Gå til innhold

Drikkepress blant godt voksne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sier du nei takk mange nok ganger skjønner de det nok til slutt. Jeg hever meg over det om det blir mas om drikking. Det koster meg ingen ting å si nei takk, eller nå går jeg hjem. Jeg har også drukket vann/brus med lime og sagt det er gin tonic, eller kjøpt alkoholfri øl i vanlig ølglass på bytur om jeg vil være edru, om jeg ikke gidder mas.

De verste drankerne holder jeg meg mer og mer unna, de andre sier jeg ifra til at jeg ikke drikker i dag (de gangene det behøves).

Anonymkode: ed212...8ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jøss, det avtar ikke dette nei ser jeg... Jeg er 27 år, passer vel kanskje ikke inn i denne tråden, men jeg føler det på samme måte selv. Og i mitt tilfelle er det virkelig, tydeligvis, ikke okei. Forsøkte sist helg, var i selskap til ei venninne av meg. Tok ett glass vin, og da ble det nærmest baluba når jeg ikke ville være med på drikkelek og gudene vet hva. Som om tenårene aldri en ende vil ta. Det skal kjøres helt, heeelt ut.

Samboeren min er ni år eldre enn meg, vi møttes for tre år siden, og jeg var sjeleglad for at han var eldre enn meg og følte seg ferdig med «dette livet.» Men så kommer helgene, og masingen fra hans kompiser var på samme nivået. Tett før vi er venneløse begge to. Bor i ei lita bygd der hvor man aldri bare kan ta ett glass vin i godt lag. Det skal drikkes til flertallet kryper på gulvene, mens resten danser på bord. Drikkekulturen i Norge er virkelig helt på trynet. 

 

Ikke mange mnd siden vi hadde festival her ute. Hvor mange foreldre av mine tidligere klassekamerater som ble kastet ut vet jeg ikke, men det var sikkert flere av de enn de på min alder. Og det får meg til å føle meg helt rådløs. Har vært vanskelig nok å mare seg opp tenårene, for så å finne ut at det finnes ikke noe gress på den andre siden. 

Anonymkode: 24dc6...967

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.10.2018 den 15.54, AnonymBruker skrev:
 

 Er det slik at det er de som drikker mest i din venninnegjeng, som har mest problemer med at du ikke drikker?

Anonymkode: cf332...3df

Det stemmer i alle fall i mitt tilfelle.

10 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Sier du nei takk mange nok ganger skjønner de det nok til slutt.

Anonymkode: ed212...8ad

De skjønner det til slutt, og lar være å invitere deg med på sosiale sammenhenger fordi du er "så kjedelig" som ikke vil drikke sammen med dem.

For det er det slike mennesker vil ha.

De vil ikke ha en hyggelig stund sammen med venner, noen å le sammen med, noen å danse sammen med, noen å snakke "skit" sammen med,
De vil ha drikkekompiser.

Anonymkode: 3741e...603

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Jøss, det avtar ikke dette nei ser jeg... Jeg er 27 år, passer vel kanskje ikke inn i denne tråden, men jeg føler det på samme måte selv. Og i mitt tilfelle er det virkelig, tydeligvis, ikke okei. Forsøkte sist helg, var i selskap til ei venninne av meg. Tok ett glass vin, og da ble det nærmest baluba når jeg ikke ville være med på drikkelek og gudene vet hva. Som om tenårene aldri en ende vil ta. Det skal kjøres helt, heeelt ut.

Samboeren min er ni år eldre enn meg, vi møttes for tre år siden, og jeg var sjeleglad for at han var eldre enn meg og følte seg ferdig med «dette livet.» Men så kommer helgene, og masingen fra hans kompiser var på samme nivået. Tett før vi er venneløse begge to. Bor i ei lita bygd der hvor man aldri bare kan ta ett glass vin i godt lag. Det skal drikkes til flertallet kryper på gulvene, mens resten danser på bord. Drikkekulturen i Norge er virkelig helt på trynet. 

 

Ikke mange mnd siden vi hadde festival her ute. Hvor mange foreldre av mine tidligere klassekamerater som ble kastet ut vet jeg ikke, men det var sikkert flere av de enn de på min alder. Og det får meg til å føle meg helt rådløs. Har vært vanskelig nok å mare seg opp tenårene, for så å finne ut at det finnes ikke noe gress på den andre siden. 

