsted si at hun fremmedgjør alt som har med intim seksuell kontakt for meg. Jeg kjenner meg ikke igjen i noe av det hun beskriver, og blir sjokkert over hvor utleverende hun har vært. Hun har også brutt mange etiske retningslinjer når det gjelder private konsultasjoner. 
Denne dama er bare humbug. Jeg ser at hun kritiserer kroppspress,  men det holder ikke å vise litt valker når du helt klart har fikset på ting selv. Hvis en nese brekker så oppstår det ikke automatisk helt ny og smal nesetipp. Dobbeltmoralen lenge leve. Mistet det lille jeg hadde av respekt ved å lese meg opp litt.
Og dette stadige offerkortet når et kommer ti menn. Hun blir alltid behandlet dårlig av menn tydeligvis.
Vel, fellesnevneren der er henne selv. Da bør hun velge andre menn. eller se etter alternative årsaker.

Du og @Felis burde skrevet en kronikk sammen! Satt sammen mye av det dere har skrevet i denne tråden, til kronikk i en landsdekkende avis. Byttet ut navnet hennes med denne influenceren, alle ville skjønt hvem det var uansett.

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Henikka skrev (1 time siden):

Du og @Felis burde skrevet en kronikk sammen! Satt sammen mye av det dere har skrevet i denne tråden, til kronikk i en landsdekkende avis. Byttet ut navnet hennes med denne influenceren, alle ville skjønt hvem det var uansett.

Takker for ros :)
Jeg har engasjere meg i de negative sidene ved sosiale medier noen år nå. Meldte meg ut av alle kanaler selv.
Startet med å  skrive her inne på KG i tråden om Sophie Elise AS, da det ble klart at NRK hadde ansatt henne. Jeg skrev også en klage til Kringkastingsrådet, og begynte å lese om fenomenet "influencer". Nå har det endelig kommet endel forskning på plass, og det er så entydig negativt at det er til å grine av. Spesielt sårbare er de yngste, og jenter/kvinner  15-35 står i en særstilling. Akkurat den målgruppen NRK ønsker å nå med SE AS. Ikke til å tro!
Så begynte jeg å se på såkalte "sunne" influencerne. Som IG. Og jeg blir bare mer og mer sjokkert. Regelverk må på plass! Over hele linja. 

Skulle jeg  skrevet en kronikk, så måtte  det ha blitt generelt, og omfattet hele industrien, og hva den gjør med både influencerne selv, og målgruppene de er ment for. Men jeg har ikke den  faglige kompetansen som trengs.  Den bør skrives av noen med stor pondus.

Endret av IreneV
Skrevet
Henikka skrev (17 minutter siden):

Haha, takk!

Media publiserer ytterst sjeldent kronikker av anonyme, og etter at jeg så hvordan Lars Kristian Eriksen terroriserte en dame etter en helt uskyldig kommentar, så har jeg ikke lyst til å sette navnet mitt på trykk. Jeg er altfor glad i bilen min. Jeg synes ikke Iselin er så mye bedre enn Lars Kristian, slik hun sitter og fjerndiagnostisere Mads Hansen dag etter dag. Jeg synes generelt influencere er skumle mennesker, det er tydelig at det ikke er positivt for personligheten å leve såpass isolert fra den virkelige verden.

Men jeg er enig i at en kronikk, eller en artikkel som gikk litt i dybden på problemet, hadde vært på sin plass. For dette handler virkelig ikke om "familielykke", "være stolt av barna sine" eller "dele hvordan man kan ha en vanskelig samtale med barn". Det handler om en liten gruppe mennesker som bruker barna sine for økonomisk vinning, og tydeligvis er så virkelighetsfjerne at de ikke ser problemet selv. Eller... Iselin ser det jo selv, det er tydelig at det er det økonomiske aspektet som svir mest her. Men hun nekter å innrømme det.

Problemet er at det er så innmari vanskelig å kritisere dette, uten å bli beskyldt for å angripe omsorgsevnen og morsegenskapene deres. Her kan influencerne virkelig spille til fulle på at de blander bedrift og privatliv. Vi husker vel alle Sophie Elises "jeg er bare en liten jente som prøver å finne min vei her i verden". Jeg vil tro at det er hakket verre for en journalist å kritisere en influenser for å være en dårlig mor, enn for å være et dårlig forbilde. Men la en ting være klart: Å dele slike videoer ER å være en dårlig mor!

