Gå til innhold

Elendig til å kjøre bil :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mange kjøretimer hadde du på de enkelte trinnene? Jeg hadde 5 dobbelttimer på trinn 2, og hittil 2 på trinn 3.. Er bekymra for hvordan det skal gå 😕 Sliter med å finne luker i trafikken, er alt for forsiktig etc. 

Anonymkode: 3c6b7...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Øve, øve, øve. Å være trygg på deg selv er også positivt. Anbefaler deg å lese mer på teori slik at du virkelig kan trafikkreglene (da vil du også bli litt tryggere på deg selv). Har du mulighet å øve hjemme også? Noen tar bilkjøring lettere enn andre. Jeg hadde totalt 5 dobbeltimer utenom glattkjøring og landeveiskjøring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøre kjøre kjøre kjøre og kjøre mer, viktig! Øvelse er alt som skal til for at du skal finne roen.

Anonymkode: 9ba30...728

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å øvelseskjøre, men får så mye kjeft... Ender opp med å gråte nesten hver gang. Synes det går mye bedre med kjørelærer, men han sier jo at jeg trenger mengdetrening. Blir veldig dyrt om jeg skal kun kjøre med kjørelærer 😕

Anonymkode: 3c6b7...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Jeg prøver å øvelseskjøre, men får så mye kjeft... Ender opp med å gråte nesten hver gang. Synes det går mye bedre med kjørelærer, men han sier jo at jeg trenger mengdetrening. Blir veldig dyrt om jeg skal kun kjøre med kjørelærer 😕

Anonymkode: 3c6b7...b14

Da må du øve med en annen.

Det er veldig lite konstruktivt med kjefting og det burde du si ifra til vedkommende om. Det er jo helt på trynet å kjefte på en som er usikker bak rattet, da blir man jo bare enda mer usikker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvor mange kjøretimer hadde du på de enkelte trinnene? Jeg hadde 5 dobbelttimer på trinn 2, og hittil 2 på trinn 3.. Er bekymra for hvordan det skal gå 😕 Sliter med å finne luker i trafikken, er alt for forsiktig etc. 

Anonymkode: 3c6b7...b14

Dette er jo en helt normal mengde kjøretimer. 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg prøver å øvelseskjøre, men får så mye kjeft... Ender opp med å gråte nesten hver gang. Synes det går mye bedre med kjørelærer, men han sier jo at jeg trenger mengdetrening. Blir veldig dyrt om jeg skal kun kjøre med kjørelærer 😕

Anonymkode: 3c6b7...b14

Å lære seg å kjøre bil er ikke dumt å bruke litt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg prøver å øvelseskjøre, men får så mye kjeft... Ender opp med å gråte nesten hver gang. Synes det går mye bedre med kjørelærer, men han sier jo at jeg trenger mengdetrening. Blir veldig dyrt om jeg skal kun kjøre med kjørelærer 😕

Anonymkode: 3c6b7...b14

Uff, det bare ødelegger for deg å bli kjeftet på, desto tryggere du føler deg, desto mer mestring og glede blir det. Kjeft ødelegger bare alt sammen.

Anonymkode: 9ba30...728

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg, det er mye bedre å kjøre forsiktig enn å gasse på. Ihvertfall på førerprøven. Det dumma jeg meg ut på, fikk direkte beskjed om å roe ned farten. Ta ting i ditt tempo, ikke stress, men heller ikke dann en kø bak deg. Da kjører du inn til side og slipper de bak forbi. Prøv å se på de andre bilistene, du må "lese" hva de har tenkt til å gjøre.

Anonymkode: 937a3...58f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg øvelseskjørte med mange forskjellige folk, det var veldig nyttig for min del. Man har lett for å bli veldig trygg på å kjøre med en person, mens det krever gjerne litt mer trening å kjøre med flere forskjellige da alle er forskjellige passasjerer. 

Jeg tok vel 3 dobbelttimer utenom alt det obligatoriske, tok teorien på 2. Forsøk og oppkjøring på 1. Forsøk. Det er bare øvelse som kan gjøre deg bedre :) 

Anonymkode: 846b7...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Sala Q skrev:
 

Da må du øve med en annen.

Det er veldig lite konstruktivt med kjefting og det burde du si ifra til vedkommende om. Det er jo helt på trynet å kjefte på en som er usikker bak rattet, da blir man jo bare enda mer usikker. 

Jeg sier jo det, at jeg vet jeg ikke er så flink, men at jeg gjør så godt jeg kan. Og at jeg blir bare mer nervøs av sure kommentarer. Det har jo ført til at jeg blir kjempenervøs hver gang jeg skal øvelseskjøre, og fikk i dag slengt i trynet at hver gang jeg kjører er det som at det er første gangen jeg har kjørt bil... og at det ikke er noe vits..

Anonymkode: 3c6b7...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Tro meg, det er mye bedre å kjøre forsiktig enn å gasse på. Ihvertfall på førerprøven. Det dumma jeg meg ut på, fikk direkte beskjed om å roe ned farten. Ta ting i ditt tempo, ikke stress, men heller ikke dann en kø bak deg. Da kjører du inn til side og slipper de bak forbi. Prøv å se på de andre bilistene, du må "lese" hva de har tenkt til å gjøre.

Anonymkode: 937a3...58f

Jeg holder farta sånn generelt, er mest at det går treigt i kryss og rundkjøringer.. Da er jeg dessverre en sinke, for jeg synes det er vanskelig å lese hva som skjer, og vende blikket utover fra det jeg gjør for å si det sånn. Det blir selvfølgelig bedre, men går litt treigt fordi at jeg er så usikker..

