Gå til innhold

*Kostholdsråd* overvektig 2 åring!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hjelp! Er helt lost om dagen når det kommer til dette med mat. Vi har en 2 åring som er overvektig. Normalvekt ved fødsel men har gått jevnt og trutt opp i vekt siden. Det siste året er vi blitt veldig obs på dette og har virkelig gjort alt vi kan for å bremse. Vi har hele tiden hatt et sunt kosthold (har hatt mye fokus på dette siden før vi fikk barn også). Lager maten fra bunnen av, barna får ikke brus, saft, juice osv og ikke noen form for godteri eller kaker.

De eldre søsknene er høye og tynne og ligner på oss foreldre, (ingen vektproblemer ellers i familien heller). 

Likevel sitter vi her med en 2 åring som er 93 cm høy og ca 16 kg. Hva gjør vi galt?

Barnet er nå under utredning hos lege men prøver sålang viser ikke noe galt. 

Kjenner at dette tærer veldig på og jeg er nå veldig usikker på hva jeg egentlig skal gi av mat. Har fått beskjed fra lege om å være forsiktig med karbohydrater (brød/pasta/ris osv) og såklart sukker. 

Barnet er ikke lenger glad i grønnsaker og dette blir hevet på gulvet ved vært eneste måltid. Lager matpakker med omelett/eggerøre/stekt kyllingfilet osv, men nå er barnet lei. Stjeler maten til de andre barna fordi h*n vil ha brødskive!

Noen som har vært i samme situasjon? Hva skal jeg egentlig gi? Matpakketips som ikke inneholder brød tas imot med stor takk! 

Anonymkode: 3b2bd...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du snakker med lege og helsesøster, ikke KG. Har selv en venninne med en ettåring på 13 kg, det gikk seg til når barnet ble eldre. Nå er hun fem år og helt normal i høyde og vekt. Barnet ditt ligger i øvre del av percentilskjema, men det trenger ikke bety at noe er galt. Hvis barnet vil ha skive til lunsj så gi henne skive! Hadde blitt ekstremt skeptisk til en lege som ubegrunnet mener du skal kutte en matvaregruppe uten at barnet har en eneste diagnose som tilsier at det er nødvendig.

Anonymkode: 29a45...f48

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama

Man setter ikke 2 åringer på diett. 

Så lenge barnet spiser normal og sunn mat og er normalt aktiv så la ungen spise det andre barn spiser. Om barnet vil ha brødskiver til lunsj så får det det. Det er ikke brødet som gjør en tykk. Mannen min var smellfeilt til han startet på barneskolen så ble han syltynn. Han er i dag veltrent og slank og har vært det hele veien. Plutselig så vokser de voldsomt og da fordeler alt seg mer riktig.

Dere kan lure mer grønnsaker inn i kostholdet ved å f.eks lage potetmos med søtpotet, gulerøtter, mais, erter etc. 

Utover det så burde dette gå seg til så lenge dere ikke har masse sukker og sukkerdrikker i hverdagen.

Endret av BearMama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med knekkebrød? Og hvis barnet har en tendens til å spise mye ved et måltid, kan man foreslå å heller leke noe gøy, som en avledning.

Anonymkode: 5a245...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noe som heter overvektig 2-åring..?

 

Utover dette så er ikke internett veien å gå. Fortsett å snakke med helsepersonell.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! Vi har vært innom 3 leger på helsestasjonen + fastlegen. Alle har vært enige i at barnet ikke skal slankes, men at vektoppgangen skal bremses. Vi har ikke kuttet alt av karbohydrater bare sånn at det er sakt, men redusert. 

Og ja det heter faktisk overvektig fra 2 år og oppover. Forskning viser visst at det er stor sjanse for overvekt i voksen alder når man er overvektig ved 2 års alder. Jeg ønsker bare mitt barns beste, både med tanke på oppveksten og voksenlivet. Jeg er absolutt ikke for slanking av barn, men føler likevel ikke at vi bare kan lukke øynene for dette når vi blir rådet til å ta tak i det fra legene. 

Anonymkode: 3b2bd...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I og med at det høres ut som om dere er veldig bevisst på kostholdet, kan dere bli flinkere til å tenke mer fysisk aktivitet?

Jeg vet ikke hvor aktive dere er som familie, men kan dere justere det? Om barnet sitter mye i vogn når dere er på tur (enten det er til/fra bhg eller ellers), kan bruken kuttes? Tur i skogen (trenger ikke å bære så langt i begynnelsen) er jo moro for barn. Og siden det høres ut som om dere har eldre barn også, så kan de små fort påvirkes av de eldre,  og vil løpe først på stien sammen med de😊 Bruk av trampoline, sykling etc er jo moro😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, addict skrev:
 

Finnes det noe som heter overvektig 2-åring..?