Anonymkode: 24dc6...967

 

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Det stemmer i alle fall i mitt tilfelle.

De skjønner det til slutt, og lar være å invitere deg med på sosiale sammenhenger fordi du er "så kjedelig" som ikke vil drikke sammen med dem.

For det er det slike mennesker vil ha.

De vil ikke ha en hyggelig stund sammen med venner, noen å le sammen med, noen å danse sammen med, noen å snakke "skit" sammen med,
De vil ha drikkekompiser.

Anonymkode: 3741e...603

Dessverre er det slik, men har dere ikke tenkt på en ting. Enten godta å gjøre ting sammen der alkoholen ikke er med, eller rett og slett bare kutte de ut? Vanskelig om man bor på et lite sted. Flytte kan man også gjøre, Norge er jo ikke landet å bo i om du søker et sosialt samfunn.

I dag tror jeg unge drikker mindre, husk på at de som er i 50årene nå ble lært opp til grøftefylla. Vi læres fortsatt opp til at alkohol er sosialt. Tenk så mange som drikker uten å like det, kun for å bli godtatt av flokken....trist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever det samme selv. Drikker kanskje ett par glass i året, type ett glass champagne på nyttårsaften.
Alltid pes om å drikke mer, er så kjedelig blablabla.

Er 30.

Anonymkode: c8c07...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.10.2018 den 18.27, AnonymBruker skrev:
 

Jeg har passert 50 år og tilhører en munter vennegjeng som stadig er ute på noe.  Jeg har alltid vært glad i å ta en bytur, men kjenner nå at jeg begynner å bli lei.  Jeg synes fremdeles det er hyggelig å gå ut å ta en øl eller to, men så vil jeg gå over til å drikke brus eller vann. Da blir jeg kalt for festbrems, eller det kommer utsagn som "en til kan du ta" eller "jo du må holde meg med selskap en runde til".  Det begynner faktisk å ta fra meg lysten på å bli med ut.  Er det flere godt voksne som opplever dette? (eller som kjenner seg igjen i "mase-rollen")

Anonymkode: 057d4...b41

Jeg er ikke langt fra deg i alder og har merket noe av det samme. Jeg liker godt å gå ut å ta et glass, men det blir liksom aldri nok for enkelte andre. Merker også at jevnaldrede venner gjerne enten er typen som går ut, og da ønsker drikkeselskap til langt på natt, eller de er typen som overhodet ikke går ut, lever sunt, trener og tenker på morgendagen.Det er liksom enten eller. Jeg liker begge deler, og er gjerne med ut i mellom, men som deg ønsker jeg aksept for at man bremser utpå kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Annonse

Jeg er i 30-årene, og liker rett og slett ikke å drikke meg full lengre. Det er mange år siden sist. Koser meg gjerne med 1-3 glass vin, men synes det er helt på tryne med press om å drikke mer/ta en shot i voksen alder. 

Anonymkode: ab01a...8ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.10.2018 den 6.57):

Jeg er 40 og opplever det samme. Drikker gjerne alkoholfritt øl etter en øl/vin, men det faller ikke i god jord. Ofte «smugdrikker» jeg alholfri øl og later som om det er vanlig.

Men jeg begynner å bli så lei at jeg har begynt å søke nye venner. Synes det er latterlig og umodent.

Anonymkode: 7318d...0ae

Enig, jeg måtte bytte ut alle....er selv i 40-åra.

Anonymkode: f9333...33a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.10.2018 den 18.27):

Jeg har passert 50 år og tilhører en munter vennegjeng som stadig er ute på noe.  Jeg har alltid vært glad i å ta en bytur, men kjenner nå at jeg begynner å bli lei.  Jeg synes fremdeles det er hyggelig å gå ut å ta en øl eller to, men så vil jeg gå over til å drikke brus eller vann. Da blir jeg kalt for festbrems, eller det kommer utsagn som "en til kan du ta" eller "jo du må holde meg med selskap en runde til".  Det begynner faktisk å ta fra meg lysten på å bli med ut.  Er det flere godt voksne som opplever dette? (eller som kjenner seg igjen i "mase-rollen")

Anonymkode: 057d4...b41

Ja, men bare fra en venninne. Vi møttes en gang iblant for å drikke og kose oss. Noen ganger til jeg møtes uten å drikke pga jeg blir dårlig av alkohol. Jeg har fibromyalgi. Men da er ikke hun like interessert i å møtes. 

