Gå til innhold

Sier man lykke til i begravelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei, nei det må du ikke si! Men jeg hater ordet kondolerer, mye varmere og «tenker på deg/dere» - «varme tanker». 

Anonymkode: 7ddb0...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har brukt "tenker på dere" eller sender en god klem i på denne triste dag :) SSyns ikke lykke til er så ille :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer er upersonlig og kaldt, syns jeg. Jeg sier "Jeg føler med deg (i sorgen)". Nå har du jo allerede kondolert,  så send en melding med dette da, vel?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk også meldinger med "Lykke til med begravelsen". Selv om valget av ord blir litt feil, så skjønte jeg da veldig godt at det handlet om å ønske at dagen gikk bra/som planlagt, og at det ble en fin avskjed for den døde, og en fin begravelse. 

Hvis du er usikker på om det blir riktig, så kan du skrive noe sånt som "håper begravelsen blir en fin og verdig avskjed". Men de fleste skjønner hva lykke til menes i en sånn situasjon. 

Anonymkode: 39721...446

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt "tenker på dere" Det viser medfølelse og at du har de i tankene dine. 

Anonymkode: 19edd...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Nei, nei det må du ikke si! Men jeg hater ordet kondolerer, mye varmere og «tenker på deg/dere» - «varme tanker». 

Anonymkode: 7ddb0...476

For meg som har begravet flere i familien er jeg så takknemlig for at det finnes et ord som kondolerer, det dekker alt man trenger å si, og man slipper å svare på kleine "tenker på deg" etc. Selvfølgelig tenker du på meg, når du står foran meg i begravelsen til faren min! Og det å si "varme tanker" rett til en person er bare dumt. Bruk ordet som er for en slik situasjon, det er mye enklere for oss som pårørende som skal stå og ta i mot klemmer og håndhilsen av de 100 personene som var i begravelsen. 

Anonymkode: 39721...446

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts mente lykke til som «lykke til videre i livet og at man må være sterk». 

Men svar på spørsmålet: nei, det kan bli fort tolket feil.

Anonymkode: 6fc5d...0da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Ts mente lykke til som «lykke til videre i livet og at man må være sterk». 

Men svar på spørsmålet: nei, det kan bli fort tolket feil.

Anonymkode: 6fc5d...0da

Hvordan vet du hva ts mente? Meningen eller fortolkning fra ys ser ikke jeg noe sted i tråden. 

Det vi har opplevd, mer enn en gang, er at folk på død og liv må si eller skrive noe. Og så kommer det nesten mer sårende enn trøstende kommentarer og meldinger. Å sende melding med lykke til, er gjerne en slik kjeitete måte å måtte tale når man heller burde tie? 

3 timer siden, Jerry Lee skrev:
 

Kondolerer er upersonlig og kaldt, syns jeg. Jeg sier "Jeg føler med deg (i sorgen)". Nå har du jo allerede kondolert,  så send en melding med dette da, vel?!

Tror dette er første gangen jeg leser noe jeg er 100 % enig i fra denne brukeren. Du skal og ha kreditt for å vise at du kan være seriøs når det gjelder. :tommelopp:

Anonymkode: c8d6b...9f8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Du kan si ; " jeg håper det går greitt i begravelsen i morgen, skal tenke på deg. Slike dager er aldri lette men det er livets gang " . 

 

Anonymkode: 87732...2fa

Jeg hadde droppa det siste. Det er jo sant men allikavel. Det blir litt sånn "uff dette var trist men shit happens".

 

Endret av SunnivaOslo
Autocorrect
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Du misforsto. Jeg har kondolert, skal ikke i begravelsen men ville skrive noe til hun som gruer seg til begravelsen. Lurte da på noe annet enn lykke til, eller om det var vanlig. Skriver selvfølgelig også at jeg tenker på henne. 

Anonymkode: a1315...46e

Hadde bare skrevet noe sånn som at alle mine tanker går til deg/dere i dag, og at du håper det går etter forholdene greit eller noe. 

Personlig hadde jeg stoppet det på "alle mine tanker går til dere i dag".

Anonymkode: e6617...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

God fornøyelse er det korrekte å si til noen som skal i begravelse, lærer dere ikke vanlig skikk og bruk på skolen lenger?

Anonymkode: 64968...a1a

God fornøyelse? Det er da aldri noen god fornøyelse å gå i begravelse 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Du kan si ; " jeg håper det går greitt i begravelsen i morgen, skal tenke på deg. Slike dager er aldri lette men det er livets gang " . 

 

Anonymkode: 87732...2fa

Det siste der er ikke noe noen som akkurat har mistet noen nære i livet sitt trenger å få høre på dette tidspunktet. Begravelsen er som regel en ukes tid etter at personen er død. La de pårørende få sørge uten å måtte se framover og forholde seg til andres tanker om sorgen. Det kan oppleves som at det ikke er greit å sørge og at man må bli ferdig med det siden det er sånn livet er. Si heller noe sånn som «sorgen blir lettere å bære med tiden», hvis du føler at du må si noe mer enn at du føler med personen.

I stedet for «lykke til med begravelsen i morgen», ville jeg sagt «Tenker på deg i morgen».

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...