Gå til innhold

Forslag til en bra teknikk? -medisinstudenter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg må lære med alle beina, musklene og nervene i upper og lower limb utenatt (må kunne finne fram og navngi på eksamen) men sliter utrolig med å finne de på kadaberet. Har øvd gjevling i tre uker nå, og eksamen er om to uker.. Jeg har prøvd alt fra å se videoer, til å skrive og tegne, og selv om det hjelper noe, er det ikke nok. Noen ganger har jeg problemer med å huske nerver, andre ganger muskler. Skjelettet går som regel greit. Men så kommer det til kadaberet, og da er jeg helt lost. For det ser som regel ikke ut som det gjør i boka, og det blir vanskeligere å skille bla. muskler.

Hvordan kan jeg lære alle deler og elementer i upper og lower limb på en effektiv måte?

Anonymkode: 0fe30...86e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anbefaler deg å snakke med en veileder ved universitetet du studerer ved eller fysioterapeut/sykepleier(student). De besitter nok gode teknikker som kan hjelpe deg også. Lykke til på eksamen.

Anonymkode: 38567...6be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett på Acland's Video Atlas of Human Anatomy? Vi hadde nå i hvert fall full tilgang gjennom NTNU. Ellers så bør man ta i bruk av anatomiapper, flashcards og kollokvie (både på og utenom disseksjonssalen). Det må bare terpes. Har dere tilgang på eksamenspreparater (våtpreparater)? Da ville jeg i alle fall ha gått gjennom disse. De er også mye finere dissekert enn hva studentene selv gjør. 

Jeg og mange andre studenter hadde også god nytte av boken Anatomiens navne. Dette er en liten bok som oversetter medisinsk terminologi til dansk. Det er mye lettere å huske den medisinske terminologien dersom du vet hva ordene betyr. Da kan du resonnere deg frem til hva en struktur heter dersom det står litt stille. Denne bør man bruke når man jobber seg gjennom anatomien gjennom hele semesteret. Kanskje ikke like nyttig to uker før eksamen. 

Anonymkode: 75475...99e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kunne skille musklene er det superviktig å være drillet på utspring og feste. Da blir det mye lettere å finne fram irl

Anonymkode: f4482...998

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke hvor jeg leste det, men det var ei som sleit med det samme som deg. Hun fant ut at hun lærte best når hun beveget seg, så hun gikk tur hver dag og ramset opp alt mens hun pekte på seg selv til det satt (hadde med notat ark). Hun fikk noen rare blikk men det var verdt det 😛 

Anonymkode: 96226...33f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg må lære med alle beina, musklene og nervene i upper og lower limb utenatt (må kunne finne fram og navngi på eksamen) men sliter utrolig med å finne de på kadaberet. Har øvd gjevling i tre uker nå, og eksamen er om to uker.. Jeg har prøvd alt fra å se videoer, til å skrive og tegne, og selv om det hjelper noe, er det ikke nok. Noen ganger har jeg problemer med å huske nerver, andre ganger muskler. Skjelettet går som regel greit. Men så kommer det til kadaberet, og da er jeg helt lost. For det ser som regel ikke ut som det gjør i boka, og det blir vanskeligere å skille bla. muskler.

Hvordan kan jeg lære alle deler og elementer i upper og lower limb på en effektiv måte?

Anonymkode: 0fe30...86e

Du bør i hvert fall lære deg at det heter "kadaver", ikke "kadaber" (som du skriver to ganger), dersom du skal ha noe håp om å imponere de som skal rette prøven din...

Det heter også "jevnlig", ikke "gjevling". Det heter "utenat", ikke "utenatt" (en natt ute liksom?).

Håper ikke det er lege du skal bli, når du skriver så dårlig?

Anonymkode: 5bf63...55b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke pugg. Forstå sammenheng i det. Ja, det er stort område, men det går.

Anonymkode: 1d240...e2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg må lære med alle beina, musklene og nervene i upper og lower limb utenatt (må kunne finne fram og navngi på eksamen) men sliter utrolig med å finne de på kadaberet. Har øvd gjevling i tre uker nå, og eksamen er om to uker.. Jeg har prøvd alt fra å se videoer, til å skrive og tegne, og selv om det hjelper noe, er det ikke nok. Noen ganger har jeg problemer med å huske nerver, andre ganger muskler. Skjelettet går som regel greit. Men så kommer det til kadaberet, og da er jeg helt lost. For det ser som regel ikke ut som det gjør i boka, og det blir vanskeligere å skille bla. muskler.

