Gå til innhold

Vikeplikt i rundkjøring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Du har vikeplikt for trafikk fra venstre når du kjører inn i en rundkjøring. Samme hvilken fil du tror vedkommende muligens kommer til å ende opp i.

Anonymkode: 20057...6ef

Dette er feil. Man har vikeplikt ved feltskifte, så om man er en sløvtass som ikke gidder å skifte fra innerste til ytterste fil før man skal ut av rundkjøringen og bare tenker å kjøre rett ut så kan man risikere at det legger seg biler i ytterste felt og at man da ikke kommer seg ut av rundkjøringen. Altså har du kun vikeplikt for ytterste felt i rundkjøringen TS. Jeg vet dog at folk er idioter og forstår ikke hvordan de skal kjøre i en rundkjøring, så jeg gidder ikke legge meg på utsiden av dem bare for å bevise poenget mitt, for jeg tror rett og slett folk er for evneveike til å skjønne at de skal bytte fil FØR de kjører ut av rundkjøringen og ikke kjøre rett fra innerste fil og ut. Jeg gjorde det en gang og det endte i at vedkommende som da lå på innsiden av meg nesten kræsjet i siden min fordi han sikkert ikke forsto at han hadde vikeplikt for meg. Så jeg måtte bremse for å ikke få han inn i siden og la meg på fløyta. Tror dog ikke at han skjønte hva han gjorde feil. Som sagt, folk er idioter. 

Anonymkode: c884c...206

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Dette er feil. Man har vikeplikt ved feltskifte, så om man er en sløvtass som ikke gidder å skifte fra innerste til ytterste fil før man skal ut av rundkjøringen og bare tenker å kjøre rett ut så kan man risikere at det legger seg biler i ytterste felt og at man da ikke kommer seg ut av rundkjøringen. Altså har du kun vikeplikt for ytterste felt i rundkjøringen TS. Jeg vet dog at folk er idioter og forstår ikke hvordan de skal kjøre i en rundkjøring, så jeg gidder ikke legge meg på utsiden av dem bare for å bevise poenget mitt, for jeg tror rett og slett folk er for evneveike til å skjønne at de skal bytte fil FØR de kjører ut av rundkjøringen og ikke kjøre rett fra innerste fil og ut. Jeg gjorde det en gang og det endte i at vedkommende som da lå på innsiden av meg nesten kræsjet i siden min fordi han sikkert ikke forsto at han hadde vikeplikt for meg. Så jeg måtte bremse for å ikke få han inn i siden og la meg på fløyta. Tror dog ikke at han skjønte hva han gjorde feil. Som sagt, folk er idioter. 

Anonymkode: c884c...206

Fra linken på forrige side:

Skiltet vikeplikt i rundkjøringer, jf. trafikkreglene § 7 og skiltforskriftene § 6
"Vikepliktsskiltet angir at fører har vikeplikt for kjørende trafikk i begge retninger på kryssende veg." I praksis betyr det at du har vikeplikt for kryssende trafikk fra venstre. I tillegg må du, når du kjører inn i rundkjøringen, påse at du ikke kjører inn i forankjørende bil som er blitt en naturlig del av trafikken i rundkjøringen.

Anonymkode: 20057...6ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Fra linken på forrige side:

Skiltet vikeplikt i rundkjøringer, jf. trafikkreglene § 7 og skiltforskriftene § 6
"Vikepliktsskiltet angir at fører har vikeplikt for kjørende trafikk i begge retninger på kryssende veg." I praksis betyr det at du har vikeplikt for kryssende trafikk fra venstre. I tillegg må du, når du kjører inn i rundkjøringen, påse at du ikke kjører inn i forankjørende bil som er blitt en naturlig del av trafikken i rundkjøringen.

Anonymkode: 20057...6ef

Jeg tror du misforstår det du siterer.

Ja, man har vikeplikt fra venstre, men kun i den filen man skal til eller skal krysse. Bilen som ligger i venstre felt i rundkjøringen påvirkes ikke av at en bil kjører ut i høyre felt, og man har dermed ikke vikeplikt.

Hvis du leser litt lenger ned på siden du siterer fra, ser du at det står man har vikeplikt ved filskifte.

Dermed er situasjonen at både den som skal inn i rundkjøringen og den som skal skifte fil fra venstre til høyre, har vikeplikt for biler som allerede er i høyre felt. Ergo blir det "førstemann til mølla", og den som er sist har vikeplikt for den som allerede er der.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Du har vikeplikt når du skal inn i rundkjøringen, fordi det står et vikepliksskilt der. I rundkjøringen er det vikeplikt for høyre.

Anonymkode: 4ff9b...45a

Når har du vikeplikt fra høyre i en rundkjøring? 

Anonymkode: 777f5...046

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:
Altså, greit at jeg har vikeplikt når vedkommende blinker seg ut. Men når vedkommende IKKE blinker seg ut (fordi han ennå ikke har passert meg, eller en en typisk sløvtass som ikke blinker), og det derfor ikke er åpenbart at han skal skifte fil etter å ha passert armen jeg står i - har jeg da vikeplikt?