Vi er veldig glad i øl. Jeg kan kose meg med 2-4 øl fra kl 17-23, imens hun drikke 8-9 øl. Da kommenterer hun at jeg drikker sakte. 

Anonymkode: c6cb4...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dette er en gammel tråd, men like aktuelt i dag. Jeg er i midten av førtiårene og liker å ta meg en fest. Men jeg er ofte edru selv (er da diskre av meg og velger alkoholfritt og ingen merker om jeg er edru eller ei). 
I vår vennegjeng, så er det flere som sliter med sykdommer og velger å drikke alkoholfritt. Det syns jeg er flott at venninner tar vare på sin egen helse og vi støtter hverandre slik. Vi andre lager ingen greier ut av det hvis noen velger å være edru.

Men det er verre i jobbsammenheng. Der forventes det nesten at vi drikker. Har fått høre at jeg er en festbrems (i den forrige jobben min), så jeg er ikke alltid med på sosiale ting utenom jobben.

Men jeg har alltid våget å stå i mot. Jeg tar meg drinker hvis jeg føler for det. Og holder meg edru hvis jeg føler for det og svarer med glimt i øyet at jeg er sjåfør for kvelden og skal tidlig opp. 

Jeg er også litt helsefreak, og ser det bare etter ett glass hvitvin, så reagerer pulsklokken min. Bodybatterien synker, stressnivået stiger selv om jeg koser meg. Søvnen blir skikkelig dårlig tross bare et glass vin og jeg er helt på felgen dagen derpå. Det som er påfallende dagen derpå, er at både HRV’en er veldig lav og body batterien er helt på bunn. 
Heldigvis er det ikke drikkepress i vår vennegjeng 💕 Så disse venne vil jeg beholde 

Anonymkode: 97462...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er så lavmål og flaut som det går an. Det er ofte jeg takker nei til fester fordi det alltid er et himla mas om hvorfor drikker du ikke? Du kan jo ta ett glass, jeg kan få mannen til å kjøre.. føler jeg står overfor en selger som får ekstra bonus om jeg går med på å drikke.. 

kan ikke folk bare drikke selv? 

Anonymkode: 7b18f...112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 35, og drikker nesten ikke. Maks et par øl, jeg synes masing er skikkelig usjarmerende og det koster meg 2 kalorier å si ifra.

Det er hinsides usexy med fulle femtiåringer, så stå på krava!

Anonymkode: 1933d...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på bursdagshelg på hytte. Lørdag midt på dagen gikk vi til hotellet i nærheten, alle bortsett fra meg bestilte en shot eller øl. Jeg bestilte en Cola. Kommentar: «er du dårlig etter i går?»  Nei, jeg var ikke dårlig. Ser bare ikke poenget med å drikke midt på dagen eller være seriefull bare fordi man er på hytte og har det moro sammen. 

Anonymkode: 8f535...b48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ser dette er en gammel tråd, men like aktuelt i dag. Jeg er i midten av førtiårene og liker å ta meg en fest. Men jeg er ofte edru selv (er da diskre av meg og velger alkoholfritt og ingen merker om jeg er edru eller ei). 
I vår vennegjeng, så er det flere som sliter med sykdommer og velger å drikke alkoholfritt. Det syns jeg er flott at venninner tar vare på sin egen helse og vi støtter hverandre slik. Vi andre lager ingen greier ut av det hvis noen velger å være edru.

Men det er verre i jobbsammenheng. Der forventes det nesten at vi drikker. Har fått høre at jeg er en festbrems (i den forrige jobben min), så jeg er ikke alltid med på sosiale ting utenom jobben.

Men jeg har alltid våget å stå i mot. Jeg tar meg drinker hvis jeg føler for det. Og holder meg edru hvis jeg føler for det og svarer med glimt i øyet at jeg er sjåfør for kvelden og skal tidlig opp. 