Hvordan kan jeg lære alle deler og elementer i upper og lower limb på en effektiv måte?

Anonymkode: 0fe30...86e

En ting å gjøre, nemlig å pugge fra topp til bunn. Kan du fra topp til bunn og ikke klarer å plukke ut rette så må du ta hele regla for å stoppe på den du skal ha tak i. 

Alfabetet klarer de fleste å lære segmpå rams. Latin for bein, muskler, retninger og alt annet må du og kunne på rams, bedre enn alfabetet. 

Er medisin rette studiet for deg, når du ikke forstår at pugging er nødvendig?

Anonymkode: cdc54...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Håper ikke det er lege du skal bli, når du skriver så dårlig?

Anonymkode: 5bf63...55b

Eh, en lege skal ikke jobbe som en norsklærer. Det viktigste er vedkommende er faglig flink og da mener jeg ikke at h*n vet hvordan man skriver "utenat." Det har ingen relevans i et medisinsk perspektiv. 

Anonymkode: 15dee...42f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Du bør i hvert fall lære deg at det heter "kadaver", ikke "kadaber" (som du skriver to ganger), dersom du skal ha noe håp om å imponere de som skal rette prøven din...

Det heter også "jevnlig", ikke "gjevling". Det heter "utenat", ikke "utenatt" (en natt ute liksom?).

Håper ikke det er lege du skal bli, når du skriver så dårlig?

Anonymkode: 5bf63...55b

Selv om trådstarter skrev det feil to ganger, trenger det ikke å bety at hun/han ikke vet hvordan det skrives. Når man skriver raskt kan det dukke opp slike feil. Dessuten, hvis du ser på tastaturet ditt, så er "b" ved siden av "v". Det forklarer hvorfor TS skrev det feil to ganger, men så langt tenker du jo ikke.  

Anonymkode: 15dee...42f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må skaffe deg referansepunkt! Jeg brukte skjelettet, som noen her over også nevnte. Begynn med navn på bein, anatomiske strukturer på beina, gå videre til leddene, og så tar du muskler, nerver og blodkar etterpå. Gjør det som er logisk for deg. Bruk preparat hvis dere har tilgang til det, diverse videoer på nettet, radiologi-nettsider (da ser du nytten av det du leser), og læreverk. Jeg likte godt Thieme sine bøker, flotte tegninger og den tar anatomien "i lag". Bruk deg selv som referanse, dvs når du leser så ta på deg selv, prøv å visualisere strukturene inne i armen/beinet ditt. 

Anonymkode: a7019...0d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

En ting å gjøre, nemlig å pugge fra topp til bunn. Kan du fra topp til bunn og ikke klarer å plukke ut rette så må du ta hele regla for å stoppe på den du skal ha tak i. 

Alfabetet klarer de fleste å lære segmpå rams. Latin for bein, muskler, retninger og alt annet må du og kunne på rams, bedre enn alfabetet. 

Er medisin rette studiet for deg, når du ikke forstår at pugging er nødvendig?

Anonymkode: cdc54...a28

Ikke forstår at pugging er nødvendig? Sier jo at jeg har gått gjennom dette jevnlig i tre uker (startet med emne for tre uker siden), men trenger en mer effektiv måte å gjøre det på. Er jo derfor jeg spør om hjelp. Finnes flere måter å pugge på skjønner du:)

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Du bør i hvert fall lære deg at det heter "kadaver", ikke "kadaber" (som du skriver to ganger), dersom du skal ha noe håp om å imponere de som skal rette prøven din...

Det heter også "jevnlig", ikke "gjevling". Det heter "utenat", ikke "utenatt" (en natt ute liksom?).

Håper ikke det er lege du skal bli, når du skriver så dårlig?

Anonymkode: 5bf63...55b

Akkurat det med kadaver var som noen over kommenterte, b ved siden av v, og det gitt litt fort i svingene! Uansett ser de mer på innhold enn grammatikk, og tror ikke jeg skriver så dårlig at folk vil fraråde meg å bli lege;)

Og til dere andre, tusen takk for forslagene! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Sannaxi skrev:
 

Ikke forstår at pugging er nødvendig? Sier jo at jeg har gått gjennom dette jevnlig i tre uker (startet med emne for tre uker siden), men trenger en mer effektiv måte å gjøre det på. Er jo derfor jeg spør om hjelp. Finnes flere måter å pugge på skjønner du:)

 

Neei, du burde nok revurdere studievalget ditt, er du sikker på at du kan bli lege ettersom du ikke kan skrive "utenat" og "jevnlig" riktig? Kriiiise.