 

Utover dette så er ikke internett veien å gå. Fortsett å snakke med helsepersonell.

Selvfølgelig finnes de. 

Anonymkode: 66b37...a21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, BearMama skrev:
 

Man setter ikke 2 åringer på diett. 

Så lenge barnet spiser normal og sunn mat og er normalt aktiv så la ungen spise det andre barn spiser. Om barnet vil ha brødskiver til lunsj så får det det. Det er ikke brødet som gjør en tykk. Mannen min var smellfeilt til han startet på barneskolen så ble han syltynn. Han er i dag veltrent og slank og har vært det hele veien. Plutselig så vokser de voldsomt og da fordeler alt seg mer riktig.

Dere kan lure mer grønnsaker inn i kostholdet ved å f.eks lage potetmos med søtpotet, gulerøtter, mais, erter etc. 

Utover det så burde dette gå seg til så lenge dere ikke har masse sukker og sukkerdrikker i hverdagen.

Mannen din ja.. Forskning viser at jo mer overvektige små barn er, jo større fare å ende som overvektig som voksen. Tviler på at Ts er int i å ha en overvektig datter med alt det medfører seg

Anonymkode: 66b37...a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som barnet mistrives med det nye regimet. Det er jo tydelig forskjellsbehandling, og barnet forstår ikke hvorfor. Aldri kake eller noe som helst usunt? Ikke engang brødskiver? 

Det er virkelig andre måter å bremse vektoppgang enn denne måten.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere svar! 

Føler vi er en aktiv familie, da de eldre barna er veldig aktive og vi er mye ute. Minste er helt klart en roligere type enn storesøsknene men jeg syntes det har kommet seg mye.

Ang. kostholdet så har vi ikke gjort noen drastiske endringer nå. Ingen av barna har noen gang fått brus og søtsaker. Ja de får kake i bursdager osv men de liker det ikke så da lager vi det ikke hjemme. Så forskjellsbehandling er det ikke på det området hvertfall. Eneste forskjellen er porsonstørrelser, men nå er minste kun 2 år og skal uansett ha midre enn en på feks. 6 år.

Noen som har noen oppskrifter eller tips til gode og sunne matpakker? Er det jeg syntes er vanskeligst å finne ut av.

Anonymkode: 3b2bd...c6b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 åringen min er også 93 cm og 16 kg, men fikk bare høre av lege og helsesøster at alt var fint. Har alltid vært i øvre del på skalaen, men har aldri engang tenkt tanken at hun er overvektig. Hun er aldri syk, alltid blid og fornøyd og spiser sunt. Jeg syns det er veldig rart at vi har fått så ulike beskjeder. 

Anonymkode: ed0d5...948

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som jeg hører deg, så spiser barnet ditt normal, sunn mat og er normalt aktiv - men likevel for høy vekt.

Vet, det jeg ville bekymra meg om da, er ikke vekta i seg selv - men å finne ut av hva som er galt. Kreve utredning, henvisning til barneavdeling eller noe. For om dette ene barnet er så veldig annerledes enn sine søsken, så tyder det jo på at det ikke er kostholdet eller aktivitetsnivet som er problemet. 

Jeg ville vært redd for å sette fokus på feil ting, så ungen ikke får hjelp med det som egentlig er det underliggende problemet. Jeg ville også latt være å sette i gang så alt for mange tiltak, før dere vet hva årsaken er. Det finnes jo diagnoser som krever streng kalorirestriksjon, også for barn dessverre. Men er det forstyrrelser i metabolisme el.l, så vil jo også det å sette i gang med ulike dietter ol. mens det utredes, kunne påvirke resultatene og forstyrre selve utredningen.

Når dere forhåpentligvis finner ut av hva som feiler barnet, så ville jeg bedt om henvisning til kostholdsveiledning hos ernæringsspesialist på sykehuset. 

 

Anonymkode: db426...d9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

2 åringen min er også 93 cm og 16 kg, men fikk bare høre av lege og helsesøster at alt var fint. Har alltid vært i øvre del på skalaen, men har aldri engang tenkt tanken at hun er overvektig. Hun er aldri syk, alltid blid og fornøyd og spiser sunt. Jeg syns det er veldig rart at vi har fått så ulike beskjeder. 

Anonymkode: ed0d5...948

Ja det er kjempe rart! Vi har fått kommentarer på vekten siden h*n var 6-7 mnd gammel. Da ga jeg fullstendig blaffen og byttet lege med en gang. Jeg ser jo stor forskjell i forhold til de andre jevnaldrende i barnehagen, men alle er jo forskjellige. Det er bare så frustrerende å føle at man gjør alt riktig men likevel ikke få det til, om det gir noen mening. Går fra helsestajonen / lege og føler meg totalt mislykket som mamma hver eneste gang. 