TS

Du har *ikke* vikeplikt på vei inn dersom du kan etablere bilen din i rundkjøringen uten å være til hinder for andre. Enkelt og greit.

Er det plass til to biler parallelt, så er det to felt, selv om feltene ikke er adskilt med hvit stripe.

Ut av rundkjøringen, hvis du ikke allerede ligger i ytterste felt, så må du *både* blinke for feltskifte, og deretter blinke ut av rundkjøringen. I denne manøveren har du vikeplikt for andre som ligger til høyre for deg, unntatt for de som er på vei inn i rundkjøringen.

Dette er reglene. Men du verden så mange skader det ville blitt om ikke folk hadde anvendt reglene med fornuft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et klart svar på dette spørsmålet finnes dessverre ikke, og vil ikke gjøre det før en slik ulykke finner sted og noen tar det til høyesterett. Det har vært lange diskusjoner om det tidligere, se bl.a. https://www.dagbladet.no/tema/naf-bil-a-har-skylden-vegdirektoratet-feil-bil-b-har-skylden/61140705

Foreløpig er det slik at forsikringsbransjen, NAF og Autoriserte Trafikkskolers Landsforening mener at bilen som ligger til høyre må vike, mens Vegdirektoratet og bl.a. sjefen for UP (da diskusjonen var oppe i media) mener at bilen til venstre må vike.

Anonymkode: a1488...901

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:
 

Fra linken på forrige side:

Skiltet vikeplikt i rundkjøringer, jf. trafikkreglene § 7 og skiltforskriftene § 6
"Vikepliktsskiltet angir at fører har vikeplikt for kjørende trafikk i begge retninger på kryssende veg." I praksis betyr det at du har vikeplikt for kryssende trafikk fra venstre. I tillegg må du, når du kjører inn i rundkjøringen, påse at du ikke kjører inn i forankjørende bil som er blitt en naturlig del av trafikken i rundkjøringen.

Anonymkode: 20057...6ef

Men biler i venstre fil er jo ikke kryssende hvis du selv skal i høyre? 

Ts 

Anonymkode: fdea1...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig mener jeg personlig at Vegdirektoratet har rett. Det er den eneste tolkningen som er fornuftig hvis den skal kunne brukes på alle rundkjøringer, uavhengig av størrelse.

Anonymkode: a1488...901

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
4 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Må bare påpeke denne igjen. Altså, greit at jeg har vikeplikt når vedkommende blinker seg ut. Men når vedkommende IKKE blinker seg ut (fordi han ennå ikke har passert meg, eller en en typisk sløvtass som ikke blinker), og det derfor ikke er åpenbart at han skal skifte fil etter å ha passert armen jeg står i - har jeg da vikeplikt? Selv om jeg egentlig forstår at han skal ut etter min arm (fordi jeg ser hvor han kommer fra og derfor forstår at han mest sannsynlig ikke skal tilbake der han kom fra). 

TS 

Anonymkode: fdea1...b0f

Enkelt og greit, den som skifter fil, har vikeplikt. Du kommer inn i rundkjøringen og han skal skifte fil, han som skifter fil, har vikeplikt for deg. 

Han har også vikeplikt selv om han bruker blinklys.

Endret av Dævendøtte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:
 

Et klart svar på dette spørsmålet finnes dessverre ikke, og vil ikke gjøre det før en slik ulykke finner sted og noen tar det til høyesterett. Det har vært lange diskusjoner om det tidligere, se bl.a. https://www.dagbladet.no/tema/naf-bil-a-har-skylden-vegdirektoratet-feil-bil-b-har-skylden/61140705

Foreløpig er det slik at forsikringsbransjen, NAF og Autoriserte Trafikkskolers Landsforening mener at bilen som ligger til høyre må vike, mens Vegdirektoratet og bl.a. sjefen for UP (da diskusjonen var oppe i media) mener at bilen til venstre må vike.

Anonymkode: a1488...901

Dette er jo en annen situasjon enn jeg lurer på da. Der kommer begge biler fra samme arm. Jeg mener det er helt åpenbart at bil B har skylden, all den tid det faktisk er lov å ligge i ytterste felt selv om man skal rundt. Bil B bryter en mer tydelig vikeplikt enn A . 

Mitt spørsmål dreier seg jo egentlig om hva som gjelder når begge har en åpenbar vikeplikt. 

Ser at det ikke er helt enighet om hva som er rett svar, og det er greit nok det. Var det jeg mistenkte. 

Ts

Anonymkode: fdea1...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:
Dette er jo en annen situasjon enn jeg lurer på da. Der kommer begge biler fra samme arm. Jeg mener det er helt åpenbart at bil B har skylden, all den tid det faktisk er lov å ligge i ytterste felt selv om man skal rundt. Bil B bryter en mer tydelig vikeplikt enn A .

Beklager, misforstod. Man har ikke vikeplikt for biler som er i en rundkjøring hvis ikke de er i samme felt og ikke blinker ut, siden man da ikke er til hinder for dem slik de signaliserer at de vil kjøre. Forsikringsselskapene vil nok likevel prøve å tvinge fram delt skyld.

Anonymkode: a1488...901

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Noe jeg har lurt på i det siste. 

