AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #1 Skrevet 31. oktober 2018 Daten er for tiden i militæret som vernepliktig akademiker. Han fortalte på søndag at helvetesuka sto for tur. Fikk en snap fra han i går, tok litt tid før jeg svarte. Sendte en ny snap en del timer senere. Han har ikke åpnet noen av dem. Er det normalt at man ikke har tilgang til telefon/dekning under helvetesuka? Anonymkode: a8b20...efb
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #2 Skrevet 31. oktober 2018 Han er nok mer opptatt av helvetesuka. Slik burde det være også. Dere får heller ringes når han er tilgjengelig igjen. Anonymkode: e7f1b...f63 7
Rullestolbruker Skrevet 31. oktober 2018 #3 Skrevet 31. oktober 2018 Vet du hva den helvetesuken består i? Her kan du lese litt https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/72OQo/dette-gjoer-forsvarets-helvetesuke-med-kroppen-din Man er kanskje ikke så tilgjengelig i den uka som er. Det er mannge harde øvelser, full fokus hele tiden.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #4 Skrevet 31. oktober 2018 Har forståelse for at helvetesuka er nettopp det - et helvete. Men for min del koster det så lite å sende en snap eller sånn. Men nå har jeg ikke vært i militæret selv og utrolig nok har heller ingen av mine nærmeste vært det. Men da slår jeg meg til ro at det bare er helvetesuka som er "i veien". Anonymkode: a8b20...efb
Rullestolbruker Skrevet 31. oktober 2018 #5 Skrevet 31. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har forståelse for at helvetesuka er nettopp det - et helvete. Men for min del koster det så lite å sende en snap eller sånn. Men nå har jeg ikke vært i militæret selv og utrolig nok har heller ingen av mine nærmeste vært det. Men da slår jeg meg til ro at det bare er helvetesuka som er "i veien". Anonymkode: a8b20...efb Tror nok at det bare er den som er fokuset nå. Han har kanskje heller ikke med seg mobilen, da den kan bli ødelagt under slike øvelser. Her er jo det mye løping og kryping i søle blandt annet. 2
Nuttery Skrevet 31. oktober 2018 #6 Skrevet 31. oktober 2018 😂 Han har ikke anledning til å svare. I det hele tatt. 7
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #7 Skrevet 31. oktober 2018 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Daten er for tiden i militæret som vernepliktig akademiker. Han fortalte på søndag at helvetesuka sto for tur. Fikk en snap fra han i går, tok litt tid før jeg svarte. Sendte en ny snap en del timer senere. Han har ikke åpnet noen av dem. Er det normalt at man ikke har tilgang til telefon/dekning under helvetesuka? Anonymkode: a8b20...efb Dagens søteste spørsmål. Anonymkode: 5a7b2...1e7 13
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #8 Skrevet 31. oktober 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Daten er for tiden i militæret som vernepliktig akademiker. Anonymkode: a8b20...efb Hva er vernepliktig akademiker? Jeg var i infanteriet og det fantes ingen ventepliktige akademikere. Anonymkode: 9c30a...897 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #9 Skrevet 31. oktober 2018 Herlighet. Selvfølgelig har man ikke mobil under helvettesuka. Ikke engang i vanlig tjeneste bruker man mobil. 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er vernepliktig akademiker? Jeg var i infanteriet og det fantes ingen ventepliktige akademikere. Anonymkode: 9c30a...897 Om du var i "infanteri" er det nok en stund siden du har vært inne. De blir som regel omtalt som VAB'er. Vernepliktig akademisk befal. De har fått utsettelser for å fullføre utdanningen sin før verneplikten som regel. Anonymkode: b76fd...da4 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #10 Skrevet 31. oktober 2018 14 minutter siden, AnonymBruker said: Herlighet. Selvfølgelig har man ikke mobil under helvettesuka. Ikke engang i vanlig tjeneste bruker man mobil. Om du var i "infanteri" er det nok en stund siden du har vært inne. De blir som regel omtalt som VAB'er. Vernepliktig akademisk befal. De har fått utsettelser for å fullføre utdanningen sin før verneplikten som regel. Anonymkode: b76fd...da4 Det er en stud siden, men i militæret er ingen akademikere eller arbeidere. Alle er i grønt. Vernepliktig akademisk befal, hva er det? Enten er man mening eller så er man befal som har tatt befalsutdanning, om man har akademisk bakgrunn eller ikke spiller ingen rolle. Eller kanskje forsvaret bare har blitt snobbete siden sist.... Anonymkode: 9c30a...897
