AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #21 Del Skrevet 22. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Demmes er ikke noe ord i skriftspråket såvidt meg bekjent. Anonymkode: 14073...19a Nettopp, det er det som er poenget. Vi snakker ikke om tiltale. Jeg mener at folk skrive "dem" for de og "demmes" for deres, når de snakker om andre mennesker. "Dem sa til meg at..." "Den bilen var demmes." Anonymkode: 5ef08...cac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #22 Del Skrevet 22. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes nesten at «hun» i stedet for «henne» er verre. Der tror jeg folk faktisk tror det er greit å skrive «hun». Det skjærer i øynene mine. Anonymkode: 14073...19a Hvor er dette et problem? Her jeg bor, sentrale Østlandet, så er heller feil bruk at henne mer problematisk enn hun. Det er kanskje mer utbredt i talespråket da, enn skriftspråket? "Henne var med hjem fra skolen." "Henne hadde så fin kjole." Feks. Det blir jo like feil å si "Jeg var med hun hjem fra skolen." Merkelig at dette skal være så vanskelig. Anonymkode: 76597...a0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 22. oktober 2018 #23 Del Skrevet 22. oktober 2018 6 minutter siden, theTitanic skrev: Samme menneskene som skriver «hun» isteden for «henne» sikkert. Det har blitt en stor ukultur. «jeg skal gå tur med hun», « vi var i leiligheten huns».... Tror ikke nødvendigvis det er det samme. Å skrive demmes, dåkkers osv. er dialekt. Det er selvsagt ikke "lov" å skrive, men det betyr ikke nødvendigvis at den som skriver har dårlig språkforståelse. Det kan like gjerne være en form for kulturmarkering/måte å vise tilhørighet til et sted eller en kultur på. Mange trøndere skriver f.eks konsekvent dialekt i uformelle sammenhenger (på sosiale medier o.l) - tror ikke trøndere er dårligere i språk enn folk i resten av landet av den grunn. Ikke å kunne forskjell på hun og henne tyder på dårlig språkforståelse, men det kan også være en ungdomsgreie som man legger av seg. Man må også skille mellom skrift og tale her - dersom man ikke greier å skrive riktig når man må (på skole og i jobb) har man definitivt et problem. Men gjelder det virkelig så mange? I min dialekt finnes ikke skillet hun/henne - vi sier "ho" i både subjekts- og objektsform. Jeg har likevel ingen problemer med å skrive hun og henne (eller han og ham for den saks skyld) riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gnå Skrevet 22. oktober 2018 #24 Del Skrevet 22. oktober 2018 Det TS skriver om, handler så vidt jeg skjønner, om dialekt, eller at man blander på samme måte som mange blander "hun" og "henne". "Demmes" og "Dems" har ingenting med høflighet å gjøre. Da er det fortsatt "De" og "Dem" man bruker. Det er ikke mer komplisert enn at man bruker flertallsformen av pronomenet i stedet for entallsformen for å skape en "høflig avstand". 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #25 Del Skrevet 22. oktober 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor er dette et problem? Her jeg bor, sentrale Østlandet, så er heller feil bruk at henne mer problematisk enn hun. Det er kanskje mer utbredt i talespråket da, enn skriftspråket? "Henne var med hjem fra skolen." "Henne hadde så fin kjole." Feks. Det blir jo like feil å si "Jeg var med hun hjem fra skolen." Merkelig at dette skal være så vanskelig. Anonymkode: 76597...a0f Her på forumet er det et kjempeproblem. Men jeg opplever det ikke i jobbsammenheng her i Oslo. Mest på Internett. Jeg synes det verste med denne feilen er at jeg tipper folk ikke er klar over at de gjør feil. Der er det nok litt forskjell med «demmes», for der vil jeg tro folk skjønner er dialekt. Anonymkode: 14073...19a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #26 Del Skrevet 22. oktober 2018 1 minutt siden, Anonymus Notarius skrev: Tror ikke nødvendigvis det er det samme. Å skrive demmes, dåkkers osv. er dialekt. Det er selvsagt ikke "lov" å skrive, men det betyr ikke nødvendigvis at den som skriver har