Anonymkode: 3c6b7...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:
 

Dette er jo en helt normal mengde kjøretimer. 

Å lære seg å kjøre bil er ikke dumt å bruke litt på.

Er det virkelig det? Jeg føler selv at det går fremover, men når kjørelærer hinter til at jeg er litt treig og må øve masse hjemme, og hjemme får jeg kjeft er det litt vanskelig. 

Anonymkode: 3c6b7...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må øvekjøre med noen andre, TS. Noen som ikke kjefter. Du blir ikke tryggere på kjøringen din ved å få kjeft.

Jeg hadde sluttet å øvelseskjøre med noen som bare kjefter og så hadde jeg heller brukt mer penger på kjøretimer dersom det ikke finnes noen andre å kjøre med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Er det virkelig det? Jeg føler selv at det går fremover, men når kjørelærer hinter til at jeg er litt treig og må øve masse hjemme, og hjemme får jeg kjeft er det litt vanskelig. 

Anonymkode: 3c6b7...b14

Det er det. Sikkert halvparten trenger så mye for å nå gjennom trinn to. Det er ganske nært medianen. Noen trenger nesten ingenting (øver mye hjemme, har hatt førekort før) og noen trenger mye mer.

Grunnen til at læreren anbefaler deg å øve hjemme er todelt. Det er mye billigere, og 140 timer trening hjemme gjør deg langt mindre ulykkesutsatt. Noen ganger når elever må bruke meg til mengdetrening føler jeg at de ville kunne fått samme utbytte hjemme (jeg gir dem konkrete hjemmelekser). Noen ting må man bare gjøre ørten ganger for at det blir bra. Da foretrekker jeg å gå gjennom riktig metode, kanskje skrive notater for eleven og be dem gjøre det masse ganger hjemme. 

Å lære seg å kjøre bil er som å trene. Trener du en gang i måneden har du nesten ingen framgang. Trener du en gang i uken kommer du sakte men sikkert i bedre form. Trener du 3 ganger i uken vil du merke enorm framgang på en måned. Men forskjellen mellom 3 og 4 ganger i uken er mye mindre enn forskjellen mellom en og to eller to og tre. 

Kan du be ledsageren din om å være mindre hissig? Eller kjøre med noen andre? Når jeg tok lappen kjørte jeg med mor og hun er hysterisk. Når jeg kjørte med bestemor var det mye mer behagelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå når vinteren nærmer seg så kan du ta med deg en til en islagt innsjø og kjør mange timer på is, det får man veldig god bilkontroll på.

Anonymkode: 99260...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:
 

Det er det. Sikkert halvparten trenger så mye for å nå gjennom trinn to. Det er ganske nært medianen. Noen trenger nesten ingenting (øver mye hjemme, har hatt førekort før) og noen trenger mye mer.

Grunnen til at læreren anbefaler deg å øve hjemme er todelt. Det er mye billigere, og 140 timer trening hjemme gjør deg langt mindre ulykkesutsatt. Noen ganger når elever må bruke meg til mengdetrening føler jeg at de ville kunne fått samme utbytte hjemme (jeg gir dem konkrete hjemmelekser). Noen ting må man bare gjøre ørten ganger for at det blir bra. Da foretrekker jeg å gå gjennom riktig metode, kanskje skrive notater for eleven og be dem gjøre det masse ganger hjemme. 

Å lære seg å kjøre bil er som å trene. Trener du en gang i måneden har du nesten ingen framgang. Trener du en gang i uken kommer du sakte men sikkert i bedre form. Trener du 3 ganger i uken vil du merke enorm framgang på en måned. Men forskjellen mellom 3 og 4 ganger i uken er mye mindre enn forskjellen mellom en og to eller to og tre. 

Kan du be ledsageren din om å være mindre hissig? Eller kjøre med noen andre? Når jeg tok lappen kjørte jeg med mor og hun er hysterisk. Når jeg kjørte med bestemor var det mye mer behagelig.

Hva er medianen for trinn 3 da?
Jeg tror ikke han forstår helt hvor vanskelig alt er når man er nybegynner, rett og slett. Blir provosert over at jeg ikke får med meg ting, når jeg i realiteten finpusser plassering og blinking i rundkjøringer, riktig felt osv. Han er egentlig veldig flink til å kjøre, tror kanskje det er like enkelt for alle andre.. Br kanskje finne noen som er litt mindre verdensmester 😕

Anonymkode: 3c6b7...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde kun det obligatoriske av kjøretimer, men kjøring ligger bare veldig for meg. Hadde vel sikkert 100 timer øvelseskjøring privat dog. Er vel 300 som er anbefalt, men jeg hadde ikke den lukshusen. 

Anonymkode: db5b6...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Hva er medianen for trinn 3 da?
Jeg tror ikke han forstår helt hvor vanskelig alt er når man er nybegynner, rett og slett. Blir provosert over at jeg ikke får med meg ting, når jeg i realiteten finpusser plassering og blinking i rundkjøringer, riktig felt osv. Han er egentlig veldig flink til å kjøre, tror kanskje det er like enkelt for alle andre.. Br kanskje finne noen som er litt mindre verdensmester 😕

Anonymkode: 3c6b7...b14

5-8 dobbelttimer vil jeg anta. Men norske elever trenger ofte mindre, vi har en stor del utenlandske elever og da går det mer.

Greit å øve med noen som også synes det er vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Hadde kun det obligatoriske av kjøretimer, men kjøring ligger bare veldig for meg. Hadde vel sikkert 100 timer øvelseskjøring privat dog. Er vel 300 som er anbefalt, men jeg hadde ikke den lukshusen. 

Anonymkode: db5b6...760

Mener trygg trafikk og ssv anbefaler 140?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...