Gå til innhold

Valg av garn - noen tips?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å strikke en jakke til meg selv for første gang. Har ikke helt bestemt hvilken enda, men det blir en ensfarget med et eller annet hullmønster og/eller fletter. Jeg har sett på jakker som skal strikkes på tykke pinner (5 mm) og lurer nå på hvilket garn jeg skal velge. Jeg har ikke kjempegod råd for tiden, så går for et rimelig garn fra Drops. De jakkene jeg ser på er strikket i enten Drops Nepal, Brushed Alpaca Silk eller Air og oppgitt med anbefalt pinne 5, og strikkefasthet 17m pr 10 cm.

Det jeg lurer på, er om noen har erfaring med disse garntypene og vil anbefale den ene over de andre? Jeg vet at utseendet er veldig ulikt på dem (en er mye mer "pusete" bl.a), men hvordan er det å strikke med, hvordan blir sluttresultatet, er det behagelige på, klør det masse og hvordan holder det seg i bruk/vask? Jeg har bare sett bilder av jakkene og de ulike garntypene, og lurer på å bestille garn på nett. Det er tilbud på Garnius nå og prisen varierer fra 17-33 kr per nøste, så alle typene er godt innenfor mitt budsjett.

 

Anonymkode: b60ee...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen av dere erfarne strikkere som har erfaring med garntypene jeg nevnte?  :blush:

Anonymkode: b60ee...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Nepal godt, og har flere jakker i det. Det klør lite, men det blir ganske tungt sammenliknet med f.eks Air.

Kostnaden på en jakke i Air og Nepal blir ganske lik, for Air har nesten dobbel løpelengde av Nepal.😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke strikket i Nepal selv, men har hørt at folk er fornøyd med det. Jeg har imidlertid strikket mye i Flora, som er den tynne utgaven av nepal, og det er et deilig garn!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Brøleapen skrev:
 

Jeg liker Nepal godt, og har flere jakker i det. Det klør lite, men det blir ganske tungt sammenliknet med f.eks Air.

Kostnaden på en jakke i Air og Nepal blir ganske lik, for Air har nesten dobbel løpelengde av Nepal.😊

Takk for svar. Har du strikket jakker/gensere i Air også?

Anonymkode: b60ee...efb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Vampyrina skrev:
 

Jeg har ikke strikket i Nepal selv, men har hørt at folk er fornøyd med det. Jeg har imidlertid strikket mye i Flora, som er den tynne utgaven av nepal, og det er et deilig garn!

Takk for svar :)

Anonymkode: b60ee...efb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nepal er godt å strikke med, plaggene blir tykke og varme! Air er selvfølgelig lettere og mykere, og blir mer luftig. Det gjelder å holde tunga rett i munnen når man strikker med Air, for min erfaring er at det er tilnærmet umulig å rekke opp.

Anonymkode: fd3da...8a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Nepal er godt å strikke med, plaggene blir tykke og varme! Air er selvfølgelig lettere og mykere, og blir mer luftig. Det gjelder å holde tunga rett i munnen når man strikker med Air, for min erfaring er at det er tilnærmet umulig å rekke opp.

Anonymkode: fd3da...8a4

Jeg er ikke veldig erfaren og strikker nok litt feil innimellom, så da høres Air skummelt ut :P 

Anonymkode: b60ee...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Takk for svar. Har du strikket jakker/gensere i Air også?

Anonymkode: b60ee...efb

Nei. Jeg har faktisk bestilt Air i dag for å strikke en jakke 😂

Men hvis du ikke har strikket mye, så ville jeg valgt Nepal. Det er veldig godt å strikke med, og det holder seg godt 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Brøleapen skrev:
 

Nei. Jeg har faktisk bestilt Air i dag for å strikke en jakke 😂

Men hvis du ikke har strikket mye, så ville jeg valgt Nepal. Det er veldig godt å strikke med, og det holder seg godt 😊

Spennende! Air ser veldig fint ut, men mulig jeg bør gå for Nepal ja :P 

Anonymkode: b60ee...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har strikket mye. Jeg kjøper helst norskprodusert garn fra norske sauer. Som regel rauma finull. Et veldig hotdbart og mykt garn etter vask :) 

Anonymkode: 99a49...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har strikket en barnegrnser i Air og den ble veldig dradd i vask. Men mange strikker jo Tiril-genseren i Air. Har strikket Waynes sweater i Nepal og er enig i at den er tung men myk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg har strikket mye. Jeg kjøper helst norskprodusert garn fra norske sauer. Som regel rauma finull. Et veldig hotdbart og mykt garn etter vask :) 

Anonymkode: 99a49...b0a

Men ganske dyrt, eller?