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #11 Skrevet 31. oktober 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er en stud siden, men i militæret er ingen akademikere eller arbeidere. Alle er i grønt. Vernepliktig akademisk befal, hva er det? Enten er man mening eller så er man befal som har tatt befalsutdanning, om man har akademisk bakgrunn eller ikke spiller ingen rolle. Eller kanskje forsvaret bare har blitt snobbete siden sist.... Anonymkode: 9c30a...897 https://forsvaret.no/karriere/forstegangstjeneste/muligheter/annet/vernepliktig-akademisk-befal-vab Omg Anonymkode: a8b20...efb 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #12 Skrevet 31. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: https://forsvaret.no/karriere/forstegangstjeneste/muligheter/annet/vernepliktig-akademisk-befal-vab Omg Anonymkode: a8b20...efb Skjønner ikke hvor tittelen befal kommer inn i bildet, med andre ord det er noe ala utskrevet befal....en type mennesker alle menige hatet 😂 Anonymkode: 9c30a...897 1
Gjest Rocka69 Skrevet 31. oktober 2018 #13 Skrevet 31. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Skjønner ikke hvor tittelen befal kommer inn i bildet, med andre ord det er noe ala utskrevet befal....en type mennesker alle menige hatet 😂 Anonymkode: 9c30a...897 VAB=Offiserer med akademisk grad fra det sivile, f.eks leger, tannleger, ingeniører, sivilingeniører, kjemikere, fysikere osv osv. De blir ikke USK-sersjanter, men løytnanter, kapteiner eller majorer. Dette er folk som har fått utsatt førstegangstjenesten fordi de har vært i en lang akademisk utdannelse. Forsvaret ser nytten av å få inn disse senere, når de er ferdig med utdannelsen - og da betaler de tjenestetillegg i stedet for å ansatte de! Rent økonomisk motiv fra Forsvaret. Og de gjennomfører en intensiv offisersutdannelse. Vi hadde flere av de i troppa på rekruttskolen i 1988 som plutselig ble overført til Luftkrigsskolen når det ble oppdaget at de hadde en høy utdannelse som f.eks tannlege og sivilingeniør. Hyggelig personer som kom tilbake på besøk, og pinte vettet av USKene -- hehe, som hadde plaget de noen uke før
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #14 Skrevet 31. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Skjønner ikke hvor tittelen befal kommer inn i bildet, med andre ord det er noe ala utskrevet befal....en type mennesker alle menige hatet 😂 Anonymkode: 9c30a...897 Det heter ikke vernepliktig akademisk befal lenger, bare vernepliktig akademiker. Dette da de ike blir NCOs/befal, men de får offisersgrad. TS: VAenes "helvetesuke" gir dem lite rom for å svare på meldinger. De er opptatt med å bygge forsvarsstillnger, drifte leir, bære "sårede" rundt i skogen osv. Mot slutten får de en koselig avslutning på øvelsen i form av et beretløp. De får, som alle andre i militæret, lite søvn og lite tid til mat og hvile under øvelsene. Under beretløpet blir mobiltelefon og lignende konfiskert slik at de bla. ikke skal vite hva klokka er. Dersom kjæresten din er ute på øvelse nå så er han sikkert på beretløp i dag og kommer nok med mange røverhistorier om sandsekkbæring, tunge bakkeløp, vannkannebæring og dytting av biler i morgen. Kilde: kjenner en tidligere VA. Anonymkode: bf64c...1c3 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #15 Skrevet 31. oktober 2018 10 minutter siden, Rocka69 said: VAB=Offiserer med akademisk grad fra det sivile, f.eks leger, tannleger, ingeniører, sivilingeniører, kjemikere, fysikere osv osv. De blir ikke USK-sersjanter, men løytnanter, kapteiner eller majorer. Dette er folk som har fått utsatt førstegangstjenesten fordi de har vært i en lang akademisk utdannelse. Forsvaret ser nytten av å få inn disse senere, når de er ferdig med utdannelsen - og da betaler de tjenestetillegg i stedet for å ansatte de! Rent økonomisk motiv fra Forsvaret. Og de gjennomfører en intensiv offisersutdannelse. Vi hadde flere av de i troppa på rekruttskolen i 1988 som plutselig ble overført til Luftkrigsskolen når det ble oppdaget at de hadde en høy utdannelse som f.eks tannlege og sivilingeniør. Hyggelig personer som kom tilbake på besøk, og pinte vettet av USKene -- hehe, som hadde plaget de noen uke før I infanteriet fantes det ikke noe slikt. Alle menige var geværmenn, alt befal hadde befalsskolen/krigsskolen. Kanskje det du nevner er spesifikt for luftvernet/marinen? Anonymkode: 9c30a...897