Det er også en litt uheldig binding mellom influencere og media. De lever i en slags symbiose. Mediene bidrar til kjendisstatusen, og "kjendisen" sørger for innhold til media. Hvis, for eksempel, TV2 skulle gått ut og kritisert Iselin, tror dere hun da hadde stilt opp i GMN, Bloggerne og what not? Det tror ikke jeg. Og da kan heller ikke TV2 publisere raske saker om Iselins nye flamme osv... De brenner nok ikke den broen. Dessverre.

• Liker 30
  • Hjerte 1
  • Nyttig 16
Gjest Bulsara
Skrevet

Hørte på nyeste historier nå. Og det er nå kuttet ned til mannsjåvinister og hva kvinner ikke trenger å godta. Joda, vel og bra, et viktig tema. Men her polariserer hun. Og om dette er i sammenheng til hva Mads Hansen gjorde, så forsøker hun virkelig å sno seg unna temaet, som handler om hennes hodeløse eksponering av barna. Både samtalen om vulva vs vagina, men også hvordan hun har hengt ut pappaen til sine barn over lang tid. Uten tanke på hvordan det blir for hennes døtre å kunne ha tilgang til all denne informasjonen når de blir større og kan google. 

Det mangler en stor dose selvinnsikt hos Iselin!

Skrevet

Ja til kronikk!! Kunne ønske de mer seriøse mediene kunne ta tak i dette… Aftenposten, Dagsavisen osv. Vg, tv2, dagbladet, nettavisen og også nå nrk (sukk!) har for sterke bindinger inn mot bransjen. 

Influenserne har fått lov til å sette agenda altfor lenge uten kritikk, det er på overtid med et skikkelig oppgjør. Jeg blir flau på vegne av det norske samfunnet når kyniske, uberkommersielle, pr-kåte og til tider pengegriske (og stort sett uten relevant utdannelse) mennesker får spille så stor rolle i det offentlige ordskiftet. 

• Liker 19
  • Nyttig 5
Skrevet

Sett siste stories nå, og nå må venner og management komme på banen! Herreminskaper dette er jo tidenes avledningsmanøver og nesten litt vondt å se på…. IG blir kritisert for å eksponere barna sine på en forferdelig måte, og hun vrir hele saken til å handle om menn og manssjåvinisme fordi det var en mann som startet kritikken. 

Vi er mange kvinner som reagerer på eksponeringen nå, så det blir bare flaut at hun prøver å flytte fokuset over på en helt annen sak…. For øvrig flott at hun kjemper kvinnesaken, men det er IKKE det det er snakk om her. Her er det ikke kjønn som er i fokus, men BARN!  Merkelig at ingen rundt henne kan fortelle henne at det er nok nå. 

Mye banning og steiking og ovenfra og ned-prat der inne nå - hun er nok veldig såret kg sint. Hun burde stoppe mens leken fremdeles er pittelitt god. 

• Liker 27
  • Nyttig 4
Skrevet
Bulsara skrev (14 minutter siden):

Hørte på nyeste historier nå. Og det er nå kuttet ned til mannsjåvinister og hva kvinner ikke trenger å godta. Joda, vel og bra, et viktig tema. Men her polariserer hun. Og om dette er i sammenheng til hva Mads Hansen gjorde, så forsøker hun virkelig å sno seg unna temaet, som handler om hennes hodeløse eksponering av barna. Både samtalen om vulva vs vagina, men også hvordan hun har hengt ut pappaen til sine barn over lang tid. Uten tanke på hvordan det blir for hennes døtre å kunne ha tilgang til all denne informasjonen når de blir større og kan google. 

Det mangler en stor dose selvinnsikt hos Iselin!

Kanskje hun vet hun er i deep shit og griper etter halmsrtrå?

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Djerv2020 skrev (3 minutter siden):

Kanskje hun vet hun er i deep shit og griper etter halmsrtrå?

Jupp. Fokusforskyvning. Alt for å slippe å ta ansvar selv. Det er bare å måpe av hvor desperat det fremstår. 

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet
Kollontaj skrev (2 minutter siden):

Jupp. Fokusforskyvning. Alt for å slippe å ta ansvar selv. Det er bare å måpe av hvor desperat det fremstår. 

Tenker det også er et tegn på at hun ikke har gode venner, for gode venner hadde aldri latt henne tabbe seg ut på denne måten. Kjære vene, begynner nesten å syntes synd på henne!