Jeg er også litt helsefreak, og ser det bare etter ett glass hvitvin, så reagerer pulsklokken min. Bodybatterien synker, stressnivået stiger selv om jeg koser meg. Søvnen blir skikkelig dårlig tross bare et glass vin og jeg er helt på felgen dagen derpå. Det som er påfallende dagen derpå, er at både HRV’en er veldig lav og body batterien er helt på bunn. 
Heldigvis er det ikke drikkepress i vår vennegjeng 💕 Så disse venne vil jeg beholde 

Anonymkode: 97462...776

 

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Var på bursdagshelg på hytte. Lørdag midt på dagen gikk vi til hotellet i nærheten, alle bortsett fra meg bestilte en shot eller øl. Jeg bestilte en Cola. Kommentar: «er du dårlig etter i går?»  Nei, jeg var ikke dårlig. Ser bare ikke poenget med å drikke midt på dagen eller være seriefull bare fordi man er på hytte og har det moro sammen. 

Anonymkode: 8f535...b48

Jeg har slutta å delta på ting som innholder alkohol, man får det samme gnålet hver gang. De fleste mennesker lever etter at alkohol er gøy.

Anonymkode: f9333...33a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å se denne tråden , trengte det..

Jeg var på hyttetur med jentegjengen min nå i helgen, og det er så utrolig drikkepress. De snakker om obligatoriske shotter,  og maser om at jeg må drikke hele tiden. Hvis jeg drikker sakte blir det kommentert osv. Pluss at det var snakk om 6-7 shotter på en kveld. Jeg drikker ekstremt sjelden pluss at jeg et spinkel så tåler ikke så mye , men det er ingen forståelse. Jeg endte opp med å late som jeg shotta og spytte det diskre opp i en Pepsi flaske etterpå i påskudd av at jeg skyldte det ned. Jeg følte meg bare så utrolig utenfor.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes noen ganger at folk kan være litt vel pushy på alkohol på jobb. Samtidig så liker jeg å ta meg en øl på jobb, og en og annen jobbfest så jeg klager ikke.

Anonymkode: 74a3c...3e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

 

Jeg har slutta å delta på ting som innholder alkohol, man får det samme gnålet hver gang. De fleste mennesker lever etter at alkohol er gøy.

Anonymkode: f9333...33a

Jeg tror kanskje at alkohol kan være gøy for meg når jeg blir 90. Noen ganger. Når jeg selv vil.

Jeg synes synd på selgere som forventes å oppvarte kunder med middag som ender opp med karaoke midt i uka

Anonymkode: 74a3c...3e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Prelunia said:

Fint å se denne tråden , trengte det..

Jeg var på hyttetur med jentegjengen min nå i helgen, og det er så utrolig drikkepress. De snakker om obligatoriske shotter,  og maser om at jeg må drikke hele tiden. Hvis jeg drikker sakte blir det kommentert osv. Pluss at det var snakk om 6-7 shotter på en kveld. Jeg drikker ekstremt sjelden pluss at jeg et spinkel så tåler ikke så mye , men det er ingen forståelse. Jeg endte opp med å late som jeg shotta og spytte det diskre opp i en Pepsi flaske etterpå i påskudd av at jeg skyldte det ned. Jeg følte meg bare så utrolig utenfor.. 

Hva er greia med hyttetur egentlig? 

Jeg har opplevd flere ganger å havne sammen med folk som tenker at hyttetur er synonymt med fyllefest. De tar med seg enorme mengder alkohol og skal ha høy musikk og party fra ankomst til avgang.

For meg er hyttetur mer kos med naturen, yatzy, brettspill og god mat liksom. 

Virker som det finnes to helt forskjellige hyttekulturer.

Anonymkode: 28b01...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva er greia med hyttetur egentlig? 

Jeg har opplevd flere ganger å havne sammen med folk som tenker at hyttetur er synonymt med fyllefest. De tar med seg enorme mengder alkohol og skal ha høy musikk og party fra ankomst til avgang.

For meg er hyttetur mer kos med naturen, yatzy, brettspill og god mat liksom. 

Virker som det finnes to helt forskjellige hyttekulturer.

Anonymkode: 28b01...a80

Mellomting. To glass (god) vin, et bedre måltid, brettspill.

Anonymkode: 74a3c...3e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i slutten av 20-åra. Aldri opplevd drikkepress.

Jeg er derimot lei av de som er edru på festen som er svært opptatt av å fortelle alle at de ikke drikker, samt skal fortelle alle dagen derpå hvor fulle og dumme folk var....

Så det er jo ett tips til dere som ikke drikker; ikke fortell til folk at du ikke drikker. Det er fullt mulig å drikke en drink uten at det er alkohol i den. I tillegg, ikke fortell folk hva de gjør når de er drita..... Da blir du upopulær. 

Anonymkode: cc07d...06d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...