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #16 Skrevet 31. oktober 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det heter ikke vernepliktig akademisk befal lenger, bare vernepliktig akademiker. Dette da de ike blir NCOs/befal, men de får offisersgrad. TS: VAenes "helvetesuke" gir dem lite rom for å svare på meldinger. De er opptatt med å bygge forsvarsstillnger, drifte leir, bære "sårede" rundt i skogen osv. Mot slutten får de en koselig avslutning på øvelsen i form av et beretløp. De får, som alle andre i militæret, lite søvn og lite tid til mat og hvile under øvelsene. Under beretløpet blir mobiltelefon og lignende konfiskert slik at de bla. ikke skal vite hva klokka er. Dersom kjæresten din er ute på øvelse nå så er han sikkert på beretløp i dag og kommer nok med mange røverhistorier om sandsekkbæring, tunge bakkeløp, vannkannebæring og dytting av biler i morgen. Kilde: kjenner en tidligere VA. Anonymkode: bf64c...1c3 Tusen takk for utfyllende svar:) Anonymkode: a8b20...efb 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #17 Skrevet 31. oktober 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Herlighet. Selvfølgelig har man ikke mobil under helvettesuka. Ikke engang i vanlig tjeneste bruker man mobil. Om du var i "infanteri" er det nok en stund siden du har vært inne. De blir som regel omtalt som VAB'er. Vernepliktig akademisk befal. De har fått utsettelser for å fullføre utdanningen sin før verneplikten som regel. Anonymkode: b76fd...da4 At man ikke bruker telefonen i vanlig tjeneste er bare tull. Samboeren min jobber i forsvaret og vi har stort sett kontakt på telefonen hele tiden bortsett fra hvis han er på øvelse uten dekning. Da sørger han for at han får dekning i løpet av dagen slik at han får sendt melding. Forøvrig så er det noe helt annet enn helvetesuka, TS. Da er det nok ikke mye mobil 😊 Anonymkode: 09b50...90f 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #18 Skrevet 1. november 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: At man ikke bruker telefonen i vanlig tjeneste er bare tull. Samboeren min jobber i forsvaret og vi har stort sett kontakt på telefonen hele tiden bortsett fra hvis han er på øvelse uten dekning. Da sørger han for at han får dekning i løpet av dagen slik at han får sendt melding. Forøvrig så er det noe helt annet enn helvetesuka, TS. Da er det nok ikke mye mobil 😊 Anonymkode: 09b50...90f Er noe helt anney om man jobber der eller om man er vernepliktig. Om man er vernepliktig så er det ikke som i telenorreklamer. Bruk av telefon er da begrenset til når man er på kassernen om kvelden. Mulig VAene har andre regler. Anonymkode: bf64c...1c3 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #19 Skrevet 1. november 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: At man ikke bruker telefonen i vanlig tjeneste er bare tull. Samboeren min jobber i forsvaret og vi har stort sett kontakt på telefonen hele tiden bortsett fra hvis han er på øvelse uten dekning. Da sørger han for at han får dekning i løpet av dagen slik at han får sendt melding. Forøvrig så er det noe helt annet enn helvetesuka, TS. Da er det nok ikke mye mobil 😊 Anonymkode: 09b50...90f Det skilles skapt mellom tilsatte og vernepliktige. Din mann og ts sin fyr har nok ulike regimer. Anonymkode: b76fd...da4 1
hutula1 Skrevet 1. november 2018 #20 Skrevet 1. november 2018 I dagens samfunn er det selve definisjonen på helvetes-uken, det å være uten dekning en hel uke.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå