Gå til innhold

Elendig til å kjøre bil :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

31 minutter siden, AnonymBruker said:
 

Jeg holder farta sånn generelt, er mest at det går treigt i kryss og rundkjøringer.. Da er jeg dessverre en sinke, for jeg synes det er vanskelig å lese hva som skjer, og vende blikket utover fra det jeg gjør for å si det sånn. Det blir selvfølgelig bedre, men går litt treigt fordi at jeg er så usikker..

Anonymkode: 3c6b7...b14

Der sier min kjørelærer det motsatte faktisk! Stresser altfor mye i rundkjøringer. Handler om å komme seg fortest ut. Er jo egentlig ikke det, men jeg skjønner at det kan være vanskelig å lese. I de større rundkjøringene (altså med mer enn 4 veier) så går det som regel ganske fort. Vet du at du plasserer deg riktig, så er det bare å gasse på. Ellers er det helt naturlig at det går litt tregt i rundkjøringer, spesielt om man skal til venstre eller helt rundt.

Anonymkode: 937a3...58f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

ATL mener kjøreelever bør ha minst 300 timer med privat øvingskjøring.

https://www.rb.no/trafikkens-unge-ofre/far-forerkort-etter-30-kjoretimer/s/1-95-4879283

Anonymkode: db5b6...760

Takk. Lurte litt på hvem anbefalingen kom fra. 

Og jeg er forsåvidt helt enig. Det er en drøm å kjøre med elever som kjører masse hjemme. Forskjellen er enorm.

Det er litt skummelt at noen er ute på veien etter 30 med kjøring...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Der sier min kjørelærer det motsatte faktisk! Stresser altfor mye i rundkjøringer. Handler om å komme seg fortest ut. Er jo egentlig ikke det, men jeg skjønner at det kan være vanskelig å lese. I de større rundkjøringene (altså med mer enn 4 veier) så går det som regel ganske fort. Vet du at du plasserer deg riktig, så er det bare å gasse på. Ellers er det helt naturlig at det går litt tregt i rundkjøringer, spesielt om man skal til venstre eller helt rundt.

Anonymkode: 937a3...58f

Det hadde jeg aldri våget her i byen, det er ofte noen som kommer susende inn fra høyre uten å se seg for. Og da må jeg velge, enten ny høyreskjerm eller bråbrems. 

Anonymkode: 32f76...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, abrasiveRefraction skrev:
 

Takk. Lurte litt på hvem anbefalingen kom fra. 

Og jeg er forsåvidt helt enig. Det er en drøm å kjøre med elever som kjører masse hjemme. Forskjellen er enorm.

Det er litt skummelt at noen er ute på veien etter 30 med kjøring...

Jeg hadde ingen å øvelseskjøre med, og jeg var skummel på veien ja. Men det kom seg fort, jeg elsker å kjøre bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Frida skrev:
 

Jeg hadde ingen å øvelseskjøre med, og jeg var skummel på veien ja. Men det kom seg fort, jeg elsker å kjøre bil. 

Hvis man er villig til å lære, interessert og ikke minst bevisst på egne begresninger kan man jo bli en god sjåfør etter oppkjøringen. Man kommer en lang vei med å unngå kjøring i situasjoner man er svak i, i mørket og med passasjerer. 

I tillegg er det viktig å finne svar på ting man lurer på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Der sier min kjørelærer det motsatte faktisk! Stresser altfor mye i rundkjøringer. Handler om å komme seg fortest ut. Er jo egentlig ikke det, men jeg skjønner at det kan være vanskelig å lese. I de større rundkjøringene (altså med mer enn 4 veier) så går det som regel ganske fort. Vet du at du plasserer deg riktig, så er det bare å gasse på. Ellers er det helt naturlig at det går litt tregt i rundkjøringer, spesielt om man skal til venstre eller helt rundt.

Anonymkode: 937a3...58f

Er mest det å komme inn, prøver å se på plasseringen og sånn men synes det er skummelt og litt vanskelig :P 

Anonymkode: 3c6b7...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvor mange kjøretimer hadde du på de enkelte trinnene? Jeg hadde 5 dobbelttimer på trinn 2, og hittil 2 på trinn 3.. Er bekymra for hvordan det skal gå 😕 Sliter med å finne luker i trafikken, er alt for forsiktig etc. 

Anonymkode: 3c6b7...b14

Du høres ut som meg de første gangene jeg startet å kjøre. Jeg var et nervevrak og nærmest skalv hver gang jeg satt bak rattet. Jeg var også svært forsiktig og var livredd for å gjøre feil. Jeg tvang meg seg til å kjøre mest mulig med foreldre og hadde vel rundt 20t hos kjørelærer. Nå elsker jeg å kjøre og er svært avslappet, er ofte kjøreturer jeg drar på nå for å roe nervene. 

 

Så i konklusjon, kjør helt til du slapper av, det blir en vane og kroppen tilpasser seg og til slutt vil du være rolig nok til å tenke klart i trafikken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er ikke utlært sjåfør når man akkurat har tatt førerkort. Det viktigste er nok at man slipper ut og er trygg nok til at man ikke skaper farlige situasjoner. Poenget er at man skal klare å stoppe eller sakke ned når man ikke har oversikt. Så kan man lære seg å bli en god sjåfør på egenhånd, og kjøre der man er kjent, og så utvide ferdighetene sine etterhvert. Det at man kjører kenguru og kveler bilen i byens travleste rundkjøring, er egentlig helt harmløst og noe alle har gjort. Det gjør en ikke til en farlig sjåfør.

Anonymkode: 6fa17...7e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med kjørelærer og han sa at det høres ut som at ledsager er litt for streng, og at jeg lærer gjennomsnittlig raskt :) Det var en lettelse! Som han sa,  vi øver jo på ting vi ikke har vært gjennom enda, så ikke rart det går litt i ball.

Anonymkode: 3c6b7...b14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel på en 6-7 timer (husker ikke helt konkret), og er på trinn 2 enda. Surrer masse i kryss og rundkjøringer jeg og. Vanskelig å skjønne når jeg får en luke. Blir fort usikker og tør ikke kjøre ut. Kryss med tre retninger/veier (??hva kaller man det?) er greit da, asså når jeg skal inn på en ny vei. Kryss med 4 har jeg ikke kjørt i enda. Har lest om det og pugga litt, men vet at jeg kommer til å surre når jeg må ut i det.

Og når jeg er ekstra sliten så girer jeg til 4. i stedet for 2. og sånn. Flaut. Men er jo gjerne etter å ha kjørt rundt om kring i to timer. Kanskje litt overkill å kjøre så lenge i kryss og rundkjøringer og parkere og rygge og tjo og hei. 😛

Anonymkode: 24fb3...b45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.10.2018 den 23.25, AnonymBruker skrev:
 

Hvor mange kjøretimer hadde du på de enkelte trinnene? Jeg hadde 5 dobbelttimer på trinn 2, og hittil 2 på trinn 3.. Er bekymra for hvordan det skal gå 😕 Sliter med å finne luker i trafikken, er alt for forsiktig etc. 

Anonymkode: 3c6b7...b14

Tror du det holder å bare kjøre et par timer på kjøreskolen?

Dette er hva som er galt med samfunnet i dag, barn har blitt fortalt hvor fantastiske og unike de er i hele oppveksten sin, så når de vokser opp og forstår at de faktisk må legge inn en innsats for å lære seg praktiske ferdigheter møter de omtrent veggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.10.2018 den 0.40, AnonymBruker skrev:
 

Hadde kun det obligatoriske av kjøretimer, men kjøring ligger bare veldig for meg. Hadde vel sikkert 100 timer øvelseskjøring privat dog. Er vel 300 som er anbefalt, men jeg hadde ikke den lukshusen. 

Anonymkode: db5b6...760

300 anbefalt før førerkort?

Jeg tok vel 20t obligatoriske og kjørte maks det dobbelte privat før jeg stod...

Anonymkode: 4757a...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.10.2018 den 0.46, abrasiveRefraction skrev:
 

Takk. Lurte litt på hvem anbefalingen kom fra. 

Og jeg er forsåvidt helt enig. Det er en drøm å kjøre med elever som kjører masse hjemme. Forskjellen er enorm.

Det er litt skummelt at noen er ute på veien etter 30 med kjøring...

Fikk lappen med ca 60. 11 år uten ulykke, 6 med utrykningsgodkjenning.😉

Anonymkode: 4757a...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Fikk lappen med ca 60. 11 år uten ulykke, 6 med utrykningsgodkjenning.😉

Anonymkode: 4757a...48a

Kjører du ambulaaanse? 

Jeg vil ha utrykkningskode sånn at jeg kan få meg skolebil med sirener og blålys.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt 26 dobbelttimer hos kjøreskolen selv, har oppkjøring om halvannen uke. Øvelseskjører litt privat men vi har kun bil med automatgir, og jeg vil ha mulighet til å kjøre manuell, så jeg har trengt en del timer med kjørelærer.

Skjønner at du er stressa nå, men jeg lover at det blir lettere så lenge du ikke gir opp og fortsetter å øve. Hvis du har mulighet - øv hjemme! Hvis foreldrene dine skal på butikken, spør om du kan kjøre dem. Kjør så mye som du kan. 

Det er mulig å få lappen uten, men da ender du opp som meg, som kommer opp i totalt over 50.000 kroner når jeg er ferdig.

Anonymkode: 4836e...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.10.2018 den 23.25, AnonymBruker skrev:
 

Hvor mange kjøretimer hadde du på de enkelte trinnene? Jeg hadde 5 dobbelttimer på trinn 2, og hittil 2 på trinn 3.. Er bekymra for hvordan det skal gå 😕 Sliter med å finne luker i trafikken, er alt for forsiktig etc. 

Anonymkode: 3c6b7...b14

Vel, ikke for å ta motet fra deg.... 

Men jeg hadde faktisk rett over 100 timer til sammen på trinnene😂 kjørte lite privat, og var veldig nervøs og usikker over lang tid. 

Det har kostet, men friheten gjør det verdt det.

Kjørelæreren mente jeg skulle slappe av, jeg var langt fra det verste tilfellet, og han hadde hatt mange elever som drev på mye lenger enn meg også.

Nå har jeg hatt lappen i et par måneder. Men likevel presterte jeg å kvele motoren da jeg skulle være snill å slippe en bilist fra kryss inn da jeg kjørte i kø. Kan fortsatt gjøre feil altså. 😂 

Likevel går alt bedre og bedre, og sånn fungerer mengdetrening i praksis.

Ta tiden du trenger og ikke tell timer. Fokuser heller på å bli trygg 😊

Anonymkode: f18ec...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...