Noen folk i dette forumet er så utrolig ufine og bitre. 

Anonymkode: 15dee...42f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg må lære med alle beina, musklene og nervene i upper og lower limb utenatt (må kunne finne fram og navngi på eksamen) men sliter utrolig med å finne de på kadaberet. Har øvd gjevling i tre uker nå, og eksamen er om to uker.. Jeg har prøvd alt fra å se videoer, til å skrive og tegne, og selv om det hjelper noe, er det ikke nok. Noen ganger har jeg problemer med å huske nerver, andre ganger muskler. Skjelettet går som regel greit. Men så kommer det til kadaberet, og da er jeg helt lost. For det ser som regel ikke ut som det gjør i boka, og det blir vanskeligere å skille bla. muskler.

Hvordan kan jeg lære alle deler og elementer i upper og lower limb på en effektiv måte?

Anonymkode: 0fe30...86e

Åh. Dette husker jeg godt fra min studietid. Jeg slet lenge med dette her. Det første du må gjøre er å lære deg navnene på benene i kroppen. Deretter muskler (fordi de fester til benene). Og så nerver, samt blodårer. Det jeg gjorde var å kategorisere muskler som hadde samme funksjon og notere dette ned. Og så skrev jeg  hvor de hadde utspring og hvor de hadde fest (insertion og Origin). Det er jæklig mye jobb med anatomien fordi det er ikke noe logikk og mye pugging, men jeg klarte å få bestått eksamen i anatomi etter å ha pugget og lest i to måneder. Lykke!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Prøv å få oversikt først - det er et system der. Ja, det er mye pugg, men skjønner du litt hva latinen betyr, blir det mye enklere. Anbefaler å starte med beina, så ta muskler/ledd, så blodårer, og så nerver til slutt. Navnene har ofte en betydning, f.eks relatert til området på beinet, antall hoder på muskelen, hvor blodåren går etc. Jeg er dyrlege, og det vanskeligste var ikke å lære seg selve anatomien, men forskjellene mellom artene (særlig siden vi kun dissekerte hund). Dette gjorde pensum nesten dobbelt så stort... det trenger heldigvis ikke du. 😉 Men akkurat hva som funker best for hver enkelt, må du finne ut av selv, ingen lærer på samme måte. Jeg lærer best når jeg tegner selv og fargelegger, men det trenger ikke funke for deg! Har du kadaver på eksamen gjelder det først og fremst å holde hodet kaldt. Det ER det samme som i anatomiboka, selv om det kan se mer kaotisk ut ved første øyekast. Kan du teorien, går det fint. 

Anonymkode: 98471...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Serafin skrev:
 

Åh. Dette husker jeg godt fra min studietid. Jeg slet lenge med dette her. Det første du må gjøre er å lære deg navnene på benene i kroppen. Deretter muskler (fordi de fester til benene). Og så nerver, samt blodårer. Det jeg gjorde var å kategorisere muskler som hadde samme funksjon og notere dette ned. Og så skrev jeg  hvor de hadde utspring og hvor de hadde fest (insertion og Origin). Det er jæklig mye jobb med anatomien fordi det er ikke noe logikk og mye pugging, men jeg klarte å få bestått eksamen i anatomi etter å ha pugget og lest i to måneder. Lykke!

Må si meg litt uenig i dette. Er masse logikk i anatomien, dersom man lærer seg betydningen av ordene, og kan navnene på de ulike benstrukturene. Mye lettere da. 

Anonymkode: f4482...998

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde meg mange huskeregler når jeg studerte om det var noe som ikke satt skikkelig. Feks. En random setning der første bokstaven i i ordet er det samme som en nerve.

Anonymkode: 0be2d...8b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Neei, du burde nok revurdere studievalget ditt, er du sikker på at du kan bli lege ettersom du ikke kan skrive "utenat" og "jevnlig" riktig? Kriiiise.

Noen folk i dette forumet er så utrolig ufine og bitre. 

Anonymkode: 15dee...42f

Vel, man må vel gjerne ha et rimelig høyt snitt for å komme inn på medisinstudiet? Hvis man ikke kan skrive OG man velger KG som plassen for råd og tips.... Tipper det er en sykepleierstudent i en drømmeboble🤣🤣

Anonymkode: b1871...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...