Gå til innhold

Hvorfor er det så mange damer som ikke kan trafikkreglene og sliter i trafikken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjører ganske mye og har gjort siden jeg fikk førerkort for mange år siden. Så og si daglig ser jeg damer (gjerne 40+) som bryter vikeplikt, ikke fletter, kjører langt under fartsgrenser osv. Er det virkelig så skummelt å holde fartsgrensen når forholdene tilsier det? Tør du ikke ligge over 90 har du ikke noe på motorveien med 100-110 sone å gjøre. Og senest idag på vei hjem fra jobb kommer det ei fra parkeringsplass og bare hiver seg ut foran meg så jeg må bråbremse!

Hvorfor synes så mange damer at trafikken er vanskelig og farlig??

Anonymkode: 8f32c...6b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg kjører ganske mye og har gjort siden jeg fikk førerkort for mange år siden. Så og si daglig ser jeg damer (gjerne 40+) som bryter vikeplikt, ikke fletter, kjører langt under fartsgrenser osv. Er det virkelig så skummelt å holde fartsgrensen når forholdene tilsier det? Tør du ikke ligge over 90 har du ikke noe på motorveien med 100-110 sone å gjøre. Og senest idag på vei hjem fra jobb kommer det ei fra parkeringsplass og bare hiver seg ut foran meg så jeg må bråbremse!

Hvorfor synes så mange damer at trafikken er vanskelig og farlig??

Anonymkode: 8f32c...6b1

Fordi mange menn kjører som noen svin, tenker jeg.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg kan være tung på labben i trafikken, og flår gjerne forbi de fleste på motorvei. Og jeg er kvinne med lang erfaring som sjåfør. Men her om dagen ble jeg aggresivt jaget ut av venstrefila - av en med hijab! 

Anonymkode: bb99c...0fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi det er mer fornuft i hodene deres,

enn dumdristige menn («verdensmestre») uten selvinnsikt?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er motsatt, ser veldig mange menn som gjør dette..

Anonymkode: 3c216...7f1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker ikke som det er tilfellet her i Gjøvik, her kan ingen kjøre uavhengig av kjønn. Mistenker at ingen egentlig har lappen her. 

Anonymkode: f16e7...720

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste jeg ser som bryter vikeplikten er menn, så der er jeg ikke enig.

Angående fletting tror jeg det er mer et bygdefenomen enn noe kjønnsavhengig egentlig. Jo mer øde til man bor, jo mindre sjanse er det for at man i det hele tatt har måttet flette før. Her jeg bor (på landet), er det svært sjelden situasjoner der fletting er nødvendig. Unntaket er akkurat ved togstasjonen i den verste rushen, og der er de aller fleste veldig flinke på akkurat det. Sikkert fordi de samme køene oppstår på de samme tidene hver eneste dag.

Å kjøre under fartsgrensen er vel mer noe man begynner med når man blir eldre, men ja, det kan godt hende damer generelt er dårligere på å kjøre i fartsgrensen. Jeg synes folk som kjører hjem fra fjellet og gamle menn med hatt er de verste, men det er nok ganske tilfeldig. 

Akkurat på motorveien varer jo hastighetene veldig uansett da, noen kjører i 80 med henger i 110-sonen, mens andre suser avgårde i 160. Jeg vet ikke helt hva som er mest irriterende, å kjøre forbi noen som ligger i 80, eller å prøve å kjøre forbi noen som ligger i 80 mens jeg holder fartsgrensen, samtidig som en eller annen dust ligger bak meg og blinker med lysene og tuter fordi han vil kjøre i 160 og synes jeg skal gjøre det samme. 

Det er jo haugevis av irriterende mennesker og farlige situasjoner i trafikken, tror ikke det ville blitt bedre hvis man nektet kvinner på 40+ å kjøre bil.

Anonymkode: a530a...0fc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever også at det er som regel menn som skal presse seg ut i trafikken, selv om det ikke er mye biler og det ville ikke kostet dem noe å vente til jeg hadde kjørt forbi så jeg slipper bremse for dem

Når det gjelder å kjøre saktere er dette gjerne noe som kommer med dårligere syn og litt treigere tankeprosesser, dvs hos elder. Man tenker og reagerere litt saktere, samt ser kanskje ikke kjempebra selv med briller

Anonymkode: 37220...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opplever som regel motsatt, bortsett fra sinker i trafikken. Men da må jeg få legge til dette, siden du snakker om motorvei: "Fartsgrensene er ikke ett minimum av hvor fort man har lov til å kjøre, men ett absolutt maksimum når forholdene og ferdighetene dine er optimale." og "Det som er viktig å påpeke er at fartsovertredelser, og for høy hastighet i forhold til forholdende på veien, er den viktigste risikofaktor til de alvorligste ulykkene."