På vei inn i rundkjøring har man vikeplikt for de som allerede er i rundkjøringen. Man har også vikeplikt ved feltskifte inne i selve rundkjøringen. 

Når man da skal inn i rundkjøring med to felt. Man skal selv i ytre felt. Har man da vikeplikt for bil som allerede er i rundkjøringen og som er i venstre felt, men som mest sannsynlig skal ut i samme arm som deg? Vedkommende må jo skifte felt for å kjøre ut samme arm som deg, og har derfor vikeplikt for deg. Men hvis du egentlig burde skjønne at vedkommende skal feltskifte seg ut i samme felt som deg, har du da vikeplikt og må vente til denne har passert og skiftet felt før du kjører inn? Eller kan du kjøre inn og den andre vike før den skifter felt og kjører ut etter deg? 

Anonymkode: fdea1...b0f

Ser du får mange svar her. Mitt svar er at du ikke har vikeplikt for biler som ligger i indre felt så sant ikke disse har gitt tegn til feltskifte. Dette har jeg spurt flere sensorer og kjørelærere om, og flertallet er enig.

Angående det med feltskifte seg ut, vil selvsagt bil i indre felt få vikeplikt i og med han må skifte til/krysse ytre for å komme ut.

Endret av Smartassen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Så selv om jeg er sikker på at vedkommende skal helt rundt må jeg vente med å kjøre ut i høyrefila til han har passert meg i sin venstrefil? Skaper ikke det dårlig trafikkflyt fordi man ikke parallelt kan utnytte to filer? 

TS 

Anonymkode: fdea1...b0f

Selv om det skaper dårlig flyt kan man ikke bedrive såkalt parallellkjøring. Den i indre vil få vikeplikt fordi den må krysse ytre felt når den skal ut. Man kan jo ikke være sikker på at bilen i ytre ikke fortsetter videre rundt i rundkjøringen. Det har den lov til. Selv om det kanskje er både uvanlig og dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Et klart svar på dette spørsmålet finnes dessverre ikke, og vil ikke gjøre det før en slik ulykke finner sted og noen tar det til høyesterett. Det har vært lange diskusjoner om det tidligere, se bl.a. https://www.dagbladet.no/tema/naf-bil-a-har-skylden-vegdirektoratet-feil-bil-b-har-skylden/61140705

Foreløpig er det slik at forsikringsbransjen, NAF og Autoriserte Trafikkskolers Landsforening mener at bilen som ligger til høyre må vike, mens Vegdirektoratet og bl.a. sjefen for UP (da diskusjonen var oppe i media) mener at bilen til venstre må vike.

Anonymkode: a1488...901

Husker denne saken godt. Her var NAF, Gjensidige og ATL helt på bærtur. Ble gjengitt i flere aviser og kommentarfeltene kokte. I en avis ble det over 2000 kommentarer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Når har du vikeplikt fra høyre i en rundkjøring? 

Anonymkode: 777f5...046

I alle rundkjøringer som ikke er forkjørsvei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, WCKD skrev:
 

I alle rundkjøringer som ikke er forkjørsvei. 

Vel, nå er det vel ingen rundkjøringer som er forkjørsveier (de mangler i alle fall skiltet for forkjørsvei), men i og med at alle armer inn mot har vikepliktskilt kan man anse det som en forkjørsvei (som går rundt i ring). Om du tenker på rundkjøringer hvor man virkelig hadde stopp fra høyre, tror jeg de forsvant 30-40 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Smartassen skrev:
 

Vel, nå er det vel ingen rundkjøringer som er forkjørsveier (de mangler i alle fall skiltet for forkjørsvei), men i og med at alle armer inn mot har vikepliktskilt kan man anse det som en forkjørsvei (som går rundt i ring). Om du tenker på rundkjøringer hvor man virkelig hadde stopp fra høyre, tror jeg de forsvant 30-40 år siden.

Det var de jeg refererte til, og det finnes faktisk noen av de også i Norge.

Man skal uansett være forsiktig med å legge seg inn i rundkjøringer med flere felt, for plutselig smeller det og mest sannsynlig vil den som kjører inn i rundkjøringen få skylden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, WCKD skrev:
 

Det var de jeg refererte til, og det finnes faktisk noen av de også i Norge.

Man skal uansett være forsiktig med å legge seg inn i rundkjøringer med flere felt, for plutselig smeller det og mest sannsynlig vil den som kjører inn i rundkjøringen få skylden.

Men i følge seniorrådgiver Harald Gjelsvik i Vegdirektoratet må det i så fall være på private veier i forbindelse med kjøpesentere og lignende.

Se her: https://www.nettavisen.no/2224747.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, WCKD skrev:
 

Det var de jeg refererte til, og det finnes faktisk noen av de også i Norge.

Man skal uansett være forsiktig med å legge seg inn i rundkjøringer med flere felt, for plutselig smeller det og mest sannsynlig vil den som kjører inn i rundkjøringen få skylden.

Nettopp. Får du bulken i venstre skjerm i en rundkjøring tror jeg du skal se langt etter å ikke få skylden...

Anonymkode: 20057...6ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...