Gå til innhold

Hvor ofte lufter du boligen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter gjennomlufting 1-2 ganger om dagen i perioder hvor det er for kaldt til å ha vinduer/dører åpne mye. 

Anonymkode: 05fcd...714

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 1.11.2018 den 13.44, AnonymBruker skrev:
 

Hvor ofte og lenge lufter du boligen ?

Anonymkode: 7e457...b27

Tre ganger om dagen. Lengden avhenger av om den må gjøre fra seg eller ikke.

Anonymkode: f0536...ef3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt står oppe omtrent hele sommeren. Om vinteren lufter vi kort med alt på vidt gap en gang om dagen. Vinduet på soverommet er på gløtt hele vinteren. 

Anonymkode: b348e...aec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:
 

Jeg stormlufter 5-10 min hver morgen og kveld. Jeg er glad jeg ikke bor i hus med balansert ventilasjon. Jeg er astmatiker og har sensitive luftveier, og jeg er aldri så syk som når jeg er i et hus med et sånt anlegg. Jeg tror det er begrenset hvor rene man klarer å holde dem. Og er de ikke helt rene, gjør de vondt verre.

Anonymkode: d319c...5fd

Samme her. Blir tungpustet nesten med en gang jeg kommer inn i et hus med varmepumpe.

Anonymkode: 93263...805

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

🤣🤣🤣 he, nei. Det har fint lite med lufting av hus å gjøre. 

Anonymkode: e88e8...547

Trodde alle voksne mennesker forsto at man blir lettere syk av å oppholde seg mye innendørs i dårlig ventilerte rom. Hvorfor tror du flere er syke om vinteren?? Virusene vet ikke forskjell på årstidene

https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/visste-du-dette-om-forkjolelse/

Anonymkode: 7e73e...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nesten alltid vinduer på gløtt men her jeg bor tror jeg luften ute er dårligere enn inne.. Bor i ganske nybygd hus som skal ha balansert ventilasjon, men utenfor er det mye trafikk og sikkert ikke så sunn luft. Jeg lufter egentlig bare fordi jeg blir varm og jeg liker å ha det kaldt inne. Jeg driver ikke med noe sånn "lufting" at jeg med vilje setter opp for å lufte ut leiligheten jevnlig..

Anonymkode: 003a5...1d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Trodde alle voksne mennesker forsto at man blir lettere syk av å oppholde seg mye innendørs i dårlig ventilerte rom. Hvorfor tror du flere er syke om vinteren?? Virusene vet ikke forskjell på årstidene

https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/visste-du-dette-om-forkjolelse/

Anonymkode: 7e73e...5d0

I «dårlig ventilerte rom» ja, det er ikke alle som bor i dårlig ventilerte boliger. Lufting er helt unødvendig i nyere boliger. 

Anonymkode: e88e8...547

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Trodde alle voksne mennesker forsto at man blir lettere syk av å oppholde seg mye innendørs i dårlig ventilerte rom. Hvorfor tror du flere er syke om vinteren?? Virusene vet ikke forskjell på årstidene

https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/visste-du-dette-om-forkjolelse/

Anonymkode: 7e73e...5d0

Du vet at den artikkelen du siterer ikke konkluderer med det du påstår i det hele tatt? 

Eneste som kunne minne om å påstå at det å ikke «lufte» en bolig fører til sykdom er: «Det blir gjerne hevdet at det er mer forkjølelse i kaldt vær, for da oppholder vi oss mer innendørs i dårlig ventilerte rom. Denne teorien har eksistert i mange år, men er den fornuftig? Det er også trengsel i byene om sommeren. En ny teori om sesongvariasjonene handler om at nesene våre er kaldere om vinteren enn om sommeren. En kjølig nese senker motstandskraften mot infeksjoner.»

Anonymkode: 01f20...7d6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

når vi trenger mer luft så vrir vi ett hakk til høyre på kontrollboksen for ventilasjonsanlegget.

Anonymkode: cdcef...d58

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste seriøst ikke at det var vanlig å lufte hver eneste dag.. Blir det ikke veldig kaldt hos dere?

Jeg lufter kun når det er varmt om sommeren. Har nytt og moderne hus.

Anonymkode: e7aff...64c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.11.2018 den 20.00, FrøkenMånestråle skrev:
 

Som regel hver dag, 20 minutter sånn ca... :)

Om vinteren også?

Kjøler du ikke ned hele boligen da? Vegger og alt?

Anonymkode: 389e5...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Om vinteren også?

Kjøler du ikke ned hele boligen da? Vegger og alt?

Anonymkode: 389e5...436

Har ikke bodd her jeg bor på vinteren ennå så det vet jeg ikke. :P 

Der jeg bodde før luftet jeg som en helt for der ble det fort innestengt, her jeg bor nå er det helt nytt så har nok ikke samme behovet her. Men liker å lufte og denne leiligheten blir veldig fort varm, regner med det er på grunn av at det er vannbåren varme..?  :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på hvor god tid jeg har..av og til tar jeg det bare med meg ut i hagen, mens andre ganger er det full fjelltur og greier :nigo:

Unnskyld for min usedvanlig dårlige humor. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Jeg trodde ALDRI at jeg skulle si dette noen sinne, men:

I hele min levetid inn til i fjor har jeg sovet med vinduet på soverommet åpent. Dette fordi jeg både trengte frisk luft og for å holde temperaturen nede.Store deler av fjoråret bodde jeg i en svært trafikkert gate så det var ikke mulig å lufte, og det var nødvendig å ha radio på for å få sove. I min nye bolig er det balansert ventilasjon. Etter litt prøving og feiling har jeg endelig funnet rett innstilling og temperatur på ventilasjonen - og jeg har nå bedre luft og temperatur på soverommet uten å lufte hele året.

Det er klart at om sommeren er det deilig med åpen balkongdør - men det er slett ikke nødvendig for å lufte.

Jeg er svært var for dårlig inneklima - dårlig luft gir meg migrene. Men her er utluftingen så god at det ikke en gang damper på speilet når jeg dusjer. Dette er den eneste boligen jeg har bodd i der ventilasjonen har vært så god.

Det er deilig å bo i en moderne bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt spørsmål, men hva er hensikten med å lufte? (Altså åpne dører og vindu så det blir gjennomtrekk.) Er det ikke av denne grunn man har ventilasjonsanlegg, eller lufteventiler? 

Og blir det ikke innmari kaldt hvis dere sjokklufter i 5 min om vinteren i 10 minus? 

Anonymkode: acb09...3bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...