dårlig språkforståelse. Det kan like gjerne være en form for kulturmarkering/måte å vise tilhørighet til et sted eller en kultur på. Mange trøndere skriver f.eks konsekvent dialekt i uformelle sammenhenger (på sosiale medier o.l) - tror ikke trøndere er dårligere i språk enn folk i resten av landet av den grunn. Jeg ignorerer konsekvent trøndere som skriver dialekt. Det er det verste jeg vet. Jeg liker ikke at noen skriver dialekt, men det er veldig vanskelig å skjønne skriftlig trønder dialekt, så jeg gidder ikke prøve en gang. Jeg nekter å bruke tid på noen som ikke prøver å gjøre seg forstått skriftlig. Jeg bor i en studentbolig i Bergen, og de fleste av oss skriver bokmål (noen nynorsk) på Facebook-gruppen vår, men i blant kommer det et innlegg eller kommentar fra en trønder som skriver dialekt, og det blir jeg ikke med på. Men som sagt, jeg liker ikke når noe skriver dialekt, og jeg ignorerer ikke bare trøndere som gjør det. Anonymkode: 5ef08...cac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 22. oktober 2018 #27 Del Skrevet 22. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg ignorerer konsekvent trøndere som skriver dialekt. Det er det verste jeg vet. Jeg liker ikke at noen skriver dialekt, men det er veldig vanskelig å skjønne skriftlig trønder dialekt, så jeg gidder ikke prøve en gang. Jeg nekter å bruke tid på noen som ikke prøver å gjøre seg forstått skriftlig. Jeg bor i en studentbolig i Bergen, og de fleste av oss skriver bokmål (noen nynorsk) på Facebook-gruppen vår, men i blant kommer det et innlegg eller kommentar fra en trønder som skriver dialekt, og det blir jeg ikke med på. Men som sagt, jeg liker ikke når noe skriver dialekt, og jeg ignorerer ikke bare trøndere som gjør det. Anonymkode: 5ef08...cac Det er jo helt greit ikke å like det, poenget mitt var ikke hvorvidt det er bra eller dårlig, men at dialektskriving ofte er en kulturell greie og ikke nødvendigvis handler om at man er dårlig i språk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #28 Del Skrevet 22. oktober 2018 4 minutter siden, Gnå skrev: Det TS skriver om, handler så vidt jeg skjønner, om dialekt, eller at man blander på samme måte som mange blander "hun" og "henne". "Demmes" og "Dems" har ingenting med høflighet å gjøre. Da er det fortsatt "De" og "Dem" man bruker. Det er ikke mer komplisert enn at man bruker flertallsformen av pronomenet i stedet for entallsformen for å skape en "høflig avstand". Takk. Du har skjønt det. Jeg tenkte ikke på høflighetsformer i det hele tatt, fordi de blir rett og slett ikke brukt. Jeg har aldri brukt det, og kommer aldri til å gjøre det i fremtiden. Jeg mente selvfølgelig dialekt. Anonymkode: 5ef08...cac 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2018 #29 Del Skrevet 22. oktober 2018 1 minutt siden, Anonymus Notarius skrev: Det er jo helt greit ikke å like det, poenget mitt var ikke hvorvidt det er bra eller dårlig, men at dialektskriving ofte er en kulturell greie og ikke nødvendigvis handler om at man er dårlig i språk. Hvis jeg ser at noen bruker dialekt på sosiale medier, så tror jeg nødvendigvis ikke at de er dårlige i språk, nei. Det er bare veldig irriterende hvis det er ment til flere enn de som bruker den dialekten, fordi det er ikke alle som er vandt til den skrivemåten. Grunnen til at vi kan lese så fort som vi kan, er fordi vår hjerne er vandt til et kodemønster, og når noen endrer mønsteret er det vanskelig å knekke "koden" når vi leser. Anonymkode: 5ef08...cac 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Overrasket Skrevet 22. oktober 2018 #30 Del Skrevet 22. oktober 2018 Det er ikke nødvendigvis slik at alt som er feil kan kalles "dialekt". Noen feil er og blir feil, uansett hvor mye man tror en feil er lov dersom man kaller det dialekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mystic woman Skrevet 23. oktober 2018 #31 Del Skrevet 23. oktober 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Ble forvirra.. men vet jo det er feil å skrive «koser dere