Og siden menn er de viktigste bidragsyterene til fartsovertredelser på norske veier, er kanskje dette noe å tenke på? 

 

Opplever for øvrig ikke noe spesielt forskjell på kjønn hos dårlige sjåfører. Det er hipp som happ om det er en mann eller kvinne som plutselig hopper ut der de egentlig ikke skulle hoppet ut, som ikke fletter der man bør flette osv. 

Anonymkode: 8b41f...5ec

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som trafikklærer er jeg ute på veien hele arbeidsdagen. Det som ofte er er at kvinner kan være mer engstelige, mennene kjører mens dama sitter på. Sånn er det ofte har forskning vist. Og det kan påvirke fart hos kvinner. Det er heller at menn på 50+ som gjerne vil ligge over fartsgrensen. Men jeg tenker de får gjøre som de vil. Både privat og i jobb slipper jeg/vi de forbi. Jeg kan ikke si at jeg merker så mye til dette med  treg fart på disse damene. Men de gangene jeg får kjeft (mennene kjører opp på siden av bilen og skjeller ut enten meg eller eleven) for å ha brutt skiltforskrifter (Jeg har ikke brutt skiltforskrifter!!! Dette er menn som ikke kan lese underskilt!!! Og atpåtil ikke vet forskjell på hva som regnes som stans for av og pålessing og hva som er parkering. Har nå fått huden full og det nytter ikke å si noe så jeg bare vinker dem vekk. Det er gjerne disse som presser seg frem i flettefeltet. Har ikke merket noe forskjell på kjønn når det gjelder vikepliktsbrudd.

Anonymkode: e3fd3...954

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reager mest på de som fortsatt kjører med telefonen inntil øret, og en hånd på rattet. De som ikke stopper, ved fotgjengerfelt. De som tråkker på gassen når det går fra grønt, til gult. Og de som ikke bruker blinklys, de som kjører med èn frontlykt. Og de som kjører med tåkelys, når det ikke er tåke. 

Mye av dette opplever jeg hver dag, og dette gjelder menn og kvinner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Som trafikklærer er jeg ute på veien hele arbeidsdagen. Det som ofte er er at kvinner kan være mer engstelige, mennene kjører mens dama sitter på. Sånn er det ofte har forskning vist. Og det kan påvirke fart hos kvinner. Det er heller at menn på 50+ som gjerne vil ligge over fartsgrensen. Men jeg tenker de får gjøre som de vil. Både privat og i jobb slipper jeg/vi de forbi. Jeg kan ikke si at jeg merker så mye til dette med  treg fart på disse damene. Men de gangene jeg får kjeft (mennene kjører opp på siden av bilen og skjeller ut enten meg eller eleven) for å ha brutt skiltforskrifter (Jeg har ikke brutt skiltforskrifter!!! Dette er menn som ikke kan lese underskilt!!! Og atpåtil ikke vet forskjell på hva som regnes som stans for av og pålessing og hva som er parkering. Har nå fått huden full og det nytter ikke å si noe så jeg bare vinker dem vekk. Det er gjerne disse som presser seg frem i flettefeltet. Har ikke merket noe forskjell på kjønn når det gjelder vikepliktsbrudd.

Anonymkode: e3fd3...954

Er det det at kvinner er engstelige, eller det det at mannen foretrekker å kjøre og ikke være passasjer? 

Jeg tror det er det sistnevnte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir jo engstelig når man kjører mindre. Hvis mannen oppmuntrer kvinnen til å kjøre, i stedet for å mene at han orker bare ikke være passasjer, så blir hun jo mindre nervøs og bedre til å kjøre med mengdetrening. 

Anonymkode: cce94...b0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, IommI skrev:
 

Er det det at kvinner er engstelige, eller det det at mannen foretrekker å kjøre og ikke være passasjer? 

Jeg tror det er det sistnevnte. 

Dette er tilfelle hjemme hos oss ihvertfall. Jeg får ikke kjøre hvis vi skal noe sammen fordi han syns det er så kjedelig å sitte på, kjører bare når jeg skal noe uten mannen.

Anonymkode: 3c216...7f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Man blir jo engstelig når man kjører mindre. Hvis mannen oppmuntrer kvinnen til å kjøre, i stedet for å mene at han orker bare ikke være passasjer, så blir hun jo mindre nervøs og bedre til å kjøre med mengdetrening. 

Anonymkode: cce94...b0a

Men poenget til den du siterte var vel heller at de fleste kvinner i forhold ikke er engstelige for å kjøre i det hele tatt, men lar mannen kjøre da dette er en preferanse fra hans side.

Anonymkode: 4c6e2...b78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...