Anonymkode: 3b2bd...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Sånn som jeg hører deg, så spiser barnet ditt normal, sunn mat og er normalt aktiv - men likevel for høy vekt.

Vet, det jeg ville bekymra meg om da, er ikke vekta i seg selv - men å finne ut av hva som er galt. Kreve utredning, henvisning til barneavdeling eller noe. For om dette ene barnet er så veldig annerledes enn sine søsken, så tyder det jo på at det ikke er kostholdet eller aktivitetsnivet som er problemet. 

Jeg ville vært redd for å sette fokus på feil ting, så ungen ikke får hjelp med det som egentlig er det underliggende problemet. Jeg ville også latt være å sette i gang så alt for mange tiltak, før dere vet hva årsaken er. Det finnes jo diagnoser som krever streng kalorirestriksjon, også for barn dessverre. Men er det forstyrrelser i metabolisme el.l, så vil jo også det å sette i gang med ulike dietter ol. mens det utredes, kunne påvirke resultatene og forstyrre selve utredningen.

Når dere forhåpentligvis finner ut av hva som feiler barnet, så ville jeg bedt om henvisning til kostholdsveiledning hos ernæringsspesialist på sykehuset. 

 

Anonymkode: db426...d9d

Takk for kjempe bra svar! Jeg er helt enig og er veldig på legene for å sende oss videre selv om de første prøvene var normale. 

Anonymkode: 3b2bd...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen mennesker er større enn andre. Det er helt naturlig for dem. Hvorfor skal alt som er annerledes enn normal eller tynn være feil? Hvorfor kan ikke et fornøyd og litt større barn få være seg selv? Aktivitet og kosthold er tatt vare på sier ts, så hva med å tenke litt større og være glad over å ha en frisk og sunn unge. 

Anonymkode: 87cb0...677

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Noen mennesker er større enn andre. Det er helt naturlig for dem. Hvorfor skal alt som er annerledes enn normal eller tynn være feil? Hvorfor kan ikke et fornøyd og litt større barn få være seg selv? Aktivitet og kosthold er tatt vare på sier ts, så hva med å tenke litt større og være glad over å ha en frisk og sunn unge. 

Anonymkode: 87cb0...677

Det er ikke friskt og sunt å være overvektig. Det følger en rekke helseplager og sykdommer med det.

Anonymkode: c78ab...2c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedlagt percentilskjema som viser at selv om hun følger den høyeste kurven så er hun langt fra unormal. Hvis barnet ellers fremstår frisk og i god form, hvorfor stresse så veldig? Barn vokser i faser, å være lubben som toåring er ikke ensebtydende med at du kan bestille slankeoperasjon på 18-års dagen Syns det er helt grusomt at du slanker en toåring uten grunn. 

https://nhi.no/imagevault/publishedmedia/3c1wpvrzvu3el39rngo6/4289-2-vekst-jente-1-5.pdf

https://nhi.no/imagevault/publishedmedia/zq5426aa0k4gytyk7hdm/10446-2-vekt-for-lengde-2-5-ar-jenter.pdf

Anonymkode: 29a45...f48

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Vedlagt percentilskjema som viser at selv om hun følger den høyeste kurven så er hun langt fra unormal. Hvis barnet ellers fremstår frisk og i god form, hvorfor stresse så veldig? Barn vokser i faser, å være lubben som toåring er ikke ensebtydende med at du kan bestille slankeoperasjon på 18-års dagen Syns det er helt grusomt at du slanker en toåring uten grunn. 

https://nhi.no/imagevault/publishedmedia/3c1wpvrzvu3el39rngo6/4289-2-vekst-jente-1-5.pdf

https://nhi.no/imagevault/publishedmedia/zq5426aa0k4gytyk7hdm/10446-2-vekt-for-lengde-2-5-ar-jenter.pdf

Anonymkode: 29a45...f48

Takk det fikk meg til å føle meg som en enda bedre mamma. Dette er ikke akkurat noe jeg har funnet på selv. Ikke skal man høre på helsestasjonen, ikke på leger og selvfølgelig ikke på noen på internett. Hvem skal man egentlig gå til for å få råd da?!

Og jeg kaller det ikke slanking, er obs på hva og hvor mye h*n får i seg, men teller ikke kcal eller veier maten! Er h*n sulten får h*n mat!  

Anonymkode: 3b2bd...c6b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Selvfølgelig finnes de. 

Anonymkode: 66b37...a21

Det er ikke en selvfølge. Det finnes per deginisjon ikke «overvektige babyer» for eksempel. Jeg var ikke klar over at de begynte med begrepet «overvektig» så tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...