Gå til innhold

Vikeplikt i rundkjøring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noe jeg har lurt på i det siste. 

På vei inn i rundkjøring har man vikeplikt for de som allerede er i rundkjøringen. Man har også vikeplikt ved feltskifte inne i selve rundkjøringen. 

Når man da skal inn i rundkjøring med to felt. Man skal selv i ytre felt. Har man da vikeplikt for bil som allerede er i rundkjøringen og som er i venstre felt, men som mest sannsynlig skal ut i samme arm som deg? Vedkommende må jo skifte felt for å kjøre ut samme arm som deg, og har derfor vikeplikt for deg. Men hvis du egentlig burde skjønne at vedkommende skal feltskifte seg ut i samme felt som deg, har du da vikeplikt og må vente til denne har passert og skiftet felt før du kjører inn? Eller kan du kjøre inn og den andre vike før den skifter felt og kjører ut etter deg? 

Anonymkode: fdea1...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, AnonymBruker said:
 

Ja.

Anonymkode: d9f3a...549

Ja til hva? ;)

Anonymkode: fdea1...b0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vikeplikt når du skal inn i rundkjøringen, fordi det står et vikepliksskilt der. I rundkjøringen er det vikeplikt for høyre.

Anonymkode: 4ff9b...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skjønner at bilen skal bytte fil, dvs blinker seg ut, så har du vikeplikt.

Om feltet er ledig og bilen holder seg i venstrefil, så kan du kjøre.

Anonymkode: d7e49...66a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:
 

Du har vikeplikt når du skal inn i rundkjøringen, fordi det står et vikepliksskilt der. I rundkjøringen er det vikeplikt for høyre.

Anonymkode: 4ff9b...45a

Økseskaft. Du svarer ikke på spørsmålet mitt. 

Anonymkode: fdea1...b0f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:
 

Om du skjønner at bilen skal bytte fil, dvs blinker seg ut, så har du vikeplikt.

Om feltet er ledig og bilen holder seg i venstrefil, så kan du kjøre.

Anonymkode: d7e49...66a

Takk, akkurat et slikt svar jeg er ute etter! 

Dette vet du, eller er det det du tenker er mest fornuftig? Har prøvd å se om jeg finner en video som forklarer situasjonen, men har ikke hatt suksess. 

Anonymkode: fdea1...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:
 

Takk, akkurat et slikt svar jeg er ute etter! 

Dette vet du, eller er det det du tenker er mest fornuftig? Har prøvd å se om jeg finner en video som forklarer situasjonen, men har ikke hatt suksess. 

Anonymkode: fdea1...b0f

Må bare påpeke denne igjen. Altså, greit at jeg har vikeplikt når vedkommende blinker seg ut. Men når vedkommende IKKE blinker seg ut (fordi han ennå ikke har passert meg, eller en en typisk sløvtass som ikke blinker), og det derfor ikke er åpenbart at han skal skifte fil etter å ha passert armen jeg står i - har jeg da vikeplikt? Selv om jeg egentlig forstår at han skal ut etter min arm (fordi jeg ser hvor han kommer fra og derfor forstår at han mest sannsynlig ikke skal tilbake der han kom fra). 

TS 

Anonymkode: fdea1...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

J

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Må bare påpeke denne igjen. Altså, greit at jeg har vikeplikt når vedkommende blinker seg ut. Men når vedkommende IKKE blinker seg ut (fordi han ennå ikke har passert meg, eller en en typisk sløvtass som ikke blinker), og det derfor ikke er åpenbart at han skal skifte fil etter å ha passert armen jeg står i - har jeg da vikeplikt? Selv om jeg egentlig forstår at han skal ut etter min arm (fordi jeg ser hvor han kommer fra og derfor forstår at han mest sannsynlig ikke skal tilbake der han kom fra). 

TS 

Anonymkode: fdea1...b0f

Jeg vil tro du fortsatt har vikeplikt, fordi når man skal inn i en rundkjøring så skal man ikke kjøre inn slik at fører til at andre må justere sin egen kjøring eller måtte stanse opp for deg. 

Anonymkode: 4a0e3...39e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Kan du forklare meg hvordan dette besvarer spørsmålet mitt? 

Anonymkode: fdea1...b0f

Du har vikeplikt for trafikk fra venstre når du kjører inn i en rundkjøring. Samme hvilken fil du tror vedkommende muligens kommer til å ende opp i.