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet

Som noen av oss har hevdet i årevis:

Influencer culture is driven by, and rewards, self-obsession. It also encourages shallowness, materialism, misinformation and ignorance; none of which is conducive to creating a well-functioning society. Pre-social media, Influencers would have been dismissed as narcissists or fakes with too much time on their hands.

https://drkirsty.medium.com/why-influencers-are-ruining-society-aaf2a5d743b3

• Liker 16
  • Nyttig 2
Skrevet

Mitt råd til IG:

Si takk til MH for at han åpnet øynene dine, på hvorfor man ikke bør eksponere barna sine. Slett alt av bilder og tekst som omhandler barna. 
Du har mye annet å tilby enn å bruke barna dine. 
Personlig tror jeg du vil komme svært godt utav å endre standpunkt. Både med omtale i aviser og omdømme. Jeg tror du kan (hvis du vil) være et godt talerør mot eksponering av barn. 

MH har ikke gjort noe galt. Han har bare vist hvor lett tilgjengelig barna dine er på nett. 

• Liker 35
  • Nyttig 2
Skrevet
Pippio skrev (37 minutter siden):

MH har ikke gjort noe galt. Han har bare vist hvor lett tilgjengelig barna dine er på nett. 

👏

• Liker 8
  • Hjerte 1
Annonse
Skrevet
Kollontaj skrev (35 minutter siden):

Som noen av oss har hevdet i årevis:

Influencer culture is driven by, and rewards, self-obsession. It also encourages shallowness, materialism, misinformation and ignorance; none of which is conducive to creating a well-functioning society. Pre-social media, Influencers would have been dismissed as narcissists or fakes with too much time on their hands.

https://drkirsty.medium.com/why-influencers-are-ruining-society-aaf2a5d743b3

Anbefaler også denne, som tar opp "den sårbare narcissisten":

"Social media provides an ideal platform for people with narcissistic traits to promote and to satisfy a need for attention and admiration. This is especially relevant for people who display vulnerable narcissistic traits, where social interactions in the real world are problematic."

"Our results indicate that oversensitivity to judgement and preoccupation with what others’ think drives a greater frequency of social media usage rather than the more egocentric self-absorption and self-centeredness trait of vulnerable narcissism. Indeed, vulnerable narcissists often experience high levels of anxiety in social interactions, and therefore, they avoid social contacts in the offline world in favour of social networking sites  where they can carefully plan and control self-presentation  However, this may contribute to further excessive immersion into the online world and to the development of problematic social media use that can negatively impact well-being  Indeed, we also observed that people who scored higher in oversensitivity were more likely to use social media as soon as they wake up, as soon as they go to bed, and when they are in the bathroom."

"those who score high in grandiose narcissism tend to be less sensitive to criticism, whereas those who score high in vulnerable narcissism tended to be more sensitive to criticism."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8431185/

Skrevet (endret)

Det er fascinerende å se hvor dypt ned i sanden det strutsehodet til IG rekker :klaske: Hun evner ikke å se andre sine perspektiv og lar sin personlige, bitter-aktige trass overta.

Understreker bare sjokk-effekten som MH (i hèlt riktig kontekst) bragte fram!

Endret av Tradegy
  • Liker 25
Skrevet (endret)

Hvis man er så fornøyd med egen post med barnesamtale om hull og tiss og vulva, så er det vel bare fint at den deles og aller helst går viralt? Man vil jo påvirke og spre det gode budskap. Eller?

Endret av Donpedro
  • Liker 39
  • Nyttig 2
Skrevet
Donpedro skrev (50 minutter siden):

Hvis man er så fornøyd med egen post med barneprostitusjon om hull og tiss og vulva, så er det vel bare fint at den deles og aller helst går viralt? Man vil jo påvirke og spre det gode budskap. Eller?

Godt poeng! 

• Liker 7
Gjest Bulsara
Skrevet
Donpedro skrev (1 time siden):

Hvis man er så fornøyd med egen post med barneprostitusjon om hull og tiss og vulva, så er det vel bare fint at den deles og aller helst går viralt? Man vil jo påvirke og spre det gode budskap. Eller?

I tillegg var den jo merket som reklame/annonse. Da er det vel også ønskelig å spre budskapet mest mulig. 
Korthuset argumentene hennes faller sammen 🤯

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...