Anonymkode: b60ee...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Maskopi skrev:
 

Har strikket en barnegrnser i Air og den ble veldig dradd i vask. Men mange strikker jo Tiril-genseren i Air. Har strikket Waynes sweater i Nepal og er enig i at den er tung men myk. 

Så Air siger en del da? Slik som merinoull gjør? Nepal da, holder det fasongen?

Anonymkode: b60ee...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Så Air siger en del da? Slik som merinoull gjør? Nepal da, holder det fasongen?

Anonymkode: b60ee...efb

Vil påstå at det siger ja, men føler alt fra Drops siger litt 🤨 har ikke tatt i bruk den i Nepal enda men den virker fast og god 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Men ganske dyrt, eller?

Anonymkode: b60ee...efb

Kommer an på hva du mener med dyrt. Ca 500 kr for en holdbar jakke eller genser i 100% norsk ull er ikke veldig dyrt, syns jeg. 

Anonymkode: 9d9bd...537

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har ikke strikket større plagg i noen av de garnene, men bortsett fra utseendet på dem, vil de også føles veldig ulike på. Jeg tipper Nepal gir en relativt tung jakke, men om du syns det er ok, er kanskje det det enkleste garnet å strikke med om man ikke er så dreven (jeg skjønner dog ikke at Air skal være umulig å rekke opp, da).

Jeg hører at Drops-garn generelt har lett for å sige, men det gjelder jo generelt for en del tykt garn, særlig hvis det er alpakka involvert. Men det skal sies at jeg strikket en genser til meg selv i Pickles cozy, som ligner Drops air, og der er det null sig. Men vet ikke nøyaktig hvordan disse to kvalitetene kan sammenlignes, foruten at de er laget på samme måte. Men om det var meg som skulle velge et av de tre garnene du nevner til en jakke til meg selv, ville jeg valgt Air. Fordi jeg ikke liker så godt tunge jakker, spesielt om den skal være lang. En jakke i Air vil føles betydelig lettere enn Nepal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg har strikket mye. Jeg kjøper helst norskprodusert garn fra norske sauer. Som regel rauma finull. Et veldig hotdbart og mykt garn etter vask :) 

Anonymkode: 99a49...b0a

Enig med deg, men hun ville vel ha noe som kan strikkes på tykke pinner. Men jeg har strikket flere plagg med én tynn tråd i type garn du nevner og én tråd tynn silk mohair, og liker det godt. To tråder vil potensielt bli mer kostbart, og er kanskje litt styrete hvis man er nybegynner. Samtidig drøyes jo garnet av å strikke sånn, så det blir ikke dobbelt så dyrt som én tråd heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Vera Vinge skrev:
 

Jeg har ikke strikket større plagg i noen av de garnene, men bortsett fra utseendet på dem, vil de også føles veldig ulike på. Jeg tipper Nepal gir en relativt tung jakke, men om du syns det er ok, er kanskje det det enkleste garnet å strikke med om man ikke er så dreven (jeg skjønner dog ikke at Air skal være umulig å rekke opp, da).

Jeg hører at Drops-garn generelt har lett for å sige, men det gjelder jo generelt for en del tykt garn, særlig hvis det er alpakka involvert. Men det skal sies at jeg strikket en genser til meg selv i Pickles cozy, som ligner Drops air, og der er det null sig. Men vet ikke nøyaktig hvordan disse to kvalitetene kan sammenlignes, foruten at de er laget på samme måte. Men om det var meg som skulle velge et av de tre garnene du nevner til en jakke til meg selv, ville jeg valgt Air. Fordi jeg ikke liker så godt tunge jakker, spesielt om den skal være lang. En jakke i Air vil føles betydelig lettere enn Nepal. 

Gode poenger!

Kombinasjonen ull eller alpakka + silk mohair er i vinden nå. Jeg skjønner det godt, en tråd tynn ull med en tråd «pus» blir virkelig flott sammen! Samtidig blir det ikke tungt, slik ull og alpakka-kombinasjonen fort kan bli. 

Anonymkode: 9d9bd...537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blant annet strikker Løvfalljakke i Nepal og Bloomsbury genser i Air. Veldig fornøyd med begge garnene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...