Anonymkode: 20057...6ef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:
 

J

Jeg vil tro du fortsatt har vikeplikt, fordi når man skal inn i en rundkjøring så skal man ikke kjøre inn slik at fører til at andre må justere sin egen kjøring eller måtte stanse opp for deg. 

Anonymkode: 4a0e3...39e

Takk. Jeg tror det jeg også, men var litt nysgjerrig på problemstillingen likevel, og lærer mye av å spørre. 

Anonymkode: fdea1...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:
 

Du har vikeplikt for trafikk fra venstre når du kjører inn i en rundkjøring. Samme hvilken fil du tror vedkommende muligens kommer til å ende opp i.

Anonymkode: 20057...6ef

Så selv om jeg er sikker på at vedkommende skal helt rundt må jeg vente med å kjøre ut i høyrefila til han har passert meg i sin venstrefil? Skaper ikke det dårlig trafikkflyt fordi man ikke parallelt kan utnytte to filer? 

TS 

Anonymkode: fdea1...b0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Takk. Jeg tror det jeg også, men var litt nysgjerrig på problemstillingen likevel, og lærer mye av å spørre. 

Anonymkode: fdea1...b0f

Jepp, og grunnen til det ligger nok i aktsomhetsprinsippet. Dersom noen ikke blinker seg ut, så kan man jo strengt tatt ikke vite hvor vedkommende skal. Men på grunn av at veitrafikkloven fordrer at man kjører "aktsomt", så betyr det i praksis at man  forventes å vite at det er en risiko for at vedkommende krysser ens egen kjørebane, slik at vikeplikt i praksis inntreffer for den som skal inn i rundkjøringen.  

Anonymkode: 4a0e3...39e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Så selv om jeg er sikker på at vedkommende skal helt rundt må jeg vente med å kjøre ut i høyrefila til han har passert meg i sin venstrefil? Skaper ikke det dårlig trafikkflyt fordi man ikke parallelt kan utnytte to filer? 

TS 

Anonymkode: fdea1...b0f

Jo, men man kan liksom ikke ta avgjørelser i trafikken basert på hva man selv syns passer best.

Anonymkode: 20057...6ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker said:
 

Jepp, og grunnen til det ligger nok i aktsomhetsprinsippet. Dersom noen ikke blinker seg ut, så kan man jo strengt tatt ikke vite hvor vedkommende skal. Men på grunn av at veitrafikkloven fordrer at man kjører "aktsomt", så betyr det i praksis at man  forventes å vite at det er en risiko for at vedkommende krysser ens egen kjørebane, slik at vikeplikt i praksis inntreffer for den som skal inn i rundkjøringen.  

Anonymkode: 4a0e3...39e

Takk for forståelig forklaring. :)

Anonymkode: fdea1...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Så selv om jeg er sikker på at vedkommende skal helt rundt må jeg vente med å kjøre ut i høyrefila til han har passert meg i sin venstrefil? Skaper ikke det dårlig trafikkflyt fordi man ikke parallelt kan utnytte to filer? 

TS 

Anonymkode: fdea1...b0f

Ja, men prinsippet er jo at man strengt tatt ikke kan være helt sikker, ikke hvis det ikke blinkes på noen måte. Man må nesten følge godt med, og i praksis forsøke å legge seg rett bak, når du tydelig ser at han svinger med hjulene og fortsetter i rundkjøringen.  

Anonymkode: 4a0e3...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Ja, men prinsippet er jo at man strengt tatt ikke kan være helt sikker, ikke hvis det ikke blinkes på noen måte. Man må nesten følge godt med, og i praksis forsøke å legge seg rett bak, når du tydelig ser at han svinger med hjulene og fortsetter i rundkjøringen.  

Anonymkode: 4a0e3...39e

Man kan ikke være sikker hvis det blinkes heller. 

Anonymkode: 20057...6ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener du ikke har vikeplikt, dersom bilen som allerede er i rundkjøringen ikke har gitt tegn til å skifte fil.

En rundkjøring er egentlig ikke noe annet enn en forkjørsvei i en kronisk sving. Skal du kjøre inn på en forkjørsvei har man selvfølgelig vikeplikt. Et kjøretøy som skifter fil har også vikeplikt for biler som er i den filen man skal skifte til. (Et skifte fra vestre til høyre fil i en rundkjøring, er et helt vanlig filskift.)

Ergo: den som sist er på vei inn i den filen dere begge ønsker å være i, har vikeplikt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...