dere?», hva skal man skrive ellers? Anonymkode: 35a70...647 Hvorfor tror du det er feil? Det er ikke det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mystic woman Skrevet 23. oktober 2018 #32 Del Skrevet 23. oktober 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Eller maven? Det skrives vel mage? Anonymkode: ec0c7...44d Begge deler kan brukes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mystic woman Skrevet 23. oktober 2018 #33 Del Skrevet 23. oktober 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere, dem, de er høflig tiltale som var svært vanlig før vi i yngre generasjoner begynte med "hei du" osv. Eksempel: -"Det var da meget så vennlig av dem frue." Anonymkode: dbb86...60b Høflighetspronomen skal skrives med stor forbokstav: De, Dem, Deres. Eksempel: Deres Majestet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mystic woman Skrevet 23. oktober 2018 #34 Del Skrevet 23. oktober 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Så det er å skrive "høflig" hvis jeg skriver "Dem sa det var demmes, men det var min" ? Anonymkode: 5ef08...cac Later du som du er dum nå? "De sa det var deres, men det var min." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NancyDrew Skrevet 23. oktober 2018 #35 Del Skrevet 23. oktober 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Herregud, selvfølgelig! Anonymkode: 35a70...647 😂 Jeg har også lurt på dette, og nå bare... Jædda, var logisk den gitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #36 Del Skrevet 23. oktober 2018 4 timer siden, Mystic woman skrev: Later du som du er dum nå? "De sa det var deres, men det var min." Nei, jeg var helt seriøs. Anonymkode: 5ef08...cac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #37 Del Skrevet 23. oktober 2018 4 timer siden, Mystic woman skrev: Begge deler kan brukes. Å gjør det. Det visste jeg ikke. Anonymkode: ec0c7...44d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gnå Skrevet 23. oktober 2018 #38 Del Skrevet 23. oktober 2018 19 timer siden, Overrasket skrev: Det er ikke nødvendigvis slik at alt som er feil kan kalles "dialekt". Noen feil er og blir feil, uansett hvor mye man tror en feil er lov dersom man kaller det dialekt. For så vidt enig. Men "demmes" og "dem"/"dæm" som subjekt, er dialekt. Her ser du et eksempel på "Dæm" som subjekt: https://www.dagbladet.no/sport/det-ska-daem-ha-real-madrid-daem-provd/65105766 Dette sier Riksmålsforbundet om "dems": Kan man skrive «dems»? 18/11/2014 - Spørsmål: Eiendomspronomen «deres»: Er det nå valgfritt å si/skrive «dems»? Høres skrekkelig ut, men en skolelærer i nærheten skal ha bekreftet valgfriheten. Svar: Hva det er valgfritt å «si» her i landet, er det sannelig ikke lett å svare på. Holder man seg til standardisert talespråk (normaltalespråk), heter det bare DERES – som i skriftlig språk, hvor det aldri har hett noe annet. Det må enhver «skolelærer i nærheten» få beskjed om. Han eller hun som forkynner vranglæren, blander kanskje sammen med HVEMS, som var sideform [klammeform] i bokmål fra 1981 til 2005. NRK gjør sitt for å spre usikkerhet, og «tillater» DEMS, DEMMES, DÆMMES, DÆMMERS og kanskje mer; de tre siste er især midtnorske (trønderske) former. DEMSES og HVEMSES er sørøstnorske dialektformer, f.eks. i Vikamålet i Oslo. Vennlig hilsen Tor Guttu https://www.riksmalsforbundet.no/qa_faqs/kan-man-skrive-dems/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KatteLatte Skrevet 7. november 2018 #39 Del Skrevet 7. november 2018 Dem er objektsformen av de. F.eks. «Jeg er ferdig med dem», ikke: «jeg er ferdig med de». Brukes alltid etter preposisjoner. «Jeg satte meg på dem» (f.eks. brillene), ikke: «jeg satte meg på de». Jeg irriterer meg over overdreven bruk av «de». Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KillerKitty Skrevet 16. november 2018 #40 Del Skrevet 16. november 2018 Det har faktisk hendt at jeg har måtte bytte ut "deres" med "demmes" fordi personen trodde jeg snakket om han. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå