sprettball Skrevet 22. mars 2005 #1 Del Skrevet 22. mars 2005 Vurderer å dra på bilferie i Europa til sommeren. Ser for meg Danmark, Tyskland, Frankrike og Italia.. men er ikke sikker. Tanken er å være borte i 14 dager uten å bli ruinert. Noen som har gjordt dette før? Finnes det noen bra nettsider om veikart, ruter, overnattingstips, severdigheter osv...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chica Skrevet 23. mars 2005 #2 Del Skrevet 23. mars 2005 Søker du på reiselivsforumet finner du en tilsvarende tråd fra to år tilbake med en del tips. på www.viamichelin.com kan du kalkulere kjørerute etc Vi kjørte til Frankrike, en svipptur innom Spania og hjem igjen. Vi bodde litt til venner, og sparte mye penger på det. Vi valgte og kjøre lange strekk de dagene vi kjørte, og heller være i ro på en plass i lengre tid. Har du noen spørsmål er det bare å spørre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 23. mars 2005 #3 Del Skrevet 23. mars 2005 Var på rundtur i Tyskland i fjor sommer. Anbefaler deg å kjøre Rhin- eller Mozeldalen! Det var der det var mest å se, flottest natur og mest "tysk" hvis du skjønner. Det er to steder vi skal besøke igjen hvis/når vi får somla oss til å ta en ny tur, og det er Rüdesheim og Heidelberg. Utrolig flotte steder begge to, litt preget av turisme, kanskje, men skikkelig koselig! Mener vi betalte rundt 80 Euro natta for dobbeltrom med balkong i Rüdesheim. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chica Skrevet 23. mars 2005 #4 Del Skrevet 23. mars 2005 for overnatting på transportetapper anbefales Formel 1 "hotell" - betalte vel 25€ for et rom. Da har du tre sengeplasser, en tv og en vask. Det er rent og fint. Ute på gangen er det toalett og dusj. Ikke all verdens standard, men for å få sove i en seng noen timer for å bli uthvilt til neste dag funker det veldig greit! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sprettball Skrevet 23. mars 2005 Forfatter #5 Del Skrevet 23. mars 2005 Takk for tips! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Leola Skrevet 23. mars 2005 #6 Del Skrevet 23. mars 2005 Jeg anbefaler på det varmeste linken som chica viser til: www.viamichelin.com Vi brukte denne ifjor da vi kjørte nedover Europa - jeg printet ut vei-beskrivelsene på forhånd og de var geniale å kjøre etter :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smarties Skrevet 23. mars 2005 #7 Del Skrevet 23. mars 2005 Vil anbefale en hotellkjede som heter ETAP. (Mulig det er det Chica mener..) Ikke luksuriøst i det hele tatt, men helt genialt hvis du bare er ute etter et sted og sove, men ikke bruke mye penger! Husker ikke hvor mye vi betalte, men det er i alle fall kjempebillig, og der vi var (3 ulike, i Tyskland), var det rent og pent og ordentlig! Se link; http://www.etaphotel.com/etaphotel/index.html Tror det er en del av en større kjede, som har andre rimelige alternativ også. God tur :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
apple Skrevet 28. mars 2005 #8 Del Skrevet 28. mars 2005 Eg har vore med på dette eit par gonger med mine foreldre og sysken. Me pleidde å overnatta på campingplassar, hadde med fjelltelt eller hustelt. Billeg og greitt. Vil bare advara mot biltjuveri. Bilen vår vart stolen midt i Roma sentrum, parkert ved ei mykje trafikert gate. Me hadde mykje bagasje i bilen, og det vart ganske mykje styr å gå ut og kjøpa det me trong for resten av ferien. Eg veit ikkje heilt kva som kan gjerast for å unngå slike ting; dei går etter bilar med utanlandske registrengingsskilt. Bilalarm er nok eit must, men dei fleste bilar har vel det i dag? Ville nok òg prøvd å oppbevara minst mogleg bagasje i bilen, men det kjem jo an på kvaslags andre stader ein har moglegheit til å oppbevara bagasje. Teltet vårt på campingplassen var nok ikkje ein spesielt mykje sikrare stad enn bilen... Men det kan vera lurt å tenkja over kva ein pakkar med seg på ferien, ikkje ta med ting ein ikkje har bruk for eller verdifulle ting. Kanskje ein kan laga ei liste over kva ein har med seg? Lettare dersom ein må oppgi ei slik liste til forsikringsselskapet seinare... Dette er ikkje meint for å skræma deg, bilferie i Europa er heilt topp! Men det kan jo vera lurt å vera obs på slike ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 28. mars 2005 #9 Del Skrevet 28. mars 2005 For å unngå tyveri fra biler har jeg hørt at man bør la hanskerommet på bilen stå åpent for å vise at det ikke er noe dere som er verd å stjele. Om de stjeler hele bilen vil jo ikke dette hjelpe, men det kan kanskje forhindre innbrudd. Likeså å la minst mulig ting ligge synlig i bilen. Mitt beste økonomitips når det gjelder bilferie i Europa er å ikke kjøre for fort på franske motorveier. De har hyppige bomstasjoner, og om du har kjørt for fort mellom stasjonene legges trafikkbota til bompengene for hver stasjon du passerer. Vet om flere som syntes det var uhorvelig dyrt med bompenger i Frankrike, og som fikk seg en aha-opplevelse da de fikk høre om bøtelegginssystemet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sprettball Skrevet 28. mars 2005 Forfatter #10 Del Skrevet 28. mars 2005 apple: Takk for tilbakemelding. Vi har en liten VW polo, så det med å skjule bagasje o.l. blir nok en utfordring :o Men det var en god ide å lage en liste med ting man tar med seg, også får vi prøve på å ha med minst mulig. Det er alltid vanskelig å få til... Fakse: hehe, det med bom-penger og fartsbøter i Frankrike hadde jeg ikke hørt om! Greit å vite Til alle dere andre: Tusen takk for alle tips!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chica Skrevet 28. mars 2005 #11 Del Skrevet 28. mars 2005 Hmm, aldri hørt noe om bøtleggingssystemet der i Frankrike, ikke av vennene våre som bor der heller.. Det er mye bommer i Frankrike, men de fleste kan unngås hvis man kjører på litt mindre veier. Siden vi hadde base hos venner i Frankrike brukte vi gjerne å kjøre bomvei en vei når vi dro på dagsturer, og kjøre den mindre veien uten bom andre veien, slik at vi fikk sett mer, og slapp og betale begge veiene. Når dere er to så kan dere jo pakke litt i baksetet på bilen også, bare vær forsiktig så dere ikke har noe som kan fly framover i tilfelle kollisjon! (Fest i selene etc) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iviking Skrevet 28. mars 2005 #12 Del Skrevet 28. mars 2005 i boka "i verste fall - overlevelsehåndboka - reise" står den en del lure tips, hvordan du kan gjemme unna penger osv. Koster 79 kr tror jeg, er absolutt å anbefale på enhver reise. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 29. mars 2005 #13 Del Skrevet 29. mars 2005 Hmm, aldri hørt noe om bøtleggingssystemet der i Frankrike, ikke av vennene våre som bor der heller.. Det gjelder bare de privateide motorveiene, men det er ofte disse turister på gjennomfart kjører på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tommeline Skrevet 29. mars 2005 #14 Del Skrevet 29. mars 2005 Ungdomsherberger er også en grei måte å overnatte på. Har bra erfaringer fra ungdomsherberger i danmark og tyskland i alle fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå